
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

 

PFU-SAK NR. 186/18 

 
KLAGER:                               

 
Charlotte K. Sandberg 

PUBLIKASJON: Fiskeribladet 
PUBLISERINGSDATO: 03., 06.-08.08.2018 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Nyhetsartikler, lederartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk/-bredde og kontroll av opplysninger, saklighet og 

omtanke, privatliv, rette feil 
REGISTRERT: 10.08.2018 
BEHANDLET I PFU: 31.10.2018 
BEHANDLINGSTID: 81 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage med samtykke 

 
SAMMENDRAG:  
 
Fiskeribladet publiserte fredag 3. august 2018 en nettartikkel med tittelen «Bor sammen i 

regjeringsleilighet: - Banalt og naivt». I ingressen sto det:  
 

«Fiskeriminister Per Sandberg og norsk-iranske Bahareh Letnes bor sammen i  
regjeringsleilighet på Gimle i Oslo. - Dette er så banalt og naivt at du nesten ler av 
det, sier etterretningsekspert.» 

 
Videre viste Fiskeribladet til at bladet har «[f]lere sikre kilder» som bekrefter opplysningen.  
 
Under mellomtittelen «Ingen regler» fremkom det at forsvarsminister Frank Bakke-Jensen, 
«er nabo med Sandberg», men at han ikke vil «kommentere saken eller kommentere om 

han har sett de to sammen».  
 
I denne sammenheng skrev Fiskeribladet også: 

 
«Fiskeribladet har spurt Statsministerens kontor (SMK), om det er gjort noen 
sikkerhetsvurderinger i forhold til at fiskeriministeren bor sammen med en norsk-
iransk samboer.   
 - Det er ingen regler for bruk av leilighetene utover det som fremgår av den 
vedlagte leieavtalen, er svaret Fiskeribladet får på mail fra kommunikasjons-
medarbeider Tor Borgersen, over et døgn etter henvendelsen til SMK. 
Statsministeren vil ikke kommentere saken. Det vil heller ikke fiskeriminister Per 

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=61675


 
  Sak nr. 186/18 

2 

Sandberg, ifølge kommunikasjonsrådgiver Halvard Wensel i fiskeri-
departementet. Fiskeribladet har gjentatte ganger forsøkt å innhente kommentarer 
fra Bahareh Letnes uten respons.» 

 
Artikkelen ble publisert i papirutgaven onsdag 8. august 2018, her med tittelen «Naboer 

med forsvarsministeren». Oppslagsbildet var et Instagram-bilde av Bahareh Letnes og Per 
Sandberg sittende ved et restaurantbord. Teksten i artikkelen var omtrent identisk med 
nettutgaven, bortsett fra at det i ingressen var lagt til «etter det Fiskeribladet erfarer», i 
tilknytning til påstanden om at Letnes og Sandberg bor sammen i regjeringsleilighet. Videre 
var setningen om at flere sikre kilder bekrefter opplysningen til Fiskeribladet, fjernet fra 
brødteksten. 
 
 
Tirsdag 7. august 2018 publiserte Fiskeribladet enda en nettartikkel om Per Sandberg. 
Denne med tittelen «Sandberg sendte melding på natten. PST anbefaler å anmelde 

statsråden», og ingressen: 
 

«Natt til lørdag sendte Fiskeriminister Per Sandberg melding til redaktør Øystein 
Hage: ‘Karma vil bite dere bak, vær trygg.’ – Vi vet ikke helt hvordan vi skal tolke 
det, sier Hage. Statsministeren vil ikke kommentere saken.» 

 
Om bakgrunnen for meldingen, skrev Fiskeribladet: 
 

«Natt til lørdag klokken 0053 mottok Fiskeribladets redaktør en melding på 
mobiltelefonen fra statsråd Per Sandberg. Foranledningen var at Fiskeribladet har 
stilt Sandberg en rekke spørsmål uten å få svar. Det siste var da redaktøren 
tidligere fredag ettermiddag, ba om svar på om statsråden brukte sin 
statsrådstelefon da han var i Russland.  
 Bakgrunnen for spørsmålet var at Sandberg brøt sikkerhetsreglene og informerte 
ikke statsministeren da han i sommer dro til Iran på ferie sammen med kjæresten 
norsk-iranske Bahareh Letnes i sommer. 
 I stedet for svar på spørsmålet kom det en lang melding der Sandberg mener 
Fiskeribladet produserer konspirasjonsteorier. Han skriver at dette vil slå tilbake. 
 ‘Karma vil vite dere bak, vær trygg’, skriver Sandberg.» 

