Tom Karoliussen mot Avisa Nordland
Avisa Nordland brakte 23.mai 2007, på sine nettsider, en nyhetsartikkel med tittelen: Nytt mareritt for Tom. Artikkelen er illustrert med et bilde av en navngitt person, og i bildeteksten står det:
Tunge dager. Tom Karoliussen i Premier Travel har tunge dager for tiden. Ikke nok med at flyturen til Aten ble avlyst på grunn av manglende landingstillatelse. Nå viser det seg også at flere av billettene til Champions Leauge-finalen var falske.
I ingressen står det:
De 150 nordmennene som hadde tenkt seg til Aten med Premier Travel kan prise seg lykkelig over at turen ikke ble noe av.
Og videre i brødteksten:
Nå viser det seg nemlig at flere av kampbillettene også denne gangen var falske.
To fotballsupportere som kom seg til Aten på egenhånd, uttaler videre følgende til avisen:
- Vi fikk på forhånd bekreftet om at alt var i orden. Vi sto på en liste og skulle få billettene i Aten. Da vi kom fram onsdag fikk vi imidlertid beskjed om at billettene var falske, og at saken var politianmeldt…
Videre het det:
Tom Karoliussen skaffet billettene til Champions Leauge-finalen via Downhill Travel i Fredrikstad, som igjen skaffet dem gjennom kontakter i Italia… Også da Premier Travel arrangerte tur til Liverpool i mars i år … oppsto det problemer. Også den gang var billettene som var skaffet falske, og flere av turdeltakerne ble vist bort fra sine seter foran kampen…
Det går videre fram av artikkelen at årsaken til at Aten-turen måtte avlyses, var at det chartrede flyet som skulle bringe supporterne ned, ikke hadde landingstillatelse i Aten.
Tom Karoliussens forklaring på dette, og som tidligere er brakt i avisen, blir gjentatt. Videre står det:
I går sto flere norske Liverpool-supportere fram i media og ytret sin skuffelse over å ikke få se finalen i Aten som de hadde kjøpt og betalt for… Både kritikk og støtte ble rettet til Tom Karoliussen i forbindelse med saken.
Avslutningsvis i artikkelen står det at det ikke lyktes avisen å få tak i Tom Karoliussen eller styrelederen i Premier Travel.
24. mai hadde avisen saken på førstesiden av papirutgaven, under tittelen Billettkaos uten ende. Oppslaget er illustrert med et nytt bilde av en navngitt Tom Karoliussen, og i henvisningsteksten står det:
Tom Karoliussen drømte om jubel, men fotballreisen til Aten ble et mareritt for 150 norske Liverpool-supportere. Først ble flyet innstilt, og i går ble det kjent at flere finalebilletter var falske. Det var de også forrige gang Tom Karoliussen arrangerte tur for Liverpool-supportere.
25. mai ble saken nok en gang fulgt opp på nettet gjennom en artikkel med tittelen Vil ordne opp for Premier Travel. I artikkelen forteller daglig leder i Downhill Travel at de jobber med å rydde opp og betale tilbake billettpengene til de 150 som hadde bestilt tur. Daglig leder i Downhill Travel uttaler til avisen at han mener ingen kan lastes for det som skjedde med charterflyet Premier Travel hadde bestilt, og videre sier han:
- Det kunne skjedd alle. Verre er det at både vårt selskap, Premier Travel og flere andre reiseoperatører ble svindlet med falske billetter. Det har nemlig aldri tidligere vært noe tull med den agenten vi benyttet i dette tilfellet, og også han er blitt svindlet i denne saken…
I en faktaboks med tittelen Fakta om reiserot for Premier Travel, står det:
* Premier Travel arrangerte tur til England for 90 Liverpool-supportere til oppgjørene mot Manchester United 3.mars og Barcelona 6.mars.
* Den gangen ble 12 av supporterne som reiste med Premier Travel bortvist før kampen mot Barcelona fordi billettene var falske.
*Etter billettkaoset i mars, valgte likevel Premier Travel å arrangere ny chartertur til Aten…
* Dagen før finalen ble imidlertid charterturen avlyst fordi charterselskapet … ikke fikk landingstillatelse i Aten.
* Til tross for dette valgte enkelte supportere som hadde skaffet seg billett til finalen gjennom Premier Travel å reise til Aten på egen hånd.
* Ved ankomst i Aten viste det seg at flere av billettene var falske. Disse billettene hadde Premier Travel fått via samarbeidspartner Downhill Travel.
