Protest mot eksklusivitet og sperrefrist

Pressens offentlighetsutvalg mener eksklusivitet og sperrefrister for offentlig informasjon er i strid med offentleglova. Her er en ny uttalelse fra utvalget.

«Pressens offentlighetsutvalg vil med dette protestere mot en praksis med sperrefrist og eksklusiv tilgang til offentlig informasjon.

Bakgrunnen for uttalelsen er medieoppslag om at et pressemedium skal ha blitt nektet tilgang til offentlig informasjon fordi det ikke godtok en forutsetning om sperrefrist som et annet medium hadde akseptert. Å nekte innsyn på dette grunnlaget er etter utvalgets syn både ulovlig og i strid med grunnleggende forutsetninger for et demokrati.

Utvalget viser i denne forbindelse til offentlighetsprinsippet som er nedfelt i grunnlovens § 100 (5) og som innebærer at «enhver har rett til innsyn i statens og kommunenes dokumenter». Dette følger også av offentleglova. Alle inngrep i offentlighetsprinsippet krever gode grunner og må ha lovhjemmel. Det offentlige kan ikke inngå avtaler som gir samfunnet dårligere rettigheter enn det som følger av offentleglova.

Et krav om at alle som skal få innsyn i offentlige dokumenter må akseptere en sperrefrist for publisering av materiale, er en begrensing i samfunnets rett til innsyn, og krever følgelig hjemmel i lov. Dette gjelder selv om det samme vilkåret gjelder for alle som søker informasjon. Det avgjørende er at det offentlige stiller et krav for innsyn som mangler hjemmel i loven. Denne type krav er følgelig uakseptable.

Utvalget finner videre grunn til å minne om Offentleglova § 6 som inneholder et klart forbud mot forskjellsbehandling av innsynskrav «eller i andre tilfelle der det blir gitt tilgang til informasjon», og mot avtaler som gir noen enerett på tilgang til informasjon. Avtaler om eksklusiv tilgang, enten det gjelder tilgang til selve dokumentet eller at noen tilbys eksklusivt intervju om innholdet i et ferdigstilt rapport mens innsyn nektes for andre i selve dokumentet, må anses som et brudd på denne bestemmelsen. Dette gjelder også selv forespørsel om eksklusivitet ofte kommer fra mediene selv.

Utvalget finner det kritikkverdig at det offentlige forsøker å styre medienes publisering av offentlige dokumenter gjennom sperrefrister og eksklusivitet. Dette er ikke bare ulovlig, men åpenbart uønsket i et demokrati. Dersom det stemmer slik det er opplyst på Medier24 at «det er fast og langvarig praksis i departementene at rapporter, utvalgsarbeid og statsbudsjettarbeid blir gitt ut med sperrefrister, slik at media gis foreløpig innsyn for at de skal kunne forberede saker på en bedre måte», er dette en uakseptabel praksis som strider mot norsk lov.

Pressens offentlighetsutvalg vil ta saken særlig opp med departementet i denne saken, og vil følge opp tilsvarende saker fremover. Medier og journalister som opplever denne type krav eller forskjellsbehandling oppfordres til å ta kontakt med utvalget ved sekretariatet i Norsk Presseforbund.»

Kontaktpersoner:
leder for utvalget, Siri Gedde-Dahl, 975 25 118
jurist i Norsk Presseforbund, Kristine Foss, 48 11 02 68