Unntak av hensyn til nasjonal sikkerhet eller forsvar av landet.
KLAGE OVER AVSLAG PÅ INNSYN
Vi viser til avslag på vårt krav om innsyn i dokument…. Vi ønsker med dette å påklage avslaget.
Avslaget er begrunnet med nasjonale forsvars- og trygghetsinteresser:
«Det kan gjerast unntak frå innsyn for opplysningar når det er påkravd av nasjonale tryggingsomsyn eller forsvaret av landet.»
Begrepet «påkrevd» tyder på at det skal mye til før opplysninger kan unntas. Videre følger det av begrepsbruken «opplysninger» (ikke dokumenter») at man som utgangspunkt ikke kan unnta hele dokumenter med henvisning til denne bestemmelsen. Dersom hele dokumentet er unntatt, ber vi om at man foretar en sladding av de opplysningene man evt mener skal unntas fra offentlighet.
Vi stiller også spørsmål ved om det er grunnlag for å unnta de aktuelle opplysningene. Justisdepartementet skriver blant annet følgende i sin utdyping av paragrafen i «Rettleiar til offentleglova» s 136-137:
Alternativa tryggingsomsyn og forsvaret av landet vil gli noko over i kvarandre. I utgangspunktet omfattar føresegna berre norsk tryggleik og forsvar, men det kan òg vere aktuelt å gjere unntak for opplysningar som gjeld tryggleik og forsvar i andre statar og for aktørar elles, dersom dette har noko å seie for norsk tryggleik og forsvar. Dette vil gjerne vere tilfelle der staten opplysningane gjeld ligg nært Noreg, eller inngår i tryggings- og forsvarspolitisk samarbeid med Noreg.(…) Alternativet nasjonale tryggingsomsyn vil til dømes omfatte opplysningar som kan vere til skade for verksemda til politiet, samt verksemda til brannvesenet og det sivile beredskapsopplegget elles i landet. Det kan òg vere høve til å gjere unntak for opplysningar om nøkkelpersonar
Videre vil vi minne om formålsparagrafen i offentleglova og krav om merinnsyn i §11 som sier at innsyn bør gis dersom hensynet til offentleg innsyn veier tyngre enn behovet for unntak. Dette, sammen med de strenge kravene for unntak denne bestemmelsen stiller («påkrevd») tilsier en meget høy terskel for å unnta opplysninger. Opplysningene vi har bedt om innsyn i er av stor offentlig interesse, det er derfor viktig at man gjør en skikkelig vurdering av samfunnets rett til innsikt i dette, opp mot faren for nasjonal sikkerhet og forsvar.
Dersom unntaket fastholdes, ber vi at klagen oversendes klageinstans med kopi til oss dersom klageinstansen ikke er Kongen i statsråd. Hvis det er tilfelle ønsker vi kun en ny vurdering, slik at vi kan vurdere å klage saken inn for Sivilombudsmannen dersom unntak fastholdes.