 
Fiskeribladets redaktør uttalte seg under tittelen «PST involvert», om hvordan han opplevde 
meldingen: 
 

«- Først lo jeg av svaret, men etter hvert ble jeg litt urolig. Det er jo 
oppsiktsvekkende å få en slik melding fra en statsråd. Vi tåler kritikk og kan tåle 
utskjelling, men det som kan tolkes som indirekte trusler har jeg aldri opplevd før. 
Når vi gjør feil må vi selvfølgelig beklage, kanskje statsråden burde beklage også, 
sier redaktør Øystein Hage som også reagerer på at en slik melding sendes midt på 
natten i helgen.» 

 
Videre fremgikk det at PST var varslet om saken, og at det ble gjort «i lys av Iran-

forbindelsen»:  
 
«- Jeg ble oppfordret av PST til å anmelde saken til politiet dersom jeg oppfattet 
den som truende, men jeg har ikke tatt stilling til om saken vil bli anmeldt, sier 
han [redaktør Hage].» 

 

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=61693


 
  Sak nr. 186/18 

3 

Under mellomtittelen «Frustrert Sandberg» gjenga Fiskeribladet hvilke spørsmål som var 
sendt Per Sandberg i sakens anledning, etter at han på telefon henviste redaksjonen til epost:  
 

«Sandberg svarer ikke på spørsmålene, men kommunikasjonssjef Martine 
Røiseland i Fiskeridepartementet formidler følgende: - Dette var aldri ment som en 
trussel, men uttrykk for min frustrasjon. Understreker at dette svaret ikke er en 
bekreftelse på ryktene, skriver hun.» 

 
(Det fulgte for øvrig en rekke leserkommentarer under nettpubliseringen.) 
 
Artikkelen ble også publisert i Fiskeribladets papirutgave, onsdag 8. august 2018, her med 
tittelen «Sandberg sendte oppsiktsvekkende sms på natten». Artikkelen var noe redigert. 
Blant annet var setningen om at PST ble varslet om meldingen fra Sandberg «i lys av Iran-
forbindelsen», ikke med. I tillegg var en Sp-politikers uttalelser forkortet. For øvrig inneholdt 
papirpubliseringen en sidesak om at «Sandberg får kjeft fra sjefen».  
 
 
Samme onsdag 8. august 2018 publiserte Fiskeribladet også en lederartikkel med tittelen «Er 

Sandberg egnet som statsråd?» Her skrev bladet blant annet: 
 

«Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) har rotet seg inn i et virvar og kaos som vi ikke 
skulle tro en erfaren politiker som Sandberg kunne finne på. (…) 
 (…) Alle stiller spørsmål ved Sandbergs dømmekraft, alt fra sikkerhetseksperter 
til stortingspolitikere og sterke krefter i Sandbergs eget parti. Mange stiller også 
spørsmål ved om Sandberg er egnet til å ha en så viktig posisjon som det en 
fiskeriminister er. Det spørsmålet stiller vi også, spesielt etter nattlige meldinger 
på redaktør-telefonen. Sandberg sendte melding på natten. PST anbefaler å 
anmelde statsråden. 
 Det er de siste 14 dagene det har vært mest kaos rundt fiskeriministeren. Det 
begynte med at statsråden var på tur med iranere og kjæresten Bahareh Letnes til 
Danmark. Fiskeribladet problematiserte dette på grunn av Letnes hadde startet et 
selskap som blant annet skulle selge fisk til Iran. Fiskeribladet spurte om 
Sandberg hadde vurdert sin habilitet i forhold til å reise på tur med en mulig 
fiskeselger. 
 Siden har saken nådd nye dimensjoner etter at Sandberg var på ferie til Iran. (…)»  

 
Lederartikkelen ble også publisert i papirutgaven samme dag. 
 
