FM 2004-08-25: Klagesak søkerliste fylkesrådmann
FYLKESMANNEN I TELEMARK Saksbehandler, innvalgstelefon
Samordningsstaben Stein Elseth, 35 58 61 32
Vår dato
Vår referanse
25.08.2004
2004/3964
Deres dato Deres referanse
16.08.2004
Postadresse Besøksadresse Telefon Telefaks Org.nummer Internett: www.fylkesmannen.no/telemark
Statens hus Gjerpensgt. 14
35 58 61 10 35 52 85 90 974 762 684 E-post: postmottak@fm-te.stat.no
3708 SKIEN 3715 SKIEN
Telemarksavisa
v/ Ørnulf Hjort ? Sørensen
Vedr innsyn i søkerliste – klage etter offentlighetsloven ? fylkesmannens
klageavgjørelse
Ved epost av 130804 til Telemark fylkeskommune fremmet Telemarksavisa krav om
innsyn i søkerlisten til stillingen som fylkesrådmann. Kravet ble avslått i epost av
160804. Det ble i avslaget vist til offentlighetsloven §6 nr. 4 som hjemmel for avslaget.
Fylkeskommunens avslag ble påklaget til fylkesmannen 160804. I epost samme dag ba
fylkesmannen om fylkeskommunens kommentarer til klagen. Fylkesmannen presiserte
170804 hvilke temaer kommentarene burde omhandle. Fylkeskommunens kommentarer
er oversendt fylkesmannen ved epost av 190804. Kommentarene er gitt i form av brev
av 190804 fra Sæland Human Resources AS til Telemark fylkeskommune og internt
notat i fylkeskommunen datert 190804. Sæland Human Resources AS er brukt som
rekrutteringsfirma i ansettelsessaken.
Det framgår av rekrutteringsfirmaets brev av 190804 at 4 av søkerne er rekruttert som
interessenter gjennom prosesser igangsatt av firmaet. Disse har alle stilt konfidensiell
behandling som betingelse for sitt kandidatur. Firmaet har dermed gitt løfte om
anonymitet. Fylkesmannen legger uten videre til grunn at fylkeskommunen har vært
innforstått med, og har akseptert, dette. De øvrige 3 kandidatene har søkt på grunnlag av
ordinær utlysning. Også disse er behandlet konfidensielt.
Fylkesmannen må først ta stilling til de eventuelle rettslige konsekvensene av at det på
forhånd er avgitt løfte om anonym behandling. Det kan stilles spørsmål ved om et slikt
løfte på noe vis binder fylkesmannen som klageinstans.
Etter off.l. §9, 3. ledd kan avslag på begjæring om innsyn påklages. Bestemmelsen gir
rett til en reell overprøving av avslaget. Det er fylkesmannens mening at denne retten
ikke kan avskjæres ved forhåndsløfter. Fylkesmannen anser seg følgelig ikke bundet av
det løftet som er gitt, og klagen vil bli behandlet og avgjort uavhengig av forhåndsløftet.
Rettsgrunnlaget.
Utgangspunktet for behandling av krav om innsyn i dokumenter følger av hovedregelen i
off.l. §2 om at forvaltningens saksdokumenter er offentlige. Søkerliste i ansettelsessak er
et slikt offentlig dokument. Loven har unntaksbestemmelser i §§ 5 og 6. Dette er
bestemmelser som gir forvaltningen en adgang, men ingen plikt, til å unnta dokumenter
fra offentlighet.
Selv om unntaksbestemmelsene kan benyttes i en sak, har forvaltningen plikt til å
vurdere om dokumentet likevel skal gjøres offentlig tilgjengelig, jfr. §2, 3. ledd.
I denne aktuelle saken er det unntaksbestemmelsen i §6, 1. ledd nr. 4, fjerde punktum
som gjør seg gjeldende.
Etter denne bestemmelsen kan opplysninger om en søker unntas fra offentlighet dersom
søkeren selv anmoder om dette.
