' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 239/18

KLAGER: Kari Flateplass Bjerklund
PUBLIKASJON: TV Norge
PUBLISERINGSDATO: 23.09.2018

STOFFOMRADE: Div.

SJANGER: Underholdning
SOKERSTIKKORD: Omtanke, hensyn til parerende
REGISTRERT: 14.10.2018

BEHANDLET I PFU: 18.12.2018
BEHANDLINGSTID: 64 dager
KLAGEGRUPPE: Privatperson
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.
OMTALE/ANONYM.:
MERKNADER:

SAMMENDRAG:

TV Norge sendte sendag 23. september 2018 episode 3 i programserien «Andenes Makt».
Episoden omhand]let et hus pa Steren, et hus som Steren Sportsskytterklubb eide. Huset var
bygget i 1930 og var opprinnelig et forsamlingshus for Steren Arbeiderforening.
Sportsskytterklubben kjopte huset av Arbeiderforeningen i 2014.

Ifglge klubben og dets medlemmer skjedde det en rekke uforklarlige hendelser i huset, og
klubben var redd for synkende medlemstall og tap av utleieinntekter. De gnsket hjelp.

Den synske Michael Winger ankom Steren. Han begynte & utforske huset. Den synske
registrerte en eldre mann. Han kjente pa lukt av gammelmannssvette. Han beskrev en mann
som var hey, tynn, har markerte trekk, kortklipt har, fedt i 1936, og som hadde hatt en hund
da han var yngre. Den synske mente mannen hadde en sterk tilknytning til huset, var godt
kjent i bygda, og figurerte i lokalpressen. Den klarsynet mener mannen kunne hett noe pa A
og L.

Redaksjonen arbeidet med & finne ut hvem det kunne vaere. Programlederen besgkte blant
annet Arbeiderforeningens arkiver, og snakket med mennesker i foreningen. De fortalte om
flere markante skikkelser opp igjennom drene, og det ble vist flere bilder.

Programlederen dro tilbake pa kontoret og redaksjonen gikk na systematisk til verks for &
finne ut hvem den eldre mannen kunne vere. Redaksjonen sjekket forst opp alle som var

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i
presseetiske spersmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 239/18

fodt i 1936. Det ble vist en stor tavle der man kunne skimte ni navn. Etter hvert som
detaljene falt pd plass var det noen navn som skilte seg ut. Det ble satt en ring rundt ett av
navnene.

Programlederen dro tilbake til Staren, og mette en mann som kjente Arbeiderforeningen
godt. Det ble generelt pratet om personer i foreningen. Alle var noksa like, og de hadde
pafallende like trekk, alle var sentrale i foreningen. Ingen navn nevnes. Det klippes deretter
til hva den klarsynte sa i huset:

«Kanskje noe pa A, om det er mellomnavn, eller noe som minner meg om Arnt
eller litt sant bratt, er det noe pa I, tro - Ivar..»

Programleder:
«Men en av dem hadde et navn med bokstavene i og a i seg? Han het Inge Grav.»
Det ble vist et bilde av Inge Grav og Arbeiderforeningens representant forteller:

«Vi star pa Steren Stasjon, han var jo stasjonsmester her, og var varaordferer i en
periode og var aktiv i politikken altsa. En person som var godt kjent, han markerte
seg jo i politikken. Klok mann, som hadde gode meninger, sa han har gjort mye for
Steren.»

Programleder pa voice:

«Mye stemmer ogsa med beskrivelsen av Inge Grav. Men Michael Winger fikk en
sterk fornemmelse av at mannen hadde hund. Det hadde ikke Inge Grav. Sa noe
lenger kommer vi ikke i forsgket pa a gi drsaken til forstyrrelsen i
sportsskytterklubb et navn.»

Programmet ble avsluttet med at programlederen besgker Sportsskytterklubben. Etter at den
klarsynte var pa besgk har det skjedd store forandringer, og konklusjonen er at faren for flere
uforklarlige hendelser ser ut til & veere over.

KLAGEN:

Klager er niesen til avdede Inge Grav. Inge Grav dede for tre ar siden (2015). Hans kone var
ogsa ded, og han hadde ingen barn. De siste drene pa sykehjem hadde han verge. Vergen var
hans svoger, Alf Flateplass, som ogsa er klagers far. Alf var bror til Gravs avdede kone.

Klager visste at det skulle komme et program fra Steren og tidligere Folkes Hus. Dette fordi
TV Norge, for publisering, hadde veert i kontakt med klagers far, fordi «han har veert
kasserer for bade Stgren Arbeiderforening og «bingoen» pa Steren, og veert alene i huset
mange ganger. Han ble spurt om han hadde opplevd noe unormalt, og svarte avkreftende pa
det».

