
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 123/18 

 
KLAGER:                               

 
Berit Reiss-Andersen 

PUBLIKASJON: Kapital nr. 9 og nr.17 
PUBLISERINGSDATO: 11.05.2018, 04.10.2018 
STOFFOMRÅDE: Justis/rettssak/næringsliv 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, samtidig imøtegåelse, bildebruk 
REGISTRERT: 30.05.2018 (04.10.2018) 
BEHANDLET I PFU: 27.11.2018  
BEHANDLINGSTID: 177 dager (53 dager) 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  To publiseringer er klagd inn med fire måneders mellomrom. 

Klagene behandles under ett. 
 

SAMMENDRAG:  
 

Kapitals forside fredag 11. mai 2018 inneholdt blant annet følgende henvisningstekst: 
 

«Christian Ringnes med millionsøksmål mot advokatfellesskapet til Nobel-leder 
Berit Reiss-Andersen» 

 

Overskriften i selve artikkelen var:  
 

«Stakk fra uoppsigelig kontrakt – Nobelkomiteens leder saksøkes»1 
 

I publiseringen var Reiss-Andersen avbildet som leder for Nobelkomiteen. I bildeteksten sto: 
 

«Krangler på privaten: Berit Reiss-Andersen trekkes for retten i september 
og kreves for erstatning. Her fra da hun som leder av Nobelkomiteen talte i 
Rådhuset i anledning utdeling av Nobels Fredspris 2017.» 
 

Artikkelens ingress var: 
 

«Lederen for en av verdens fremste institusjoner til fremme for fred i 
verden, Berit Reiss-Andersen i Nobelkomiteen, har havnet i en privat 
millionkrangel og trekkes nå for retten – etter å ha avvist oppmøte i 
Forliksrådet og rettsmegling.» 

                                                 
1 Samme overskrift og bilde ble benyttet i utgavens innholdsfortegnelse, sekr. anm. 



 
  Sak nr. 123/18 

2 

I brødteksten sto følgende under mellomtittelen «Flyttet og slettet selskapet»: 
 

«I september 2016 ble det kjent at de profilerte forsvarerne Berit Reiss-Andersen og 
Petar Sekulic gikk fra Advokatfellesskapet Reiss-Andersen & Co til DLA Piper. 
DLA Piper satser i markedet for såkalte Økokrim-saker og etablerte et eget 
‘Økokrim-team’[…]. Noen måneder senere ble resten av advokatfellesskapet lagt 
ned. De flyttet ut av lokalene i Øvre Slottsgate 11 ved utgangen av 2016. Problemet 
var at selskapet R-A Kontordrift – som drev advokatkontoret og hadde Reiss-
Andersen som medeier og registrert styreleder i fjor – hadde signert en uoppsigelig 
leiekontrakt som varte helt til 30. september 2022. […] Kapital er kjent med at de 
saksøktes argument for ikke å gjøre opp regningen er at selskapet som var 
leietager, er avviklet. R-A Kontordrift ble slettet fra foretaksregisteret i fjor.  

– Leierselskapet ble slettet før det hadde gjort opp sine forpliktelser til Øvre 
Slottsgate 11, og derfor saksøkes de tidligere eierne og styremedlemmene, sier 
[utleiers advokat].» 

 

Det sto så at Reiss-Andersen og Sekulic ble trukket for retten i kraft av å være medeiere og 
henholdsvis styreleder og styremedlem i R-A Kontordrift. Andre saksøkte ble også navngitt.  
 

Under mellomtittelen «Ordknappe advokater» sto: 
 

«Øvre Slottsgate 11 tok ut forliksklage i mai 2017. Saken var berammet til muntlige 
forhandlinger i Forliksrådet den 13. desember 2017. I stedet for å møte i 
Forliksrådet begjærte de saksøkte den 9. desember 2017 saken innstilt etter 
tvisteloven § 6-11 fjerde ledd annet punktum. Den tas ikke særlig hyppig i bruk, 
men fastsetter at hver av partene kan kreve at saken blir innstilt dersom det tar mer 
enn tre måneder fra en forliksklage kommer inn til Forliksrådet, til det berammes  
muntlige forhandlinger. Forliksrådet var dermed pliktig til å innstille saken.» 

 

De saksøktes advokat var sitert slik: 
 

«De saksøkte mener det hverken er faktisk eller rettslig grunnlag for det kravet 
som er fremmet, noe som også er bakgrunnen for at det ikke er ansett 
hensiktsmessig å gjennomføre rettsmegling. De saksøkte unnlot ikke å møte i 
Forliksrådet. Behandlingen for Forliksrådet ble innstilt fordi saken ikke var 
avsluttet innen tre måneder etter at forliksklagen ble forkynt. Ut over det ønsker 
ikke de saksøkte å kommentere saken, siden den står for retten [.]» 

 

Under mellomtittelen «Prestisjetunge verv» sto: 
 

«Dette er imidlertid ikke første gang Nobelkomiteens leder har havnet i offentlige 
kontroverser. Reiss-Andersen er tidligere kjent som statssekretær for […] 
justisminister Anne Holt […], en stilling hun sluttet i etter at Gerd-Liv Valla 
overtok ministerposten i 1997. I anledning den mye omtalte krangelen mellom […] 
Valla og […] Ingun Yssen i 2007, kom det frem at Reiss-Andersen sluttet som 
statssekretær på grunn av samarbeidsproblemer med Valla, og både Reiss-
Andersen og Anne Holt gikk ut med […] støtte til Yssen. […]. Valla […] mente at 
det var andre årsaker enn hennes lederstil som utløste saken, og anklaget personer 
i [Ap] og LO for å stå bak en sammensvergelse […]. Etter at et uavhengig 
granskningsutvalg nedsatt av LO hadde konkludert med at Valla hadde trakassert 
Yssen, valgte Valla å trekke seg i 2007. Som partner i DLA Piper jobber Reiss-
Andersen først og fremst med […] økonomisk kriminalitet. Ved siden av dette har 
hun ledet Den norske Nobelkomité siden […] 2017.» 

