
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 130/23 

 
KLAGER:                               

 
Avinor ved kommunikasjonsrådgiver Hedda Hiller 

PUBLIKASJON:  Rana Blad 
PUBLISERINGSDATO: 08.–09.06.2023 
STOFFOMRÅDE: Forvaltning 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og opplysningskontroll, premiss, saklighet og 

omtanke, dekning for titler, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 14.06.2023 
BEHANDLET I PFU: 27.09.2023 
BEHANDLINGSTID: 103 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig aktør 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Rana Blad publiserte torsdag 8. juni 2023 to nettartikler om prosjektet knyttet til bygging av 
ny flyplass på Helgeland. Artiklene handlet om at Avinor skal ha brukt innsamlede midler 
til å dekke gammel gjeld. Titlene var:  
 

«Avinor tok over 83 millioner kroner av pengene som er samlet inn av folk og 
næringsliv i Rana for å dekke opp gammel gjeld: - Et alvorlig tillitsbrudd» 
 
«Giverne til flyplassprosjektet er sjokkerte over framgangsmåten til Avinor: - Jeg 
er helt satt ut» 

 
Noen timer senere samme dag, publiserte Rana Blad en oppfølgende nettartikkel, der Avinor 
kommenterte saken: 
 

«Avinor mener de er misforstått og forsikrer: – Pengene vil gå til bygging av ny 
flyplass» 

 
Saken var også hovedoppslag i papirutgaven fredag 9. juni 2023, her med tittelen: «Avinor 

brukte 83 ‘Rana-millioner’ for å dekke gjeld». I henvisningsteksten sto det:  
 

https://www.ranablad.no/avinor-tok-over-83-millioner-kroner-av-pengene-som-er-samlet-inn-av-folk-og-naringsliv-i-rana-for-a-dekke-opp-gammel-gjeld-et-alvorlig-tillitsbrudd/s/5-42-1161850
https://www.ranablad.no/avinor-tok-over-83-millioner-kroner-av-pengene-som-er-samlet-inn-av-folk-og-naringsliv-i-rana-for-a-dekke-opp-gammel-gjeld-et-alvorlig-tillitsbrudd/s/5-42-1161850
https://www.ranablad.no/giverne-til-flyplassprosjektet-er-sjokkerte-over-framgangsmaten-til-avinor-jeg-er-helt-satt-ut/s/5-42-1162236
https://www.ranablad.no/giverne-til-flyplassprosjektet-er-sjokkerte-over-framgangsmaten-til-avinor-jeg-er-helt-satt-ut/s/5-42-1162236
Avinor%20mener%20de%20er%20misforstått%20og%20forsikrer:%20–%20Pengene%20vil%20gå%20til%20bygging%20av%20ny%20flyplass
Avinor%20mener%20de%20er%20misforstått%20og%20forsikrer:%20–%20Pengene%20vil%20gå%20til%20bygging%20av%20ny%20flyplass


 
  Sak nr. 130/23 

2 

«SJOKKERTE: Giverne til flyplassprosjektet er sjokkerte over fremgangsmåten til 
Avinor. Avinor tok 83 millioner kroner av innsamlede midler fra folk og 
næringsliv i Rana for å slette gammel gjeld.» 

 
 
Avinors kommentar til saken, ble publisert i papirutgaven mandag 12. juni 2023 under 
omtrent samme tittel som i nettutgaven: «Avinor mener de er misforstått»  
 
 
KLAGEN:  

 
Klager er Avinor som mener Rana Blad har brutt Vær Varsom-plakatens 
 

• 3.2, om kildekritikk og opplysningskontroll 

• 3.3, om klargjøring av premiss 

• 4.1, om saklighet og omtanke i innhold og presentasjon 

• 4.4, om dekning for titler, ingresser etc. 

• 4.14, om samtidig imøtegåelse 
 
Klager viser til at Rana Blads omtale har tatt utgangspunkt i et brev fra Avinor sendt i 
desember 2022, der Avinor ba «Samferdselsdepartementet om å utbetale påløpte 
planleggingskostnader innen utgangen av året». Klager anfører: «Det kommer også frem at 
det lokale bidraget fra Polarsirkelen lufthavnutvikling (heretter PLU) på 150 millioner kroner 
vil benyttes for å dekke differansen.» 
 
