
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 057/18 

 
 

 
 

 
KLAGER:                               

 
Sven Jarle Knoll 

PUBLIKASJON: Østlandets Blad  
PUBLISERINGSDATO: 09.12.2017 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, 

identifisering, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 29.01.2018 
BEHANDLET I PFU: 19.06.2018 
BEHANDLINGSTID: 140 dager 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallelle klagesaker mot div. medier (sak 013-014/18, sak 052-

059/18)  
 
SAMMENDRAG:  

Østlandets Blad (ØB) publiserte lørdag 9. desember 2017 en nettartikkel med tittelen 
«Politiet og NAF advarer mot bruktbilforhandler». Artikkelen var illustrert med bilde av 
krimsjef Rune Albertsen, og av bildeteksten fremgikk det at han bekrefter at «politiet har 
mottatt flere anmeldelser mot Autopris, men at alle er trukket etter at det er blitt gjort opp 
i siste liten». I ingressen sto det: 
 

«Det er svært sjelden at NAF går ut med en advarsel mot navngitte bilforhandlere. 
Etter en rekke klager gjør de nå nettopp det – mot Svenn Jarle Knoll sitt 
bilforhandlerfirma Autopris AS i Fredrikstad som blant annet har annonsert i 
Follo-aviser. – Vi gjør alltid opp, sier forhandleren selv.» 

 
I brødteksten ble det referert (og lenket) til magasinet Motors omtale av advarselen. ØB 
skrev: 

 
«I en artikkel publisert på nettsiden motor.no advarer både politiet og leder i NAF 
Advokat om å ‘utvise forsiktighet’ rundt to navngitte bilforhandlere. Ett av 
firmaene er Autopris AS, der Fredrikstad-mannen Svenn Jarle Knoll eier 50 
prosent og fungerer som daglig leder, mens kona eier resten.» 

 

https://www.oblad.no/nyhet/naf/bil/politiet-og-naf-advarer-mot-bruktbilforhandler/s/5-68-349571?access=granted
https://www.motor.no/artikler/naf-advarer-mot-disse-bilselgerne/


 
  Sak nr. 057/18 

2 

Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat (NAFs egen advokatavdeling) ble sitert om 
årsaken til advarselen: 

 
«– Bruktbilfirmaene signerer kontrakter med private bruktbilselgere. Kundene 
leverer fra seg bilen, og blir lovet at pengene samtidig blir overført. Men pengene 
kommer ikke (…)» 

 
Videre viste ØB til at Fredriksstad Blad (FB) noen uker tidligere var i kontakt med en kvinne, 
som «slet med å få pengene etter å ha solgt en bil til firmaet for nesten 20.000 kroner». 
Hun hadde uttalt seg anonymt om saken til FB (og ØB lenket også til FBs omtale):  

 
«– Jeg måtte true med anmeldelse og å gå til avisen. Da ble plutselig pengene 
utbetalt. Men det var først etter flere uker og en rekke telefonsamtaler. Jeg har hørt 
mye om firmaet i ettertid, og forstår ikke hvordan noen kan få lov til å holde på 
slik, sier hun.» 

 
ØB refererte videre til at flere NAF-medlemmer ifølge Motor.no skal ha blitt lurt, og at FB 
også tidligere har hatt kontakt med personer som har klaget etter handel med Knoll. Krimsjef 
ved Fredrikstad politistasjon ble under mellomtittelen «Flere anmeldelser i høst» sitert slik: 

 
«– Det stemmer at vi har mottatt flere anmeldelser mot dette firmaet så sent som i 
høst. Men anmeldelsene har blitt trukket etter at forhandleren har gjort opp for seg 
etter at anmeldelsen er levert, sier Albertsen.»  

 
Videre fremkom det at krimsjefen anmoder folk om å utvise forsiktighet «når man inngår 

avtale med firmaet»: 
 
«– Det er vanskelig for oss å konkludere med noe siden de anmeldelsene er 
trukket, men det er åpenbart at man her driver med slurvete forretningsdrift. 
Derfor er det også all grunn til å advare og oppfordre eventuelle kunder til å være 
påpasselige med kontrakter og lignende. Vær forsiktig, sier han.» 

 
Under mellomtittelen «Knoll svarer» opplyste ØB at FB hadde vært i kontakt med daglig 
leder i Autopris AS, som kun ville besvare avisens spørsmål per epost. ØB gjenga i den 
sammenheng blant annet følgende spørsmål og svar: 

 
«– FB har vært i kontakt med flere som har slitt med å få utbetalt oppgjør fra 
Autopris AS – som vi vet at du har en rolle i. Politiet bekrefter også at det har vært 
flere anmeldelser over årene. Hva er din kommentar til det? 
– Hva betyr ‘en rekke anmeldelser’? De anmeldelsene over årene som har gått og 
som jeg har blitt orientert om, gjelder helt spesielle enkelttilfeller og handler 
utelukkende om privatrettslige tvister. Stort sett har de endt med at motparten har 
akseptert vårt syn, men vi justerer oss også når vi etter en vurdering finner at de er 
riktig. Vi gjør alltid opp våre forpliktelser i forbindelse med de bilkjøpene vi 
gjør.» 

Det fremgikk at Knoll også var spurt om NAFs advarsel mot selskapet hans, og han ble sitert 
på hva han synes om artikkelen: 

«– Artikkelen stemmer ikke. Akkurat nå har jeg mest lyst til å legge ned hele 
virksomheten. Når det er så lett å få journalister til å skrive slik, så mister jeg all 
lyst og motivasjon. 



 
  Sak nr. 057/18 

3 

Knoll fremholder at han på ingen måte ønsker å lure kundene sine på noen måte. 
– Jeg vet kun om politianmeldelser som er kommunisert meg og de er henlagt og i 
en av dem ble anmeldelsen trukket så vidt jeg har forstått. For de sakene jeg 
kjenner til skulle det bare mangle at de ble henlagt. Avtalene vi inngår er ikke 
vanskelig for noen å forstå og vi forklarte oppgjørsmekanismen når vi inngikk 
avtalene, sier han.» 

Helt til slutt i artikkelen skrev ØB for øvrig at avisen og flere andre Amedia-aviser stopper 
annonseringen fra Knolls firma som følge av NAFs og politiets advarsel.  

 
KLAGEN:  
 
Klager er daglig leder av Autopris AS. Han mener Østlandets Blad har brutt følgende 
punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP): 

• 3.2, kildekritikk og kontroll av opplysninger 

• 4.1, saklighet og omtanke 

• 4.7, identifisering 

• 4.14, samtidig imøtegåelse 
 
Slik klager ser det, er han hengt ut gjennom omtalen. Han kan ikke se at det var grunnlag for 
å identifisere ham, og viser til at alle anmeldelser er trukket, og at det ikke er avdekket 
«hverken klanderverdig eller straffbare forhold». Klager skriver: «De har i realiteten ødelagt 
et livsgrunnlag og påført min familie en voldsom belastning.» 
 
Etter klagers mening synes redaktøransvaret i ØB å være helt fraværende. Klager mener 
avisen ikke gjort noe for å kontrollere opplysningene før publisering, og reagerer på at den 
heller ikke har forsøkt å kontakte ham for samtidig imøtegåelse. 
 
Klager skriver: «ØB har uten å undersøke noe som helst publisert et stort og svært skadelig 
stykke for undertegnede med familie. (…) I dette tilfellet så har vi en sak hvor det spekuleres 
i om noen kan ha slurvete forretningsdrift, resultatet er offentlig gapestokk. Det kan umulig 
være slik vi vil at aviser skal opptre.» 
 
Etter klagers mening burde politiets uttalelser i saken, om at de vanskelig kan konkludere 
med noe da anmeldelsene er trukket, innebære at ØB var tilbakeholden med å identifisere. 
Klager skriver: «Aviser har en særlig plikt til å vurdere hva som er nødvendig, er det 
nødvendig med identifisering i en sak som Politiet i realiteten ikke vet noe om? De fleste vil 
selvfølgelig svare nei på et slikt spørsmål.» 
 
For øvrig mener klager at politiet aldri har uttalt at det er «åpenbart at selskapet driver med 
slurvede forretningsdrift», men derimot at «det kan tyde på at selskapet har en slurvete 
forretningsdrift». Klager viser til vedlagte korrespondanse mellom politiet og hans advokat.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Østlandets Blad (ØB) avviser at avisen har brutt god presseskikk i denne saken.  
 