 



 
  Sak nr. 123/18 

3 

Under mellomtittelen «Kameraderi og rolleblanding» sto: 
 

«Reiss-Andersen har også tidligere vært leder for Den Norske Advokatforening, 
men mistet noe av glansen etter avsløringer om inhabilitet og kameraderi i 
foreningen. I en rekke artikler satte Kapital søkelyset på hvordan advokater ble 
forskjellsbehandlet i sitt eget disiplinærsystem. I 2012 omtalte vi blant annet at 
advokat Morten Furuholmen, som jobbet tett på Reiss-Andersen som medforsvarer 
i en rekke saker, og som ble dømt for medvirkning til grovt heleri av fem millioner 
kroner for David Toska, fikk beholde advokatbevillingen, til tross for at han i 
Høyesterett ble dømt for forsettlig medvirkning til grovt heleri. Reiss-Andersen 
var oppført som Furuholmens vitne da helerisaken mot ham kom opp for 
tingretten, og da han ble frifunnet der, sendte hun ham en blomsterbukett på 
vegne av Advokatforeningen. I forbindelse med at Furuholmen senere gikk på 
knusende nederlag i både lagmannsretten og Høyesterett, og ble idømt betinget 
fengselsstraff, ‘belønnet’ hun ham med forsvarsskriv i form av leserinnlegg i både 
Dagens Næringsliv og Advokatbladet. Kapital har også tidligere (Kap. 5/12) avslørt 
at Berit Reiss-Andersen i kraft av å være Advokatforeningens leder, røpet 
manglende uavhengighet mellom advokatenes ulike tilsynsorganer, som det for 
rettssikkerhetens skyld er viktig at er uavhengige av hverandre. Det skjedde etter 
at Advokatforeningens daværende mektige leder ved en feiltagelse la igjen en 
beskjed på Kapitals telefonsvarer. Beskjeden var ment for daværende leder av 
Tilsynsrådet, Christian Bruusgaard, og røpet at de to presumptivt uavhengige 
organene koordinerte sine mediestrategier. Etter at Kapital hadde sendt lederen av 
Tilsynsrådet en rekke spørsmål i en sak som tilfeldigvis omhandlet klienten til 
Reiss-Andersen, lot Bruusgaard henne få kommentere hva Tilsynsrådet skulle 
mene offentlig om vedtaket i saken som gjaldt hennes klient. Både 
Advokatforeningen og Tilsynsrådet har tidligere tilbakevist overfor Kapital at det 
foreligger forskjellsbehandling av advokater, og avvist at kulturen i 
Advokatforeningen er preget av kameraderi.» 
 

 
Millionsøksmålet mot advokatfellesskapet ble behandlet i retten høsten 2018, og Kapital 
fulgte opp med omtale av tingrettens dom i en nettartikkel publisert torsdag 4. oktober 2018. 
Overskriften var «Ringnes anker til lagmannsretten». Ingressen lød slik: 
 

«Berit Reiss-Andersen og fire av hennes tidligere advokatkolleger vant første 
runde i millionkrangelen med Christian Ringnes, men eiendomsmilliardæren 
varsler omkamp og mener at det har foregått ulovligheter.  

– Vi føler oss skikkelig ført bak lyset, sier Ringnes.» 
 

I publiseringen var Reiss-Andersen avbildet som leder for Nobelkomiteen. I brødteksten 
kunne en lese at Reiss-Andersen «for mange er mest kjent som leder av Nobelkomiteen og 
tidligere leder av Advokatforeningen». 
 
Innledningsvis i brødteksten sto: 
 

«Dommeren i Asker og Bærum tingrett er enig med milliardær Christian Ringnes i 
at selskapet R-A Kontordrifts avviklingsstyre, hvor styreleder var Berit Reiss-
Andersen, kan bebreides for å ha gitt uriktig informasjon i regnskapet og til 
revisor. Tingretten konkluderer likevel med at Reiss-Andersen og fire av hennes 
tidligere kolleger i Advokatfellesskapet Reiss-Andersen & Co ikke er pliktige til å 
punge ut millionbeløp i erstatning til Ringnes.» 

 



 
  Sak nr. 123/18 

4 

Christian Ringnes var sitert flere steder i publiseringen: 
 

«– Vi kommer til å anke. Vi mener det motparten har gjort er så 
klanderverdig at vi vil ha saken prøvet i en høyere rettsinstans, sier Ringnes til 
Kapital. Han mener at det har foregått ulovligheter, og tilføyer: 

– Vi vil gå videre med saken fordi vi mener det er uhørt at vår leietager i 
Øvre Slottsgate 11, R-A Kontordrift, ble ulovlig avviklet. […] Ringnes varsler altså 
omkamp, og påpeker det han mener er ulovligheter i forbindelse med 
selskapsavviklingen.  

– Retten bebreider, riktig nok, avviklingstyret ved Berit Reiss-Andersen for 
å ha gitt direkte uriktig skriftlig informasjon til revisor om at det ikke fantes 
rettstvister eller krav mot R-A Kontordrift, hvilket måtte til for å få R-A 
Kontordrift avviklet. Hadde advokatene ved Berit Reiss-Andersen i stedet begjært 
oppbud i R-A Kontordrift, som de etter loven var pliktige til, ville vi fått plass i 
bostyret og kunne forfulgt våre krav mot advokatene derfra, sier Ringnes. Han 
tilføyer:  

– Slik det nå ble, fordunstet leietageren R-A Kontordrift i løse luften etter 
urettmessig avvikling, og vi ble stående uten noen direkte motpart. Dommeren 
tilla ikke dette vekt fordi han mente det ikke hadde praktisk betydning i forhold 
til å kunne forfølge vårt rettmessige krav, hvilket vi mener er helt galt. Derfor, og 
fordi vi føler oss skikkelig ført bak lyset av advokatene hva gjelder 
solidaransvaret, vil vi gå videre i saken.» 