Klager anfører: «De faktiske forhold i saken er som følger: I brevet som ble sendt 6. 
desember, kommer det tydelig frem at Avinor har fått en statlig støtte på 104 millioner, som 
skal dekke utgiftene fra 2014 til 2022. I 2022 ble det forsert oppstart av bygging av den nye 
flyplassen, og dermed et større forbruk, for å sikre best mulig fremdrift. Det lokale bidraget 
fra PLU er knyttet til dette forbruket i 2022, og ikke andre utgiftsposter, som artiklene gir 
inntrykk av. (…)» 
 
Klager redegjør kort for forhistorien knyttet til flyplass-prosjektet, og anfører at Rana Blad er 
kjent med historikken, men at avisen «likevel [har] valgt å fremstille vedlagte brev som at 
Avinor bruker disse millionene [det lokale bidraget på 150 millioner] på gammel gjeld».  
 
Klager skriver også: «På tross av at både brevet av 6. desember 2022, og vedleggene til dette, 
viser at pengene som er bevilget til flyplass, er brukt til flyplass, velger Rana Blad å fremstille 
det som om at det er brukt til gammel gjeld. Om det var rom for å misforstå dette, kunne 
dette fort blitt oppklart ved å kontakte Avinor.» 
 
Når det gjelder kontakten med Avinor, opplyser klager at Rana Blad sendte epost til Avinors 
pressevakt om morgenen torsdag 8. juni, og at det da ble bedt om svar «innen dagen er 
omme» (se vedlegg 3). Klager reagerer derfor på at artikkelen ble publisert allerede kl. 13.18: 
«Avinor mener dette er langt tidligere enn journalisten ga inntrykk av, da han ba om svar 
innen dagen er omme.» 
 
Etter klagers mening burde avisen som «et absolutt minstekrav til journalistisk arbeid» i det 
minste orientert om at artikkelen ville bli publisert tidligere enn fristen. 
 



 
  Sak nr. 130/23 

3 

Slik klager ser det, har Avinor heller ikke fått reell sjanse til samtidig imøtegåelse. Klager 
skriver: «Avinor svarer klokken 15.44, som er godt innenfor ‘ut dagen’ og også innenfor det 
som må sies å være ansett som en normal arbeidsdag. Dette svaret kommer i midlertidig ikke 
i papirutgaven. Dermed står d[e] to sakene ‘Avinor dekket opp gammel gjeld med penger fra 
Rana’ og ‘Giverne er sjokkerte’ helt uimotsagte i papirutgaven, hvor altså hovedoppslaget på 
forsiden er viet til denne saken (Vedlegg 4 og 5). Vårt tilsvar kommer først i papir 12. juni på 
to spalter (Vedlegg 6), da i sammenheng med en flyplass-sak som ikke har direkte med 
Avinor å gjøre.» 
 
Videre finner klager det alvorlig at da Rana Blad mottok klagers svar kl. 15.44, så brukte 
avisen «hele to timer på å få det på trykk, til tross for at Avinor purrer om dette, og til tross 
for journalistens innledende hastverk med å få svar fra Avinor».  
 
Klager anfører: «Isteden brukes det tid på at Rana Blads redaktør og direktør skal komme 
med et tilsvar på vårt tilsvar, da vi påpeker at vi ikke fikk en reell mulighet til samtidig 
imøtegåelse. Når tilsvaret til Avinor omsider kommer på trykk er det med overskriften 
‘Avinor mener de er misforstått’, på tross av at dette aldri er hevdet i vårt tilsvar. Det vi 
påpekte er at saken vi blir presentert for er mildt sagt misvisende rent faktamessig.» 
 
For øvrig bemerker klager at det ble sendt et nytt tilsvar, som ble publisert som leserinnlegg 
signert CFO, Petter Johannessen. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Rana Blad viser til bakteppet for saken; det handler om «et adskillig større sakskompleks 
enn bare de to artiklene som Avinor klager på». Avisen opplyser at komplekset strekker seg 
tilbake til 2007, «da Polarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU) lanserte ideen om å bygge Norges 
neste store lufthavn på Helgeland».  
 
