Statsministerens hemmelighold klaget inn til Sivilombudsmannen

Hemmeligholdet av notatet som ble sendt fra statsministerens kontor (SMK) til Kredittilsynet skal nå behandles av Stortingets ombudsmann.

Journalist Vidar Ystad i Bergens tidende har klaget statsministeren inn for Sivilombudsmannen for å holde tilbake notatet der stabssjef Karl Eirik Schjøtt-Pedersen redegjør for sin kontakt med DnB-NOR-sjef Rune Bjerke. Statsministerens kontor mener notatet er et internt dokument etter offentlighetslovens § 5(1) til tross for at det er sendt i kopi til Kredittilsynet. SMK mener videre det ikke er grunn til å gi ut dokumentet ut i fra en meroffentlighetsvurdering (§ 2(3)), til tross for at Stoltenbergs statssekretær, Torbjørn Giæver Eriksen, skal ha uttalt til Dagbladet 24. oktober at innholdet i dokumentet er helt ufarlig – og i forhold til innholdet – helt uproblematisk å utlevere. Eriksen mente imidlertid at man av prinsipielle grunner ikke kunne utlevere et dokument, ettersom man da ville tre over en grense om å aldri gi ut interne dokumenter.

I et debattinnlegg på Dagbladet.nos hjemmeside opplyser Eriksen at notatet kun er private nedtegninger fra en telefonsamtale mellom Karl Eirik Schjødt Pedersen og Rune Bjerke, og at Kredittilsynet på anmodning har fått utlevert dette notatet. – Statsministerens kontor har således ikke hemmeligholdt interne dokumenter for tilsynsmyndigheten, står i det i innlegget.

Ifølge Dagbladets papirutgave har SMK fått fire dager på seg på å overlevere det hemmelige notatet til Sivilombudsmannen. Stortingets ombudsmann skal også ha krevd svar på flere spørsmål knyttet til dokumentet. Spørsmålene går både på formålet da SMK utarbeidet dokumentet, om Kredittilsynet eller andre har mottat dokumentet, hvorfor det er nektet innsyn i dokumentet, om det er vurdert meroffentlighet og isåfall, hvilke hensyn som har vært vurdert i en slik vurdering.

På bakgrunn av svaret fra SMK vil Sivilombudsmannen vurdere om det er grunnlag for å avgi en uttalelse, og om det er grunn til å kritisere SMK for tilbakeholdelsen. Selv om Sivilombudsmannen ikke kan pålegge SMK å utlevere dokumentet, vil en uttalelse om at hemmeligholdet er i strid med loven, være et tungtveiende argument for at dokumentet frigis. Det er også entydig forvaltningspraksis på at man retter seg etter kritikk fra Sivilombudsmannen, noe også Sivilombudsmannen presiserer på sin hjemmeside under «hva kan Sivilombudsmannen gjøre?».

Mer om hemmelighold av SMK-notatet:

På lag med offentlighetsloven, av Torbjørn Giæver Eriksen, Dagbladet.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *