
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 189/18 

 
KLAGER:                               

 
Kristian August Eilertsen 

PUBLIKASJON: Dagsavisen 
PUBLISERINGSDATO: 15.06.2018, 16.06.2018 
STOFFOMRÅDE: Politikk 
SJANGER: Kommentar 
SØKERSTIKKORD: Opplysningskontroll og kildebredde, saklighet og omtanke, 

dekning for titler etc., identifisering, rettelse, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 05.08.2018 
BEHANDLET I PFU: 18.12.2018 
BEHANDLINGSTID: 133 dager 
KLAGEGRUPPE: Politiker 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Behandles parallelt med sak 187/18 og 188/18, som gjelder 

samme sakskompleks og som er klaget inn av samme klager. 
 

 
SAMMENDRAG:  
 

ARTIKKEL 1 
 
Dagsavisen publiserte fredag 15. juni 2018 en kommentarartikkel på nett av Hege Ulstein 
med tittelen «Overgrepskultur». 
 
I ingressen stod det: 
 

«Frp snakker gjerne om overgripere fra fremmede kulturer. Hvordan står det til i 
egne rekker?» 

 
I brødteksten skrev kommentatoren først om Terje Søviknes som hadde sex med en 16-åring 
på en FpU-landsmøte i 2000. Videre skrev hun om Frp-politiker Ulf Leirstein, som sendte 
porno til en 14-åring og foreslo overfor en 30 år gammel kvinne å ha trekantsex med en 15-
åring.  
 
Deretter omtalte hun Kristian August Eilertsen, tidligere nestleder i FpU: 
 

«Da to unge kvinner fortalte at FpU-nestleder Kristian Eilertsen hadde trakassert 
dem seksuelt, ønsket FpU å suspendere ham. Men vedtaket ble omgjort. Ifølge 



 
  Sak nr. 189/18 

2 

NRK var Ulf Leirstein aktiv i å få snudd vedtaket. Én kilde sier at hans innsats 
alene var det som hindret suspensjonen. Leirstein har ikke kommentert 
opplysningene. Han mener det er ‘brudd på skikk i partiet’. Noen regler skal man 
jo respektere. FpU fikk senere beskjed fra moderpartiet om å ordne opp selv.» 

 
Og videre: 
 

«Det er lett å være enig med Frp i at det er en uting når en overgrepskultur fester 
seg i subkulturer og parallelle samfunn. Det skjer gjerne når gjentatte overtramp 
ikke får konsekvenser og når ugjerningene dekkes over i stedet for at man tar et 
oppgjør med holdningene som ligger til grunn for grenseløs, trakasserende atferd, 
kvinnediskriminering og overgrep. Den slags bør møtes med nulltoleranse og tøffe 
sanksjoner.» 

 
Etter at avisen mottok Eilertsens klage til PFU, la redaksjonen inn følgende nederst i 
artikkelen: 
 

«Fotnote: Perioden da Kristian Eilertsen var suspendert fra sitt lederverv i FpU, var 
før to kvinner rettet offentlige anklager mot ham, og ikke etter, slik vi feilaktig skrev 
i en tidligere versjon av denne kommentaren. Vi beklager denne feilen.» 

 
Avsnittet om Kristian Eilertsen og de to kvinnen ble også skrevet om, slik: 
 

«Våren 2017 ønsket FpU å suspendere nestleder Kristian Eilertsen på grunn av en 
organisasjonssak, men vedtaket ble omgjort etter cirka en måned. I februar 2018 
ble det kjent at to kvinner har fortalt at Eilertsen har trakassert dem seksuelt. 
Ifølge NRK var Ulf Leirstein aktiv i å få snudd vedtaket i 2017. (…)» 

 
Artikkelen ble også publisert i papirutgaven dagen etter, lørdag 16. juni 2018. 
 
 

ARTIKKEL 2 
 
Lørdag 16. juni 2018 publiserte Dagsavisen en artikkel i sitt helgemagasin med tittelen «Det 
politiske uåret». 
 
