B2C Gruppen v. Marius Marthinsen mot Nettavisen, TV 2

PFU-sak 052/07


SAMMENDRAG:

TV 2 (TV 2 hjelper deg) hadde i sin sending torsdag 15. februar 2007 et innslag om firmaet B2C Gruppen. Firmaet omfatter underselskapene B2C Norge AS, B2C Energy AS, B2C Telecom AS og Elitele Broadcom AS. Innslaget ble annonsert slik: «Verstingfirmaet gir seg ikke. Tusenvis av klager på strømselskapet B2C.»

Selve introduksjonen til innslaget:

«Stadig nye aktører har de siste årene dukket opp for å selge telefoni og strøm. Og det er spesielt ett av disse selskapene som har gått igjen i tipsbunken vår. Vi har flere ganger før fortalt om problemselskapet B2C, og stadig sliter norske forbrukere med dette firmaet.»

Videre sier reporter:

«Vil du unngå motbør som forbruker? Ønsker du å komme deg tørrskodd over de skumble stryk? Da bør du følge med for å unngå å havne i denne klagebunken. Vi skal nå advare mot Norges verste forbrukerfiende.»

Forbrukerombud Erik Thon sier:

«De opererer under litt forskjellige navn. Det er noe som heter B2C Energy, det er noe som heter B2C Norge. Vi har også noe som heter Elitele. Men på mange måter er disse tingene sauset sammen, og det er delvis de samme personene som står bak.»

Reporter:

«Som strømkunde kan du i dag velge den kraftleverandøren som er rimeligst. B2C har tronet øverst på prislista til Konkurransetilsynet, og sånn har de fått mange kunder. Men klagebunken hos forbrukermyndighetene har vokst i takt med kundemassen. Godt over 2000 henvendelser og klager.»

Thon:

«Jeg kan ikke huske, faktisk, at vi har hatt så mange klager på et firma noen gang, jeg.»

Reporter:

«Nå er det ett navn du skal merke deg for å unngå problemer.»

Ansatt hos forbrukerombudet sier:

«Det er Elitele som er den aktive, hva skal vi si, som markedsfører seg nå da. B2C Norge, de er, de driver kun og purrer på gamle krav.»

Videre i reportasjen er en kvinnelig kunde, Marielle Nystad Hansen, intervjuet. Hun var også intervjuet i samme program i april 2006. Det avspilles også en konfrontasjon fra den gang mellom kunden og B2Cs daglige leder.

Videre uttaler en seksjonsleder i NVE seg om selskapene:

«Det er inngått en rekke avtaler i fjor som ikke fulgte regelverket knyttet opp mot energiloven. Og dette er alvorlig fordi det er med og forhindrer et effektivt kraftmarked.»

Reporter:

«Etter alle problemene er B2C og Elitele nå fjernet fra Konkurransetilsynets prisliste. Heller ikke inkassobransjen vil ha noe med B2C å gjøre. Fem ulike inkassoselskaper har drevet inn krav for B2C. Alle har kuttet samarbeidet, blant dem Intrum Justitia.»

En representant for Intrum Justitia karakteriserer deretter B2C som et useriøst selskap.

Deretter følger et intervju med en misfornøyd strømkunde i Valdres.

Reportasjen avsluttes med at TV 2 oppsøker B2C Gruppen, men ender med en telefonsamtale med daglig leder fra utsiden av kontorbygningen:

«”TV 2 hjelper deg” ønsker et nytt intervju, men denne gangen sa Marthinsen nei. Da vi likevel tok turen, var han opptatt.»

Reporter:
«Hadde det vært mulig å få noen ord med deg?»

Marthinsen: «Jeg sitter i møte.»

Reporter:

«Elitele, med samme adresse, har ikke svart når vi har ringt. Selskapene vil om halvannen måned miste mulighet til å selge strøm om de ikke skjerper seg kraftig. Marielle Nystad Hansen (intervjuobjektet; sekr. anm.) håper nå at strømmen blir slått av for B2C og Elitele.»

