Ruter v/ informasjonssjef Gry Isberg mot digi.no
Nettavisen digi.no publiserte fredag 30. september 2011 et oppslag med tittelen «Fritt fram for snikerne». Videre:
«Tidenes oppgradering av kollektivsystemet i Oslo og Akershus. Denne helgen vil ikke kollektivtilbudet i hovedstaden ha et velfungerende billettsystem. Dermed kan Ruter (tidligere Oslo sporveier) i mange tilfeller heller ikke forvente at folk løser billett.
digi.no vet at det internt er opplyst at det i perioden ikke gjennomføres billettkontroller. Dette ønsker ikke Ruter å gå ut med offentlig.
OPPDATERT: – Det er ikke fritt frem for snikere, sier Ruter til digi.no. Se nederst i saken.
Oslos utskjelte elektroniske reisesystem skal gjennom en krevende oppgradering. Alt billettutstyr skal programvareoppgraderes: Over 4.000 kortlesere, automater og annet salgsutstyr på stasjoner, om bord på trikk, bane, buss og båt i Oslo og Akershus.»
KLAGEN:
Klager er Ruter. Selskapet mener artikkelens budskap, slik den kommer til uttrykk i tittelen, måtte oppfattes som en oppfordring til sniking, at den bevisst feilinformerte befolkningen og at dette blant annet kunne medføre økonomisk tap for selskapet. Selskapet viser også til at det i den aktuelle perioden, til tross for oppgraderingsarbeidet, ville være fullt mulig for billettkontrollørene til å ilegge passasjerer uten plausibel forklaring for manglende billett en tilleggsavgift («bot»). Informasjonssjefen tok ved gjentagne anledninger kontakt med både journalist og redaktør i digi.no for å få rettet tittelen, men avisen tok ikke klagen til følge.
Ruter viser til at avisen, selv om selskapet fikk anledning til samtidig imøtegåelse, «ikke respekterte selve formålet med tilsvarsretten (mener imøtegåelsesretten; sekr. anm.)» og at avisens «vinkling av saken allerede var lagt og konklusjoner var blitt trukket på feil grunnlag» da Ruter fikk anledning til å uttale seg. Følgelig er saken, etter Ruters mening, ubalansert fremstilt.
TILSVARSRUNDEN:
Digi.no viser til at Ruters billettsystem i lengre tid har «vært hjemsøkt av store operasjonelle problemer fra et svært tidlig stadium og (at) problemene har vedvart»
Digi.no hevder at avisen i hele prosessen som førte frem til publisering av artikkelen, har hatt god kontakt med Ruter. Dessuten har avisen hatt «flere kilder» i Ruter som kunne bekrefte at det «ikke ville bli foretatt regulære billettkontroller i overgangshelgen». Til selskapets tilfredshet ble det dessuten foretatt en endring i en setning i sakens brødtekst. På dette tidspunkt var «det var ingen ting i kommunikasjonen mellom (informasjonssjef) Isberg og redaksjonen som da skulle tilsi at tittelen var så graverende at de ville klage saken inn for pressens faglige utvalg», i følge digi.no. Gjentatte forsøk på å oppnå kontakt med Ruter i etterkant av klagen har, i følge avisen, ikke ført frem.
Etter at «flere uavhengige kilder» i Ruter overfor digi.no hadde fastslått at billettkontrollene ville utebli, hadde avisen forelagt saken for informasjonssjefen som ifølge avisen ikke direkte ville avsanne opplysningene. Da hun senere ville endre sin versjon, lot avisen hennes uttalelse bli publisert med «tydelig henvisning». Digi.no holder fast på at tittelen er dekkende for det faktiske innholdet i artikkelen, at avisen har utført «en form for undersøkende journalistikk som det i høyeste grad er i allmennhetens interesse å forsvare», og at dette er gjort innen rammene av god presseskikk.
Ruter mener digi.no har «oppfordret til lovbrudd». Ifølge selskapet er det «et viktig prinsipp at et lovbrudd ikke blir mindre alvorlig selv om det foreligger en mulighet for ikke å bli oppdaget».
