Canarireiser ved Arvid Nordal mot NRK
NRK fortalte onsdag 22. februar 2012 i programmet FBI om 201 nordmenn som opplevde at hotellrommene de allerede hadde betalt for på Kanariøyene, plutselig ble kansellert. På Kanariøyene møtte NRK to ektepar som var rammet av kanselleringen. I reportasjen het det:
«(Intervjuet kvinne): Vi har mange fine venner her omkring. Alle er jo råket av det samme her, så vi får nå bare trøste hverandre.
(Reporter): Og trøst kan de trenge, for årets opphold på Gran Canaria har kostet dem dyrt. De to søstrene med ektemenn hadde betalt ca. 24 000 kroner hver for hotellrommene. Og de gledet seg til avreisen i januar. Så før jul kom sjokkbeskjeden.»
«(Intervjuet kvinne): Hva vi tenkte? Vi ble frustrert. Vi ringte og vi satt jo der. Hva skal vi gjøre? Vi hadde flybilletten, den var jo betalt for 10 500, og skulle vi tape den, i tillegg, så ble det jo 34 000.
(Reporter): De valgte å reise likevel og kjøpte rom på favoritthotellet på nytt. Denne gangen betalte de direkte til hotellet. De hadde opprinnelig booket rommene hos Canarireiser, et selskap som har spesialisert seg på hotellrom til nordmenn på langtidsopphold. (
) Pengene, 24 000 kroner fra hver, var betalt inn til Canarireisers konto.»
NRKs reporter besøkte også Canarireisers kontor på Kanariøyene og intervjuet selskapets eier, Arvid Nordal, om kanselleringene. I den gjengitte samtalen het det:
«(Nordal): (
) I midten av oktober kansellerte SunHotels alle våre bookinger. Det var 201 gjester som ble rammet av det. De aller fleste har fått ordnet seg annet bosted. Vi har hjulpet kanskje 50-60 stykker, som vi har fått ordnet nytt bosted til, men de må jo betale oppholdet på nytt da. Så det er ganske mange som taper mye penger.
(Reporter): Men det er altså 201 mennesker her det er snakk om. De har jo betalt penger til deg.
(Nordal): Ja, og vi har viderebetalt til SunHotels, og det de har gjort er at de har presset oss så pass for penger, og årets gjester har faktisk måttet betale på en gammel gjeldspost til oss.
(Reporter): Men hva har du gjort for å betale tilbake penger de har betalt inn til deg?
(Nordal): Per i dag har vi ingen mulighet. Vi er konkurs.»
«(Reporter): På kontoret til Canarireiser ber vi om dokumentasjon på at pengene fra ekteparet Olsen og de andre vintergjestene har blitt overført videre til SunHotels.
(Nordal): Jeg vet nesten ikke hvor jeg har en kopi av det. Det er så masse papirer i den saken at det er litt uoversiktlig
»
NRK inviterer derpå Nordal til å møte noen av feriegjestene som valgte å reise til tross for kanselleringene. Gjestene spør Nordal hvor pengene deres er blitt av, og får vite at pengene er overført til SunHotels som skal ha «puttet pengene inn på gammel gjeld». Reporteren sier i denne sammenheng:
« Nordal fortsetter å hevde til gjestene at han har overført deres penger til SunHotels, og at han ikke visste at han risikerte kansellering av rommene på grunn av gjeld han ikke hadde betalt. Men vi kan dokumentere overfor gjestene at Nordal var klar over dette allerede for et år siden. Og likevel solgte rom til dem.»
NRK har også vært i kontakt med Sun Hotels, og i utdraget av telefonsamtalen mellom journalisten og SunHotels representant som blir gjengitt i reportasjen, het det:
«(SunHotels): Jeg kan bekrefte og jeg garanterer at SunHotels har ikke sett en krone av pengene til Canarireisers gjester for den her vintersesongen. Og jeg beklager at Arvid juger.
(Reporter): Så når jeg lurer på hvor pengene deres har blitt av, så er de ikke hos SunHotels?
(SunHotels): Nei, vi har ikke sett en eneste krone. Og de må nok dessverre spørre Arvid hva han har gjort med deres penger.»
I etterkant av reportasjeinnslaget ble leder av Forbruker Europa intervjuet i studio. Han uttalte at det er Canarireiser som er ansvarlig:
« ( ) De er selskapet som har annonsert og ordnet med betaling og tatt imot penger, og de har ikke levert dette oppholdet og står ansvarlig.»
Avslutningsvis opplyste programlederen:
« Canarireiser er altså slått konkurs, men de sier nå at de har saksøkt SunHotels for å forsøke å få til en løsning på denne saken.»
