Førelegg

• #16203 Svar
      Line
      Gjest

Eg lurar på kva reglane er rundt offentleggjering av førelegg. I kva grad skal politiet informere om at dei har vedtatt førelegg – og skal forelegga anonymiserast?

Eg er litt i stuss sidan alle saker som har gått til domstolane er heilt opne for pressa, medan me får anonymiserte førelegg frå lokal påtalemyndighet.

Det er ikkje berre den som har fått førelegget som er anonymisert, men også andre som har vore involverte i saka er sladda bort.

• #17602 Svar
      Ingrid Torp
      Gjest

Det er ikke rart du er i stuss. Både Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og andre har kjempet lenge for å få regler som tilsier økt innsyn i forelegg, senest i høringsuttalelse om politiregisterforskriften i våres. I denne uttalelsen finnes også en gjennomgang av hvor saken står.

Når det gjelder ikke vedtatta forelegg, har Riksadvokaten uttalt følgende i brev fra 1999:

«Når kompetent påtalemyndighet har besluttet å sende et ikke vedtatt forelegg til retten for pådømmelse etter straffeprosessloven § 268, gjelder åpenbart den samme regel om offentlighet som for tiltalebeslutninger, jf. påtaleinstruksen §22-7. Det innebærer at pressen på anmodning normalt skal gis kopi av forelegget med mindre det er grunn til å tro at saken helt eller delvis vil bli ført for lukkede dører.

Når det gjelder vedtatte forelegg må vi blant annet støtte oss på Riksadvokatens rundskriv fra 1981, der det heter:

«Meddelelse eller opplysninger om påtalevedtak (henleggelse, påtaleunnlatelse, forelegg eller tiltale) må så vidt mulig ikke gis før den eller de anmeldte eller mistenkte har fått underretning om avgjørelsen.»

Her vil opplysningenes art – om saken for eksempel angår noens personlige forhold – kunne være avgjørende for hvor vidt man får innsyn eller ikke. Det avhenger med andre ord av skjønn. Mer om de vurderingene som inngår her, står i høringsuttalelsen det er lenket til over.

• #17600 Svar
      mahad
      Gjest

hei jeg heter mahad og har vedtak et førelegg som gjelder mistenkt parkeringsvaktens der etter betaler jeg boten og har prøvte å søker kjøreseddel så fikk jeg avslag så klage jeg til politidirektoratet og har fått papir som står vi har ikke noe bemerka til å nekte kjøreseddel etter oppmøte jeg hus politi, men hun som er saksenleder vil ikke snakke med meg eller sier noe om det