 
Fredag 17. august 2018 publiserte Fiskeribladet en rettelse i sin papirutgave (også publisert 
på nett) under tittelen «Fiskeribladet retter». Her het det: 
 

«I lederen Fiskeribladet den 8. august skrev vi at fiskeriminister Per Sandberg var 
på tur med iranere og kjæresten Bahareh Letnes til Danmark. En feil Fiskeribladet 
er innklaget for av Sandbergs datter, Charlotte Kjær Sandberg, til Pressens Faglige 
Utvalg (PFU). Det rette er at Per Sandberg var i Skagen, Danmark, med iranskfødte 
Bahareh Letnes, slik vi skrev i vår sak den 11. juli. Vi beklager feilen. Red.» 

 
 
 
  



 
  Sak nr. 186/18 

4 

KLAGEN:  
 

Klager er datter av omtalte Per Sandberg, og det klages med hans samtykke.  
 
Slik klager ser det, har Fiskeribladet brukt kilder ukritisk og spredt «masse løgner om min 
far og vår familie». Det vises til en rekke punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP): 1.2, 1.4, 2.2, 
2.3, 3.2, 4.1, 4.3, 4.13, 4.17. 
 
Klager opplyser å ha vært i kontakt med Fiskeribladet for å avkrefte den publiserte 
påstanden om at Per Sandberg og Bahareh Letnes bor sammen. Klager skriver: «Svaret jeg 
fikk klokken 00.07, der journalisten var totalt uinteressert i en annen vinkling på denne 
saken, og at min far kunne takke seg selv, når han ikke svarte dem.» 
 
Videre anfører klager at Fiskeribladet i forkant av artikkelen, der det ble påstått at PST 
anbefalte Fiskeribladets redaktør å anmelde Per Sandberg, var «ute og ‘truet’ med at hvis 
min far ikke svarte dem, ville de trykke diverse saker med løgn om han». Klager tilføyer at 
«PST selv var kjapt ute med å avkrefte offentlig» påstanden om at de anbefalte redaktøren å 
anmelde. (I denne sammenheng viser klager for øvrig til egne kommentarer under den 
aktuelle artikkelen, se vedlegg.)  
 
Når det gjelder den påklagede lederartikkelen, reagerer klager på påstanden om at det 
begynte med «at statsråden var på tur med iranere og kjæresten Bahareh Letnes».  
 
Klager skriver: «Nok en rendyrket løgn, min far reiste med Bahareh Letnes, samt 2 andre fra 
Frp. De besøkte min sønn og meg, samt min mors familien i Skagen, Danmark. Noe som 
enkelt kunne blitt bekreftet av mange personer, hvis de hadde prøvd på å faktisk undersøke 
før de skriver artikler og lager nyhetssaker.» 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Fiskeribladet uttrykker forståelse for at «Per Sandberg, Bahareh Letnes og deres familier har 
hatt et massiv[t] medietrykk mot seg, som til tider sikkert opplevdes som svært ubehagelig».  
 
Bladet skriver: «Den totale pressedekningen har vært voldsom, og kan sikkert også oppfattes 
både som urettferdig og feil. Vi vil likevel understreke at Per Sandberg er en offentlig person, 
og vi mener vi har utført samfunnsoppdraget i tråd med VVP 1.4. Vårt utgangspunkt har 
dessuten vært å skrive om Sandbergs rolle og relasjoner, og ikke om omliggende familie. 
Derfor har vi heller ikke gjort noen henvendelser for å intervjue familiemedlemmene om 
saken.» 
 
Når det gjelder den første påklagede publiseringen, opplyser Fiskeribladet å ha undersøkt 
hvorvidt Sandberg og kjæresten bodde sammen i regjeringsleiligheten på bakgrunn av en 
henvendelse om dette.  
 



