
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 
presseetiske spørsmål. E-post: pfu@presse.no 
 

 

PFU-SAK NR. 092B/23 
 
KLAGER:                               

 
Arendal på skeiva 

PUBLIKASJON:  Norge IDAG 
PUBLISERINGSDATO: 05.05.2023 
STOFFOMRÅDE: Tro og livssyn 
SJANGER: Nyhet/aktualitet 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og opplysningskontroll, saklighet og omtanke, 

dekning i stoff, samtidig imøtegåelse og tilsvarsrett. 
REGISTRERT: 17.05.2023 
BEHANDLET I PFU: 27.09.2023 
BEHANDLINGSTID: 130 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallellklage foreligger i sak 090A/23, Berit B. Jørgensen mot 

Norge IDAG. 
 

 
SAMMENDRAG:  
 
Norge IDAG publiserte i mai 2023 artikkelen «Sagaen om Arendal på Skeiva og 
kjønnsskifte-klassen». Her skriver avisa at over halvparten av elevene i en klasse i Arendal 
ønsker å skifte kjønn, at «Arendal på skeiva» går til verbalt angrep på Frelsesarmeen og 
ordfører, samt at en sexolog i kommunen vil at alle barn og unge skal snakke om kjønn og 
sex.  
 
 
 
KLAGEN:  

 
Klager er Arendal på skeiva, som anfører at artikkelen kommer med grove og falske 
anklager mot organisasjonen om at den angriper «den kristne trua» og kristne. Ifølge 
organisasjonen svikter avisa på kildekritikk, opplysningskontroll og kildebredde, jf. Vær 
Varsom-plakatens (VVP) 3.2. 
 
Eksempler på dette er:  

• «ANGREP: 11. januar 2023: «Arendal på skeiva» kopierer oppslaget i Agderposten og 
angrip den kristne trua.». 



 
  Sak nr. 092B/23 

2 

• «ANGRIP KRISTNE: 23. januar 2023. «Arendal på skeiva» går til nytt verbal angrep 
på Frelsesarmeen». 

• «Både Arbeiderpartiets ordfører og Høgres ordførerkandidat vert utsett for eit 
verbalt angrep i lokalavisa Agderposten.» 

 
Klager skriver at bakgrunnen for artikkelen skal være et tilsendt leserinnlegg, som 
journalisten «har undersøkt nærmere». Avisa opplyser ikke hvem som har skrevet det, men i 
ettertid er det skrevet at leserinnlegget er sendt inn av en eller flere ungdommer. I en artikkel 
i avisa Dagen 16. mai står det at «han bekrefter overfor Dagen at hans kilder er elever ved 
den aktuelle skolen». I en annen artikkel i Norge IDAG uttaler sideordnet sjefredaktør til 
Dagen at hun har tillit til den som skrev innlegget. Senere samme dag publiserer Norge 
IDAG innlegget «Hva er det vi utsetter våre barn for?», skrevet av Trond Nevisdal. Dette er 
en voksen person og slett ingen ungdom. 
 
Klager anfører at Nevisdals innlegg, som også er publisert på document.no, baserer seg på 
informasjon fra ungdom i en parallell-klasse til den klassen som det påstås har et enormt 
høyt ønske om kjønnskorrigering. At opplysningen bygger på èn kilde, en voksen som byr 
på «informasjon» han har hørt via ungdommer, er svikt på grunnleggende 
opplysningskontroll og brudd på VVP 3.2, ifølge klager. 
 
Klager anfører brudd på VVP 4.1 om saklighet og omtanke, og skriver at dekningen 
karakteriserer Arendal på skeiva på en uredelig måte med mål om karakterdrap. 
Organisasjonen skriver: «På venstre side av artikkelen kommer det ikke frem at det øverste 
bildet er skjermbilde fra vårt leserinnlegg i Agderposten, men det beskrives som 'ett 
oppslag'. I skjermbildet under fremstår det som vi har delt 'oppslaget' med en ny kritikk når 
det faktisk er en deling og gjengivelse av vårt leserinnlegg. I tillegg står det at vi angriper 
"den kristne trua" når faktum er at vi adresserer et paradoks utført av lokale politikere. På 
høyre side har avisen publisert en liten del av argumentasjonen i vårt leserinnlegg, som 
kuttes når bredden i argumentasjonen starter. En kan lese at nederste linje begynner med "til 
tross for at de påstår". 
 