 

Kapital gjorde rede for bakgrunnen for søksmålet også i denne publiseringen. Videre uttalte 

de saksøktes advokat, under mellomtittelen «Tilbakeviser kritikken», at hans klienter ikke 
ønsket å uttale seg om dommen før det foreligger en rettskraftig avgjørelse. I tillegg var han 
sitert slik: 
 

“Vi har ingen kommentarer til dommen, men konstaterer at resultatet er korrekt og som 
forventet […] De saksøkte forstod det slik at Øvre Slottgate 11 AS ønsket en styrt 
avvikling, siden de gjentatte ganger ble spurt om de ønsket at R-A Kontordrift AS 
begjærte oppbud fremfor å avvikle, uten at det kom noe ønske om oppbud. Det var også 
fornuftig, siden en bobehandling ville ledet til at det ikke var midler igjen i boet. Ved den 
styrte avviklingen ble det derimot et likvidasjonsutbytte på ca. kr 85.000, som i sin helhet 
ble overført til Øvre Slottsgate 11 AS. De saksøkte har dermed sørget for at motpartens tap 
ble mindre enn det ellers ville vært, noe man også anså som årsaken til at de aldri krevde 
at det ble begjært oppbud. De saksøkte har ikke påført Øvre Slottsgate 11 AS noe tap ved 
den styrte avviklingen, men tvert om sørget for at alle midler i boet tilfalt dem. En 
eventuell bobehandling ville naturligvis ikke brakt midler inn i boet, siden boets 
vurderinger ville vært  sammenfallende med de tingretten nå har foretatt og hvor 
dommen utvetydig slår fast det åpenbare, at Øvre Slottsgate 11 AS ikke har noe krav mot 
de saksøkte [.]» 
 

Etter advokatens sitat, helt nederst i brødteksten sto følgende: 
 

«Dommeren har ikke vært enig i anførselen til advokatene om at det var gitt noen form 
for samtykke. I dommen fremkommer det:  

‘De saksøkte kan heller ikke bli hørt med at de trodde utleier samtykket til at 
selskapet kunne avvikles. Noe samtykke har hverken blitt gitt skriftlig eller muntlig. 
Avviklingsstyret skulle således begjært oppbud i og med at selskapet ikke var i stand til å 
gjøre opp forpliktelsene overfor utleier.’» 
 



 
  Sak nr. 123/18 

5 

Klager er Berit Reiss-Andersen, som mener at Kapitals publisering 11. mai 2018 var i strid 
med Vær Varsom-plakatens punkt 4.1, 4.3, 4.10 og 4.14. 

 

Klager gjør kort rede for rettstvisten som var bakgrunnen for Kapitals omtale, men anfører 
videre at artikkelen i begrenset grad handlet om rettstvisten. Hun oppfatter at hovedpoenget 
var å gi negativ omtale av henne personlig, og at retorikken i ingressen koblet hennes rolle i 
Nobelkomiteen til millionkrangelen for å indikere at hun ikke er en verdig leder. Klager ser 
ingen saklig grunn til å koble rettstvisten til hennes verv i Nobelkomiteen, eller til 
Advokatfirmaet DLA Piper. Hun fremholder at rettstvisten handlet om at hun som aksjonær 
i et selskap var saksøkt sammen med andre aksjonærer. 

 

Klager mener at tittelen «Stakk fra uoppsigelig kontrakt – Nobelkomiteens leder saksøkes» 
urettmessig ga inntrykk av at hun hadde stukket av fra en regning. Klager anfører at man 
ikke kan beskyldes for å stikke fra noe når to parter er uenige, og saken skal avgjøres i retten. 

 

Klager mener at den innledende omtalen var en åpning for å kunne kritisere henne for andre 
saker der Kapital hadde gitt henne negativ omtale tidligere, deriblant hennes rolle i Valla-
saken samt anklager om kameraderi og innblanding i arbeidet til Advokatforeningens 
tilsynsråd. Under mellomtittelen «Prestisjetunge verv» gjøres det i klagers øyne en usaklig 
kobling mellom omtale av rettstvisten og omtale av andre offentlige kontroverser. Videre 
imøtegår klager påstander om kameraderi og rolleblanding «for å understreke at disse gamle 
sakene» ikke har en «saklig sammenheng» med den aktuelle rettstvisten (se detaljer i klagers 
imøtegåelse i klagedokument s. 2-3, sekr. anm.) 

 

Angående adgangen til samtidig imøtegåelse oppgir klager at hennes advokat utelukkende 
fikk forespørsel om å kommentere rettstvisten, ikke artikkelens øvrige «kritiske 
formuleringer» om hennes «virke gjennom flere år». Endelig skriver klager: 

 

«Det samlede inntrykket som Kapital har ment å gi, er åpenbart at jeg stadig kommer i 
trøbbel og ikke er til å stole på. Det kan noen ganger være legitimt å skrive slikt, men det må 
i tilfelle skje på et faktisk grunnlag som er korrekt, har en saklig sammenheng med 
nyhetsartikkelen og hvor den som blir utsatt for beskyldningen får anledning til samtidig 
imøtegåelse.» 
 
 

Kapital avviser at redaksjonen har brutt god presseskikk, og anfører at alt det publiserte er 
riktig, at sakskomplekset er offentlig, at det fantes aktverdige grunner til å omtale forholdet, 
samt at klager ikke har benyttet seg av anledningen til samtidig imøtegåelse, besvart 
henvendelser eller ønsket å bidra til minnelig løsning.  
 

