Protest mot å begrense innsyn i anbud

Presseorganisasjonene går sterkt imot forslag fra et statlig utvalg om at det skal være lov å unnta dokumenter i offentlige innkjøp helt fram til kontrakt er inngått. Et klart tilbakeskritt for innsynsretten, mener organisasjonene.

Presseorganisasjonene går sterkt imot et høringsforslag fra et utvalg nedsatt av Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet om at det skal være lov å unnta dokumenter i offentlig innkjøp fram til kontrakt er inngått. Et klart tilbakeskritt for innsynsretten, mener organisasjonene.

I høringsuttalelsen påpeker presseorganisasjonene at Stortinget gjennom offentleglova har stilt krav om mer innsyn i offentlig innkjøp.

«I lys av at det nå er knappe to år siden vi fikk en ny offentleglov som fastslår at loven skal tilrettelegge for en åpen og gjennomsiktig offentlig virksomhet blant annet for å styrke kontrollen fra allmennheten og tillitten til det offentlige, mener vi det vil være naturlig at forvaltningen bruker mer tid på å gjennomføre dette, framfor å utrede muligheter for lovendring for å begrense innsyn, står det blant annet i uttalelsen.