Fylkesmannen legger slik lovforståelse til grunn:
Offentlighetslovens bærende hensyn er at innsyn som hovedregel bør tillates, så langt
taushetsplikt ikke er til hinder for det. Forvaltningen har ingen plikt til å etterkomme
søkerens anmodning om anonymitet. Selv om en slik anmodning gir forvaltningen
adgang til å gjøre unntak fra offentlig innsyn, må forvaltningen vurdere om de ulike
hensynene i saken bør avveies slik at det likevel er riktig å gi innsyn, jfr. off.l. §2, 3. ledd.
Forvaltningen har plikt til å foreta denne vurderingen. En eventuell beslutning om
anonymitet kan først tas etter en konkret vurdering av de motstridende hensyn en slik
anmodning reiser.
Relevante hensyn er på den ene siden personvernhensynet i forhold til den enkelte søker,
samt hensynet til forvaltningens behov for bredest mulig rekrutteringsgrunnlag. På den
andre siden taler hensynet til den offentlige interessen som er knyttet til ansettelsen.
Forvaltningen håndterer fellesskapets verdier, og det er ikke likegyldig for allmennheten
hvem som gis slikt ansvar. Det blir følgelig heller ikke likegyldig hvem som deltar i
ansettelsesprosessen og hvordan prosessen gjennomføres. Dette kontrollhensynet har
vesentlig vekt i norsk forvaltning.
Den offentlige interessen rundt ansettelser i forvaltningen, og vektleggingen av denne
interessen, vil kunne variere med stillingens art. Det vil ofte knytte seg en særlig
offentlig interesse til høyere stillinger med betydelig ansvar og beslutningsmyndighet.
Det er også i forhold til slike stillinger vi er i kjernområdet for hensynene bak lovens
hovedregel om offentlige søkerlister. Fylkesmannen legger til grunn
Sivilombudsmannens standpunkt om at terskelen for å unnta søkernavn fra offentligheten
i utgangspunktet heves dersom det er snakk om stillinger som er gjenstand for særlig
offentlig interesse.
Anvendelse av off.l. §6, 1. ledd nr. 4, fjerde punktum forutsetter en konkret vurdering av
de ulike hensynene. Denne vurderingen må foretas individuelt i forhold til hver søker.
Det er ikke tilstrekkelig å vise til at en type stillinger aktualiserer hensyn som etter sin art
vil kunne være relevante. Det er eksempelvis ikke holdbart å vise til offentlig
forvaltnings problemer med å skaffe de best kvalifiserte søkerne, og dermed legge
rekrutteringshensyn til grunn nærmest som en generell regel. Avveiningen av hensyn må
foretas for hver søker. Dette vil si at forvaltningen må vurdere holdbarheten av hver
søkers konkrete begrunnelse for anmodning om anonymitet.
Kjerneområdet for unntaksbestemmelsen kan beskrives ved situasjoner hvor det kan
skade søkerens nåværende arbeidssituasjon dersom søknaden blir offentliggjort. Det er
ikke nok at det er bekvemt med anonymitet, eller at det kan føre til ubehag på nåværende
arbeidsplass om søknaden ble kjent.
Den konkrete vurderingen av stillingens art og søkernes begrunnelser:
Saken gjelder ansettelse av ny fylkesrådmann. Dette er et regionalt forvaltningsnivås
øverste administrative leder. Fylkesmannen legger til grunn at det her åpenbart er snakk
om en stilling av helt særlig offentlig interesse. Den aktuelle saken ligger i
kjerneområdet for de hensyn som begrunner offentlighetslovens hovedregel om rett til
innsyn i forvaltningens saksdokumenter. Det skal derfor tungtveiende grunner til for å
anvende lovens unntaksbestemmelse i §6, 1. ledd nr. 4, fjerde punkt. Fylkesmannen
legger til grunn at det i denne saken må stilles strengere krav til søkernes begrunnelse for
anonymitet enn det som vanligvis vil gjøre seg gjeldende.
