responstid departementene
Presseforbundet › Still spørsmål › Still spørsmål › responstid departementene
- Emnet er tomt.
-
ForfatterInnlegg
-
-
Olav A. ØvrebøGjest
Hvor lang tid er det rimelig for departementer (og direktorater) å bruke på å svare på henvendelser sendt med e-post? Jeg sendte et spørsmål til Departementenes servicesenter 23. januar. Purret 23. februar. Ennå ikke hørt noe. (Dette gjelder altså ikke et innsynskrav etter offentlighetsloven, men et konkret spørsmål – i dette tilfelle om regler for publisering av NOU-er).
-
PetimeteretGjest
Jeg tar utgangsponkt i forvaltningslovens § 11A:
» Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.
Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.
I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt. «
Praksis er forskjellig. Noen leser henvendelsene løpende ettersom de kommer og svarer umiddelbart på de enkle sakene. Andre leser ingen henvendelser før de er på toppen av bunken.
Ved enkle henvendelser kan det være en fordel å ringe. Da kan det være du får svar med en gang.
Min mening er at du uansett skal ha hørt noe fra departementet innen 5 uker.
-
-
ForfatterInnlegg