Rana Blad opplyser også at prislappen på flyplass-prosjektet har blitt «enormt mye større 
etter at statlige eide Avinor overtok og fikk ansvaret for prosjektet». Rana Blad anfører: «Det 
ansvaret fikk de [Avinor] i 2020, og da var prislappen PLU hadde framforhandla 2,3 
milliarder kroner. (…)» 
 
Ifølge Rana Blad er det «spesielt at det har tatt to tiår å få realisert dette prosjektet, som også 
finansieres på en meget spesiell måte». Rana Blad forklarer: «Stortinget har nemlig krevd et 
lokalt medfinansieringsbidrag på hele 600 millioner kroner. I utgangspunktet skulle dette 
beløpet deles ved at Rana kommune gikk inn med 300 millioner kroner, og lokalt/regionalt 
næringsliv gikk inn med 300 millioner kroner. Kravet om 600 lokale millioner kom i 2021. 
Etterhvert ble det klart at Rana kommune gikk inn med 450 millioner kroner, og privat 
næringsliv skulle inn med 150 millioner kroner fordi å reise 300 millioner kroner ble 
utfordrende for et næringsliv som traff på uventa utfordringer i forbindelse med 
pa[n]demiårene. Å møte kravet på 150 millioner kroner, ble også tøft for næringslivet. Derfor 
ble det i januar 2022 igangsatt en spleis som privatpersoner kunne bidra til. Imponerende ble 
det samla inn 5 millioner kroner fra alt fra idrettslag til pensjonister og barn.» 
 
Rana Blad påpeker: «At Rana Blad, og lokalsamfunnet for øvrig, har viet denne krone-
rullinga for å få finansiert en storflyplass stor oppmerksomhet, er helt naturlig. Dugnad og 
spleis i hundremillionerkroners-klassen for å få realisert et viktig offentlig samferdsels-
prosjekt, er ikke akkurat hverdagskost. At vi som lokalt mediehus følger opp hvordan 



 
  Sak nr. 130/23 

4 

statlige Avinor forvalter 150 millioner privat innsamla kroner, går rett i det som er 
kjerneoppdraget for pressen.» 
 
Rana Blad anfører: «Mens Avinor påberoper seg retten til å få dekket sine historiske utgifter, 
får ikke PLU/lokale parter dekket tilsvarende. Når Avinor bruker av de lokalt innsamla 
private midlene til å dekke sine historiske utgifter, reagerer altså både Polarsirkelen 
Lufthavn, NHO Nordland og Ranaregionen Næringsforening, som er sentrale i Rana Blad-
sakene som Avinor har klaget på.» 
 
Rana Blad skriver også: «At det kommer sterke reaksjoner fra Avinor på det vi har avdekket, 
er for øvrig ikke vanskelig å skjønne. Å avdekke forhold som det vi har gjort, faller definitivt 
innenfor det som må defineres som pressens oppgave. (…) 
At et stort statlig selskap ikke liker at vi får hånd om materiale som er unntatt offentligheten, 
er ikke overraskende. Vi har gjennom godt kildearbeid, og troverdighet opp mot disse 
kildene, fått tilgang til brevet som datert 6. desember 2022, som er unntatt offentligheten. Det 
var fra Avinors side nemlig aldri meninga at offentligheta skulle få kjennskap til at 83 av de 
150 millionene, som er samla inn fra det lokale næringslivet og private, skulle gå til å dekke 
utgifter Avinor har hatt så langt tilbake som 2014.» 
 
Slik Rana Blad ser det, har avisen jobbet i tråd med Vær Varsom-plakatens 3.2, idet det er 
brukt «helt legitime kilder, helt relevante kilder, kilder som har inngående kjennskap til 
saken og kilder som har kunnskap til å kunne uttale seg». Rana Blad viser også til hva 
kildene uttaler i publiseringene. 
 
Videre avvises også brudd på VVPs 3.3 om premisser. Avisen viser til henvendelsen som ble 
sendt, og skriver: «Premissene er etter vår oppfatning meget godt klargjorte her. Vi klargjør 
at dette er en sak som skal publiseres samme dag. Vi klargjør også hvem, og hvordan de 
reagerer, på det som framkommer i omtalte brev fra Avinor til departementet.  
I tillegg klargjør vi til og med hva vinklinga på saken er: Avinor bruker innsamla midler på å 
dekke gammel gjeld.» 
 
