– La oss fjerne ordet MEN når vi snakker om ytringsfrihet

Mange møtte søndag opp på Universitetsplassen i Oslo sentrum for å markere sin støtte til det frie ord og det franske folk. Her er et lite utdrag i tekst og bilder av det som ble ytret under denne markeringen i regi av presseorganisasjonene og Den franske ambassade i Norge.

I et demokrati er likegyldigheten – det ikke å stille opp - den største, den mest snikende faren av alle, sa Ole Petter Ottersen, rektor ved UiO. (Foto: Anette Andresen)
«Ved å møte opp her, ved å bruke fargestiftene, legemliggjør vi det engasjementet som skal gjør det klart for alle at vi står kompromissløst på de verdiene vårt demokrati er bygget på. Som våre universitetsaviser skrev i en felles leder for et par dager siden: Ytringsfriheten er truet fra ulike hold – fra terrorister med våpen, men også av erklæringer etterfulgt av en reservasjon, et MEN.La oss fjerne ordet MEN når vi snakker om denne friheten som er så viktig for oss alle» Ole Petter Ottersen, rektor ved UiO. (Foto: Anette Andresen)

Frankrikes ambassadør Jean-Marc Rives (Foto: Anette Andresen).
«You journalists of Charlie Hebdo whose duty was to write and draw with humor, you policemen and policewomen whose duty was to protect, you innocent passerby, FREEDOM of speech and freedom of belief were attacked. Where there is no freedom, there is tyranny. As human beings, our fight is a fight for freedom. Vær så snill, Charlie Hebdo, vær så snill politimenn og politikvinner, vær så snill forbipasserende, fortsett å kjempe. Vi står ved deres side. […] YOU WERE OUR HOPE… BE OUR HOPE. May peace be with you, tusen takk!» Frankrikes ambassadør Jean-Marc Rives. (Foto: Anette Andresen).
Charlie-38
«I dag har vi invitert alle til å tegne– både for å minne og hedre dem som nå er døde fordi de tegnet, fordi de publiserte tegninger, fordi tegningene provoserte – og fordi vi må huske på at det var bare tegninger de laget. Men dere kan selvfølgelig også bruke de blanke arkene til å skrive.» Kjersti Løken Stavrum, Generalsekretær i Norsk Presseforbund. (Foto: Anette Andresen).

Oslos ordfører Fabian Stang  (Foto: Anette Andresen).
«Quand nous sommes victimes de tragedies, il faut nous unir pour renforcés poursuivre notre lutte pour les droits de l’homme, la liberté et l’inviolabilité de l’individu. Les pensées d’Oslo vont vers la France.» Oslos ordfører Fabian Stang (Foto: Anette Andresen).
Stortingspresident Olemic Thommessen.(Foto: Anette Andresen).
«I fjor feiret vi med begeistring vår grunnlov og vårt demokrati. I et samfunn preget av deltakelse, trygghet og tillit kunne vi med senkede skuldre glede oss over hva dette betyr for hver og en av oss. I dag trues vi av dem som vil undergrave dette. Europas demokratiske krefter må stå sammen. Europas skjebne er vår skjebne! «Je suis Charlie».» Stortingspresident Olemic Thommessen.(Foto: Anette Andresen).

"Satiren skal ha en provoserende form. På sitt beste gjør den oss åpne for andres ulikhet og bidrar til respekt og toleranse."  - Thorhild Widvey, Kulturminister (Foto: Anette Andresen).
«Satiren skal ha en provoserende form. På sitt beste gjør den oss åpne for andres ulikhet og bidrar til respekt og toleranse.» » Når ytringsfriheten ikke er truet, er det lett å ta den som en selvfølge. Når jeg ser alle dere som har møtt frem i dag, tror jeg vi vil se økt oppmerksomhet på ytringsfrihet som en av våre viktigste grunnleggende verdier. Den energien vi har her i dag må bevares og brukes.» – Thorhild Widvey, Kulturminister (Foto: Anette Andresen).

Charlie-15
«Ved å være her i dag gjør vi noe viktig: Vi viser vi at vi bryr oss om og stiller opp for den friheten som er selve grunnplanken i et demokrati: ytringsfriheten. I et demokrati er likegyldigheten – det ikke å stille opp – den største, den mest snikende faren av alle. – Ole Petter Ottersen, rektor Universitet i Oslo (Foto: Anette Andresen).

Spence Charlie-19
«Den store faren nå er at dette fører til frykt, tilbaketrekking og selvsensur, at journalisten, fotografen eller tegneren i valgets øyeblikk lar redselen redigere bort tema som ellers ville blitt dokumentert, analysert eller karakterisert. Oppgaven nå blir derfor å snu den svarte dagen 7. Januar til mange lyse dager fremover.» – Thomas Spence, leder i Norsk Journalistlag (Foto: Anette Andresen)

Stanghelle Charlie-25
«Vi skal ta konfrontasjonen når nettopp konfrontasjon er føresetnaden for ein ærleg dialog. Men vi skal også ta den utfordrande dialogen i vår streben etter at ulike meiningar, religionar, kulturar og tankesett skal kunna leva saman. Det er dette som set oss på prøve som menneske og som samfunn. Derfor skal vi rope oss vårt «Je suis Charlie»! Men samstundes skal vi lytte til den libanesiske skribenten Dyab Abou Jahjah som i går skreiv følgjande i ei Twitter-melding: «Jeg er ikke Charlie. Jeg er Ahmed, den drepte politimannen. Charlie latterliggjorde min tro og min kultur, men jeg – Ahmed Merabet– døde i forsvaret for Charlies rett til nettopp det.» – Harald Stanghelle, redaktør og styreleder i Norsk Redaktørforening. (Foto: Anette Andresen)

Kjersti Charlie-5
«Etter drapene i Paris har vi rukket å snakke mye om verdien av ytringsfrihet og pressefrihet. Som er frihet til å ytre seg, og frihet til å la være å ytre seg. Men, denne forferdelige hendelsen handler egentlig om å takle følelsen av å være krenket. Ytringsfrihet kan føre til at noen blir fornærmet og noen føler seg unødig såret. Det er naturlig. Derfor kan man protestere mot ytringer. Man kan tegne tilbake, man kan skrive, man kan rope, man kan gå i tog. Man kan sågar bruke loven.» – Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund. (Foto: Anette Andresen).