Innsyn under press

Interne dokumenter, databaseinnsyn og taushetsplikt var noen av temaene under møtet i dag mellom Presseforbundets offentlighetsutvalg og ny Sivilombudsmann, Aage Thor Falkanger.

Tirsdag denne uken tilrådte Aage Thor Falkanger som ny sivilombudsmann. I dag var Presseforbundets offentlighetsutvalg på plass etter å ha invitert seg selv til ombudsmannen for å presentere utfordringer mediene møter i tilgangen på informasjon.

– Ombudsmannen er vår vaktbikkje for offentlighetsprinsippet og god forvaltningsskikk. Ombudets uttalelser oppdrar forvaltningen. Det er viktig at Sivilombudsmannen forstår hvor offentlighetsprinsippet utfordres og uthules, sier Siri Gedde-Dahl, leder for offentlighetsutvalget og journalist i Aftenposten.

Her er en oppsummering av temaene utvalget tok opp:

Interne dokumenter. Fordi de er frivillig å journalføre er det et stort problem at det finnes mange dokumenter vi ikke vet om. Ulykkesrapportene fra Statens Vegvesen er ett av mange eksempler på viktige dokumenter som ikke fremgår av den offentlige journal. Dessuten er dette et område der det er særlig viktig at man vurderer merinnsyn, og at sivilombudsmannen vokter over at dete faktisk blir gjort.

Retten til å motta informasjon som en del av ytringsfriheten. Etter saken om innsyn i lydopptak fra Treholt-saken, har Høyesterett stadfestet at pressens rett til å motta informasjon har vern etter EMK art 10 om ytringsfrihet. Dette bør gjenspeiles i forvaltningens vurderinger. Utvalget stilte her spørsmål ved om sivilombudsmannen også på eget intitiativ ville vurdere retten til å motta informasjon i lys av EMK art 10, også i saker der klager ikke påberoper seg dette.

Møteoffentlighet – Utvalget fremhevet sivilombudsmannens viktige funksjon som eneste klageinstans ettersom man ikke har ordinær klagerett over lukkede møter i folkevalgte organ. Med henvisning til den aktuelle mobbesaken i Stavanger, påpekte utvalget at bestemmelsen om møteoffentlighet ofte ikke følges i praksis.

Taushetsplikt. Utvalget understreket hvor viktig det er at sivilombudsmannen gjør skikkelig overprøvinger av forvaltningens syn på forretningshemmeligheter, og at man sikrer at taushetsplikter brukes som den er ment – for å verne enkeltpersoner og private interesser, ikke forvaltningen. Utvalget påpekte videre behovet for klarer regler for samtykke til fritak fra taushetsplikt når vedkommende opplysningene gjelder, er død.

Ansattes ytringsfrihet og varslervern. Dette er viktig fordi det handler om pressens kildetilgang og dermed en forutsetning for at viktige saker kommer fram i lyset. Utvalget viste blant annet til en nylig gjennomført undersøkelse om ytringsfrihet blant offentlig ansatte mellomledere i Akershus som tyder på en utviklling i feil retning.

Saksbehandlingstid i forvaltningen. Fordi loven har et vagt begrep for hva som er krav til saksbehandlingstiden, mener utvalget det er viktig at sivilombudsmannen fortsetter å overvåke dette og gi klare føringer på hva som ligger i kravet om behandling «uten ugrunnet opphold», både mht. klagesaker og saker i første instans.

Oppfølging av saker: Utvalget fremhevet betydning av at sivilombudsmannen følger opp praksis i ettertid overfor forvaltningsorgan som har fått kritikk for sin saksbehandling. Utvalgets oppfatning er at mange organ som får kritikk for feks. saksbehandlingstid, fortsetter sin dårlige praksis til tross for en klar uttalelse fra ombudsmannen.

Innsyn i databaser. Utvalget viste til offentleglova § 9 og retten til innsyn i sammenstillinger fra databaser, som er en viktig bestemmelse, men som praktiseres svært ulikt. Kravet er at sammenstillingen kan gjøres med «enkle framgangsmøter», men hva som er enkle framgangsmåter, e r ofte avhengig av it-kompetansen hos den som vurderer innsyn. Det er viktig at Sivilombudsmannen i denne type saker ser på muligheten for å gi føringer for hva som ligger i begrepet «enkle sammenstillinger», herunder om dette er en subjektiv eller objektiv vurdering. Videre stilte utvalget spørsmål ved hva som gjelder for databaser som forvalter offentlig informasjon, men som ikke er en del av forvaltningsorganet.

Evaluering av offentleglova. Utvalget oppfordret sivilombudsmannen til å overvåke denne, og gjerne gjøre egne undersøkelser på forhold som er en del av evalueringen.

Avslutningsvis oppfordret Presseforbundets generalsekretær, Kjersti Løken Stavrum, sivilombudsmannen til å gjøre mer for å spre kunnskaper om sine uttalelser. Falkanger bekreftet at synlighet også er et viktig mål for han.