Re: Innsyn i ordførerens lønnsslipper
Presseforbundet › Still spørsmål › Still spørsmål › Innsyn i Ordførerens lønnsslipper › Re: Innsyn i ordførerens lønnsslipper
Mener det er å trekke det vel langt når det hevdes at saksbehandlere i offentlig sektor, med vilje, holder tilbake opplysninger.
Det som er mitt fokus i saken er at en anonym person kan kreve innsyn i lønnsslippene til alle ansatte i offentlig sektor. Offentlighetsloven bør forandres slik at personer som ønsker innsyn må oppgi navn og hva informasjonen skal brukes til.
Ørland kommune praktiserer meroffentlighet i sin virksomhet. Vi er en av få offentlige instanser i landet som legger ut postjournalen med selve tekstdokumentene slik at publikum har anledning til å lese dokumentene som er offentlig på Internett. Alle inngående dokumenter, utgående dokumenter og N-notater som ikke er unntatt offentlighet med hjemmel i lov, legges automatisk ut på kommunens innsynsmodul ved generering av postjournal.
Utdrag fra kommunens vedtatte Administrative håndbok (Arkivplan):
«Offentliggjøring
Offentlig journal gir grunnlag for å identifisere saker og dokumenter. Offentlighetslovens § 2 sier at «forvaltningens saksdokumenter er offentlige så langt det ikke er gjort unntak i lov eller i medhold av lov».
Ørland kommune praktiserer meroffentlighetsprinsippet og ser det som svært viktig å gi god informasjon om kommunen sitt arbeid og på den måten kunne bedre kunnskapen om hva kommunen driver med.
Alle offentlige I, U og N dokumenter (tekstdokumenter) produsert i Ørland kommune blir fra 1. januar 2008 automatisk lagt ut på kommunens hjemmeside straks de er journalført ihht. vedtatte rutiner.
Arkivleder/arkivet har ansvaret for å ta ut og kvalitetssikre felles offentlig journal for hele kommunen. Offentlig journal sjekkes påfølgende arbeidsdag og legges automatisk ut via publikumsmodulen på internett/hjemmesiden med 4 dagers forsinkelse. Mandager sjekkes offentlig journal for fredag, lørdag og søndag.
Journalen skal være utformet slik at den gir oversikt over alle inn (I)- og utgående (U) brev, samt notat (N) – samtidig som konfidensielle opplysninger er skjermet for innsyn
Innsynbegjæring
Ørland kommune praktiserer meroffentlighetsprinsippet. Offentlighetsvurderingen foretas av den enkelte enhet der rådmannen, lederen eller den som har fått fullmakt til det, avgjør hvilke saksdokument som skal unntas fra offentlig innsyn. Unntakene blir registrert i ePhorte med lovhjemmel. Dokumenter som er vurdert eller skal vurderes unntatt offentlighet, gis også tilgangskode i systemet. For slike dokumenter tas det avgjørelse om innsyn i det enkelte tilfelle når det foreligger en begjæring.
Arkivtjenesten behandler innsynsbegjæring i samarbeid med leder/saksbehandler og ekspederer kopi av saksdokumenter til presse/publikum.
Forvaltningslovens § 18 1. ledd: (partenes adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter)
«En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter for så vidt ikke annet følger av reglene i denne paragraf eller § 19. Dette gjelder også etter at det er truffet vedtak i saken.»