PFU tydeliggjør publiseringsregler
Fra nyttår gjelder nye regler for medier som bryter god presseskikk. I de nye vedtektene vil PFU også bare ha to mulige konklusjoner: brudd og ikke brudd.
Når en avis blir felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU), må den publisere en uttalelse fra utvalget.
Norsk Presseforbunds styre vedtok i desember nye regler for hvordan dette skal gjøres. Reglene er ingen stor endring fra dagens praksis, men inneholder en ny og tydeligere formulering om at publiseringen skal gjøres «slik at den blir kjent for flest mulig».
Må publiseres i sin helhet
Dersom det presseetiske bruddet har skjedd på flere plattformer, skal uttalelsen bli publisert på alle plattformene. Hvis det er vanskelig å få plass til hele uttalelsen, for eksempel hvis bruddet er gjort på Snapchat eller TV, skal det publiseres en «tilpasset versjon». Uttalelsen må imidlertid publiseres i sin helhet på minst én plattform.
I vedtektene vil dette være formulert slik:
«Når mediet har brutt god presseskikk, skal mediet publisere PFUs uttalelse slik at den blir kjent for flest mulig.
Uttalelsen publiseres i sin helhet. Det skal også publiseres en tilpasset versjon der det presseetiske bruddet skjedde. Uttalelsen skal publiseres snarest mulig.»
I likhet med dagens vedtekter, vil det også stå at mediene må merke publiseringer som er tilgjengelig for publikum i ettertid, slik at leseren ser at publiseringen er blitt felt i PFU.
Bare «brudd» og «ikke brudd»
En større endring i de nye vedtektene vil være at PFU ikke lenger har fire konklusjoner. I dag er konklusjonene «brudd», «kritikk», «samlet vurdering» og «ikke brudd».
Fra nyttår vil PFU bare bruke «Brudd på god presseskikk» eller «Ikke brudd på god presseskikk».
PFU-uttalelsene vil imidlertid få en ny utforming, med tittel og ingress, som skal gjøre det lettere for PFU å formidle nyanser selv om utvalget bare har to konklusjoner.