Kapital viser til vedlagt kontrakt der det fremgår at R-A Kontordrift AS i 2015 inngikk en 
leiekontrakt som ikke kunne sies opp i leietiden. Videre viser Kapital til at klager var knyttet 
til R-A Kontordrift gjennom nettadresse, e-postadresse, tlfnr og selskapsnavn, og gjennom å 
være medeier samt leder for avviklingsstyret og styreleder under avviklingen (se tilsvarets 
vedlegg 1-4, sekr. anm.). At klager hadde en sentral rolle samt var personlig saksøkt, gjorde 
det naturlig og journalistisk riktig å vinkle omtalen på henne, mener redaksjonen. 

 

Med ovennevnte leiekontrakt som utgangspunkt anfører Kapital at det utvilsomt ble begått 
et kontraktsbrudd, og at klager og de andre eierne i R-A Kontordrift i realiteten etterlot seg 
en ubetalt regning på over fem millioner kroner. I den forbindelse skriver Kapital: 

 

«At den ansvarlige for kontraktsbruddet […] som var styreleder i R-A Kontordrift fra slutten 
av august 2016, i tillegg er partner i et anerkjent advokatselskap som DLA Piper, også har 



 
  Sak nr. 123/18 

6 

vært leder av Advokatforeningen, og nå sitter som leder av Nobelkomiteen, er så spesielt at 
det vel snarere ville ha vært en presseetisk unnlatelsessynd å ikke omtale det.» 

 

Redaksjonen fremholder at klager nyter stor tillit som leder for Nobelkomiteen og skriver: 
 

«Av denne grunn er det også relevant for offentligheten å få innsyn i hvordan en offentlig 
valgt tillitsperson som Reiss-Andersen skjøtter sin øvrige virksomhet. Det har direkte 
sammenheng med hvordan offentligheten opplever henne som leder og tillitsperson. Derfor 
er det heller ikke usaklig å omtale den offentlige tvisten som lederen av Nobelkomiteen har 
havnet i […]. I en slik setting er det snarere høyst relevant å omtale Reiss-Andersen som 
‘leder for en av verdens fremste institusjoner for fred i verden’. Det er ikke tendensiøst. Det 
er faktisk riktig. Det kan ikke være et presseetisk regelbrudd å omtale dette i artikkelens 
ingress sammen med at hun har havnet i en privat millionkrangel og nå trekkes for retten 
[…]. I realiteten kan det oppleves som vanskeligere, for ikke å si avskrekkende, å ta til 
motmæle eller gå til søksmål mot en offentlig person med så mye mediemakt som Reiss-
Andersen. Derfor er det ekstra viktig at pressen omtaler hennes maktutøvelse, spesielt når 
den er omstridt, enten den skjer i regi av Nobelkomiteen eller R-A Kontordrift.» 
 

Redaksjonen mener at offentlige personer, som klager, må tåle at private eller 
forretningsmessige forhold blir omtalt, selv når forholdene ikke har noe direkte med deres 
stillinger eller verv å gjøre. Kapital gir eksempler på at andre offentlige personer tituleres i 
henhold til det de er mest kjent for, selv om medieomtalen for øvrig angår deres «private» 
affærer (se tilsvar s. 4, sekr. anm). På samme måte mener Kapital at det var naturlig å omtale 
klager som leder av Nobelkomiteen fordi det er det leserne kjenner henne som. Videre mener 
avisen at klager trekker sin tolkning av ingressen for langt. Kapital skriver: 
 

«Hadde vi ment at Reiss-Andersen ‘ikke hadde vært verdig til å lede komiteen’, hadde vi 
skrevet det, men det har vi altså ikke gjort.» 
 

Kapital avviser at hovedpoenget med artikkelen var å gi en negativ omtale av klager 
personlig. Redaksjonen gjør i den forbindelse rede for hvordan redaksjonen kom over 
rettstvisten. Klagers påstand om at artikkelen bare i begrenset grad omhandlet rettstvisten, 
er også noe redaksjonen bestrider. Kapital skriver: 
 

«Både overskrifter, ingress, uthevede sitater, alle bilder og alle billedtekster, samt 
hoveddelen av brødteksten, omhandler nettopp den rettslige tvisten. Et uthevet sitat er viet 
Reiss-Andersens advokat, mens det andre uthevede sitatet er fra motparten slik at det blir 
ord mot ord […] Der tidligere forhold er nevnt, er dette for å gi […] bakgrunnsinformasjon 
som er aktuelt og relevant i forbindelse med den pågående krangelen. Det er av betydning, 
når Reiss-Andersen på ny havner i en offentlig krangel, at det ikke er første gang. At Reiss-
Andersen har ligget i krangel med […] Gerd Liv Valla er ingen ny sterk beskyldning mot 
henne, men referat av fakta. Dette var allerede offentlig kjent  […] Avsnittet om Valla-saken 
er likevel skrevet med en avsluttende saksopplysning om at et uavhengig granskningsutvalg 
nedsatt av LO hadde konkludert med at Valla hadde trakassert Yssen, og at Valla valgte å 
trekke seg i 2007, informasjon som er balansert i favør av Reiss-Andersen og som dermed 
indikerer at hennes synspunkter ‘vant frem’ i Valla-saken.» 
 

I publiseringen het det at dette ikke var «første gang at Nobelkomiteens leder […] havnet i 
offentlige kontroverser». Heller ikke dette var en ny sterk beskyldning, mener redaksjonen, 
som skriver: 
 

«Det er god dekning for utsagnet  […] Kapital er enig med Reiss-Andersen i at disse sakene 
ikke har noen direkte sammenheng [med] dagens rettstvist, på linje med krangelen om 



 
  Sak nr. 123/18 

7 

leiekontrakten. Men de har en fellesnevner, og den er at de gir innblikk i Reiss-Andersens 
opptreden som leder og maktutøver, og da er vi igjen inne på en av pressens kjerneoppgaver 
om å rette søkelyset på hvordan makten i samfunnet forvaltes.» 
 