Nystad Hansen:
«Du blir ikke tatt seriøst i det hele tatt, og ikke hørt.»

Utannnonsering:

«Så da er det bare å vente til 1. april for å se om NVE tar ifra B2C retten til å selge strøm.»

Nettavisen brakte samme dag en artikkel i forbindelse med kveldens sending. Her var tittelen: «Dette selskapet bør du unngå», og ingressen:

«B2C og Elitele Broadcom har ikke betalt tilbake penger de skylder kundene sine. Forbrukerombudet gjentar advarslene mot «forbrukerversting nummer én”.»
Videre i teksten:
«Strømselgerne i B2C Energy har ikke oppfylt sine forpliktelser overfor Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Direktoratet har pålagt B2C Energy (og B2C Norge og Elitele, som inngår strømavtaler for B2C Energy) å betale tilbake forskudd som selskapene urettmessig har tatt betalt fra kundene.
B2C Energy har en midlertidig konsesjon til å selge strøm som går ut 1. april og når de ikke følger våre vedtak så vil ikke det øke sjansen for at konsesjonen blir fornyet, sier seksjonsleder Gunn Oland i NVE til TV 2 hjelper deg.
NVE har truet B2C Energy med bøter dersom de ikke betalte tilbake kundene innen fristen 9. februar, i henhold til NVEs vedtak. – B2C har ikke betalt tilbake forskuddene, og skylder på dårlig likviditet i selskapet, sier seksjonsleder Gunn Oland i NVE. Men bøteleggingen er fortsatt ikke iverksatt fordi NVE avventer ankebehandling i Olje- og energidepartementet av vedtaket som ga grunnlag for bøtene.»
Artikkelen gjentar ellers i hovedsak opplysninger og påstander som framkommer i TV-innslaget.

KLAGEN:

Klager er selskapet B2C Gruppen, som oppgis å inkludere B2C Norge AS, B2C Energy AS, B2C Telecom AS og Elitele Broadcom AS. Hovedpoenget i klagen er påstanden om at pressen, og i dette tilfellet TV 2 og Nettavisen, stoler blindt på forbrukermyndighetene, og i særlig grad på Forbrukerombudet. Det anføres fra klagerens side en oppfatning av at forbrukermyndighetene driver heksejakt på B2C-selskapene og en anser seg å være utsatt for trakassering og mobbing. Klageren hevder at en rekke feilaktige opplysninger og påstander på denne måten spres og påfører selskapene i B2C Gruppen stor skade. I klagen heter det innledningsvis:

«TV 2 programmet og artikkelen (i Nettavisen; sekr. anm.) inneholder en fordreining av virkeligheten. Vi fastholder at program og artikkel bygger på feil faktaopplysninger fra kilden. Daglig leder hadde besvart e-post med spørsmål fra Tv2 hjelper deg, uten at dette ble tatt hensyn til.»

Et vesentlig moment i den omfattende klagen er TV 2s og Nettavisens, og Forbrukerombudets, bruk av firmanavn. Det anføres fra klagerens side at de omtalte firmaene ikke er «sauset sammen», men opptrer som separate aksjeselskaper registrert i Brønnøysundregistrene på ordinær måte. Klageren viser til at konkurrenten Hafslund består av flere selskaper enn B2C.

Med hensyn til antall klager mot B2C-selskapene, kjenner ikke klageren seg igjen, og det anføres at man er ukjent med antallet klager det opereres med i TV-programmet. Klageren savner også TV 2s dokumentasjon på at B2C-selskapene er «forbrukerversting nummer en».

I Nettavisens artikkel ble det opprinnelig opplyst at NVE hadde bøtelagt B2C Energy, men at boten var anket til departmentet. Klageren anfører at dette er faktisk feil.

Angående mulighet til samtidig imøtegåelse, heter det i klagen:

«Vi svarte for eksempel på en rekke spørsmål på e-post fra TV 2/hjelper deg, dette ble ikke nevnt i programmet. Det ble fremstilt som om vi ikke ønsket å stille opp. Hadde vi fått anledning til å legge fram dokumentasjon på alle feilaktige påstander i programmet, så hadde vi også stilt opp. Deretter kunne ikke TV-programmet kunnet sendes i den form det ble gjort.»