Hun satte seg ned for & se pa TV, og beskriver opplevelsen: «Den synske, Michael Winger,
ser en gammel mann ga igjen i huset. Han kjenner pa lukt av gammelmannssvette. Han
beskriver en mann som er hoy, tynn, har markerte trekk, kortklipt hdr, fedt rundt 1936, har
hund. Kan veere en del av noe storre. Har sterk tilknytning til huset. Urolig og



Sak nr. 239/18

bekymringsfull. Godt kjent som ung i bygda. Etter & ha navngitt flere kjente menn fra
Steren, faller jeg nesten ut av sofaen da bildet av min kjeere, gamle onkel, Inge Grav, dukker
opp. Med fullt navn. Som «spgkelset» fra huset. Det opplevdes helt absurd, og veldig
krenkende.»

Klager mener alt er oppspinn og fullt av faktafeil: «Inge Grav var lokalpolitiker for
Arbeiderpartiet. Han var en pertentlig og renslig mann, og luktet ikke svette. Han var hey,
men ikke tynn. Han hadde ikke har, han hadde ikke hund og hadde ikke sterkere tilknytning
til huset enn alle andre i Storen Arbeiderforening. Han ble fadt i Skogn i 1927, og bodde ikke
pa Steren som ung. Han har heller aldri veert stasjonsmester pa Steren Stasjon, selv om han
jobbet der en kort periode.»

Klager reagerer sterkt pa innslaget: «Men mest av alt var Inge en neer og kjer for familien pa
Steren, og han er savnet. [...] For meg var han en av de viktigste personene i mitt liv. Som
nabo og onkel hadde jeg et neert forhold til han fra jeg var fedt og hele livet. Jeg og familien
foler at programmet har trdkket pd Inges minne. Selv om omtalen av Inge var god, sa feler
vi ikke at «spokelse» skal veere Inges ettermeele.»

Klager spor: «Har ikke produksjonen i Andenes Makt plikt til & informere naermeste familie
for de «angir» familiemedlemmer som spgkelse? Det oppleves utrolig useriost. Hele serien
virker userigs. Tenker ikke produksjonen pa hvordan dette oppleves for parerende? Hvorfor
intervjues alle andre enn Inges familie?»

Klager viser til Veer Varsom-plakatens (VVP) punkt 4.1: «Legg vekt pd saklighet og omtanke
i innhold og presentasjon», punkt 4.3. «Vis respekt for menneskers egenart og identitet,
privatliv, etnisitet, nasjonalitet og livssyn. [...] Fremhev ikke personlige og private forhold
nar dette er saken uvedkommende» og 4.6: «Ta hensyn til hvordan ulykker og kriminalsaker
kan virke pd ofre og parerende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de
neermeste pargrende er underrettet. Vis hensyn til mennesker i sorg eller ubalanse», ogsa
punkt 3.2 pekes det pa: «Veer kritisk til valg av kilder og kontroller at opplysninger som gis
er korrekte». Klager mener at i denne saken skulle de neermeste pargrende veert underrettet
og blitt vist hensyn. Klager onsker et svar og en beklagelse fra TVNorge og Andenes Makt,
og klager til PFU.

TILSVARSRUNDEN:

TV Norge kom i ferste runde med et svar og en beklagelse til klager.

Det ble opplyst at det var Steren Sportsskytterklubb som hadde tatt kontakt med
redaksjonen og bedt om hjelp, fordi flere brukere hadde opplevd en rekke uforklarlige
hendelser i huset. Dette forstyrret aktivitetene og klubben gnsket & finne ut hva det var.
TV Norge besluttet 4 lage et program herifra, og fikk en synsk person til & besgke Storen.
Den synske registrert at det var en eldre mann med sterk tilknytning til huset, en offentlig
person som hadde figurert i lokalpresse.

Redaksjonen forgkte & sjekke ut hvem det kunne veere. Beskrivelsen kunne stemme pa flere
menn pa Stgren, og flere av disse ble ogsd omtalt i programmet. Det var i den forbindelse at
Inge Grav ble nevnt. TV Norge skriver at programmet er tydelig pa at ingen av disse
mennene, heller ikke Inge Grav, stemte med det den synske registrerte, og det ble derfor ikke
konkludert.