Kapital mener klager igjen overdriver og tolker urimelig når hun gir uttrykk for at Kapitals 
artikkel anklaget henne for kameraderi i forbindelse med Furuholmen-saken. 
 

Når det gjelder redaksjonens forsøk på å innhente kommentarer fra klager, viser Kapital til at 
journalisten kontaktet både klager og klagers advokat, men at klager ikke svarte på e-post. 
Redaksjonen legger ved en e-post sendt til klager (Vedlegg 6 til tilsvar, sekr. anm.) der det 
fremgår at journalisten også har forsøkt å ringe. Kapital skriver: 
 

«Av denne eposten fremgår det bl.a. at [journalist] spurte Reiss-Andersen og hennes 
advokat, Sigurd Holter Torp hos advokatfirmaet Schjødt, om de ønsket å komme med noen 
kommentarer til Kapital. Det ble gitt eksempler på spørsmål, samtidig som det ble indikert at 
det da var snakk om flere spørsmål (dette var bare noen eksempler) […] De saksøkte fikk 
flere dager på å komme i dialog med Kapital […], men Reiss-Andersens advokat valgte 
samme dag å besvare eposten hvor han gir tydelig uttrykk for at de saksøkte ikke ønsker å gi 
noen kommentarer fordi saken skal opp for retten […] Denne samtidige imøtegåelsen ble i 
sin helhet satt på trykk. Hadde Reiss-Andersen & co. ønsket å kommentere noe mer, hadde 
vi mer enn gjerne tatt det med. Kapital henvendte seg en rekke ganger ene og alene for å få 
en dialog med de saksøkte og tilby dem deres samtidige imøtegåelse. Når vi ikke fikk det, og 
deres advokat så tydelig gav uttrykk for at de ikke ønsket å kommentere noe mer, valgte vi i 
stedet å ta med tidligere utsagn i saken som gikk klart i Reiss-Andersens favør.» 
 

Redaksjonen mener også at klager fikk «punchline» i artikkelen med:  
 

«Både Advokatforeningen og Tilsynsrådet har tidligere tilbakevist overfor Kapital at det 
foreligger forskjellsbehandling av advokater, og avvist at kulturen i Advokatforeningen er 
preget av kameraderi». 
 
Videre forsvarer Kapital formuleringen om at klager «stakk fra» kontrakten: 
 

«[D]et er det hun i realiteten har gjort. Eller som Kapitals kilder uttalte det: ‘hun stakk fra 
regningen’. Dette er et sant utsagn, og dagligdags tale for ikke å betale en regning som 
‘ligger på bordet’. […] Betegnelsen ‘stakk av fra regningen’ er imidlertid ekstra treffende 
fordi Reiss-Andersen & co[…] også gikk til det ekstraordinære skritt å oppløse det 
kontraktsbundne selskapet R-A Kontordrift – uten å gjøre opp selskapets skriftlige 
husleieavtale og dermed forpliktelser på mange millioner kroner. At lederen for 
Nobelkomiteen går i bresjen for en slik freidig manøver i sitt virke som advokat […], er 
oppsiktsvekkende og absolutt en sak for offentligheten. Det er all grunn til å stille spørsmål 
ved om det er i tråd med god forretningsskikk å oppløse et selskap med den konsekvens at 
man ‘slipper’ å innfri en skriftlig forpliktelse på mange millioner kroner. Og det er blant 
annet det retten nå skal ta stilling til. Dessuten er det grunn til å stille spørsmål ved om 
Reiss-Andersen som leder av avviklingsstyret for R-A Kontordrift, kan ha gjort seg skyldig i 
brudd på aksjeloven i forbindelse med selve avviklingen. […] For øvrig underbygges 
utsagnet ‘stakk av fra regningen’ ytterligere av at Reiss-Andersen & co. ikke ønsket å møte 
opp i Forliksrådet da kontraktsmotparten søkte å løse tvisten der, og at de avviste 
rettsmegling og ikke har ønsket å inngå en minnelig løsning med utleier.» 
 

 
 



 
  Sak nr. 123/18 

8 

Angående bildebruken i publiseringen skriver redaksjonen: 
 

«[H]er foreligger det et offentlig søksmål mot Berit Reiss-Andersen som kan ha betydning for 
offentlighetens og Stortingets oppfatning av henne som leder av Nobelkomiteen, og da 
mener vi det er høyst relevant å bruke bilde av Reiss-Andersen i forbindelse med arbeidet 
for komiteen. Bildet er tatt i en offentlig sammenheng med mange titalls fotografer til stede, 
det er hentet fra et offentlig tilgjengelig bildedarkiv (NTB Scanpix), hvor tilnærmet alle bilder 
av Reiss-Andersen siden 2012 er tatt i Nobel-sammenheng […]. Vi har brukt et fint bilde av 
Reiss-Andersen, i pent, nøytralt antrekk, som på ingen måte stiller henne i et dårlig lys. Det 
er denne settingen leserne kjenner henne fra og som hun i all hovedsak har profilert seg 
gjennom de seks siste årene. Det er derfor høyst naturlig, og presseetisk relevant, å bruke 
bildet fra denne sammenhengen.» 
 

Redaksjonen oppgir at klager heller ikke har svart når redaksjonen har tatt kontakt i 
forbindelse med PFU-klagen for å diskutere en minnelig ordning. 
 
 

Klager ønsket å komme med kommentarer til Kapitals tilsvar og gjør gjeldende at det 
sentrale spørsmålet er om rettstvisten er av en slik karakter at den ga grunnlag for bred 
negativ omtale av henne personlig. Klager fastholder at Kapitals omtale var usaklig og 
tendensiøs og mener at tilsvaret er tilsvarende tendensiøst. Etter hva klager kan se, legger 
Kapital til grunn, før domstolen har konkludert, at klager begikk en ulovlig handling og ikke 
gjorde opp sine forpliktelser. Klager mener at Kapital har utvist ukritisk kildebruk og belagt 
sine påstander «med å fremlegge et prosesskrift fra den ene part i saken.» 
 

