
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 006/18 

 
KLAGER:                               

 
Orange Helse AS ved daglig leder Nils Kristian Paulsen 

PUBLIKASJON: Klassekampen (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 04.01.2018 
STOFFOMRÅDE: Arbeidsliv 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Feilaktige opplysninger, den samtidige imøtegåelsesretten 
REGISTRERT: 04.01.2018 
BEHANDLET I PFU: 19.06.2018 
BEHANDLINGSTID: 195 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift/daglig leder 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Klassekampen publiserte en artikkel torsdag 4. januar 2018 med stikktittelen «• To av tre 
vil forby vikarbyråer i byggebransjen • Feil virkemiddel, mener NHO», tittelen «Flertall 

mot vikarbyrå» og ingressen:  
 

«SKEPTISKE: Et solid flertall i folket vil kaste vikarbyråene ut av byggebransjen. I 
vår skal Stortinget ta stilling.» 

Artikkelen opplyste at høsten 2017 hadde Ap, SV og Rødt levert inn litt ulike forslag som tok 
sikte på å forby bruken av bemanningsselskaper i byggebransjen. Nå hadde Sentio på 
oppdrag fra Klassekampen utført en undersøkelse som viste at dette forslaget hadde sterk 
støtte i folket.  

Fellesforbundet var intervjuet og var fornøyd med undersøkelsen, og mente et forbud var 
viktig. NHO Service og Handel mente imidlertid at et forbud ville bety trøbbel for 
byggebransjen og føre til konkurser og arbeidsledighet.  

Til slutt i artikkelen, under mellomtittelen «Jubel i SV» var det et intervju med en 
stortingsrepresentant for SV, Nicholas Wilkinson, som sa at dette var «utrolig kule tall». 

«– Det viser at folk ser problemene regjeringen ikke ser. Forskjellene øker, og 
mange fanges i et utrygt arbeidsliv med grov utnyttelse. Det vil folk ha slutt på, og 
det bør regjeringen lytte til. 



 
  Sak nr. 006/18 

2 

Ap og Rødts forslag er rettet spesifikt mot byggebransjen, mens SVs forslag 
innebærer en generell begrensning på hele bemanningsbransjen. – Vi ser jo, blant 
annet med Orange Helse-saken, at det foregår grov utnyttelse også i andre bransjer, 
sier Wilkinson.  

Selskapet Orange Helse leverte helse- og pleietjenester til Bergen kommune, men 
avtalen med den private velferdsaktøren ble avsluttet da alvorlige brudd på norsk 
arbeidslovgivning ble kjent. 

– Er det ikke mer sannsynlig å få gjennom et mer begrenset forslag, som Rødt eller 
Ap sitt, enn et generelt forbud mot bemanningsselskaper? 

– Hva som er mulig å få gjennom, ser vi på på Stortinget. Vi vil stemme på alle 
forslag som vil føre til bedre situasjon.» 

Artikkelen ble publisert både på papir og nett. 

 
KLAGEN:  
 
Klager er daglig leder i det privateide bemanningsbyrået Orange Helse AS. Han reagerer på 
omtalen, og mener Orange Helse skulle hatt samtidig imøtegåelse av følgende påstand: 
 

«Vi ser jo, blant annet med Orange Helse-saken, at det foregår grov utnyttelse også i andre 
bransjer, sier Wilkinson». 

 
Videre skriver klager at henvisingen som gjøres av Klassekampen til Bergen kommune er 
feil. Klager skriver: «Avtalene med Bergen kommune ble avsluttet flere måneder før 
"rapporten om Orange " forelå. Bergen kommune inngikk ny avtale med Orange på første 
mulige anbud innen helse og sosial sektoren.»  

Klager tok kontakt med journalisten samme dag som artikkelen var publisert, men skriver at 
journalisten kun ba ham om mailadressen.  

Klager mener punkt 4.13 og punkt 4.14 i Vær Varsom-plakaten er brutt. 