 
  Sak nr. 186/18 

5 

Slik Fiskeribladet ser det, er kildegrunnlaget for publiseringen tilstrekkelig, og berørte parter 
har fått anledning til å kommentere og tilbakevise påstander: «Fiskeribladet jobbet gjennom 
uke 32 [sic] for å få kontrollert opplysningene. I forhold til spørsmålet om de to bodde 
sammen, var vi i kontakt med tre personer i tiknytning til miljøet rundt Sandberg, som alle 
bekreftet at Letnes hadde bodd og oppholdt seg i leiligheten. Ingen av de tre personene vi 
var i kontakt med ønsket å stå frem som åpne kilder, men Fiskeribladet vurderte dem som så 
sikre at vi mente vi kunne forsvare bruken av anonyme kilder. De tre kildene hadde 
dessuten helt ulik tilknytning til Sandberg. På bakgrunn av disse opplysningene tok vi 
kontakt med både Nærings- og fiskeridepartementet samt Statsministerens kontor (SMK) for 
å høre om det hadde vært gjort noen sikkerhetsvurderinger i forhold til dette. 
Kommunikasjonsmedarbeider Tor Borgersen ved SMK påpekte at det var ingen regler for 
bruk av leilighetene. Fiskeribladet ba også om kommentar fra statsminister Erna Solberg, Per 
Sandberg og Bahareh Letnes rundt bopelspørsmålet. Ingen av dem ønsket å svare oss på om 
de bodde sammen eller hvor mye de hadde oppholdt seg i regjeringsleiligheten. Svaret vi 
fikk var ‘ingen kommentar’.»  
 
Videre opplyser Fiskeribladet at det etter publisering er kommet frem at «SMK allerede den 
8.juni ble varslet om at ‘såkalte fremmede makter’ var flyttet inn i fiskeriministerens bolig. 
Denne meldingen er bekreftet mottatt av statsminister Erna Solberg. (Adresseavisen 12. 
august 2018)» 
 
Når det gjelder klagers kontakt med redaksjonen om den første publiseringen, skriver 
Fiskeribladet: «Klager påpekte også at hun hadde bodd i leiligheten i en periode i sommer, 
og da hadde Letnes kun bodd to netter i leiligheten. Dette mente klager ikke kvalifiserte at 
de hadde flyttet sammen.» (Se for øvrig vedlagte korrespondanse, sekr. anm.) 
 
Fiskeribladet avviser samtidig at bladet har påstått at Sandberg og Letnes var samboere. 
Bladet viser til at det har skrevet at de «bor sammen i regjeringsleilighet», og at det aldri er 
blitt avkreftet av «verken hovedpersonene selv eller klager». Fiskeribladet skriver: «Klager 
har til og med bekreftet i SMS til oss at Letnes har bodd i leiligheten.» «Det er ikke framlagt 
noe fakta som viser at vår påstand ‘bor sammen i regjeringsleiligheten’ er feil.» 
 
Når det gjelder den andre påklagede artikkelen, avviser Fiskeribladet på det sterkeste at det 
har «’truet’ noen i arbeidet med disse sakene».  
 
Bladet forklarer at redaksjonen derimot ble «svært overrasket» over meldingen fra Sandberg, 
og: «[V]i stilte oss spørsmål hvordan en statsråd kunne sende slike meldinger midt på natten. 
I lys av de pågående spekulasjonene om sikkerhetsbrudd, mobilbruk og tilknytning til Iran, 
mente vi det var fornuftig å melde fra til SMK og PST om meldingen. (…) I vår samtale med 
vakthavende ved PST lørdag 4.august 2018 påpekte PST at de ikke kunne ta imot noen 
anmeldelse. Overfor Fiskeribladets redaktør uttalte vakthavende følgende: ‘PST anbefaler 
deg å ta kontakt med ditt lokale politikammer og anmelde saken til politiet dersom du føler 
meldingen er truende’. Dette er det samme som redaktøren er sitert på både i papiravis og i 
nettartikkelen. Samtidig understrekte politimyndighetene at de på generelt grunnlag mener 
trusler bør anmeldes. PST var dessuten klar på at de ønsket å motta en kopi av meldingen 
redaktøren hadde mottatt. Den ble samme dag sendt til PST.» 
 
Videre bekrefter Fiskeribladet at PST i en Twitter-melding senere skrev: «PST har ikke 
anbefalt redaktøren av Fiskeribladet å politianmelde Sandberg. Vi har henvist redaktøren til 
lokalt politi, som er rette instans hvis han selv skulle velge å anmelde.»  
 