I ingressen stod det:  
 

«Sist høst brukte Amanda Hylland Speldnæs (18) stemmeretten for første gang. 
Hvordan har politikerne forvaltet tilliten hun ga dem?» 

 
Artikkelen var en slags oppsummering av politiske skandaler det siste året. Artikkelen 
hadde flere notiser øverst på siden om ulike skandaler. På side 30 var det en notis som 
handlet om Kristian August Eilertsen. 
 
Det stod: 
 

«16. februar 2018 kommer de første avsløringene mot nestleder i FpU, Kristian 
Eilertsen. Han har verve på lokal- og fylkesnivå for Frp. Han har blant annet 
invitert en 14-åring til å ha sex.» 

 



 
  Sak nr. 189/18 

3 

 
KLAGEN:  

 
Klager er Kristian August Eilertsen. Han mener Dagsavisen har brutt god presseskikk på 
følgende punkter i vær Varsom-plakaten: 
 

• Punkt 3.2, om opplysningskontroll og kildebredde 

• Punkt 4.1, om saklighet og omtanke 

• Punkt 4.4, om dekning for titler etc. 

• Punkt 4.7, om identifisering  

• Punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse 
 
Klager opplever det som en stor belastning å bli omtalt i en artikkel som har tittelen 
«Overgrepskultur». 
 
«Jeg har ikke vært anklaget for noen overgrep, og flere er sitert på at jeg ikke har utsatt dem for noen 
overgrep. Hvordan kan det da være en saklig sammenheng mellom overskriften og innholdet i teksten 
med de faktiske forhold?» 
 
Slik klager ser det, var det ikke berettiget av Dagsavisen å identifisere ham. Han viser til at 
lederen av Frps Organisasjonsutvalg, Helge André Njåstad, har sagt at saken gjelder 
«klønete adferd av en ungdom».  
 
«Jeg er anklaget for forhold som strekker seg langt bak i tid, og jeg mener at verken min rolle eller 
påståtte handlinger forsvarer identifisering.» 
 
Videre forteller klager at Dagsavisen har publisert en uriktig opplysning. Det stemmer ikke 
at han ble suspendert på grunn av varslene. Han ble suspendert før kvinnene fremsatte sine 
påstander mot ham, skriver klager.  
 
«De sakene Ulstein peker på, var (...) ikke en del av suspensjonsgrunnlaget i 2017, og det var heller 
ikke en del av landsstyrets behandling den gang vedtaket ble opphevet.» 
 
Klager reagerer også på at Dagsavisen ikke kontaktet ham for samtidig imøtegåelse av 
beskyldningene i artikkelen.  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagsavisen understreker at kommentarartikkelen var rettet mot et bredt sakskompleks. 
Varslene mot Eilertsen passet inn i dette teamet, mener avisen. 
 
Dagsavisen viser også til at det skal være stor takhøyde på meningsplass.  
 
Ifølge avisen var det berettiget å identifisere klager: 



 
  Sak nr. 189/18 

4 

 
«Det er kjent og dokumentert at Frps organisasjonsutvalg ga Eilertsen en kraftig advarsel og 
konkluderte med at han hadde brutt partiets etiske retningslinjer. I denne sammenheng har Eilertsen 
vært identifisert av en rekke medier, og han har også fått sjansen til å beklage eller imøtegå påstander 
en rekke ganger. Dette har skjedd internt i partiet, i flere medier der Eilertsen har vært identifisert, i et 
eget signert blogginnlegg som ble trykket i Harstad Tidende og også fra scenen under Medieleder 
2018-konferansen i Bergen. Således kan ikke identifisering i Dagsavisen i etterkant av alt dette sies å 
ha gitt noen merbelastning.» 
 
Eilertsen hadde heller ikke krav på samtidig imøtegåelse, slik Dagsavisen ser det. Det rettes 
ingen nye beskyldninger mot klager, mener avisen.  
 
«Sett i lys av at kommentarartikkelen tok opp og kritiserte helt grunnleggende strukturelle 
utfordringer i Fremskrittspartiets håndtering av slike saker, lå det ikke til rette for at noen av de 
omtalte – Søviknes, Leirstein eller Eilertsen – skulle komme til orde nok en gang med sine versjoner i 
selve kommentaren.» 
 