Fylkesmannen har ikke sett søknadene, og er heller ikke på annen måte gjort kjent med
søkernes identitet. I brev fra Sæland Human Resources AS, datert 190804, framgår det at
søkernes krav om anonymitet er framsatt i samtaler gjennomført før den enkeltes
kandidatur var klart. Dette gjelder for de 4 rekrutterte søkerne. For de øvrige 3 må
fylkesmannen anta at anmodning om anonymitet ble framsatt i søknaden.
Det overnevnte brevet, 190804, redegjør for søkernes begrunnelser for ønsket om
konfidensiell behandling.
Begrunnelsene er lite konkrete. De framstår som en enhetlig beskrivelse av allment
gjeldende hensyn knyttet til en bestemt type stilling eller jobbsituasjon. Det eneste
unntaket er søker nr. 1 og 4. Nr. 1 skiller seg ut fra de øvrige på ett punkt, ved at
vedkommende er ansatt i privat virksomhet mens de øvrige er ansatt i offentlig
virksomhet.
Hensynene og interessene bak ønsket om anonym behandling er imidlertid i grove trekk
sammenfallende med de øvrige. Nr. 4 skiller seg ut ved at det ikke framgår om
nåværende stilling er lederstilling eller ikke. Det er kun vist til at vedkommende er godt
kjent av offentligheten og at offentliggjøring vil være uheldig.
Hensynene bak anmodningen om konfidensiell behandling er alle relatert til nåværende
stilling og kan sammenfattes slik (unntatt nr. 4): Det er snakk om topplederstilling,
organisasjonen er under omstilling eller stillingen er tiltrådt for relativt kort tid siden, og
offentliggjøring vil være uheldig i forhold til nåværende jobb.
Spørsmålet er for det første om de enkelte søkerne kan vise til konkrete individuelle
hensyn, og for det andre om det fra ansettelsesmyndighetens side er foretatt en reell
vurdering av disse hensynene, sett i sammenheng med de hensyn som taler for
offentlighet.
Det er fylkesmannens mening at samtlige anførte hensyn er meget generelt utformet. For
søker nr. 3, 5 og 6 er de tilnærmet allmenngyldige så langt de knyttes til en type stilling
som kjennetegnes av kriteriene: lederansvar og omstilling. Det er her snakk om
offentlige virksomheter under omstilling.
Fylkesmannen er ikke uenig i at uro og spekulasjoner omkring ledelsen vil kunne være
uheldig for omstillingsprosessen.
Fylkesmannen vil imidlertid peke på at utvikling, omstilling og modernisering er et
stående krav til alle offentlige virksomheter. Det er et typisk trekk ved slike
virksomheter at de befinner seg i en tilnærmet kontinuerlig omstillingsprosess. En
lederstilling forutsetter deltakelse i og styring av slike prosesser. Ikke som noe særlig og
spesielt fenomen, men som en naturlig del av lederens løpende oppgaver.
Å gjøre unntak fra offentlighet i slike tilfeller, vil nærmest innebære et automatisk unntak
for søkere med lederstillinger i offentlige virksomheter.
Ut fra dette vil fylkesmannen stille seg meget kritisk til disse søkernes (3, 5 og 6)
begrunnelse for konfidensiell behandling. Det er ikke anført konkrete hensyn som gjør at
nettopp disse søkerne bør behandles konfidensielt.
Søkerne nr. 2 og 7 har også lederstillinger i offentlig virksomhet. Det er her ikke vist til
omstillingsprosesser, men til det forhold at begge søkerne har tiltrådt sine stillinger for
relativt kort tid tilbake. Fylkesmannen er enig i at arbeidsgiver kan bli utsatt for negativ
oppmerksomhet dersom det blir kjent at nylig tilsatte ledere søker seg bort. Om dette
alene skal tillegges avgjørende vekt i forhold til de hensyn som taler for offentlighet, er
imidlertid meget tvilsomt. Begrunnelsen er holdt i generelle vendinger, og gir ikke på
noe vis inntrykk av at vi nærmer oss de tilfellene hvor det kan være snakk om direkte
skadelige virkninger for nåværende arbeidsforhold.