 
  Sak nr. 186/18 

6 

Fiskeribladet avviser imidlertid at deres publisering inneholder feil. Bladet påpeker at det 
«har sitert det PST opplyste på telefon lørdag 4.august, og redaktøren har gjentatte ganger 
understreket både i egne og andre medier at PST overfor han påpekte at han måtte gå til det 
lokale politiet og anmelde dersom han følte saken som truende». Bladet skriver: «Vi har 
gjengitt fakta slik vi fikk den presentert av PSTs medarbeidere 4. august.» 
 
Hva gjelder den påklagede lederartikkelen, viser Fiskeribladet til at det har erkjent feil, som 
ble rettet så snart redaksjonen ble kjent med klagers ankepunkt.  
 
Til klagers generelle påstand om at Fiskeribladet sprer løgner og er ukritisk til kilder, avviser 
redaksjonen dette: «Fiskeribladet ønsker ikke kommentere bruk av våre kilder, men det er 
viktig å påpeke at vi i alle våre artikler har brukt flere kilder og har etter gått påstander fra 
kilder og fått bekreftelser på at påstandene var riktige. Klager har etter vår mening heller 
ikke kunnet dokumentere at vi har spredd løgner og usannheter. Fiskeribladet har heller 
ikke opptrådd uetisk, slik klager påstår. Vi har etterstrebet å etterleve både VVP 4.14, 3.1, 3.2 
og 3.3. I saken med anonyme kilder har VVP 3.4 vært svært viktig for oss. Derfor vil det også 
være helt uaktuelt for Fiskeribladet å utdype hvilke anonyme kilder vi har brukt i saken.» 
 
Med hensyn til de øvrige klagepunktene, avviser Fiskeribladet også brudd på disse.  
 
 
Klager påpeker i sitt tilsvar at hun ønsker en vurdering av blant annet om det er presseetisk 
akseptabelt å «printe nyhetssaker med løgn», og å ta «’ingen kommentar’ eller forsinket svar 
fra involverte parter, som en bekreftelse på at deres saker stemmer». Klager fastholder også 
påstanden om at Fiskeribladet har brukt kilder ukritisk, og mener redaksjonen ikke har tatt 
hensyn til informasjon som strider mot opplysningene bladet publiserte.  
 
Etter klagers mening er det umulig å «forsvare» seg mot Fiskeribladets påstand om at bladet 
har tre sikre anonyme kilder. Klager skriver: «Jeg tar meg selv i å undre på, hvilke kilder kan 
ha mer innsikt i min fars privatliv? Hvem kan være mer sikker enn min far og Bahareh selv, 
eller meg som har oppholdt meg i leiligheten? Fiskeribladet ved Øystein Hage, skriver selv 
at de tar det som en bekreftelse hvis de ikke får svar, eller det ikke blir gitt en kommentar 
‘siden du ikke svarer tar vi det som en bekreftelse’ (se vedlegg fra Øystein Hage selv). Dette 
vil kunne tolkes som en indirekte trussel. Det at involverte parter ikke gir tilsvar, annet enn 
‘ingen kommentar’ er ikke en bekreftelse på at saken stemmer, dette burde Fiskeribladet og 
deres redaktør vite – dette er en uprofesjonell fremgangsmåte og ulogisk tolkning.» 
 
Klager tilføyer dessuten at hennes far i denne saken ble anbefalt av SMK ikke å svare (se 
vedlegg). 
 
Videre viser klager til forhold som hun mener Fiskeribladet burde tatt hensyn til når det 
gjelder kildebruken, og hun stiller spørsmål ved hvor sikre bladets kilder faktisk er.  
Etter klagers mening bygger også «varslingen», som Fiskeribladet viser til at Adresseavisen 
har omtalt, på et ukritisk kildegrunnlag.  
 
Slik klager ser det, kommer Fiskeribladet dessuten med «rene løgner i sitt eget tilsvar». 
Klager viser til at Fiskeribladet avviser at de har påstått at Per Sandberg og Bahareh Letnes er 
samboere, men at bladet på egen Facebook-side har skrevet følgende: «Sandberg og 
kjæresten er samboere i regjeringsleilighet. Tett på øvrige statsråder.» (Se vedlegg, sekr. 
anm.) 
 



