Sivilombudsmannen slakter saksbehandlingen i Utenriksdepartementet
"Lite tillitvekkende" og "mangelfull". Slik beskriver Stortingets ombudsmann Utenriksdepartementets saksbehandling av to innsynskrav.
I en nylig avgitt uttalelse konkluderer Sivilombudsmannen med at Utenriksdepartementet har utvist en mangelfull og lite tillitsvekkende saksbehandling av to innsynkrav. Sivilombudsmannen ber departementet foreta en ny vurdering, og ber samtidig om å bli orientert om utfallet.
Uttalelsen kom som følge av klage fra journalist Atle Syvertsen i Aftenposten, som ble nektet innsyn i to dokumenter sendt fra Samferdselsdepartementet til Utenriksdepartementet angående bruk av kongekronen i Postens logo. Begrunnelsen for å nekte innsyn var at dokumentene måtte regnes som en del av Utenriksdepartementets interne saksforberedelse. Klagen fra Aftenposten gjaldt både saksbehandlingstiden, som var over to uker, og selve saksbehandlingen.
Under klagebehandlingen kom det fram at det «i det minste kan synes å foreligge en viss uklarhet om departementets ansvar for selv å ta stilling til innsynskrav i dokumenter mottatt fra et annet departement». Til dette understreker Sivilombudsmannen at den som mottar innsynsbegjæringen, har et selvstendig ansvar for å vurdere og avgjøre krav om innsyn i departmentets saksdokumenter.
Om saksbehandlingstiden viser Sivilombudsmannen til kravet om at innsynsbebjæringer bør avgjøres samme dag senest i løpet av 1-3 virkedager, og uttaler følgende:
«I denne saken tok det over to uker før innsynsgegjæringen ble avgjort. UD har vist til at saksbehandlingstiden var ca èn uke fra saken ble mottatt i Diplomatiseksjonen, og at behandlingstiden skyldtes stor saksmengde og «behovet for å foreta en grundig vurdering av innsynsbegjæringene».
Dokumentene, totalt fire sider, var av et slikt omfang og av en slik karakter at det er vanskelig å forstå at det var påkrevd med en lengre behandlingstid enn normalt. Avgjørelsen av innsynsbegjæringen kan derfor ikke sies å ha skjedd «uten ugrunnet opphold». UD må videre påse at rutinene ved arkivet sikrer at korrekt avdeling får innsynsbegjæringen til behandlingen umiddelbart etter at begjæringen er kommet inn. Behandlingen av innsynskrav må gis høy prioritet for å sikre at innsynsretten etter offentlighetsloven blir effektiv og reell.»
Sivilombudsmannen mener videre at departementet gir inntrykk av en «overfladisk og lettvidt meroffentlighetsvurdering», idet et av de hemmeligholdte dokumentene var en purring på svar på en tidligere henvendelse fra Justisdepartementet. «Det er vanskelig å se hvilket «reelt og saklig behov» det var for å unnta dette dokumentet,» skriver Sivilombudsmannen.
Legg igjen en kommentar