8. juni blir faktaboksen gjentatt i en ny nettartikkel med tittelen Premier Travel snart konkurs. I artikkelen uttaler styrelederen i Premier Travel, med fullt navn og bilde, seg blant annet slik:
…Dersom vi ikke ser noe til pengene i løpet av de neste par ukene, er det ingen vei utenom skifteretten … Vi har lovet at alle som kjøpte charterpakke til Champions League-finalen i Aten … skal få pengene sine tilbake, enten fra selskapet eller fra reisegarantifondet. Vi kan ikke la kundene våre vente stort lenger.
Videre står det.:
Ifølge styrelederen skylder Downhill Travel selskapet over en million kroner etter billettkaoset…
Det fremgår av artikkelen at avisen heller ikke denne gang har fått tak i Tom Karoliussen for kommentar.
13. juni følges saken opp med nok en nettartikkel, der det går frem at styret i Premier Travel har besluttet å slå selskapet konkurs, og at ikke alle kundene som har kjøpt billetter gjennom selskapet vil få tilbake pengene. Styrelederen i selskapet forklarer seg i artikkelen, og beklager overfor kundene. Mot slutten av artikkelen står det:
- Har dere vært for naive i denne saken? Det har vi innrømmet tidligere. Men styret var ikke helt enig i Tom Karoliussens siste reiseopplegg, likevel står vi selvfølgelig til ansvar for kaoset som oppstod i forbindelse med turen… an.no har fortsatt ikke lykkes i å komme i kontakt med Tom Karoliussen.
6. oktober hadde helgebilaget til Avisa Nordland en artikkel om Tom Karoliussen over tre sider, der han forteller om problemene det siste halvåret. Under tittelen Rått spill på hjemme- og bortebane står det i ingressen:
- Det kom til et punkt da jeg bare ga opp. Jeg ble regelrett forfulgt. Hadde det ikke vært for venner og familie, vet jeg ikke hva som kunne skjedd.
I brødteksten forteller Tom Karoliussen at han har startet et nytt selskap, og han forklarer sin versjon av omstendighetene omkring Aten-turen som ble avlyst. Om det som i avisen har blitt omtalt som falske billetter, står det blant annet:
Tom Karoliussen forlanger å bli trodd når han sier at [han] aldri har sett en falsk billett i hele sitt liv.
Videre sier han følgende på spørsmål om han har vært for lite tilgjengelig:
Det er bare tøv. Jeg snakket med 4-5 stykker og alle hadde sin egen vinkling. De ringte dag og natt. Uansett hva jeg sa så ble det masse unøyaktigheter og sensasjonspreg.
KLAGEN:
Klageren er Tom Karoliussen, som skriver om arrangementet:
Premier Travel skulle organisere fly og skaffe kunder til turen, mens Downhill Travel skulle skaffe billetter til kampen. Turen ble imidlertid stoppet/avlyst … da det viste seg umulig å få landingstillatelse i Aten. Det har i tillegg senere vist seg at Downhill Travel ikke klarte å skaffe billettene som Premier Travel på forhånd hadde betalt for og saken blir nå anmeldt til politiet.
Og om omtalen i avisen:
Den 24. mai hadde Avisa Nordland et større oppslag om saken, … med et privat bilde av undertegnede, med fullt navn på forsiden … Det kunne se ut som om det var Tom Karoliussen som arrangerte turen, mens det vitterlig var et samarbeid mellom 2 firmaer…
Klageren mener dette bryter med Vær Varsom-plakatens punkt 4.3 og 4.7. Videre reagerer klageren på faktaboksen som blant annet refererer til falske billetter. Han skriver:
Premier Travel har ALDRI solgt eller kjøpt falske billetter, verken i England eller i Athen. For å ta Athenturen først; Det som skjedde var at billettene aldri ble levert. Premier Travel har altså kjøpt en vare vi aldri har mottatt… Når det gjelder Barcelonakampen i Liverpool så skjedde følgende; Premier Travel hadde bestilt 90 billetter til denne kampen, men fikk bare levert 65. Dette medførte at vi måtte kjøpe 25 billetter fra andre agenter. Senere viste det seg at 12 av disse billettene var stjålet eller kommet bort i Posten og Liverpool FC hadde skrevet ut duplikatbilletter. Billettene var altså ikke falske, men de var ikke gyldige noe som undertegnede ikke hadde noen som helst mulighet til å vite på forhånd.
