Vil ha mer åpenhet i Norsk Tipping AS

I lys av den siste tids avdekkelser av ytterligere kritikkverdige forhold i og rundt Norsk Tipping ber Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg styreleder Lars Sponheim sørge for at selskapet ikke lenger skal være unntatt reglene i offentleglova. Les hele brevet her.

I et brev til Norsk Tippings styreleder, Lars Sponheim, ber Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg om at selskapet nå åpner for mer innsyn, ved at offentlighetslovens regler gjøres

gjeldende for virksomheten. Norsk Tipping er et av få offentlige eide selskaper som er eksplisitt unntatt fra innsyn gjennom forskriften til offentlighetsloven. Dette skjer til tross for at
selskapet ikke driver i direkte konkurranse med private aktører.

– Det er å skape tillit til Norsk Tipping blant befolkningen som er den viktigste oppgaven til styrelederen nå. Reell tillitt skapes ikke bak lukkede dører, og vi ber derfor styrelederen ta grep for å sørge for at allmennheten kan kreve innsyn i og kontroll med Norsk Tipping AS som de fleste andre offentlige eide selskaper, sier Arne Jensen, leder for utvalget.

Les hele brevet her.

Les pressemeldingen her.