Avisen understreker at kommentaren ikke anklager Eilertsen for overgrep. Den gjengir kun 
kort hva de to kvinnene har anklaget ham for, altså at de opplevde seg seksuelt trakassert.  
 
Dagsavisen innrømmer imidlertid å ha publisert en gal opplysning: 
 
«I klagen kommer det (…) fram en saksopplysning rundt Dagsavisens gjengivelse av den kronologiske 
rekkefølge av hendelser. Dette ble rettet opp og presisert så raskt som mulig etter at vi ble klar over 
feilen.» 
 
Avisen skriver videre: 
 
«Det er viktig å påpeke at klagen var første gang kritikken mot vår gjengivelse nådde oss. Hadde vi fått 
en reaksjon før vi mottok klagen fra Pfu, ville dette selvsagt ha blitt rettet opp umiddelbart. Som det 
står i kommentaren, var kilden for opplysningen en nyhetssak i NRK. I denne saken ble suspensjonen 
omtalt og tidsangivelsene var ‘tidligere’ og ‘for ikke lenge siden’. Dette er årsaken til at Dagsavisen 
kom i skade for å angi feil tidspunkt for suspensjonen, noe vi altså rettet opp og beklaget så fort vi ble 
klar over dette.» 
 
 
Klager opplyser at han ønsker å klage inn en ny artikkel i Dagsavisen i tillegg til 
kommentaren. Det gjelder en magasinartikkel som oppsummerte politiske skandaler det 
siste året, og Eilertsens sak kort ble presentert i en notis. 
 
Eilertsen påpeker at Dagsavisen skrev at han har invitert en 14-åring til å ha sex, og han 
skriver at dette ikke stemmer.  
 
«Dette er en påstand jeg har kategorisk tatt avstand fra. Jeg har uttalt at jeg aldri har forsøkt på å ha 
sex med vedkommende, eller at jeg faktisk har gjort det på noe som helst tidspunkt. Det jeg faktisk har 
erkjent, er å ha fleipet på en upassende måte. Dette har jeg beklaget. Jeg har også uttalt at jeg oppfattet 
at begge partene forsto at det var fleip, basert på hvordan reaksjonen til vedkommende var.» 
 
Og videre: 
 
«Det hadde vært ryddig av Dagsavisen å skrive at dette er påstander jeg har avvist, og det hadde vært 
veldig lett å finne ut av dersom man hadde lest alle saker som har blitt publisert knyttet til dette. 



 
  Sak nr. 189/18 

5 

Jeg mener dette er nok et eksempel på omtrentlig omgang med fakta fra Dagsavisens side, noe 
de for øvrig delvis erkjenner i deres tilsvar til den opprinnelige klagen.» 
 
 
 
 
Dagsavisen svarer slik når det gjelder den nye artikkelen som klager viser til:  
 
«Det er tale om én av tolv hendelser som er omtalt i loftet til reportasjen, under den fullt ut dekkende 
tittelen Skandalepolitisk kalender. Som fremtredende politiker må Eilertsen – på lik linje med de andre 
omtalte toppolitikerne – finne seg i at denne saken omtales som en del av den politiske kalenderen for 
2018, og at dette skjer i en sammentrukket og tilspisset form. Selv om Eilertsen misliker omtalen, eller 
at sakskomplekset etter hans oppfatning rommer flere nyanser enn det som er kommet på trykk, er ikke 
dette et presseetisk overtramp. 

Omtalen er svært begrenset og den utgjør ikke artikkelens hovedinnhold. Selv om vi med 
fordel kunne ha lagt til at Eilertsen selv i alle fall delvis benektet varslene, kan vi ikke se at omtalen går 
ut over det presseetisk akseptable. Den har dekning så vel i varslingssakene mot Eilertsen som i den 
organisatoriske behandlingen av saken. Det kan ikke kreves at hver enkelt av disse tolv skandalesakene 
omtales i enda større bredde enn det som faktisk er gjort.» 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