Sak nr. 239/18

Redaksjonen forsgkte 4 komme i kontakt med etterkommere av Inge Grav: «Det viste seg at
han ikke hadde noen. Men han hadde fatt oppnevnt en verge etter at han hadde blitt syk. Vi
kontaktet vergen, Alf Flateplass, som vi forstar er din far. I samtalen med han ble det tydelig
gjort rede for hvem som ringte, hvilket TV-program vi representerte, og i hvilken anledning
vi tok kontakt. Flateplass kom med opplysninger om Grav og korrigerte for det han
oppfattet som feilaktig. Det ble tatt hensyn til hans innvendinger.»

Videre: «Samtidig neler vi ikke med & beklage at denne kommunikasjonen og informasjonen
om omtalen av Grav i programmet ikke nddde fram til deg, eller andre i din og Gravs
neerhet. Vi har ikke forsgkt 4 unnga, eller omgd noen, eller som du antyder; ta noen lette
lpsninger fordi han var uten direkte etterkommere.

Nettopp fordi programmet er av en sa kontroversiell karakter forsgker vi sa godt vi kan a nd
fram til parerende og/eller andre som kan tenkes & bli bergrte av det som omtales i
programmet. Det er hverken vart enske eller hensikt at noen skal bli skadelidende som folge
av denne produksjonen.

Discovery Network Norway (DNN) eier retten til & distribuere dette programmet. Dersom
det er gnskelig kan vi be produksjonsselskapet om 4 redigere dette innslaget og
anonymiserer omtalen av Inge Grav for framtidige sendinger/stromminger.

Vi hdper at vi komme hverandre i mgte pd denne méaten, og beklager igjen for den
belastningen omtalen av Inge Grav i programmet har medfert for deg.»

Klager opplyser at hun har pratet med sin far, Alf Flateplass. Han ble kontaktet av
produksjonen i tidlig fase fordi han ogsa var fra Gauldal Arbeiderparti, og har jobbet alene i
huset som kasserer for bade Arbeiderpartiet og bingoen. Klager skriver: «Han har ikke fatt
noen opplysninger om at Inge Grav skulle omtales som et potensielt spgkelse i programmet.
Hadde han fatt opplysninger om det, sa hadde verken han eller noen andre i familien godtatt
det. Det siste vi sa var bilde og fullt navn pa Inge, som den personen som passet best til den
synskes beskrivelse. [...] Jeg vil ogsa fa legge til at jeg syns det er helt uhert at personer som
gikk bort for kun 3 ar siden blir dratt fram i slike spekulative program, i utgangspunktet.»

TV Norge kom deretter med et lengre tilsvar. Der opplyses innledningsvis at programmet er
inne i sin 14. sesong og at mer enn 130 programmer har sa langt blitt vist pa TVNorge.

Den klarsynte «formidlet at han registrerte en eldre mann som hadde hatt sterk tilknytning
til huset i mange ar, som var en offentlig person pa Steren og ofte hadde figurert i
lokalpressen. Winger skisserte videre et ganske nyansert bilde av mannens trekk bade i
framtoning og karakter.»

Redaksjonens oppgave ble da & undersgke om hvorvidt den klarsyntes beskrivelser
sammenfalt med faktiske forhold: «Redaksjonen var i denne research-fasen i kontakt med 14
personer pd Steren og omegn; Medlemmer i Gauldal Historielag, i Midtre Gauldal
Arbeiderparti, ulike personer med tilknytning til Folkets Hus/ Arbeiderforeningens hus, i
tillegg til kilder med god kunnskap om lokalmiljget.

I programmet fortelles historien om Folkets Hus kort av tidligere ordferer Erling Lenvik og
naveerende leder av Midtre Gauldal Arbeiderparti - Lars Jonli. De trekker fram flere av



Sak nr. 239/18

arbeiderforeningens mest sentrale og betydningsfulle menn, som identifiseres med navn og
bilde.

Det pafallende er at mange av dem hadde trekk som kunne passe til den klarsyntes
beskrivelser. Dette understrekes tydelig i samtale mellom programleder Tom Stremneess og
lokalhistoriker John Morten Laugsand. Laugsand var ogsa tidligere leder i
arbeiderforeningen.»

Omtale av Inge Grav

Michael Winger nevner i sin gjennomgang av Folkets Hus at han registrerer en mann med to
korte navn, muligens med A og I i navnet. TV Norge skriver: «I denne forbindelse trekker
lokalhistoriker Laugsand fram Inge Grav i samtale med programlederen. Laugsand forteller
at Inge Grav var stasjonsmester, varaordferer, aktiv i politikken og en «klok mann som har
gjort mye for Steren». Opplysningene illustreres med et bilde av Grav i jernbaneuniform pa
Steren stasjon.