 
  Sak nr. 186/18 

7 

Klager fortsetter: «De har videre i papirutgave og nettutgave påstått at min far og Bahareh 
Letnes bor sammen i regjeringsleiligheten på Gimle, dette er samme sak som å si de er 
samboere, med ulik ordlyd.» 
 
Klager skriver: «De påstår at jeg som klager har bekreftet at Letnes har bodd i leiligheten. 
Dette er ikke sant, jeg skriver at Letnes har overnattet i leiligheten ved 2 anledninger mens 
jeg har oppholdt meg i leiligheten under totalrenovering av mitt bad – å overnatte og være 
på besøk, er ikke det samme som å bo/være samboer. Her anser jeg det som om at 
Fiskeribladet selv bekrefter sin egen løgn og legger til nye løgner i sitt eget tilsvar, det er en 
vesentlig forskjell på at en kjæreste overnatter og er på besøk, og det å bo sammen/være 
samboere. Hvis man bor sammen, som Fiskeribladet påstår i sin artikkel, er man per 
definisjon samboere. Dessuten har Fiskeribladet selv brukt ordet samboer i forbindelse med 
artikkelen. Jeg stiller meg undrende til at Fiskeribladets ordforråd, hvis de ikke klarer å se 
forskjellen på en påstand om å ‘bo sammen / samboer’ og ‘overnatte hos sin kjæreste’. Å bo 
sammen med / være samboer, krever en felles folkeregistrert adresse, og at den andre parten 
har flyttet inn. Jeg kan referere til bokmålsordboka: ‘Samboer: partner som en bor sammen 
med uten å være gift’.» Klager skriver også: «Å påstå de bor sammen, fordi at ‘sikre kilder’ 
har sett de sammen, er en løgn og bryter VVP på flere punkter.» 
 
For øvrig avviser klager at hennes far og Letnes aldri skal ha avkreftet påstanden: «dette har 
de vært ute og avkreftet offentlig i intervju.» Med henvisning til Fiskeribladets eget vedlegg 
(sms kommunikasjon med klager), bemerker klager at også hun har avkreftet at påstanden 
stemmer. Hun påpeker imidlertid at hun ikke har fremlagt dokumentasjon, da Fiskeribladet 
aldri var interessert i dette. 
 
Etter klagers mening handler det her dessuten om privatlivets grenser, og klager mener  
Fiskeribladet burde tatt hensyn til hvordan omtalen også kan virke på tredjeparter. Klager 
skriver: «Så langt har det ikke kommet frem noen inhabilitet ift min far og Baharehs selskap, 
snarere tvert imot. Det er lagt stor vekt på hennes etnisitet, nasjonalitet og livssyn. Det er 
heller ikke kommet frem noe om at mistankene mediene har laget mot Bahareh og 
tilknytning til Irans regime stemmer. SMK bekrefter at det ikke finnes noen regelverk rundt 
besøk i statsråders leiligheter, det er derfor gått over privatlivets grenser – da en statsråd 
ikke har noen opplysningsplikt ovenfor media på hvem han har på besøk. Det er utenfor sak 
(…)» 
 
Videre påpeker klager at hun «med hensikt» benyttet anførselstegn rundt ordet «truet», da 
hun beskrev forarbeidet til artikkelen om at PST anbefaler å anmelde. Klager forklarer: «Jeg 
vil anse det som en indirekte trussel å komme med påstander om at Fiskeribladet vil ta det 
som en bekreftelse, hvis man ikke svarer de. Jeg anser det også som indirekte trusler å påstå 
man sitter med kompromitterende bilder og anklager om [oppførsel/atferd] på tjenestereiser 
og ønske å lage sak ut av dette (se Øystein Hages eget vedlegg) (…) Jeg skal ikke gå inn på å 
diskutere min manglende forståelse for hvordan ‘karma vil bite dere bak’ kan oppfattes som 
en trussel, men leser man Øystein Hages eget vedlegg av sms kommunikasjon, er dette et 
direkte tilsvar på Fiskeribladets indirekte trusler om kompromitterende bilder og 
[oppførsel/atferd] på tjenestereiser – kjør på med disse løgnene, og karma vil bite dere bak. 
Som i dere vil ødelegge for dere selv ved å printe flere løgnaktige påstander fra ikke 
troverdige kilder.» 
 