Videre anfører klager at den omtalte leieavtalen ble inngått mellom to selskaper, og at hun 
som sådan ikke har inngått en avtale. Klager skriver: 
 

«I vår markedsføring av advokatvirksomheten hadde jeg en fremskutt posisjon, men rettslig 
sett hadde jeg samme eierandel som de øvrige deltakere i selskapet […] Jeg har aldri sittet i 
et ordinært styre i R-A Kontordrift, men påtok meg å lede avviklingsstyret etter at selskapets 
generalforsamling i oktober 2016 besluttet å oppløse selskapet fordi det ikke var grunnlag for 
videre drift. Det var også min oppgave i henhold til aksjeloven å påse at selskapet oppfylte 
sine forpliktelser […] så langt det lot seg gjøre med selskapets midler. […] Den inngåtte 
leieavtalen er inngått mellom to profesjonelle parter som begge er vel kjent med at 
aksjeselskaper hefter med selskapets midler og ikke med deltakernes personlige midler.» 
 

Klager reagerer på at Kapital i tilsvaret skriver at rettssaken i realiteten dreier seg om 
«hvorvidt advokater kan organisere virksomheten sin slik at de eventuelt kan komme unna 
et avtalebrudd uten å få personlig ansvar for det». Klager skriver: 
 

«Denne siterte uttalelsen kan på ingen måte gi saklig grunn for en kritisk og helt urimelig 
negativ omtale av meg personlig. Det er oppsiktsvekkende at Kapital i fullt alvor hevder at 
det er en uting at selskaper har deltakere uten personlig ansvar. Dette må selvsagt bladet 
gjerne mene, selv om det er spesielt. Men det fremkommer ikke i artikkelen at dette er 
begrunnelsen for omtalen av meg. Artikkelen har ikke et prinsipielt fokus, kun et personlig 
fokus. Jeg fastholder at artikkelen klart etterlater det inntrykk at jeg ikke gjør opp regningene 
mine, samt at dette er en grovt usaklig påstand på bakgrunn av de faktiske forhold.» 
 

Om adgangen til samtidig imøtegåelse skriver klager: 
 

«Kapital sendte en epost til vår advokat med spørsmål om han kunne forklare hva tvisten 
dreier seg om. […] Jeg hadde ingen foranledning på bakgrunn av henvendelsen til å gi et 



 
  Sak nr. 123/18 

9 

tilsvar utover dette. For at tilsvarsretten skal oppfylles, må det i spørsmålet ligge en 
indikasjon om hva omtalen gjelder. At Kapitals omtale til de grader skulle handle om meg, 
kunne jeg ikke forutse. Det foreligger ingen reell tilsvarsrett når spørsmålsstillingen ikke 
varsler en personfokusert negativ omtale.» 
 

Om sin egen rolle i offentligheten skriver klager: 
 

«Offentlige personer må tåle offentlig kritikk, forutsatt at kritikken bygger på et 
saklighetskriterium. Det er grovt usaklig og unødvendig å benytte et bilde av meg fra 
Nobelseremonien i denne sammenheng. Kapital bidrar til å undergrave min rolle som leder 
av Nobelkomiteen i sammenheng som har intet å gjøre med mitt arbeid i komiteen. […] 
Kapital har i tilsvaret ikke fremsatt noen rimelig grunn til å omtale hverken Valla saken, 
Morten Furuholmen eller øvrige saker. Omtalen fremstår utelukkende som svertende og 
med meget lavt presisjonsnivå.» 
 

Klager er også kritisk til bruken av ordet «krangel» i Kapitals omtale, og hun avviser at hun 
eller hennes advokat har «kranglet» med noen. 
 

Klager opprettholder alle anførsler i klagen og bekrefter avslutningsvis at hun ikke har svart 
på Kapitals tilbud om minnelig ordning. Hun beklager at hun ikke oppdaget tidligere at 
svaret hun skulle sende, ble liggende i utboksen ved et uhell. Klager kan uansett ikke se at 
det var grunnlag for å komme frem til en minnelig løsning. 
 

Utvidet klagegrunnlag 
Klager utvider også klagegrunnlaget, da hun mener at Kapitals nettartikkel om tingrettens 
dom, som ble publisert 4. oktober 2018, var i strid med VVPs punkt 4.1 og 4.10. Klager legger 
dommen ved PFU-klagen og skriver: 
 

«Samtlige saksøkte ble frifunnet og Øvre Slottsgate 11 AS ble dømt til å betale fulle 
omkostninger. Det betyr at saken var fullstendig tapt for Christian Ringnes sitt selskap. Til 
tross for dette velger Kapital å gi en omtale av saken med en negativ vinkling rettet mot meg 
og de øvrige saksøkte. Innledningsvis gjentas det flere ganger fra Christian Ringnes sin side 
at det er begått ‘ulovligheter’, gitt uriktig informasjon, opptrådt klanderverdig osv. – uten at 
kapital stiller et eneste kritisk spørsmål. Den angivelige ulovlighet gjelder noe som 
overhodet ikke har fått noen betydning i saken. Kapital gjengir ukritisk Christian Ringnes 
sine utsagn som han ikke har fått gjennomslag for i retten og lar det dominere fremstillingen 
[…]. Bladet gjengir rett nok […] tilsvaret fra vår advokat. Det hevdes allikevel at kapital har 
brutt god presseskikk ved ikke å gi en fremstilling av saksforholdet som har dekning i 
dommen, men lar fremstillingen være sterkt farget av den tapende parts […] Dette er et 
brudd på VV Pkt 4.1 både fordi fremstillingen totalt sett er usaklig og fordi man i for stor 
grad slipper til negativ omtale som sterkt avviker fra rettens vurderinger […] Artikkelen 
omtaler forhold som ikke har noen saklig sammenheng med mitt verv i Nobelkomiteen og 
billedbruken er et brudd på VV pkt. 4.10.»  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 123/18 

10 

Kapital ønsket å komme med et tilsvar til klagers kommentarer.  
 