Etter denne omtalen konkluderes det tydelig at Inge Grav ikke kan vaere mannen Winger har
beskrevet. Winger la vekt pa at mannen hadde hund, det hadde ikke Inge Grav.

Programmet oppsummeres i tillegg med at vi «ikke har klart a gi kilden til forstyrrelsene et
navn.

Kontaktet med klagers far

Redaksjonen tok kontakt med Alf Flateplass den 7. februar 2018. Gjennom flere kilder ble
redaksjonen informert om at Alf Flateplass var oppnevnt som verge i forbindelse med Inge
Gravs sykdom, ettersom Grav ikke hadde noen gjenlevende slektninger.

TV Norge skriver: «I samtalen med Fldteplass ble det redegjort for hvorfor vi ringte og
hvilket program vi ringte fra. Fldteplass bidro med informasjon om Arbeiderforeningens
lokaler, personer med tilknytning til lokalene, og ikke minst med flere opplysninger om Inge
Grav, og om Gravs helse og velferd. Flateplass syntes imidlertid ikke at mannen den
klarsynte beskrev liknet pa Inge Grav. Flateplass ensket heller ikke at opplysningene han ga
oss, skulle brukes i programmet. Dette onsket valgte vi a ta hensyn til, selv om vi satt igjen
med et helt annet inntrykk etter samtalen med Flateplass. Det var flere trekk ved Grav og
Wingers «mann» som sammenfalt, men som vi altsd valgte 4 utelate fra programmet. Det
eneste Flateplass fortalte oss, som ogsd er med i programmet, er at Grav ikke hadde hund.
Denne opplysningen vurderte vi at vi kunne gjengi, fordi vi hadde den fra flere kilder.»

Videre: «Personene som er identifiserte i programmet har alle hatt betydningsfulle roller i
bygda Steren, og veert sentrale i og rundt Folkets Hus. De blir alle, og ikke minst Inge Grav,
utelukkende omtalt i positive ordelag; som betydningsfulle og ansvarsfulle i sitt engasjement
for badde arbeiderforeningen og lokalsamfunnet.»

Interne retningslinjer og Var varsom-plakaten

TV Norge skriver at Andenes Makt reises flere vesentlige eksistensielle spgrsmal. «Derfor
kan serien ogsa oppfattes som kontroversiell. Av den grunn er vi ngye pd a informere neere
paregrende og gjenlevende slektninger nar avdede personer identifiseres og omtales.»

Kanalen har ogsa laget egne interne rutiner, «Retningslinjer Andenes makt 30.10.14.», som er
utviklet i samarbeid med produksjonsselskapets og kringkasters redaksjonelle og juridiske
personell, og beskriver prosesser og etiske retningslinjer for informasjon og innhenting av
samtykke.



Sak nr. 239/18

Kanalen skriver: «Vi omtaler ikke avdede personer ved navn eller viser bilder uten samtykke
fra de neermeste i henhold til norsk arverekkefalge, begrenset til barnebarn. Vi gir parerende
innsyn og sitatsjekk fra de delene av programmet som er relevante i slike sammenhenger. Er
det tvil om en identifikasjon/omtale av en avded person, eller omstendigheter rundt
personen kan virke belastende pa parerende anonymiseres personen eller beskrivelsene
utelates helt. Selv om det kan ga pa bekostning av programmets kvalitative form.»

«Inge Grav har ingen direkte etterkommere. Hans verge Alf Flateplass, som var bror til
Gravs avdede kone Agnes, og ble ikke av redaksjonen oppfattet som neermeste familie, og
ble derfor heller ikke informert ytterligere, utover kontakten som vi hadde i forbindelse med
kildeinnhenting. Vi fikk heller ingen indikasjon om det angivelige neere forholdet mellom
Inge Grav og hans kones brordatter Kari. Ingen av vare kilder pa Steren nevnte dette. Flere
av kildene ble igjen kontaktet etter at vi hadde mottatt klagen til PFU, men bare én av fem
hadde kjennskap til dette forholdet nar de nd ble konfrontert med spersmalet pa nytt.»

Som svar pd pastatte brudd pa Veer Varsom-plakaten skriver TV Norge.