For øvrig stiller klager seg undrende til at Fiskeribladet omtaler at hennes far har sendt 
meldinger «midt på natten», når «min far kommer med tilsvar over midnatt, men når deres 
egen journalist svarer meg over midnatt – da er det ‘senere på kvelden’.» 



 
  Sak nr. 186/18 

8 

 
Klager uttrykker også overraskelse over at «denne nyheten spredde seg, at PST anbefalte å 
anmelde dette som en trussel (…) Jeg har ingen tro på at Øystein Hage oppriktig oppfattet 
dette som en trussel, og at han faktisk trodde han var i fare – jeg tror dette var en ren 
clickbait sak fra Fiskeribladets side, på bekostning av min far, og alle oss rundt. Jeg for 
eksempel ble kontaktet via min jobb, for å måtte svare på min fars truende atferd og 
alvorlighetsgrad med PST innblandet – hvordan tror Fiskeribladet dette affekterer min rolle 
på jobb?» 
 
Klager påpeker dessuten: «At PST henviser til en annen instans, er noe helt annet enn at ‘PST 
anbefaler å anmelde’, som Fiskeribladet påstår i sin overskrift. (…) For at Fiskeribladets 
tilsvar skal ha noen som helst troverdighet – så må man altså ta utgangspunkt i at PST sin 
egen avkreftelse er en løgn. Jeg personlig har mer tiltro til PST enn Fiskeribladet. Igjen må jeg 
stille meg undrende til Fiskeribladets ordforråd, hvis de ikke klarer å se forskjellen på at PST 
henviser til annen instans og at PST anbefaler å anmelde.» 
 
Når det gjelder rettelsen Fiskeribladet har publisert, knyttet til feilen i den påklagede 
lederartikkelen, mener klager at det ikke er «en særlig ydmyk beklagelse, da den var gjemt 
bort med den minste skrift, og bak abonnement (se vedlegg).» Klager skriver: «Dette viser 
meg igjen Fiskeribladets manglende evne til å ta selvkritikk, da de prøver å gjemme bort en 
beklagelse så godt de kan.» 
 
Oppsummert mener klager at «Fiskeribladets egne tilsvar dokumenterer i stor grad, at de 
har spredd løgner og usannheter – enten det, eller at de har totalt manglende forståelse for 
sin egen ordbruk og betydningen av sine egne påstander».  
 
Klager fastholder at «Fiskeribladet ved flere anledninger har opptrådd uprofesjonelt og 
uetisk med tanke på kildebruk, samt at de 2 gjenværende klagesakene er løgnaktige 
nyhetssaker». 
 
For øvrig refererer klager også til Fiskeribladets forslag til minnelig løsning, «en 2 siders 
reportasje med meg og forside, der jeg skulle få fortelle min versjon og si det jeg mente om 
Fiskeribladet». Klager skriver i denne sammenheng blant annet at hun takket nei, av flere 
grunner: «Jeg ønsker ikke søkelys og fokus på meg (…) Min intensjon med å innklage 
Fiskeribladet til PFU, var ikke at jeg skulle havne i søkelyset og fortelle mine meninger om 
Fiskeribladet, men at de selv skal ta selvkritikk og beklage for sine fremgangsmåter og 
metoder - noe som Øystein Hage responderer med er uaktuelt.» 
 
 
Fiskeribladet skriver at bladet ønsket å komme til minnelig ordning med klager, men at 
hennes krav – «en førstesidebeklagelse» med en lang rekke innrømmelser – var uaktuelt.  
 
Videre fastholder Fiskeribladet at kildegrunnlaget er tilstrekkelig: «Vi mener vi kan stå inne 
for at Letnes har bodd i regjeringsboligen til Sandberg. Vi har verken definert hvor lenge, 
hvor mange netter eller når og hvordan de har bodd sammen. I vår artikkel står det kun at 
‘de bor sammen’ i regjeringsleiligheten. Vi vil samtidig påpeke at klagers argument om at 
Letnes kun bodde to netter mens klager bodde i leiligheten ikke strider imot vår sak. Klager 
uttaler seg derimot ikke om hvordan situasjonen var i ukene/månedene før og etter at hun 
oppholdt seg i fiskeriministerens leilighet. Dette har heller ikke de to hovedpersonene 
Letnes/Sandberg ønsket å kommentere.»  
 