KLAGEN:
Klager er eier av Canarireiser, som mener NRK har «fullstendig feil fokus» i reportasjen. Det anføres: «[I] stedet for å sette fokus på de som er skyld i all denne elendigheten, SunHotels på Mallorca, har de framstilt Arvid Nordal og Canarireiser s.l. som syndebukkene for at 201 gjester nå taper rundt 150. 000 eller rundt kr. 1.200.000,- Burde det ikke ringe noen klokker hos disse to journalistene [Marit Higraff og Frank Sivertsen, som klager har vært i kontakt med om saken, sekr. anm.] når SunHotels etter 4 fire- måneder plutselig finner disse pengene det er gjort så stort nummer av??» (Pengene klager viser til her, er ca. 320 000 kroner, eller litt over 40 000 , som klager har vedlagt dokumentasjon på at skal være overført til SunHotels i perioden mars-september 2011, sekr. anm.)
Klager reagerer også på at NRK «lar bl.a. Brynjulf Træthaug (Bruno) fra SunHotels i et telefonintervju helt på slutten av programmet få uttale at Canarireiser s.l. ikke har betalt inn noe som helst siden 1.mars 2011.»
Etter klagers mening har NRK i reportasjen også gjort et stort nummer ut av at han ikke kan finne bilagene for betaling av de ca. 320 000 kronene, og derigjennom fremstilt ham som en rotekopp og svindler. Klager påpeker: «[A]llerede dagen etter [opptaket] ble det i en mail fra oss oversendt kopi av alle innbetalingene som er foretatt av Canarireiser s.l. til SunHotels for perioden 01.03. 14.10.2011, som både SunHotels og Marit Higraff påstår ikke er betalt inn.» [Klagers utheving, sekr. anm.]
Slik klager ser det, har NRK unnlatt å gi FBIs seere relevante opplysninger om hva Canarireiser har betalt Sun Hotels, og som ifølge klager dokumenterer at Canarireiser var «à jour med denne sesongens bookinger», og at SunHotels «helt siden i mars [har] latt [Canarireiser] selge langtidsopphold på falske premisser [klagers utheving, sekr. anm.]».
Klager forklarer: «Marit Higraff ble også informert om at direktøren på hotell Vista Oasis bekreftet overfor oss at alle våre bookinger for denne sesongen var lagt som over-bookinger i bookingsystemet til SunHotels. ( ) først da våre bookinger ble fjernet kom de ned på 30 bookede leiligheter, som de har avtale på ved Vista Oasis ( ) På ett eller annet tidspunkt MÅTTE de slette våre bookinger, de hadde rett og slett ingen leiligheter til våre kunder. De [SunHotels, sekr. anm.] har ikke bar[e] ført oss bak lyset, men rett og slett rundlurt våre 201 gjester og på[f]ørt dem store tap! ( ) Når Marit Higraff får slik informasjon, og sier at dette ikke har noe med at våre gjester ikke har fått sine hotellrom og har tapt masse penger, så har hun rett og slett ikke forstått hva saken handler om!!»
For øvrig opplyser klager at det blant gjestene han møtte foran kamera, også var gjester som Canarireiser har hjulpet, og som ikke har tapt penger, «men på direkte spørsmål til disse, påstod de under opptaket at også de hadde tapt masse penger».
Klager mener seg forhåndsdømt, og hevder journalisten har tatt parti i saken ettersom det ikke er tatt hensyn til blant annet opplysningene som fremkommer i tiltalebeslutningen (etter at Canarireiser har saksøkt SunHotels).
Vedlagt klagen følger dokumentasjonen NRK hadde fått av klager før publisering.
Her påpeker klager i en e-post datert 14. februar 2012: «Ved inngåelse av avtale med gjestene, betales 1/3-del av oppholdet innen 14 dager etter bestilling, resten, 2/3-deler betales av gjestene inn til oss innen 45 dager før ankomst. De første 1/3-delene er omtrent det vi skal ha i kommisjon for oppholdet (inkluderer vår service med bl.a. 24-timers beredskap mens gjestene bor på Gran Canaria, transfer osv.). I utgangspunktet er det ikke mange andre enn disse 15 første gjestene som hadde betalt inn siste del, men i og med at SunHotels kansellerte ALLE bookingene, blir også de første 1/3-delene som allerede er betalt regnet som tapte penger. Mye av disse 1/3-delene av pengene som er betalt inn til oss, er videresendt til SunHotels for å betale ned på gammel gjeld. Når gjestene betaler inn siste del av kontraktsbeløpet, er dette omtrent samme beløp som SunHotels skal ha betalt for de oppholdene som er bestilt. Slik som saken er nå, ved at alle disse 201 bookingene ble avbooket, kan man si at all forskuddsbetaling fra årets kunder stort sett er gått til å betale ned gammel gjeld som vi har hatt i 2 år hos SunHotels. (
) Hadde vi fått drevet videre med årets kundemasse, ville ingen tapt penger på dette, alle hadde fått gjennomført denne sesongens langtidsferie, og totalgjelden til SunHotels ville fortsette å bli nedbetalt
(
)
Av de over 40.000 som Canarireiser har betalt til SunHotels i løpet av våren, sommeren og delvis høsten, var altså litt over 7.000 penger som gjal[d]t totalbeløpene for opphol[d]et for 15 av våre gjester, også de ble møtt med kansellerte leiligheter. De resterende 33.000 er hovedsakelig forskudde[t] fra de øvrige gjestene, penger som delvis var vår kommisjon, – men som vi hele våren, sommeren og høsten er blitt presset/truet til å betale ned på gammel gjeld
»
TILSVARSRUNDEN:
NRK forklarer at innslaget ble til etter «tips om at over 200 norske feriegjester på Kanariøyene hadde tapt mange penger fordi de likevel ikke fikk bo på hotellet de hadde betalt for».