For søker nr. 4 er det anført en svært vag og upresis begrunnelse. Vedkommende er
oppgitt å ha en posisjon i offentlig virksomhet uten at det er angitt hva slags posisjon
dette skulle være. Det foreligger heller ikke noen begrunnelse for hvorfor
offentliggjøring kan tenkes å ha uheldig effekt for vedkommendes nåværende posisjon.
Søker nr. 1 har lederfunksjon i det private næringsliv. Her vil posisjoner ofte kunne være
mer utsatt enn innenfor offentlig sektor. Fylkesmannen er ikke uenig i at offentliggjøring
vil kunne virke uheldig i forhold til nåværende jobb. Det er imidlertid ikke anført noe
som skulle tilsi at offentliggjøring vil kunne ha skadelig virkning på nåværende
arbeidsforhold. Det er heller ikke anført noe som er egnet til å beskrive virksomheten og
dermed si noe om hvorvidt selskapet og lederstillingen er sårbar eller ikke.
Etter en samlet vurdering vil fylkesmannen hevde at det ikke foreligger konkrete,
individuelle begrunnelser for søkernes anmodning om konfidensiell behandling. Det
framgår heller ikke noe sted at Sæland Human Resources eller fylkeskommunen har
foretatt konkrete, reelle vurderinger av de hensyn søkerne har anført. Det framgår av
Sælands brev av 190804 at man har følt seg tvunget til å innrømme anonymitet for å
sikre tilstrekkelig gode kandidater til stillingen. Det framgår ikke noe sted at dette
rekrutteringshensynet er vurdert opp mot de hensyn som taler for offentlighet. Så langt
fylkesmannen kan se er søkernes krav om anonymitet etterfulgt uten reell prøving.
I tilknytning til klagebehandlingen kan fylkesmannen gjøre vedtak om at dokumentet
skal gjøres kjent, helt eller delvis, jfr. Off.l. §9, 3. ledd.
Fylkesmannen har vurdert de hensynene som er anført for å innrømme søkerne anonym
behandling opp mot de hensyn som taler for at søkerlisten burde være offentlig. Under
henvisning til off.l. §2, 3. ledd mener fylkesmannen at hensynet til offentligheten bør slå
igjennom i denne saken. Fylkesmannen legger til grunn at det er snakk om en stilling av
særlig stor offentlig interesse og at det skal vesentlige grunner til for å unnta søkerlisten
fra offentlig innsyn. Det er ikke vist til slike grunner, og de hensyn som taler for
offentlighet må i denne saken tillegges avgjørende vekt.
Søkerne har meldt sitt kandidatur og gått inn i prosessen i tillit til et forhåndsløfte om
konfidensiell behandling. Fylkesmannen er sterkt kritisk til en slik framgangsmåte, og vil
vise til den plikten forvaltningen har til å foreta en konkret vurdering av ethvert ønske om
anonymitet, jfr. Off.l. §2, 3. ledd.
Fylkesmannen er som klageinstans ikke bundet av forhåndsløftet. Det vil imidlertid ikke
være i samsvar med god forvaltningsskikk å offentliggjøre søkerlisten i etterkant uten å
varsle søkerne på forhånd. Søkerne må få anledning til å vurdere sitt kandidatur i
forhold til en offentlig søkerliste.
Konklusjon.
Fylkesmannen tar klagen til følge og beslutter at søkerlisten utarbeidet i forbindelse med
stillingen som fylkesrådmann, skal gjøres offentlig tilgjengelig, jfr. off.l. §9,3. ledd.
Søkerlisten skal imidlertid ikke gjøres offentlig tilgjengelig før søkerne er varslet og gitt
anledning til å vurdere sitt kandidatur. Slikt varsel må gis uten unødig opphold og med
kort svarfrist, dvs. ikke mer enn 1 uke fra Telemark fylkeskommune er kjent med denne
avgjørelsen. Søkerlisten skal gjøres offentlig tilgjengelig straks denne fristen er ute.
Fylkesmannens avgjørelse er endelig.
Med hilsen
Arne Malme Stein Elseth
Fung. fylkesmann kommunerådgiver
Kopi: Telemark fylkeskommune
Sæland Human Resources AS