 
  Sak nr. 186/18 

9 

Fiskeribladet skriver også: «Vi vil samtidig understreke at vi har spurt både SMK og Per 
Sandberg direkte om Letnes har bodd i leiligheten. Ingen av dem ønsket å kommentere dette 
før artikkelen ble publisert. Både SMK og Sandberg ble gitt lang tid, og flere muligheter, til å 
svare på bo-spørsmålet. Dersom våre opplysninger var feile hadde Sandberg derfor hatt alle 
muligheter til å svare og eventuelt avvise at dette stemte.» 
 
For øvrig mener Fiskeribladet det er «paret Sandberg/Letnes som har dradd inn 
ligningsadresse og samboer-spørsmålet i saken, ikke Fiskeribladet, eksempelvis i Dagsnytt 
18 den 3. august 2018». 
 
Når det gjelder Fiskeribladets omtale og valg av ord, bekrefter Fiskeribladet: «Som klager 
riktig påpeker ble det på en Facebook-post brukt ordet samboer. Dette ble imidlertid justert 
til ‘bor sammen’ etter at saken ble publisert. Vi viser ellers til de reelle artiklene som ble 
publisert i avis/nett.» 
 
Fiskeribladet står fast på at kildekritikken har vært i tråd med god presseskikk: «Vi (…) vil 
på nytt understreke at vi har kontrollert og sjekket alle påstander vi er blitt forelagt fra de 
kildene vi har brukt. Alle våre saker er basert på flere kilder, både åpne og skjulte. I sakene 
med skjulte kilder har vi vært spesielt observante på å kontrollere at de faktiske 
opplysningene stemmer. Vi vil i den forbindelse påpeke at i dekningen av disse sakene til 
stadighet opplevde at både Per Sandberg og SMK ikke ønsket å svare på våre spørsmål. Vi 
har i alle sakene sendt spørsmål på mail, purret via kommunikasjonsrådgiverne i de to 
departementene, og ringt dem. Sandberg og SMK har fått god tid til å svare, men har likevel 
ikke ønsket å kommentere/svare på våre spørsmål.»  
 
«Som generell betraktning mener vi dessuten at klager glemmer at Per Sandberg har vært en 
offentlig person som må tåle et svært kritisk søkelys.» 
 
For øvrig vises det til forrige tilsvar. 

 
 
Klager kom etter at formell tilsvarsrunde var avsluttet med ytterligere en kommentar. Hun 
mener Fiskeribladet i siste tilsvar kommer med uriktige opplysninger idet de opplyser å ha 
endret ordlyden om «samboer» på Facebook da saken ble publisert 3. august. Klager viser til 
vedlagte skjermdump og skriver: «de fjernet ordet samboer, da de hadde lest mitt tilsvar til 
PFU, den 6. Sept. Dette kan vises til med dato for skjermdump (se vedlegg som viser at 
skjermdump er tatt 1.sept, med ordlyden samboer).»  
 
 
Fiskeribladet skriver i sin sluttreplikk: «Artikler og innhold på både www.fiskeribladet.no, 
vår Facebook-side og på vår Twitter-konto kan redigeres fortløpende, noe vi også gjør. Når 
det er behov for endring, gjør vi selvsagt det. Poster på sosiale kanaler blir også slettet. Den 
nevnte Facebook-post er blitt endret flere ganger. Sandberg har klaget oss inn for tre 
konkrete saker, og vi tar det som en selvfølge at det er innholdet i disse sakene som skal 
vurderes av PFU. I artikkelen som ble publisert den 3.august klokken 12:57 brukes ikke ordet 
samboer. https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=61675 Begrepet samboer ble først tatt i 
bruk etter at paret begynte å omtale seg som samboere etter Dagsnytt18-sendingen samme 
dag. Så også for nevnte Facebook-post.» 

  

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=61675

