Haster å få på plass et offentlig aksjeeierregister

Norsk Presseforbund ber Stortinget kreve at regjeringen etablerer et fullverdig aksjeeierregister med tilgang for alle.

Norsk Presseforbund deltok på budsjetthøringer i næringskomiteen forrige uke. Tema var etablering av et fullverdig aksjeeierregister.

Aksjeeierregister
Alle har rett til innsyn i hvem som er innført i aksjeeierboken og aksjeeierregisteret. Likevel har vi ingen god løsning som tilrettelegger for denne retten til innsyn. Det er vanskelig og dyrt å få tilgang til oppdaterte opplysninger om aksjeeierskap i Norge. Stortinget har gjentatte ganger vedtatt at det skal etableres et offentlig aksjeeierregister (første gang i 2013). Argumenter for innsyn er mange, fra tillit i kapitalmarkedene til å motvirke innsidehandel og økonomisk kriminalitet. Pressens innsyn har også vært tungtveiende. Prosessene departementet viser til i forslag til årets statsbudsjett vil ta flere år og gir oss ingen garanti for at det skal etableres et åpent aksjeeierregister.

Senest i vår ba Stortinget regjeringen raskest mulig få på plass et oppdatert aksjonærregister i sanntid. I vår kom også rapporten “Større åpenhet om aksjeeierskap”, som ble utarbeidet av en arbeidsgruppe nedsatt av NFD januar i år. Arbeidsgruppa, som besto av noen av landets fremste fagfolk innen personvern, bruk av offentlig data, gransking og compliance, gikk grundig inn i avveiningen mellom ytringsfrihet og personvern, og argumenter mot en offentlig løsning, og de gir konkrete anbefalinger om hva et register bør inneholde.

Vi frykter at arbeidet med å etablere et register for alle igjen stopper opp, og i beste fall skyves flere år fram i tid.

Vi har derfor bedt komiteen om følgende:

• Kreve at regjeringen  i løpet av denne stortingsperioden gjennomfører nødvendig juridiske og materielle avklaringer for å etablere et slikt åpent register for andre enn myndigheter.
  • Be regjeringen utvikle en teknisk løsning for registeret, som kan være på plass innen utløpet av denne stortingsperioden.

Videre har vi spilt inn følgende strakstiltak:

• Gi redaksjonelle medier og sivilsamfunnsorganisasjoner rett til gratis innsyn i opplysninger om børsnoterte aksjer direkte fra VPS, slik enkelte offentlige myndigheter har i dag etter verdipapirsentralloven § 8-6. Innsynsretten vil i så fall omfatte opplysninger som det allerede er innsynsrett i etter allmennaksjeloven § 4-5, og kan gjennomføres ved et tillegg i lovens § 8-6.
  • At Skatteetaten pålegges å gjøre minst fire jevnlige uttrekk fra deres aksjonærregister gjennom året i stedet for ett, slik det er i dag, slik at allmennheten får tilgang til mer oppdaterte opplysninger.

Her er opptak fra høringen.

Spørsmål/svar her.