Innledningsvis avviser redaksjonen at den første innklagede artikkelen utgjorde en «bred 
negativ omtale» av klager «personlig». Redaksjonen anfører at artikkelen ikke omtaler 
private eller personlige forhold, men en tvist i tilknytning til hennes advokatvirke. 
Redaksjonen skriver: 
 
«Artikkelen er utelukkende bygget på verifiserte faktiske hendelser: Reiss-Andersen har i 
kraft av sin rolle som styreleder i R-A Kontordrift brutt en skriftlig inngått kontrakt som er 
uoppsigelig frem til 30.09.2022. Det er hverken tendensiøst eller usaklig å omtale dette.» 
 

Videre avviser redaksjonen å ha påstått at klager har begått en ulovlig handling: 
 

2 «Derimot har vi indikert at det foreligger et kontraktsbrudd […] noe vi har faktisk belegg 
for å hevde og kan føre sannhetsbevis for […] Som styreleder i Reiss-Andersen Kontordrift 
var det Reiss-Andersen som var ansvarlig for kontraktsbruddet, og derfor ble spørsmålene 
først og fremst stilt til henne og hennes advokat, og av den grunn var det også helt naturlig 
for Kapital å vinkle saken på henne. Men et kontraktsbrudd er ikke det samme som en 
ulovlig handling […] Det er tale om et mislighold av en avtale. Det er ikke en straffbar 
handling. […] Kapital påpekte bare […]  at kontrakten etter sin ordlyd er brutt. Reiss-
Andersen har heller ikke bestridt at det foreligger et kontraktsbrudd […] Det som er 
omstridt, er om Reiss-Andersen er økonomisk ansvarlig for kontraktsbruddet. Reiss-Andersen 
er utvilsomt ansvarlig for kontraktsbruddet formelt sett fordi hun var styreleder og leder for 
avviklingsstyret i sitt eget selskap […] da kontraktsbruddet inntraff […] Videre forsøker 
[klager] å tåkelegge sitt ansvar for R-A Kontordrift ved å henvise til at hun som aksjonær 
kun hefter for selskapets gjeld med selskapets midler. Men som styreleder er Reiss-Andersen 
ansvarlig både for selskapets juridiske og økonomiske forpliktelser. […] I stedet for å 
konkludere i erstatningsspørsmålet, noe vi ikke har grunnlag for og aldri har påberopt oss, 
har vi i artikkelen bare henvist til at «Saken skal opp for Asker og Bærum tingrett i 
september i år».   
 

Redaksjonen legger for øvrig ved en artikkel i Dagens Næringsliv om det samme 
saksforholdet til sammenligning, og for å vise PFU «at det er journalistiske hensyn som 
ligger bak dekningen, og ikke alle de motiver Reiss-Andersen forsøker å tillegge Kapital.» 
 

Redaksjonen understreker at den aldri har mottatt noe prosesskrift fra en part i rettstvisten, 
og påpeker at den første påklagde artikkelen ikke ble initiert av tips fra klagers motpart eller 
andre, men av rutinemessig søk i tingrettens berammingsliste. Redaksjonen skriver at 
klagers motpart, i motsetning til klager, lot seg intervjue i forbindelse med artikkelen, og at 
klager ikke i ettertid kan «beklage seg over at hennes versjon av saken og hennes argumenter 
ikke ble undergitt den dekning hun nå mener den burde hatt.»  
 

Igjen gjør redaksjonen rede for forespørslene som ble rettet til klager før publiseringen av 
første påklagde artikkel. Kapital viser til sitatet fra klagers advokat som ble gjengitt i 
artikkelen. Siste setning i dette sitatet var: 
 

«Ut over det ønsker de saksøkte ikke å kommentere saken, siden den står for retten.» 
 

I redaksjonens øyne viser setningen at klager og hennes advokat var kjent med at Kapital 
ønsket kommentarer til flere forhold rundt saken. Følgelig mener redaksjonen det er feil at 
klager ikke fikk reell mulighet til samtidig imøtegåelse. Etter redaksjonens syn ble alle sterke 

                                                 
2 Sekretariatets strukturering. Avsnittet er sammensatt av argumentasjon fra flere sider i tilsvarsdokumentet.  



 
  Sak nr. 123/18 

11 

beskyldninger av faktisk art forelagt klager og hennes advokat i god tid før publisering (se 
utfyllende beskrivelse av kommunikasjon i redaksjonens andre tilsvar, sekr. anm.) 
 

Videre skriver redaksjonen følgende om første påklagde publisering: 
 

«Når det gjelder Reiss-Andersens påstand om at ‘artikkelen etterlater et inntrykk av at jeg 
ikke gjør opp regningene mine,’ vil Kapital poengtere at dette er noe vi aldri har skrevet. Det 
vi derimot har skrevet, og som er helt riktig, er at ‘Kapital er kjent med at de saksøktes 
argument for ikke å gjøre opp regningene er at selskapet som var leietager, er avviklet.  
R-A Kontordrift ble slettet fra foretaksregisteret i fjor.’» 
 

Når det gjelder det å skjelne mellom person og selskap i omtalen, skriver redaksjonen: 
 

«Reiss-Andersen synes å misforstå forskjellen mellom jusen og journalistikken. Det er helt 
normalt i finansjournalistikken […] å omtale de personene som står bak/eier selskapene […] 
selv om det handler om et selskap hvor de bare er passive aksjonær og har andre til å ivareta 
sine interesser gjennom styreverv og stillinger som administrerende direktør. Her er det 
imidlertid ikke snakk om at Reiss-Andersen bare hadde en passiv rolle. Hun var 
styreleder/leder for avviklingsstyret og direkte ansvarlig da avtalebruddet inntraff.» 
 