Klageren avslutter med en kraftig kritikk av medienes, og i det påklagede tilfellet TV 2s og Nettavisens, manglende selvstendige kontroll av forbrukermyndighetenes påstander, og mener dette er stikk i strid med Vær Varsom-plakatens punkt 3.2.

TILSVARSRUNDEN:

TV 2 og Nettavisen avviser klagen, og anfører at det har vært uaktuelt å forsøke å løse saken i minnelighet.

I tilsvaret fra TV 2 og Nettavisen vises det til at man i forkant av reportasjen gjorde flere anstrengelser for å få daglig leder Marius Marthinsen til å stille til intervju, men at dette ikke lyktes. Det vises i tilsvaret til klagerens anførsel om at det ikke ble tatt hensyn til hans synspunkter som han formidlet per e-post. Så langt TV 2/Nettavisen kan se, finnes det i denne korrespondansen «ikke noe som kan tolkes som ”svar” på de problemstillinger vi ønsket konkret tilsvar fra Marthinsen på, noe vi også poengterte overfor Marthinsen per e-post, uten at vi fikk svar».

Med hensyn til påstanden om at B2C var bøtelagt av NVE, innrømmer TV 2/Nettavisen at opplysningen var feil, og at den ble rettet til «NVE har truet B2C Energy med bøter dersom de ikke…..osv.»

Når det gjelder antall klager mot selskapene, heter det i tilsvaret:

«Kvantifiseringen ”godt over 2000 henvendelser og klager” bygger på summen av antall registrerte telefonhenvendelser, e-poster og brev hos Forbrukerrådet (som kun registrerer ”henvendelser”,ikke antall skriftlige klager hos Forbrukerombudet.) Vi har ingen grunn til å betvile henvendselses- og klageregistreringen hos forbrukermyndighetene.» Det opplyses videre at man har gått gjennom materialet og forsikret seg om at påstanden er korrekt.

Til klagepunktet om at man har «sauset sammen» firmanavn, anfører TV 2/Nettavisen at
«mange kunder overfor oss har uttrykt at de har vært i villrede om hvilket B2C-selskap de egentlig har inngått avtale med. NVE har også registrert dette og har i brev av 26. januar bedt B2C-selskapene klargjøre forholdene».

TV 2/Nettavisen avslutter sitt tilsvar slik:

«TV 2 hjelper deg har hatt en aktverdig grunn til å sette søkelyset på forretningsdriften til B2C og det publiserte er blitt gitt en tilbørlig form. B2C er blitt gitt mulighet til å kommentere det som fremkommer direkte i reportasjen, men har avstått fra dette. De tilbakemeldinger som B2C har kommet med er saklig sett på siden av det som reportasjen omhandler og faller således utenfor plikten til å gjengi som tilsvar og imøtegåelse av framsatte påstander. B2C har blitt opplyst om redaksjonenens syn på dette uten å ha kommet med noen korreksjon eller tilbakemelding på dette.»

Klageren anfører i sitt tilsvar at grunnen til at daglig leder i B2C ikke ønsket å stille til intervju, var tidligere dårlig erfaring med media. Klageren karakteriserer TV 2 hjelper deg som et torpedolignende program hvor hensikten er å «ta de slemme» uansett. Det anføres at programmet bygger på forutintatte holdninger og ikke på undersøkende journalistikk. «Marthinsen (daglig leder; sekr. anm.) har god erfaring med ikke å slippe til med annet enn en kort setning eller to enten det gjelder i tv/presse. ”Motparten” derimot alias FO Bjørn Erik Thon, kan breie seg ut i et hvert TV program og bli gjengitt med spaltemeter i all presse. Derfor har det vist seg nytteløst fra denne part å stille opp, da vi allikevel ikke slipper til på en ordentlig måte som kunne ha tilbakevist mange av de påstandene som kommer fram.»