Når det gjelder klagers anførsel om brudd på VVPs 4.1, om saklighet og omtanke, finner 
Rana Blad det vanskelig å forstå hva klager mener: «Vi har presentert sakene på en saklig 
måte og som helt vanlige nyhetssaker, både med tanke på innhold og presentasjon. Det er 
heller ikke på redaksjonell plass framsatt noen beskyldninger mot enkeltpersoner.»  
 
Rana Blad har også vanskelig for å forstå hva klager henviser til når det anføres brudd på 
VVP 4.4. Rana Blad skriver: «Vi mener å ha dekning for alt det som er publisert. Avinor har 
fått et svimlende beløp, som er samla inn på dugnad. Det har aldri noen gang i prosessen 
som ledet fram til at de fikk hånd om disse midlene, vært kommunisert og offentlig kjent at 
disse pengene skulle brukes på utgifter som var påløpt mange, mange år før vedtaket om 
lokal medfinansiering var gjort. Det har heller tydeligvis ikke vært meninga at offentligheten 
skulle få kjennskap til denne finansieringsmåten, jfr brev av 6. desember 2022 som altså er 
unntatt offentligheten. (…) I brevet, som vi igjen understreker var unntatt offentlighet, 
skriver Avinor selv at det lokale bidraget fra PLU på 150 millioner vil benyttes til å dekke 
differansen. Differansen det henvises til, er altså kostnader Avinor har hatt som har 
oversteget midlene Stortinget har bevilget til Avinor. Eller dekning av gammel gjeld, om du 
vil. Avinor fikk ei bevilgning på 104 millioner fra Stortinget, mens prosjektregnskapet, som 
også var unntatt offentlighet, viser at de har brukt 187 millioner, altså 83 millioner kroner 

mer enn det de hadde tilgjengelig.» 
 



 
  Sak nr. 130/23 

5 

Slik avisen ser det, har den også gjengitt hele tilsvaret Avinor kom med. Rana Blad anfører: 
«Når vi skriver at Avinor mener seg misforstått, mener vi at vi har dekning for det, på 
bakgrunn av det de selv skriver i tilsvaret sitt. Avinor har heller ikke på noe tidspunkt 
imøtegått opplysningene i brevene unntatt offentlighet, om at de bruker 83 millioner av de 
lokalt innsamla pengene til å dekke historiske kostnader.» 
 
For øvrig avviser Rana Blad at det er publisert beskyldninger mot Avinor som utløser rett på 
samtidig imøtegåelse, jf. VVP 4.14: «Hovedsaken/utgangssaken bygger på brevene fra 
Avinor til departementene. Brevene som altså er unntatt offentlighet. Der står det svart på 
hvitt hva dette dreier seg om. Det er dette våre kilder kommenterer på og uttaler seg om. De 
kommer ikke med beskyldninger/påstander rettet mot enkeltpersoner. De gir uttrykk for 
hva de mener om de til nå helt ukjente opplysningene vi bringer til torgs. Vi kan ikke se at 
Avinor skulle ha noen samtidig tilsvarsrett her.» 
 
Hva gjelder henvendelsen til Avinor før publisering, påpeker avisen at den opplyste å 
forvente et svar i løpet av dagen, at Avinor hadde hele dagen på seg til å svare, og at svaret 
ble publisert «i henhold til normal publiseringsplan og i henhold til det [avisen] vet om 
lesevaner». Slik Rana Blad ser det, fikk Avinor god tid på seg til å kommentere og svare på 
spørsmål.  
 
Rana Blad anfører dessuten: «I sitt tilsvar til Rana Blad torsdag, er det Avinor som trekker 
inn at de ikke fikk en reell mulighet til å kommentere før det ‘kom på trykk’. (…) Vi kan ikke 
la et etterlatt inntrykk til våre lesere, fra en kommunikasjonsdirektør i Avinor, være at vi 
ikke ga Avinor mulighet til å svare for seg. Det er grunnen til at sjefredaktør Ulriksen 
kommenterer på påstanden fra kommunikasjonsdirektør Aarset.» 
 
