Journalistprisen til Alstadheim

Journalist og kommentator Kjetil B. Alstadheim fra Dagens Næringsliv ble mandag kveld tildelt Den store journalistprisen 2013.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

«Årets prisvinner slår i alle retninger. Han kan punktere ballonger som ingen andre i norsk presse. Han holder opp politikernes meningsløsheter og avslører alle som «fyller sine setninger med tomme ord», slik han sa det om en av dem. Hans sans for absurditeter gjør lesingen til en fest.

Et skarpt øye. Et blikk som kan være både muntert og ondskapsfullt. En av dem som har vært rammet av hans giftige piler, skal ha sagt at denne journalisten «er morsomst når han skriver om andre». Forståelig nok.

Morsomme er det mange som er. Seriøse også. Men å være både morsom og seriøs på samme tid er en kunst. Den kunsten behersker årets prisvinner til fulle. Han kombinerer humor og alvor og gjør oss alle visere og gladere underveis. Han viser oss politikkens scene, med aktørene spankulerende omkring. Han vrir og vender på ord og uttrykk. Han observerer med sans for detaljer og ordspill. Igjen til vår store fornøyelse.

All makt skal samles i denne sal, sa Johan Sverdrup i 1872. Men medieinteressen for det som foregår i «denne sal», er ikke alltid overveldende. Kanskje spesielt ikke etter snart åtte år med flertallsstyre. Vår mann er ofte en ensom svale, der han sliter pressebenken alene.

Men denne mannen kan lage gull av gråstein. Selv de trausteste debatter kan observeres på en måte som gjør oss klokere. Og så gjør det jo ikke noe at vi får en god latter på kjøpet. Slik bidrar han til å holde interessen for politikk oppe.»

Kort om prisen:

Den store journalistprisen utdeles gjennom Norsk Presseforbund og skal gå til en medarbeider, eller en gruppe medarbeidere, som i løpet av siste år har gjort en særlig prisverdig innsats på journalistikkens område.

Prisen finansieres av Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Mediebedriftenes Landsforening, Den Norske Fagpresses forening, NRK og TV2, og er på 100.000 kroner.

Prisen deles i år ut under Norsk Redaktørforenings landsmøte 13. mai.

Om juryen:

Den sittende juryen består av Aina Johnsen Rønning, Alexandra Beverfjord, Christian Lura, Erling Omvik, Kjell Øvre Helland, Per Edgar Kokkvold og Annette Groth.