Avisen viser til at artikkelen i Motor var bakgrunnen for omtalen (påklaget i PFU-sak 
013/18), og skriver: «For Østlandets Blad hadde bladet Motors omtale av saken selvstendig 



 
  Sak nr. 057/18 

4 

nyhetsmessig interesse, samtidig som det hadde nyhetsmessig interesse at både NAF og 
politiet advarte mot en bilforhandler som i en årrekke har operert i vårt distrikt.»  
 
ØB viser også til at avisen selv har mottatt flere henvendelser fra kunder «som har hevdet 
seg lurt», samt at også andre aviser i Amedia skal ha mottatt tilsvarende tips i deres 
lokalområder, samt at klagers virksomhet også tidligere er omtalt i media, blant annet i «TV 
2 hjelper deg» i 2003. ØB skriver: «Når NAF sentralt 15 år senere på nytt advarte mot den 
samme bruktbilselgeren, denne gang også med tilslutning fra politiet, måtte Østlandets Blad 
ha adgang til å omtale hva bladet Motor skrev om dette.» 
 
ØB forklarer at Fredriksstad Blad (FB), på vegne av Amedia-avisene i Østfold, kontaktet 
krimsjefen som uttaler seg i Motor-artikkelen. ØB opplyser at krimsjefen «gjentok utsagnet i 
Motor». Avisen fortsetter: «Knoll bringer inn hvorvidt krimsjef Albertsen er korrekt sitert. Til 
det vil vi anføre at journalist Bolstad i Fredriksstad Blad sitter med notater som samsvarer 
med det Albertsen uttaler i saken, og at journalisten ikke kjenner seg igjen i den 
formuleringen han tilsynelatende har hevdet overfor Knoll at han har gitt. Albertsen selv har 
ikke på noe tidspunkt tatt kontakt med oss for å klage på siteringen.» 
 
Videre opplyser ØB at avisen også satt på en oversikt over rettssaker klager har vært 
involvert i: «Både antallet i seg selv o[g] innholdet i sakene har hatt betydning for vår 
vurdering av at det var riktig å skrive om reportasjen i Motor og advarslene fra NAF og 
politiet.» Det vises dessuten til en tvist med Finn, som skal ha stengt klagers brukerkonto i 
2016 etter klager fra bilkjøpere. 
 
Hva gjelder identifiseringen, viser ØB til tidligere medieomtale av klager som er vurdert av 
PFU, der utvalget konkluderte med at identifiseringen av akseptabel (se PFU-sak 124/08). 
 
ØB skriver: «Vi mener at PFUs vurderinger i de tidligere sakene har betydning også for den 
presseetiske vurderingen i vår sak. Oppsummert anså vi at det forelå et forsvarlig grunnlag 
for å formidle NAFs og politiets uttalelser om Jarle Knoll og Autopris AS. I denne 
vurderingen lå også det faktum at Knoll har drevet med kjøp og salg av bruktbiler under 
flere forskjellige firmanavn, både Autopris, Autosalongen, Østlandske Bilomsetning og 
Frederiksborg Invest. Det gjorde at vi valgte å bruke både navn og bilde av Jarle Knoll, siden 
det er hans person som er fellesnevneren for den kritiserte virksomheten.» 
 
Avisen avviser at noen av de anførte punktene i Vær Varsom-plakaten er brutt: «Vi har ikke 
ukritisk omtalt innholdet i artikkelen i bladet Motor, men har selv, gjennom samarbeidende 
redaksjoner, undersøkt saken blant annet ved å kontakte politiet som kilde og ved å innhente 
øvrig informasjon (…) På samme måte er også Sven Jarle Knoll kontaktet for å innhente hans 
kommentarer, både som et ledd i kildekritikk/kontroll av opplysninger og for at den 
angrepne part skulle få anledning til samtidig imøtegåelse. Knoll og journalisten hadde 
telefonisk kontakt en rekke ganger i forbindelse med saken, senest kort tid etter at saken var 
publisert på nett fredag kveld.» 
  
 
Klager har ikke hatt flere kommentarer og tilsvarsrunden ble dermed avsluttet.  
 
 
 
 
  

http://presse.no/pfu-sak/12408/