Slik NRK ser det, er det ikke uenighet om at gjestene har tapt penger, men: «Stridens kjerne er at Canarireiser mener å ha overført feriegjestenes penger til sin avtalepartner Sun Hotels. Dette avviser Sun Hotels bestemt når det gjelder de 201 feriegjestene som innslaget handler om, ref vedlegg og eposter fra Sun Hotels.»
Etter NRKs mening har FBI-redaksjonen ikke brutt god presseskikk: «Vi lar begge parter komme til orde og fortelle om uenigheten, i tillegg opplyses det fra studio at Canarireiser sier de vil saksøke Sun Hotels. ( ) Klageren har fått rikelig anledning til å imøtegå vårt innhold. Han er mange ganger blitt spurt muntlig og skriftlig om å dokumentere at han faktisk overførte feriegjestenes penger til Sun Hotels. Vi har ikke sett noen slik dokumentasjon når det gjelder de 201gjestene vi har lagd innslag om. Sun Hotels benekter ref eposter i vedlegg å ha mottatt penger for disse gjestene.»
Klageren anfører i sitt tilsvar: «Stridens kjerne er om de kr. 320.000,- vi har betalt til SunHotels i perioden 01.03. 14.10.2011 er mottatt av SunHotels eller ikke. Til tross for 3 forskjellige dokumentasjoner på dette, har NRK/FBI valgt å la Bruno (Brynjulf) Træthaug v/SunHotels få servere løgner midt i beste sendetid på Statskanalen NRK! I vedleggene i det brevet vi har mottatt fra dere nå, går det fram flere steder at Bruno Træthaug bekrefter div. innbetalinger, – det er DETTE som er/har vært stridens kjerne i forhold til NRK.»
Når det gjelder de omtalte 201 gjestene og deres hotellbestillinger og betalinger, opplyser klager at 7 bookinger (som gjaldt de første 18 gjestene) var fullt betalt, og at disse ble kansellert like etter at disse gjestene kom til Kanariøyene. Klager skriver: «Disse 7.120 har SunHotels stjålet fra gjestene og puttet inn på gammel gjeld De fleste av de andre 183 gjestene hadde kun betalt inn vår andel av oppholdet, og faktura fra SunHotels forfalt 25 dager før gjestenes ankomst, så vi ser ikke poenget i at vi skulle ha betalt inn penger for gjestenes opphold 2 måneder før forfall, og vi hadde heller ikke mottatt fakturaer fra SunHotels på gjester som skulle komme ned i desember, januar, februar, mars og april Det vi poengterte overfor Marit Higraff og senere overfor Frank Sivertsen er at man ikke kan stjele øremerkede innbetalinger for bookinger merket med både bookingnr. og navn, og putte dette inn på en gjeldspost fra 2-3 år tidligere, og som vi hadde en nedbetalingsavtale på! Bruno Træthaug sier at denne gjeldsposten var 8 måneder gammel, – hvor stor oversikt har han egentlig???»
Klager påpeker også: «I mail dat. 15.02.2012 fra Bruno Træthaug, innrømmer han at det er mottatt betalinger for 6 bookinger, men hevder at de øvrige 85 bestillingene ikke er betalt. Selvfølgelig er de ikke betalt, da forfallet på disse fakturaene ville komme i slutten av november 2011 og utover, – en måned etter at alle bestillinger var av-booket!!»
For øvrig bemerker klager at NRK gjennom sitt tilsvar viser at FBI-redaksjonen «enda ikke har sett på den dokumentasjonen som ble sendt over til Marit Higraf». Klager skriver også: «I tillegg bekrefter Frank Sivertsen dagen før programmet ble sendt at han også hadde fått innrømmelser fra SunHotels om at det var betalt inn flere hundre tusen kroner fra Canarireiser. Allikevel velger NRK å se bort fra ALL faktainformasjon fra oss, – men fremstiller oss som svindlere!»
Etter klagers mening har NRK «tatt part i en sak som er under behandling i det spanske rettssystemet», og klart brutt Vær Varsom-plakaten.
NRK har etter dette ikke hatt ytterligere kommentarer.
PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:
Klagen gjelder en reportasje i NRK-programmet FBI om 201 feriegjester som opplevde at hotellrommene/-bestillingene på Kanariøyene som de hadde betalt for, ble kansellert. Hotellrommene var formidlet gjennom det konkursrammende selskapet Canarireiser.
Klager er Canarireiser ved selskapets eier, som mener seg forhåndsdømt av NRK og urettmessig fremstilt som syndebukk og svindler. Slik klager ser det, har NRK hatt feil fokus i reportasjen, unnlatt å gi tv-seerne relevante opplysninger om saken og ignorert dokumentasjon han har oversendt redaksjonen.
NRK avviser klagen og anfører at alle parter får komme til orde for å belyse saken. Etter NRKs mening har klager fått rikelig anledning til å imøtegå opplysningene som fremkommer. NRK anfører også at klager flere ganger er blitt spurt om å dokumentere at han faktisk overførte feriegjestenes penger til Sun Hotels slik han hevder i reportasjen, men at redaksjonen ikke har sett noen slik dokumentasjon.
Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis generelt minne om at det også tilligger mediene å stille seg i forbrukerens sted og rette et kritisk søkelys mot ulike tjenester fra både offentlige og private virksomheter. Slik utvalget ser det, er det dette NRK har gjort i den påklagede reportasjen.
Videre konstaterer utvalget at NRKs posisjon påvirker dramaturgien i reportasjen. Utvalget har flere ganger tidligere påpekt at dramaturgien i granskende og kritiske programmer kan virke lettvint og forenklende for dem som berøres, men at dette kan være et nødvendig grep for å nå et bredt publikum med kompliserte temaer. Samtidig har utvalget minnet om at bruken av dramaturgiske virkemidler ikke må gå på bekostning av etterrettelighet, balanse eller andre presseetiske krav. Dessuten forutsetter en kritisk agenda og dramaturgi at den som rammes av kritikken og den negative vinklingen, ytes rettferdighet. Dette er også bakgrunnen for at det stilles krav til pressen når det gjelder hvordan den kritiserte skal få komme til orde.
Slik utvalget ser det, er den påklagede reportasjen utvilsomt rammende for klager. Selv om det fremkommer at klager og Sun Hotels er uenige med hensyn til hvorvidt feriegjestenes innbetalinger til Canarireiser er overført til hotellkjeden, er det klager som blir presentert som den ansvarlige for at 201 feriegjester plutselig står uten hotellrom. Det i seg selv utgjør imidlertid ikke nødvendigvis et presseetisk overtramp. Utvalget merker seg dessuten at klager er konfrontert med de sentrale påstandene i saken, og at han har fått anledning til å uttale seg.
Ut fra den foreliggende dokumentasjonen fremgår det imidlertid at klager har vedlagt bilag som viser overføringer til Sun Hotels i perioden marsoktober 2011. I lys av dette faktum finner utvalget det presseetisk problematisk at representanten for Sun Hotels mot slutten av reportasjen uimotsagt får anledning til å fremsette en påstand om at klager lyver og at han ikke har overført en krone av feriegjestenes innbetalinger. Her mener utvalget at NRK skulle ha utvist større grad av kildekritikk overfor Sun Hotels. Utvalget viser til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, der det blant annet heter: «Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte.»
NRK har brutt god presseskikk.
Oslo, 19. juni 2012
Line Noer Borrevik,
Kirsti Nielsen, Håkon Borud, Martin Riber Sparre,
Henrik Syse, Camilla Serck-Hanssen, Reidun Førde
FOR FRAMFØRING I RELEVANT SENDETID:
«Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan for norske medier, mener NRK brøt god presseskikk i en FBI-reportasje om 201 feriegjester som opplevde at hotellrommene de hadde bestilt og betalt for på Kanariøyene gjennom selskapet Canarireiser, plutselig ble kansellert. I reportasjen uttaler hotellkjeden at den ikke har mottatt en krone av Canarireiser og at selskapets eier lyver. I lys av at Canarireiser har dokumentert innbetalinger til hotellkjeden, mener PFU at NRK skulle utvist større grad av kildekritikk overfor hotellkjeden. NRK har brutt Vær Varsom-plakatens punkt 3.2.»