' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 095/18

KLAGER: NN
PUBLIKASJON: Ostlands-Posten
PUBLISERINGSDATO: 23.-25.01.2018
STOFFOMRADE: Justis/rettssak
SJANGER: Nyhetsartikkel

SOKERSTIKKORD: Dekning for tittel, kildebredde, saklighet og omtanke
REGISTRERT: 05.04.2018
BEHANDLET I PFU: 26.09.2018
BEHANDLINGSTID: 171 dager

KLAGEGRUPPE: Privatperson

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.: Anonymiseres

MERKNAD: Underlagsdokument unntatt offentlighet av hensyn til tredjepart
SAMMENDRAG:

Ostlands-Posten (JP) publiserte tirsdag 23. januar 2018 en nettartikkel med tittelen:
«Sjafer demt for sex med lerling - nytt vitne i ankesaken forteller om tilsvarende sex pa
80-tallet».

Det fremgikk at sjdferen hadde anket en dom fra tingretten, og at han fortsatt nektet
straffskyld da saken ble behandlet i lagmannsretten. I bredteksten sto det blant annet:

«Farste gang mentoren skal ha veert klafingret, var i bilen under gvelseskjoring. Da
begynte mentoren & ta laerlingen pa laret. Dette skal ha skjedd vinteren 2014 [...] Gutten
fortalte at det skal ha vaert minst 30 tilfeller av seksuell omgang med den voksne mannen.
Dette skjedde rundt omkring i ulike kjoretoyer pa forskjellige steder i Vestfold. Det kunne
ogsa skje flere ganger i lopet av ei uke ved tilfeller av svelseskjaring, opplyste gutten |[...]
Gutten fortalte at han fikk mellom 200-500 kroner for hver gang mentoren og han hadde
seksuell omgang. [...] Et sentralt vitne i saken, en ung mann i 20-arene, forklarte seg i
tingretten om sexkjop. For rettssaken i Larvik i april i fjor, kontaktet den tiltalte sjaferen
dette vitnet for a snakke om det som skulle skje i retten. Han er na siktet for a ha forsgkt a
pavirket et vitne i forkant av en rettssak. Denne saken mot sjaferen er sa langt ikke avklart.
I sin forklaring nektet 63-aringen for alt og hevdet at de utallige SMS-ene, med innhold
som ‘jeg er kjempeglad i deg’ og ‘gutten min’, kun var uttrykk for kameratslige falelser.
Han nekter ogsa for a ha skrevet enkelte av dem. [...] SMS-ene fra sjaferen var sa tallrike at
de fylte 115 sider som aktor la fram som bevis i retten [...] Tiltalte, som blant annet har
kjort skolebuss i mange ar, ble i 2013 siktet og etterforsket for seksuell omgang med barn
under 16 ar. Saken ble henlagt pa bevisets stilling.»

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i
presseetiske sparsmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 095/18

P publiserte en ny nettartikkel om ankesaken onsdag 24. januar 2018 med tittelen:

«- Han kjorte meg og andre hjem fra trening. Sa var det en gang jeg var sistemann
av.»

Det fremgikk at aktoratet i ankesaken forte et vitne som hevdet at han var blitt utsatt for
lignende overgrep av 63-aringen pa 1980-tallet. Vitnet oppga at de pa det verste hadde
seksuell omgang ukentlig, at det vedvarte hele ungdomstiden og at han fikk penger av
sjafaren for dette. P skrev at 63-dringen var «<himmelfallen» over disse pastandene, og at
han nektet for overgrepene. Videre sto:

«Et annet vitne (22) i ankesaken fortalte onsdag om seksuell omgang med sjiaferen
over flere ar. Han mente det seksuelle forholdet startet for han var 16 ar og varte
fram til rett for hovedforhandlingene mot sjaferen startet i Larvik tingrett i april
2017.

- Det skjedde i bil og buss for det meste, fortalte 22-dringen fra
Vestfold.[...]

- Jeg fikk penger for det, og ble lovet at han skulle hjelpe meg med a ta
lappen pa bil, sa vitnet, som opplyste at pa det meste fikk han 500 kroner per gang

[...]»

Mot slutten av artikkelen kunne en lese at sjaferens samboer stottet ham, og at hun
mente pastandene mot mannen var oppspinn med gkonomisk motiv.

De to ovennevnte artiklene ble ogsa publisert i @Ps papirutgave henholdsvis torsdag 25.
januar og fredag 26. januar.

P omtalte ogsa lagmannsrettens domsavsigelse i en egen nyhetsartikkel publisert pa nett
mandag 5. februar 2018. Tittelen var:

«Retten ikke i tvil - bussjaferen (63) hadde sex med laerlingen (17)»

Under mellomtittelen «Hadde sex mellom 30 og 50 ganger» sto:
«Fornaermede forklarte i retten at det dreide seg om 30 til 50 seksuelle hendelser
mellom ham og sjaferen. ‘Lagmannsretten legger forklaringen til grunn. Forholdet

varte en periode pa cirka halvannet ar og danner et relativt fast monster’, skriver
dommeren».