Med hensyn til antall klager, som av TV 2 ble oppgitt til «over to tusen», anfører klager at det dreier seg om 115, og at dette er konstatert ved oppmøte i Forbrukerrådets lokaler. Videre:

«Spørsmålet vi stiller oss er derfor hvordan vi kan ha tiltro til noe som opplyses fra Myndighetenes hold? De kommer jo med ren diktning.»

Angående kritikken mot TV 2 for å ha gjengitt forbrukerombud Thons påstand om at firmanavnene er ”sauset sammen”, stiller klager seg uforstående til det. Klager bruker dette som et eksempel på at forbrukerombud Thon slipper til i mediene, er meget kritikkverdig.

TV 2 / Nettavisen kommenterer i sitt siste tilsvar klagerens anførsel om antall klager til forbrukermyndighetene. I tilsvaret heter det:

«Anslaget på ”godt over 2000” omfatter både klager og andre lignende henvendelser til forbrukermyndighetene, dvs. både Forbrukerombudet og Forbrukerrådet, for så vidt gjaldt alle de ulike selskapene i B2C Gruppen, Vi mener dette kommer tilstrekkelig klart frem i selve reportasjen.»

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

Klagen gjelder et innslag i TV 2-programmet ”TV 2 hjelper deg», samt en forhåndsartikkel samme dag i Nettavisen. Både TV-innslaget og artikkelen omhandlet selskapene i B2C Gruppen, og advarte forbrukerne mot å ha noe med selskapene å gjøre.

Klageren, B2C Gruppen, mener forbrukermyndighetene driver med trakassering og mobbing av selskapet, og at TV 2 og Nettavisen ikke har kontrollert påstander derfra. På denne måten inneholder både TV-innslaget og artikkelen angivelig en rekke faktiske feil og påstander. I tillegg mener klageren at TV 2 ikke har tatt hensyn til korrigeringer som ble oversendt per e-post, og som ville ha gitt en mer korrekt framstilling.

TV 2 og Nettavisen avviser klagen, og anfører at B2C Gruppens daglige leder gjentatte ganger ble bedt om å la seg intervjue, men at dette ble avvist. Når det gjelder klagerens e-post-korrigeringer, anfører TV 2 at disse ikke kunne tolkes som svar på de spørsmål som ble reist i programinnslaget. Ellers mener TV 2 å ha gitt korrekte opplysninger i reportasjen.

Pressens Faglige Utvalg mener TV 2 var i sin fulle rett til, på vegne av forbrukerne, å sette et kritisk søkelys på B2C-selskapene, som forbrukermyndighetene karakteriserer som ”verstinger”. Utvalget registrerer klagerens frustrasjon over at mediene, i dette tilfellet TV 2 og Nettavisen, ”sauser sammen” selskapene til én gruppe. Samtidig er det lett å forstå, og akseptere, hvorfor dette skjer, i og med at også publikum har vært i tvil om hvilke selskaper de har hatt med å gjøre.

Når kritisk søkelys skal settes eksempelvis på en næringsvirksomhet, ligger det som et basalt krav i presseetikken at den angrepne part får adekvat mulighet til å bringe sin samtidige versjon. TV 2 har ikke oppgitt hvor mange slike muligheter som ble gitt, men utvalget har registrert at klageren ikke benyttet seg av noen av dem, med den begrunnelse at det ikke ville ha noen hensikt. Utvalget kan for øvrig ikke se at de kommentarer klageren sendte per e-brev, var relevante svar på de problemstillinger TV 2 reiste.

Utvalget forutsetter at klageren ville fått mulighet til å korrigere de opplysninger og påstander som er påstått feil, om man hadde benyttet seg av de anledninger som ble gitt til samtidig imøtegåelse.

TV 2/Nettavisen har ikke brutt god presseskikk.

Oslo, 22. mai 2007

Hilde Haugsgjerd,
John Olav Egeland, Halldis Nergård,
Ingeborg Moræus Hanssen, Henrik Syse, Trygve Wyller