Redaksjonen avviser igjen at bildebruken var usaklig, og skriver: 
 

«For det første er lignende bilder av Reiss-Andersen bak Nobelkomiteens talerstol brukt til å 
profilere henne i mange andre sammenhenger enn den opprinnelige […] Det fremstår derfor 
som presseetisk inkonsekvent om bildene fra Nobelkomiteens talerstol kan brukes i en 
positivt vinklet reportasje, men ikke i en mer kritisk artikkel. […] Videre fremstår bildet som 
nøytralt, det er av nyere dato og Reiss-Andersen er respektabelt fremstilt på det. Det kan 
ikke sies å være belastende eller krenkende for avbildede, og derfor kan det heller ikke 
rammes av den aktsomhet pkt. 4.10 er satt til å ivareta. Bildet har dessuten en klar 
nyhetsmessig relevans i tråd med hovedbudskapet i teksten. At lederen for Nobelkomiteen 
har blitt saksøkt og må møte i en offentlig rettssak hvor hun risikerer å måtte betale et større 
beløp i erstatning, er åpenbart en sak av offentlig interesse. 
 

Når det gjelder artikkelens omtale av tidligere forhold, skriver redaksjonen: 
 

«Tekstene er tatt med for å minne leseren om kjente saker som hun har deltatt i som advokat 
og plassere henne i medielandskapet, og ikke noe av det vi skriver er feil eller mer kritisk 
enn det som tidligere har vært omtalt flere andre steder. Her ber vi PFUs medlemmer se 
nøye på hva som faktisk står i den innklagede artikkelen, bl.a. om hennes rolle i Valla-saken 
[…] Uansett er det ikke snakk om sterkt kritikkverdige påstander mot Reiss-Andersen som 
utløser samtidig imøtegåelse. På samme måte kan heller ikke referatet av Morten 
Furuholmen-saken karakteriseres som ‘utelukkende svertende’ eller med ‘meget lavt 
presisjonsnivå’. Påstanden om ‘meget lavt presisjonsnivå’ slenges ut også her uten at Reiss-
Andersen greier å påpeke en eneste feil ved dekningen, og det av én grunn: Alt som står der 
er riktig. Passasjen om Furuholmen-saken avsluttes med en omtale av Advokatforeningen og 
Tilsynsrådet for advokatvirksomhet som støtter Reiss-Andersens syn på saken og som 
balanserer dekningen godt […] Det er snakk om løse ‘påstander’ mot bransjen som ikke er 
direkte rettet mot Reiss-Andersen, og det forekommer ikke sterke angrep av faktisk art. 
Motforestillingene kommer tydelig med, og sammenlignet med konkrete karakteristikker 
som ‘Norges verste nettmobber’, som PFU konkluderte med at ikke utløste samtidig 
imøtegåelse, fremstår omtalen her som mild.» 
   
Kapital avviser også å ha brukt ordet «krangle» på utilbørlig vis i omtalen. 



 
  Sak nr. 123/18 

12 

Tilsvar til utvidet klagegrunnlag 
Redaksjonen avviser også at den brøt god presseskikk i forbindelse med den andre påklagde 
publiseringen, som omtalte tingrettens dom. Kapital fremholder at det ikke er noe 
motsetningsforhold mellom innholdet i dommen og det Kapital har skrevet. Selv om klager 
vant frem i retten, betyr ikke det «at det ikke foreligger kritikkverdige eller ulovlige forhold i 
saken», skriver Kapital. I den forbindelse viser redaksjonen til at dommen slår fast at R-A 
Kontordrift AS har misligholdt kontraktsforpliktelser. I tillegg gir Kapital eksempler i sitt 
siste tilsvar på at retten påpekte kritikkverdige forhold ved klagers selskap. 
 

Redaksjonen viser til at klager gjennom sin advokat fikk samtidig imøtegåelse til Ringnes’ 
beskyldninger. Redaksjonen kan ikke se at den kan bebreides for hvordan Ringnes uttalte 
seg, eller for at Ringnes uttalte seg mer utfyllende om krangelen enn det klager og hennes 
advokat valgte å gjøre. Kapital anfører for øvrig at tidsskriftets eneste egeninteresse i saken, 
er å fremstille saken så rettferdig og korrekt som mulig. 
 
Kapital mener det er av offentlig interesse at det er nettopp Nobelkomiteens leder som har 
vært involvert i en sak der det, jamfør dommen, er blitt gitt feil informasjon til regnskap og 
revisor. Kapital mener at artikkelens bildebruk må ses i sammenheng med dette, og skriver: 
 

«Bildet er dessuten tatt i en høyst offentlig sammenheng […] omtrent samtidig med at 
millionkrangelen med Ringnes eskalerte. 
 
Avslutningsvis argumenterer redaksjonen for at det med dommen er påvist at klager er 
ansvarlig for flere konkrete lovbrudd. Videre skriver Kapital: 
 
«Skal allmennheten ta stilling til om hvorvidt de har tillit til Reiss-Andersen som leder av 
Nobelkomiteen, hvor hun er indirekte valgt av folket, er det viktig at media ikke bare 
publiserer ‘glansbilder’ av henne i portrettintervjuer etc, men at media også tar ansvar for å 
bringe til torgs de sakene hvor hun har opptrådt kritikkverdig.» 
 

Redaksjonen stiller seg for øvrig undrende til klagers forklaring på hvorfor hun ikke har 
svart på tilbudet om minnelig løsning. Kapital viser til at de kontaktet klager flere ganger, og 
at de fikk bekreftet fra klagers sekretær at klager leste mailene sine hver dag. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