Digi.no stiller seg «helt uforstående» til dette, og fastholder dessuten at informasjonssjefen aldri har bestridt at det under de tekniske omleggingene i billettsystemet ikke kunne gjennomføres regulære kontroller.
PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:
Klageren, transportselskapet Ruter, mener digi.no brøt god presseskikk da nettavisen i en artikkel hevdet at det er «Fritt fram for snikerne». Bakgrunnen var at man sto foran en helg med en vesentlig oppgradering av selskapets billettsystem. Ruter mener avisen ikke hadde dekning for tittelen og dessuten at påviste feil i avisens oppslag, ikke ble rettet på behørig vis. Slik fremstår saken ifølge klager som «en oppfordring til lovbrudd».
Digi.no mener at tittelen er dekkende for sakens innhold og at Ruter aldri har bestridt at oppgraderingen ville kunne medføre at det ikke kunne bli utført ordinære billettkontroller. Dessuten viser avisen til at retten til samtidig imøtegåelse er godt ivaretatt, blant annet ved at det langt fremme i artikkelen i det innklagede oppslaget er tatt inn en kommentar fra Ruter med undertittelen: «OPPDATERT: – Det er ikke fritt frem for snikere, sier Ruter til digi.no. Se nederst i saken».
Pressens Faglige Utvalg legger i utgangspunktet vekt på den betydelige offentlige interessen som billettsystemet i Oslos kollektivtransport er omfattet med, og at Ruter, slik også selskapet selv erkjenner, som hovedansvarlig for dette må regne med pågående dekning av alle sider ved dette systemet. Dette omfatter også legitim bruk av anonyme kilder i en større skala enn om saken var av bagatellmessige dimensjoner, selv om disse kildene gir uttrykk for en annen fremstilling av de faktiske forholdene enn det som er selskapets offisielle policy. En forutsetning for slik kildebruk må imidlertid være at retten til samtidig imøtegåelse ivaretas.
Klagens mest sentrale punkt er, tittelen Fritt frem for snikerne. Den går langt i å antyde at Ruters passasjerer kan slippe unna uten å betale for seg. Det er helt forståelig at Ruter, som er sterkt opptatt av å få frem at det aldri ble gitt noe generelt billettamnesti på det aktuelle tidspunktet, reagerer på formuleringen. Fra en presseetisk synsvinkel må denne oppfatningen likevel veies mot avisens anledning til å spisse en sak for å skape oppmerksomhet rundt innholdet.
Når det gjelder den faktiske ordlyden i tittelen, er det vanskelig å se at den oppfordrer til lovbrudd, slik Ruter hevder. Sniking er i seg selv i utgangspunktet en forseelse, og det å hevde at det kan bli lettere å unndra seg betaling, fritar ikke snikeren for ansvar for å gjøre opp for seg. En påstand om at det blir enklere å begå et lovbrudd legitimerer selvsagt ikke lovbruddet.
Normalt tillater pressetikken relativt vide rammer for spisset tittelbruk så lenge ingress og brødtekst gir en balansert fremstilling og er i samsvar med de faktiske forholdene. Det kan diskuteres hvorvidt formuleringen fritt fram for er dekkende for situasjonen i forbindelse med oppgraderingen, men utvalget kan ikke se at ordbruken går utenfor disse rammene. Det vektlegges også at digi.no har bestrebet seg på å holde en ryddig kontakt med Ruter, og slik har ivaretatt imøtegåelseskravet på en akseptabel måte. Følgelig oppstår det heller ikke noe behov for å drøfte klagerens påstand om at feil ikke er blitt rettet.
Digi no har ikke brutt god presseskikk.
Oslo, 23. februar 2012
Hilde Haugsgjerd,
Kirsti Nielsen, Henrik Syse, Martin Riber Sparre
Alf Bjarne Johnsen, Eva Sannum, Reidun Førde