Sak nr. 095/18
KLAGEN:

Klager er en privatperson som klager med samtykke fra den omtalte 63-aringen. Klager
mener at DPs dekning av rettssaken i lagmannsretten var ensidig, og at avisen unnlot a
omtale viktige momenter forsvarende part la frem i retten. Klager ser dette i sammenheng
med at JP bare var i retten de to forste dagene og ikke den tredje, da forsvaret forte vitner.
Klager gir eksempler pa hva hun mener var problematisk ved (JPs innklagede artikler:

1)1 Klager mener at @JPs omtale burde ha fatt frem at de omtalte tekstmeldingene fra sjaforen
ble lagt frem i form av skjermdumper, og at meldingene sdledes ikke var hentet ut fra vitnets
telefon.

2) Klager mener at det fremkom opplysninger i retten om offeret og aktoratets vitner som
burde ha blitt omtalt av @P for balansens skyld (Utvalgsmedlemmene har tilgang til klagers
konkrete anfersler i selve klagedokumentet som folger sakspapirene, sekr. anm.)

3) OP skrev at sjaforen ble siktet og etterforsket for seksuell omgang med barn under 16 ar i
2013, og at den saken ble henlagt pa bevisets stilling. Klager skriver.

«Dette er feil informasjon! Saken ble forst henlagt da det viste seg at han IKKE var under 16
ar og de dermed ikke kunne ga videre med det, og deretter henlagt igjen da han trakk hele
forklaringen. Dette er forgvrig samme person som vitnet her i saken. Et av vitnene her har
altsa allerede trukket tilbake sin forklaring tidligere, og bekreftet at det gjaldt en annen
person- for sa endre den igjen til & gjelde tiltalte. Dette er da nok et punkt som heller ikke
kommer frem i avisen, men som ble poengtert grundig under rettsaken. Mulig dette kom
frem siste dag men da var som kjent ikke P til stede.»

4) Klager reagerer pd overskriften i den tredje innklagede nyhetsartikkelen som omtalte
domsavsigelsen. Klager mener at den fremsto som «click-bait», og at den burde blitt
presentert «langt mindre sensasjonelt».

5) Videre mener klager at @P burde ha nevnt at de to hovedvitnene er kompiser som jobbet
sammen og bodde sammen i helgene.

6) Mens aktoratet og vitnene oppga at sjdferen kjerte buss med vitnene hver helg i en
periode pd over et ar, la forsvaret frem dokumentasjon pa at bussen bare var utlant fem
ganger, skriver klager, som reagerer pa at dette ikke ble nevnt i @Ps omtale.

7) Om pengene 63-dringen skal ha betalt for overgrepene, skriver klager:

«Vitnene oppgir & ha fatt betalt 3-500kr hver gang [...] Min mor som har ansvaret for all
gkonomi vitnet pr telefon og forklarte at hvis tiltalte hadde betalt ut 2-3000 hver maned sa
hadde ikke de hatt penger til mat [...] Heller ikke nevnt i @Ps dekning av saken.»

Oppsummert opplever klager at OP fremstilte 63-dringen som skyldig fra dag én, og at dette
er ekstra kritikkverdig ettersom 63-4ringen er kjent i Larvik og «alle» vet at det er han som er
i retten. I klagen vises det til Veer Varsom-plakatens (VVPs) punkt 3.2, 4.1 og 4.4.

! Sekretariatets nummerering.



Sak nr. 095/18
FORSOK PA MINNELIG LGSNING:

Det er ikke registrert at partene har veert i kontakt med sikte pa & lose saken i minnelighet.

TILSVARSRUNDEN:

@stlands-Posten avviser brudd pd god presseskikk og svarer at det var ressurshensyn som
gjorde at redaksjonen ikke var i retten den tredje rettsdagen, som var satt av til prosedyrer
fra begge parter, ifelge OP. Videre svarer UP opp klagers ankepunkter.

1)2 OP oppgir at det ikke var noe stort tema i lagmannsretten at forsvaret stilte spersmal ved
de omtalte SMS-ene. UP viser til at 63-aringen, jamfer lagmannsrettens dom, erkjente under
ankeforhandlingene at han hadde sendt alle sms-ene bortsett fra tre. @P viser ogsa til at
lagmannsretten heller ikke fant det tvilsomt at sjadferen hadde sendt de siste tre. Av den
grunn stiller redaksjonen seg undrende til at klager tilsynelatende bestrider sms-ene igjen.

2) QP avviser klagers fremstilling av vitnene og offeret, og kan ikke se at redaksjonen var
forpliktet til & omtale opplysningene klager viser til (Utvalgsmedlemmene har tilgang til
redaksjonens konkrete argumenter i @Ps tilsvar som folger sakspapirene, sekr. anm.).