Og videre:
Denne episoden har Liverpool FC senere beklaget sterkt ovenfor Premier Travel… Personen som solgte de aktuelle billettene ble senere arrestert… ». Klageren mener Vær Varsom-punkt 4.2 er brutt, «siden dette dreier seg om helt klare faktiske feil fra Avisa Nordlands side».
Om kontakten med avisen skriver klageren:
Jeg har ved 3 forskjellige anledninger forsøkt å forklare Avisa Nordland ovenfor nevnte forhold; først til … journalist i Avisa Nordland, til … journalist i Radio3 som er eid av Avisa Nordland, og til slutt til… journalist i TV-kanalen AN Nyheter som også er eid av Avisa Nordland… Jeg mener dette er et brudd på Vær Varsom plakatens punkt 4.14 og 4.15, i og med at mine uttalelser om saken ikke er referert korrekt.
Avslutningsvis skriver klageren:
Disse episodene har medvirket til at Premier Travel nå må begjære oppbud. Dels fordi vi har tapt betydelige beløp… men også fordi vi føler at vårt rykte som en seriøs turoperatør er ødelagt… I tillegg har oppslagene ført til store personlige belastninger for undertegnede og min familie. Journalister fra Avisa Nordland har fotfulgt meg…
TILSVARSRUNDEN:
Avisa Nordland skriver i sitt tilsvar:
* Våre første artikler om Tom Karoliussen og hans selskap … var en direkte konsekvens av at Tom Karoliussen selv oppsøkte redaksjonen ved flere anledninger for at vi skulle lage artikler om han… Han… var meget aktiv for at han skulle presenteres som initiativtaker og gründer. Dette resulterte i flere artikler der Tom Karoliussen gikk høyt på banen med utsagn som vi sitter på unike avtaler, vi skal ikke nødvendigvis være billigst, men best…
* Det aktuelle private bildet har AN fått etter initiativ fra Tom Karoliussen selv. Bildet ble tilbudt oss for betingelsesløs bruk…
* Ut fra at Tom Karoliussen selv hadde vært aktiv for å etablere seg og sitt firma i offentligheten, var det en naturlig konsekvens for AN å gjenbruke bildet og identifisere Tom Karoliussen og Premier Travel også når problemene meldte seg.
Avisen er ikke enig i at de har trukket inn private eller personlige forhold i dekningen, og begrunner identifiseringen med et berettiget informasjonsbehov ut fra historikken.
Vedrørende de påståtte faktiske feilene skriver avisen:
* Situasjonen var kaotisk og lite oversiktlig… Flere kilder oppga overfor AN at det handlet om falske, ugyldige og manglende billetter.
* Dersom Tom Karoliussen mente at vi hadde gitt feilaktige opplysninger hadde han alle muligheter til å korrigere dette. Han tok ikke på noe tidspunkt kontakt med noen i redaksjonsledelsen. Mange og gjentatte forsøk fra vår side på å få Tom Karoliussen i tale ble ikke besvart, eller avvist… Som det fremgår av klagerens brev gjorde vi alt som var mulig… for at Tom Karoliussen sitt syn skulle komme til uttrykk.
* Tom Karoliussen hadde altså hele tiden anledning til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger… Heller ikke styreleder, som etter hvert svarte for selskapet, gjorde oss på noe tidspunkt oppmerksom på at vi skulle ha skrevet noe galt… Klager hevder han ved tre forskjellige anledninger har forsøkt å forklare Avisa Nordland sammenhengen… Hans opplysninger er ikke i tråd med våre journalisters virkelighetsoppfatning.
Avisen skriver at den ikke har noe redaksjonelt ansvar i forhold til radiojournalisten, ettersom det ikke er noe redaksjonelt samarbeid mellom Radio 3 og Avisa Nordland. Når det gjelder de to andre journalistene, har de forsøkt å få kontakt med Tom Karoliussen. Den ene hevder han ikke har lykkes, den andre fikk beskjed om at Tom Karoliussen ikke ønsket å snakke med ham.
Avslutningsvis står det i tilsvaret:
Vi har hele tiden bestrebet oss på å gi korrekt informasjon i en sak med mange påstander og mye rot, og der daglig leder bevisst unnlot å informere oss. Klager gikk ut med en voldsomt høy medieprofil. Straks det gikk galt, gikk han i dekning. Vi har hele tiden vært aktive for å gi muligheter til tilsvar.