4.1. «Legg vekt pa saklighet og omtanke i innhold og presentasjon»

TV Norge mener den har lagt vekt pa saklighet i innhold og presentasjon. «Vi omtaler Inge
Grav som en klok mann med stor betydning for lokalmiljget pa Steren, bdde som
varaordferer og aktiv i politikken. Grav blir omtalt i ssmmenheng med andre
betydningsfulle som har hatt sentrale roller i lokalsamfunnet pa Steren, Arbeiderforeningen
og Folkets Hus. Vi viser omtanke ved & bevisst utelate opplysninger som kan knytte Grav
tettere opp mot Wingers beskrivelse, og understreker at Grav ikke samsvarer med mannen
Winger sanser i lokalene til Storen Sportsskytterklubb, og hvorfor Grav ikke passer. Inge
Grav blir kun omtalt i rosende ordelag i programmet, og hans betydning for lokalsamfunnet
pa Steren blir fremhevet.»

4.3. «Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, etnisitet, nasjonalitet og
livssyn.» [...] Fremhev ikke personlige og private forhold nar dette er saken
uvedkommende».

Redaksjonen opplever ikke at private eller personlige forhold rundt Inge Grav ble omtalt,
utover det som er offentlig kjent. «Vi valgte, som tidligere nevnt, 4 imetekomme Fldteplass
sitt enske om at disse opplysningene ble utelatt fra programmet. Vi vil hevde at Inge Grav
ble omtalt pd en méte som viste ham stor respekt og heder. Med mindre man da anser
omtale i programmet Andenes makt som krenkende pé generell basis.»

3.2., farste del: «Veer kritisk til valg av kilder og kontroller at opplysninger som gis er
korrekte».

Her vises det vises til 14 kilder til informasjon om historien til Arbeiderforeningen og Folkets
hus pa Steren, samt lokalhistorisk dokumentasjon fra aviser og bygdebgker. «Vi mener & ha
gitt et riktig og balansert bilde av omstendighetene rundt virksomheten til
Arbeiderforeningen, Folkets hus og personene som ble omtalt i programmet. Riktignok med
unntak av en feil i tituleringen av Inge Grav. Han var ikke stasjonsmester, men
stasjonsformann. Vi beklager selvfolgelig at Inge Gravs yrkestittel ble feilaktig gjengitt. Men
kan ikke helt se at det er en sak for PFU.»

4.6 sier «Ta hensyn til hvordan ulykker og kriminalsaker kan virke pa ofre og parerende.
Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de neermeste parerende er
underrettet. Vis hensyn til mennesker i sorg eller ubalanse».



Sak nr. 239/18

«Redaksjonen opptatt av a vise hensyn til mennesker i sorg og ubalanse, og har gode
retningslinjer for dette. Vi er ogsa opptatt av 4 veere varsomme ved omtale av ulykker eller
kriminalsaker, og omtaler aldri omstendigheter/egenskaper som kan tenkes a svekke
anseelse eller omdgmme til en avded med mindre dette er i samrdd med naermeste
parerende.»

Produksjonens konklusjon

Vi beklager at Kari Flateplass Bjerklund har opplevd det som krenkende at Inge Grav ble
omtalt i programmet fra Folkets Hus pa Steren. Vi har snakket mye med mange kilder pa
Steren, men ble ikke informert om Bjerklund sin neere relasjon til Inge Grav. Hadde vi kjent
til dette ville vi ha informert Bjorklund om at Inge Grav ble omtalt i programmet.

Vi mener samtidig at vi ikke er avhengig av Bjerklund sitt samtykke for & omtale Grav i
programmet fra Folkets Hus pa Steren ettersom 1) Kari Flateplass ikke er direkte
etterkommer av Inge Grav, men datter av hans kones bror, 2) Inge Grav var en offentlig
person pa Steren og omtalen av ham bygger pa allment kjent og tilgjengelig informasjon og
3) Grav er en av flere offentlige personer som blir omtalt i programmet, og som konkluderer
med at han ikke passer beskrivelsen til Michael Winger.

Redaksjonen har ved to anledninger beklaget at omtalen av Inge Grav i programmet om
Folkets Hus pa Steren har medfert en belastning for Bjerklund. Vi har ogsa foreslatt a
redigere om programmet, slik at Inge Grav vil bli anonymisert for eventuelle fremtidige
visninger. Produksjonen mener vi har opptradd i henhold til «Ver varsom-plakaten» og god
presseskikk i dette programmet.

Klager kom tilbake med en siste replikk:

«De sier de tok hensyn til min fars gnsker, men likevel gér de ut med fullt navn og bilde? Jeg
stusser ogsd over at de ringer flere personer fra Gauldal Arbeiderparti pa Steren for a heore
om jeg hadde et neert forhold til min onkel. Jeg har ikke et neert forhold til alle pa Steren, sa
det har de ingen mulighet til a vite. Det er ufint. Det kunne de spurt min familie om. Det
heres ut som de drar i tvil mitt forhold til min onkel.»



