Lovstridig saksbehandling i Bergen og Oslo
De to kommunene bryter offentlighetsloven, ifølge Sivilombudsmannen. Må offentliggjøre sakspapirer tidligere.
De to parlamentarisk styrte kommunene avholder såkalte forberedende byrådsmøter eller byrådskonferanser, der byrådene diskuterer saker de skal innstille for bystyret. Kommunene har ikke ansett dette som møter i folkevalgt organ, og dokumenter fra disse møtene har først blitt offentliggjort etter at byrådskonferansen har kommet til enighet om en innstilling. Men etter at journalist Vegard Venli i Kommunal Rapport klaget saken inn for Sivilombudsmannen, må kommunene endre praksis.
I uttalelsene skriver sivilombudsmann Arne Fliflet innledningsvis:
«Praksis for byrådet i [Bergen/Oslo] kommune er at saksfremlegg med vedlegg og sakslister unntas offentlighet frem til byrådskonferansen har vedtatt innstilling i saker hvor byrådet er delegert avgjørelsesmyndighet, og frem til byrådsmøtet har vedtatt innstilling i saker hvor byrådet innstiller for bystyret. Jeg har kommet til at denne praksisen er i strid med reglene i offentlighetsloven.»
Han slår videre fast at byrådskonferansene må betraktes som møter i folkevalgt organ, og at sakslistene til disse møtene dermed er offentlige «fra de oversendes eller legges frem for byrådet»
«Ut fra kommunens opplysninger synes tidspunktet for offentlighet dermed i praksis å være ved innkalling til og forut for avholdelse av byrådskonferansene eller de forberedende byrådsmøtene», skriver sivilombudsmannen.
Les uttalelsene her: