NAV Ski v/virksomhetsleder Roar Sivertsen mot Østlandets Blad

PFU-sak 194/11


SAMMENDRAG:

***
PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

Klagen gjelder en artikkel publisert i Østlandets Blad (ØB), både på papir og nett, som omtaler en Nav-bruker som har fått avslag på støtte. Klager er Nav Ski, som påpeker at artikkelen beviselig er feil da brukeren ble innvilget støtte to dager før publisering. Slik klager ser det, har ikke avisen kontrollert opplysningene før publisering. Nav mener også at man ikke har fått en reell mulighet til samtidig imøtegåelse. Det reageres også på at avisen publiserte samme artikkel på nett etter at redaksjonen var klar over det feilaktige.

Østlandets Blad (ØB) mener redaksjonen har gjort det den kunne for å undersøke fakta før artikkelen ble publisert. Videre mener avisen at klager ble gitt mulighet til samtidig kommentar. Da ØB ble klar over feilen, var det for sent å endre artikkelen, men utgavesjefen kalte tilbake forsiden og tilbød Nav en kommentar i samme avis. Det vises til at klager takket nei. Avisen beklager at saken ble publisert på nett.

Pressens Faglige Utvalg vil innledningsvis minne om punkt 1.5 i Vær Varsom-plakaten og pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker mot overgrep fra det offentlig. Dette kan gjøres på ulike vis; pressen kan være kritisk granskende, inneha en kontrollfunksjon eller sørge for at enkeltmennesker blir hørt. Det er imidlertid presseetisk problematisk om mediene blir redusert til et ukritisk mikrofonstativ. Slik utvalget ser det, er den påklagede artikkel et eksempel på det.

Utvalget mener avisen ikke har kontrollert opplysningene tilstrekkelig, og minner om at Vær Varsom-plakatens punkt 3.2 ikke bare handler om å gjengi kilder korrekt, men å kontrollere om det kildene sier er korrekt. Videre viser utvalget til punkt 4.14 om at den eller de som utsettes for sterke beskyldninger skal få anledning til å ta til motmæle i samme artikkel. Den angrepne skal klart og tydelig bli presentert for det konkrete innholdet i beskyldningene, og må få en rimelig mulighet til å svare. Utvalget mener også at Vær Varsom-plakatens punkt 4.13, hvor det heter «Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig», er brutt, idet avisen la den feilaktige artikkelen ut på nett etter at redaksjonen var kjent med de faktiske forhold. Utvalget minner redaksjonen om viktigheten av å ha gode rutiner internt for å hindre at slikt skjer.

Østlandets Blad har brutt god presseskikk.

Lillehammer, 20. oktober 2011

Hilde Haugsgjerd,
John Olav Egeland, Øyvind Brigg, Alf Bjarne Johnsen,
Henrik Syse, Camilla Serck-Hanssen, Georg Apenes