3) ) QP oppgir at redaksjonen, i forbindelse med tilsvaret, har fatt bekreftet fra politiet at
saken mot 63-dringen fra 2013 ble henlagt én gang etter bevisets stilling. Videre skriver @QP:

«Fornaermede trakk forklaringen sin og oppga til politiet at han etter hvert ble usikker pa om
han var over eller under 16 ar da den seksuelle omgangen med [sjdforen] fant sted og han
ville derfor at etterforskningen skulle avsluttes. Det er bakgrunnen for henleggelsen - men
politiet valgte altsa likevel & henlegge etter bevisets stilling. I den sammenheng er det ogsa
viktig & papeke at dette vitnet i tingretten forklarte at den egentlige grunnen til at han trakk
forklaringen var en kombinasjon av trusler og lovnader fra klager. En mer detaljert
beskrivelse av forholdene knyttet til denne etterforskningen ville med andre ord ikke ha veert
til klagers gunst. Men det som sto var uansett presist og riktig.»

4) Om tittelen i den tredje innklagede artikkelen skriver @QP:

«Vimener pa var side at overskriften er presis, og sier noe om det viktigste stridsspersmalet i
rettsaken - hadde tiltalte sex med offeret eller ikke? Og det har na to rettsinstanser ikke veert
i tvil om at han hadde.»

5/6/7) QP skriver folgende om klagers resterende anforsler:

«Klager kommer med en rekke andre momenter han mener Jstlands-Posten burde omtalt.
Vi kommer ikke til 4 vise vurderingen for hvert av disse punktene, men kan sla fast at ingen
av disse punktene blir bergrt av Lagmannsretten i dommen. Dommen er selvfglgelig ingen
fasit pd hva som er viktig, men samtidig en klar pekepinn om at flere enn @Ps journalist har
gjort de samme vurderingene.»

2 Sekretariatets nummerering.



Sak nr. 095/18
Klager onsket & kommentere JPs tilsvar:

«[H]vis de forst velger & dekke saken sd ber de dekke alle dagene, seerlig da det er rett
grundige referater fra vitnene som blir beskrevet. [...] QP viste at dag tre skulle veere foring
av forsvarets vitner og det synes dermed overlagt at de unngar a dukke opp nettopp denne
dagen. Det er for gvrig ikke opp til journalisten & avgjore hva som er viktig i en rettssak, og
nar aktoratet legger frem pastand om noe som skal ha skjedd "hver helg, over hele
vestfold" og dette slas opp som overskrift sa bor de ogsa skrive i teksten at forsvaret legger
frem bevis pa at buss er lant kun x 5 i aktuelle periode- hvilket jo kontraindikerer dette.»

Klager gjentar at det kom frem opplysninger om vitnene da P ikke var til stede i retten, og
at disse opplysningene burde ha vert omtalt for balansens skyld (Se klagers kommentarer til
tilsvar, sekr. anm.). Klager minner om at mange er blitt uskyldig demt i tingrett og
lagmannsrett. Videre skriver klager:

«Vedr titteloverskriften nar dommen falt sa mener vi at dette er clickbait fordi den er
misvisende i forhold til hav han er demt for. Han er IKKE demt for seksuelt overgrep eller
pedofili. Det hele skal ha veert frivillig fra "ofrene" sin side, men at tiltalte skal ha lovet dem
penger osv for a fortsette. Pa bakgrunn av avisens fremlegging av saken sa gar store deler av
Larvik rundt og tror at tiltalte er en overgriper som barn og unge ma beskyttes mot.

OPs leder mener jeg tar feil ang henleggelse av sak vedr det ene vitnet. Jeg sitter pa de
papirene fra politiet, det gjor ikke han.»

QP onsket a komme et tilsvar til klagers kommentarer:

«[S]a vidt vi kan se framkommer det ingen nye momenter som ikke er besvart i vart
opprinnelige svar [...] Det er riktig som klager skriver at det ikke er opp til Dstlands-Posten
a avgjore hva som er viktig i en rettsak. Men det er opp til oss & avgjere hva vi mener er
riktig & formidle fra en rettsak. Under ankesaken dreide mye seg om det nye
oppsiktsvekkende vitnet. Det mener vi var en riktig journalistisk avgjerelse, som vi star helt
inne for. Og i sakene kommer det godt fram at tiltalte mente dette vitnets beskrivelser er
usanne.

Vi registrerer at klager mener vi tar feil vedrerende henleggelse av sak som dreier seg om det
andre vitnet i saken, og klager refererer til dokumenter. Vi md nedvendigvis se disse
dokumentene for vi kan besvare dette punktet.»

Partene hadde ogsé en siste e-post-utveksling som sekretariatet ikke finner relevant for den
presseetiske vurderingen. Utvalget finner e-postene i sakspapirene (sekr. anm.).