For øvrig, når det gjelder oppfølgende henvendelse fra Avinor, der det ble henvist til 
uttalelser fra CFO i Avinor, påpeker Rana Blad at det ikke var bedt om noe 
oppfølgingsintervju eller lignende: «Det er åpenbart ikke sånn at kommunikasjonsrådgivere i 
Avinor etter eget forgodtbefinnende kan sende inn ‘tilsvar’ til redaksjonelle saker og forlange 
at disse skal publiseres på redaksjonell plass. Vi gjorde selvsagt ei vurdering på dette, og fant 
at det var naturlig å ta med Johannessens synspunkter på leserbrevplass. Han er dermed 
behandlet på akkurat samme måte som andre som måtte ha synspunkter på saker Rana Blad 
publiserer.» 
 
Når det gjelder publiseringene i papirutgaven, opplyser Rana Blad at årsaken til at klagers 
tilsvar ikke var med 9. juni, skyldes avisens deadlines, trykketider og utgivelsesdager: «Da vi 
torsdag 8. juni omsider mottok deres tilsvar, var deadline for fredagsutgaven 9. juni for 
lengst over, og avisa levert til trykkeriet. Rana Blad har ingen papirutgave lørdag, og derfor 
kom tilsvaret fra Avinor med i mandagsutgaven 12.juni, som altså er første mulige utgave 
etter at tilsvaret deres kom oss i hende.» 
 
 
Klager fastholder at Rana Blads omtale gir en feilaktig fremstilling, og viser til 
opplysningene i klagen. Videre anfører klager: «Rana Blads måte å lese brevet på kunne, som 
vi har påpekt tidligere, fort ha blitt forkastet av en telefon til Avinor. Dette har Rana Blad 
valgt å ikke gjøre. De tar heller ikke selvkritikk i sitt tilsvar på at de aldri var i kontakt med 
oss i denne prosessen, før forelagte saker var nesten klare for publisering. Avinor tåler godt 
kritikk, og har vi gjort feil, skal vi selvsagt rydde opp, men da må kritikken som fremsettes 
ha hold i virkeligheten.» 
 



 
  Sak nr. 130/23 

6 

Klager opplyser videre: «I sitt tilsvar påpeker Rana Blad at Avinor har brukt pengene på sine 
påløpte prosjektkostnader, mens PLU ikke har fått dekket sine historiske kostnader. Avinor 
er et selvfinansiert selskap, som gjennom egne inntekter finansierer både drift og investering 
i våre lufthavner. Flyplassprosjektet i Mo i Rana er i en særstilling, der Stortinget har vedtatt 
at denne lufthavnen skal bygges, og at prosjektet skal finansieres av statlige bevilgninger, 
samt et lokalt bidrag. Og det er riktig at Avinor både har bedt om- og fått finansiert våre 
planleggingskostnader i prosjektet fra staten.  
PLU har valgt å ta risikoen, med egne midler, for å realisere flyplassen, og det har vi stor 
respekt for. Uten deres engasjement, ville det ikke blitt noen ny flyplass. At deres historiske 
kostnader ikke dekkes av staten er ikke noe Avinor kan avgjøre, og det kan heller ikke settes 
likhetstegn mellom en statlig aktør, som utfører en oppgave på oppdrag fra sin eier, 
Samferdselsdepartementet, og initiativet fra en privat aktør. Avinor tar avstand fra at det 
mer enn antydes at brevet unntas offentligheten fordi vi har noe å skjule. Det er unntatt 
offentlighet jamfør §23, Unntak av omsyn til det offentlege sin forhandlingsposisjon.» 
 
Når det gjelder bakgrunnen for at Avinor sendte et nytt tilsvar til Rana Blad, viser klager til 
oppfølgende publiseringer (se lenker i klagers replikk, sekr.anm.).  
 
Videre står klager fast på at Rana Blad ikke har kontroller opplysninger tilstrekkelig, jf. VVP 
3.2: «De har ikke kontaktet Avinor for å få en redegjørelse for bakgrunnen for brevet, men 
venter til saken er ferdig før de kontakter en av de viktigste faktakildene. Det er i våre øyne 
påfallende at avisen har hentet inn kommentarer fra så mange kilder, men ser ut til å mene at 
Avinor selv ikke er en interessant kilde, på tross av at vi har sendt brevet.» 
 
Klager fastholder også at VVP 3.3 og 4.14 er brutt: «Rana Blad klargjorde ikke at saken ville 
bli publisert midt på dagen. Avinor fikk ut dagen på å svare, men saken legges ut lenge før 
det som må kunne sies å være utløpet av en normal arbeidsdag. Dette gjør at vi ikke får 
mulighet til samtidig imøtegåelse.» 
 
