Navn på søkere i offentlig postjournal?
Presseforbundet › Still spørsmål › Still spørsmål › Navn på søkere i offentlig postjournal?
- Emnet er tomt.
-
ForfatterInnlegg
-
-
Bjarne JohannessenGjest
Det er adgang etter Offentlighetsloven § 25.1 til å gjøre unntak fra offentlighet for dokumenter i tilsetningssaker. Når man først har hjemmel for å unnta et dokument fra offentlighet har man også hjemmel for å fjerne de opplysningene fra journalen om dokumentet som det er grunn for å unnta fra offentlighet. Det vil si at kommunen har en hjemmel for å unnta søkerens navn fra postlisten.
Det at man har en hjemmel for å unnta noe fra offentlighet, betyr ikke at man må unnta opplysningene fra offentlighet (bortsett fra de opplysninger man har taushetsplikt om). Det betyr at det er opp til kommunen om søkernavn skal stå i offentlig journal. Jeg har søkt i OEP og der finner man praksis på ha med søkerens navn i journalen og det å ikke ha det med.
I forbindelse med OEP er det en søkesperre på å kunne søke på navn og dermed få opp journalopplysninger om personen som er over 1 år gamle. I tillegg får man ikke opp resultat fra OEP i de generelle søkemotorene. Dette er for å unngå at noen bruker verktøyet til å skape en ?personprofil?. Min mening er at det er verre at informasjon om din søknad kommer opp i et googlesøk enn i et OEP søk. Siden det er datatilsynet som har vært pådriver for begrensningene i OEP, er det jo en ide å kontakte deres tjeneste slettmeg.no.
En kommune har pr i dag ikke plikt til å ha journaler på nett. Da det er ønskelig at de har det, så er det ikke lurt å be dem om ikke å ha det. Flere organisasjoner som har journaler på nett har det ute kun en periode. En av grunnene for det er at problemstillinger av typen du oppgir ikke skal bli plagsom, samtidig som de får gitt opplysningene fra seg til de interesserte på en grei måte. En sjekk i dag viser at Difi og konkurransetilsynet har journaler for ca 15 uker ute og Sivilombudsmannen for 8 arbeidsdager.
-
-
ForfatterInnlegg