Klageren opprettholder klagen og skriver:
Undertegnede har aldri tilbudt Avisa Nordland betingelsesløs bruk av bilder av meg… Premier Travel har ALDRI vært i besittelse av falske billetter… Hva Downhill Travel har foretatt seg i Athen under den aktuelle kampen får stå for deres regning… Jeg [har] vært i kontakt med Avisa Nordland ved flere anledninger etter dette. Hver eneste gang har det stått noe helt annet på trykk enn hva jeg faktisk har sagt.
Klageren skriver at han fikk tilbud om å få et leserbrev på trykk med sin versjon i august.
Avisa Nordlands redaktør skriver i siste tilsvar:
Med betingelsesløs bruk av private bilder mener jeg å uttrykke at Tom Karoliussen selv aktivt overbrakte oss bildene for publisering uten noen betingelser … knyttet til bruken… Bildene ble brukt ved flere anledninger knyttet til positiv omtale av selskapet uten at Tom Karoliussen fant grunn til å reagere på dette.
Og videre:
Det er korrekt at jeg 18. august gjentok tilbud om spalteplass slik at Tom Karoliussen med egne ord kunne redegjøre for… saken. Dette valgte han i etterkant av samtalen å gjøre og leserbrevet kom raskt på trykk. I den anledning vil jeg understreke at det er flere faktiske feil i selve artikkelen. Under pkt 4 i brevet hevder Tom Karoliussen at jeg har bedt ham trekke klagen. Det har jeg aldri gjort. Jeg tok kontakt med Tom Karoliussen fordi PFU oppfordrer redaksjonen til å ta kontakt med klageren… Hans fremstilling… er således tendensiøs og feil, hvilket jeg i etterkant har gjort han oppmerksom på. Han tilbød seg å endre på innholdet, men leserbrevet var på det tidspunkt gått til produksjon.
PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:
Klagen gjelder flere nyhetsartikler i Avisa Nordland, på nett og papir, om et selskap som arrangerer fotballturer og som ved to anledninger har hatt problemer med blant annet ugyldige billetter. Klageren er selskapets daglige leder, som ble identifisert med navn og bilde. Han føler seg uthengt, idet han hevder avisen har brakt flere faktafeil og fremhevet personlige forhold ved å bruke et privat bilde. Klageren mener videre at han ikke har fått anledning til samtidig imøtegåelse.
Avisa Nordland mener å ha sitt på det tørre, og påpeker at klageren selv i sterk grad har søkt oppmerksomhet fra mediene, blant annet i forbindelse med lanseringen av selskapet sitt. Avisen mener videre at det omtalte bildet ble gitt redaksjonen av klageren selv, uten bruksrestriksjoner. For øvrig hevder avisen at den aktivt har forsøkt å innhente kommentarer fra klageren, uten å lykkes. Avisen kan ikke se at klageren har bedt om korrigering av opplysninger underveis i dekningen av saken.
Pressens Faglige Utvalg mener Avisa Nordland hadde god grunn til å sette søkelys på de omtalte forholdene, som vakte oppsikt både lokalt og nasjonalt. Utvalget mener en person som i så stor grad har søkt offentlighet i nærmiljøet, må regne med å bli identifisert også i kritiske artikler som angår hans næringsvirksomhet.
Utvalget konstaterer at det står ord mot ord når det gjelder bruk av det private bildet. Dermed er det ikke mulig å ta stilling til om det var inngått noen spesiell avtale rundt dette.
Utvalget viser på generelt grunnlag til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, om kildekritikk og kontroll av opplysninger, men mener avisen fra første artikkel har gjort det som må kunne forventes for å gi rette vedkommende anledning til å korrigere fakta i saken. Utvalget mener påstanden om falske billettene også på den første turen, ikke er av en slik art at det innebærer et presseetisk overtramp. Utvalget legger her til grunn at noen av billettene som var kjøpt på gaten, viste seg å være stjålet.
Hva angår punkt 4.14 i Vær Varsom-plakaten, finner utvalget det godtgjort at avisen i tilstrekkelig grad har forsøkt å innhente samtidige kommentarer. Utvalget vil samtidig minne om siste del av punktet, der det heter: Debatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er villig til å uttale seg eller medvirke til debatt.
Utvalget legger for øvrig også vekt på at klageren senere har fått komme bredt til orde i avisens spalter, da han valgte å ta bladet fra munnen igjen.
Avisa Nordland har ikke brutt god presseskikk.
Oslo, 23. oktober 2007
Odd Isungset,
Kirsti Nielsen, Sigrun Slapgard, John Olav Egeland,
Ingeborg Moræus Hanssen, Trygve Wyller