Etter klagers syn innebærer det dessuten et brudd på VVP 4.1, når Rana Blad vier 
hovedoppslaget på forsiden til overskriften «Avinor brukte 83 «Rana-millioner» på å dekke 
gjeld», i en sak uten tilsvar i samme publikasjon. 
 
Slik klager ser det, har Rana ikke dekning, jf. VVP 4.4, for overskriftene om at Avinor har 
brukt Rana-penger på å dekke gammel gjeld.  
 
For øvrig, når det gjelder muligheten for å svare på avisens epost, påpeker klager: «Når vi 
torsdag morgen får e-post fra Rana Blad, skriver kommunikasjonsrådgiver i Avinor at 
ledelsen sitter opptatt, men at hun skal prøve så godt hun kan å gi tilsvar innen utløp av 
arbeidsdagen. Denne jobben ble også gjort. Avinor er et stort statlig selskap, med mange 
ansatte i nøkkelroller. Vi er opptatt av at budskapene vi kommer med er faktabaserte og 
forklarer saken på en god måte. Det kan derfor ta noe tid å få innhentet alle relevante 
opplysninger. Dette er noe vi som hovedregel møter forståelse for i pressen, og når vi har en 
avtale med et mediehus om når de ønsker å publisere en sak, er vi vant til at denne avtalen 
holdes. Det skjedde ikke her.» 
 
Etter klagers mening «hersker [det] ingen tvil om at en beskyldning om at Avinor har brukt 
penger ment til flyplassen i Rana, til å dekke gammel gjeld i selskapet[,] er en sterk 
beskyldning, som ikke bare utløser tilsvar, men samtidig imøtegåelse». Avinor tilføyer: «Det 
bør heller ikke være en holdbar grunn for brudd på tilsvarsretten å vise til når papiravisen 
sendes til trykkeriet. Da bør redaktøren, av hensyn til presseetikken, vente med å publisere 



 
  Sak nr. 130/23 

7 

saken. Det var dessuten, som vi har gjentatt i vår klage, ingen grunn til å publisere denne 
saken klokken 13.18, torsdag 7. juni. Det er grunn til å legge merke til at Rana Blad ikke har 
svart på dette i sitt lange tilsvar. Vi håper at Pressens faglige utvalg deler Avinors syn på at 
ethvert brev unntatt offentlighet, ikke bare kan publiseres ukritisk, med en lang rekke 
kritiske kilder, uten å gi den som kritiseres en realistisk mulighet til tilsvar eller en samtidig 
imøtegåelse.» 
 
 
Rana Blad fastholder at det er lagt vekt på saklighet og omtanke, at det er dekning for det 
publiserte, at opplysningene er korrekte, samt at flere kilder ble kontaktet, herunder klager. 
Rana Blad skriver: «Når Avinor/Hiller påstår at vi ikke mener at Avinor er en interessant 
kilde, faller det på sin egen urimelighet. Journalisten vår startet arbeidsdagen sin nettopp 
med å kontakte Avinor for å få dem i tale fordi de er en interessant kilde.» 
 
Rana Blad står videre fast på at premissene var klare. Avisen bemerker: «Ettersom vi mener 
at Avinor ikke har noen samtidig tilsvarsrett på hovedsaken vår, finnes det ingen grunn til at 
vi skulle klargjøre overfor Avinor noe tidspunkt for publisering.» 
 
Rana Blad konkluderer: «Vi har overholdt avtalen med Avinor. Vi ba om et svar og da vi fikk 
det, ble det publisert i sin helhet.» 
Rana Blad avviser også påstanden om at det ikke ble gitt en «en realistisk mulighet til 
tilsvar»: «Dette stemmer, med respekt å melde, altså ikke. De har fått svare for seg, både på 
redaksjonell plass og på leserbrevplass. Vi håper PFU deler Rana Blad sitt syn på at det er 
pressens kjerneoppgave å synliggjøre/ offentliggjøre ting som statlige etater velger å unnta 
offentlighet. I dette tilfellet brevene til Samferdselsdepartementet som Avinor mente 
offentligheten ikke burde på kjennskap til.» 
 