Ifølge klager gjengir ikke Norge IDAG korrekt fra deres leserinnlegg eller fra et leserinnlegg i 
Agderposten, hvor det tvert imot oppfordres til samarbeid med kristne organisasjoner. 
Klager kritiserer også avisa for å bruke skjermbilder ute av sin sammenheng i sin artikkel. 
 
Klager anfører at det ikke er dekning for tittelen «Sagaen om Arendal på Skeiva og 
kjønnsskifte-klassen», fordi innholdet i stor grad baserer seg på en av Arendal kommunes 
ansatte og ikke organisasjonen. Denne har ingen forbindelse med Arendal på skeiva, og 
tittelen blir misvisende og et brudd på VVP 4.4.  
 
Organisasjonen anfører at journalisten ikke har tatt kontakt for samtidig imøtegåelse. At de 
ikke har blitt presentert med påstandene om at de angriper kristne, representerer et brudd på 
rett til samtidig imøtegåelse, jf. VVP 4.14. Arendal på skeiva har heller ikke fått tilsvarsrett 
etter VVP 4.15, anfører organisasjonen. 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 



 
  Sak nr. 092B/23 

3 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Norge IDAG svarer at de har fulgt opp med å «gi anklager rikelig plass i vår avis til å uttale 
seg fritt slik de ønsker». Redaksjonen anfører at den mener at dersom deres skal kritiseres, så 
bør også de andre avisene som har omtalt saken rammes på samme måte, og skriver: «Vi har 
bare referert det som stod i andre aviser». 
 
Redaksjonen opplyser at de etter at klagen til PFU kom, inviterte organisasjonen til å 
kommentere saken som del av en invitasjon til minnelig ordning. 
 
 
Klager anfører at eposten fra sjefredaktør var diffus, og at hun ikke svarte på oppfølgende 
spørsmål fra Arendal på skeiva. Organisasjonen peker også på at Berit B. Jørgensen var 
kopiert inn i eposten, en person som ikke er en del av klagen eller organisasjonen. 
 
Klager skriver at Norge I DAG verken har gått nøye igjennom saken eller bakgrunnsstoffet 
til den påklagede artikkelen, men derimot har brukt organisasjonens leserinnlegg til å 
polemisere sin egen ideologi ved å rekontekstualisere, ikke gjengi innholdet: «Norge IDAG 
har med dette inntatt en ideologisk motivert posisjon som de forsøker å unndra seg fra Vær 
Varsom-plakatens prinsipper.»  
 
Klager anfører at publiseringen er stigmatiserende og rammende. Påstandene om at de 
angriper den kristne tro har ikke rot i virkeligheten. Tvert om arbeider de for å bygge bro 
mellom LHBT+ og trossamfunn. Klager viser til at de bla. har et godt samarbeid med den 
lokale Trefoldighetskirka. 
 
 
Norge IDAG svarer at de ikke har gjort annet enn å referere en sak som folk brydde seg om i 
Arendal, og at det er hentet fra åpne kilder. Redaksjonen anfører at de hadde snakket med en 
kilde som hadde snakket med unge og gjengitt synspunktene deres. Norge IDAG anfører at 
dette er en reell person som har benyttet seg av sin ytringsfrihet. 
 
Avisa skriver: «Vi har i etterkant tilbudt de som har klaget til PFU svar-rett i vår avis, og har 
også intervjuet dem. Det har skapt flere vinkler i saken.» 
 
Redaksjonen mener de ikke har forulempet noen, «selv om det tydeligvis er en uenighet om 
hva som er fakta». Avisa anfører at de har et ansvar for å belyse et brennbart tema, 
kjønnskonvertering, som bør belyses fra mange synsvinkler. 
 
Norge IDAG anfører at de ikke realitetsbehandlet påstandene i leserbrevet, bare gjengitt hva 
parter har skrevet, og skriver: «Normalt skulle ikke slike saker kreve samtidig imøtegåelse.»  
 
Reaksjonen anfører at de ikke kan forstå hva anklagerne mener skulle være kritikkverdig 
med «vår lille sak», og at en eventuell fellelse i PFU vil skape en interessant presedens. 
 
 