 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Klassekampen skriver at så snart avisen ble gjort kjent med feilen om Bergen kommune, ble 
den rettet i papirutgaven. Følgende ble publisert i papiravisen 5. januar:  
 

«Rettelse 
Klassekampen skreiv i går at selskapet Orange Helses avtale med Bergen kommune 



 
  Sak nr. 006/18 

3 

om levering av helsetjenester ble avsluttet etter avdekking av brudd på 
arbeidslovgivningen. Det stemmer ikke. Avtalen med Bergen kommune ble avsluttet 
etter at byrådet i Bergen besluttet å rekommunalisere hjemmesykepleien. Det var 
avtalen Orange Helse hadde med tre regionale helseforetak som ble avsluttet etter at 
en rapport fra Deloitte viste brudd på arbeidstidsbestemmelsene i loven.» 

 
Også nettversjonen av artikkelen ble korrigert. Avisa fjernet de to avsnittene hvor Orange 
Helse ble nevnt, og tilføyde følgende under artikkelen: 
 

«I den opprinnelige versjonen av denne saken ble det også rettet kritikk mot 
helseselskapet Orange Helse. Dette medførte at følgende rettelse ble trykket i 
Klassekampen påfølgende dag, 5. januar: Klassekampen skreiv i går at selskapet 
Orange Helses avtale med Bergen kommune om levering av helsetjenester ble 
avsluttet etter avdekking av brudd på arbeidslovgivningen. Det stemmer ikke. 
Avtalen med Bergen kommune ble avsluttet etter at byrådet i Bergen besluttet å 
rekommunalisere hjemmesykepleien. Det var avtalen Orange Helse hadde med tre 
regionale helseforetak som ble avsluttet etter at en rapport fra Deloitte viste brudd på 
arbeidstidsbestemmelsene i loven.» 
 

På bakgrunn av disse rettelsene mener Klassekampen at VVP punkt 4.13, om å rette feil, ikke 
er brutt. 
 
Klassekampen avviser at klagers rett til samtidig imøtegåelse (VVP punkt 4.14) er utløst. Det 
påpekes at den påklagede artikkelen ikke er en sak om Orange Helse, men om vikarbyråene i 
byggebransjen: «Orange Helse ble nevnt som et sidepoeng i sluttet av artikkelen, for å 
illustrere at utfordringene vikarbyråene har skapt i byggebransjen også gjør seg gjeldende i 
andre bransjer.»  
 
Videre vises det til den løpende debatten som pågår om bemanningsbransjen og vikarbyråer. 
Klassekampen mener det må være mulig å komme med politiske synspunkt uten at det må 
innhentes samtidig imøtegåelse i alle sammenhenger.  
 
Til sist, mener Klassekampen at det publiserte er et vel kjent faktum, og noe som har vært 
omtalt flere ganger: «Det er dokumentert at Orange Helse er ansvarlig for klare brudd på 
arbeidsmiljøloven, som er en lov som nettopp skal hindre grov utnyttelse av arbeidstakere.» 
 
Her viser Klassekampen til rapporten fra revisjonsfirmaet Deloitte som kom i 2016, 
http://jusboka.no/wp-content/uploads/2016/11/1603-Deloitte-Rapport-Orange-Helse-
AS.pdf?x22677  og som førte til oppsigelsesbrev fra HINAS.  
 
I sammendraget i rapporten pekes det på «flere alvorlige avvik» og det står: «Undersøkelser 
viser at enkelte av de ansatte har alvorlige brudd på arbeidsmiljølovens bestemmer om 
arbeid- og hviletid. Vikarer hadde ikke lønn som samsvarer med tariff. Feil beregning av 
krav på kveld/natt etc.»  Det vises også til at helseforetakenes (HINAS) oppsigelse av 
Orange Helse har blitt omtalt i en rekke medier. Blant annet i Fagbladet i 2016, der også 
klager også var sitert på følgende: «– Orange Helse erkjenner at enkelte brudd på 
arbeidstidsbestemmelsene har forekommet. Dette er uakseptabelt – våre egne interne 
retningslinjer har ikke vært fulgt. Vi har nå skjerpet våre rutiner og innført ytterligere 
kontrolltiltak slik at tilsvarende brudd ikke skal kunne skje i fremtiden, sier Nils Paulsen, 
daglig leder i Orange Helse AS.»  Det vises også til Aftenpostens omtale i forbindelse med at 
Oslo kommune sa opp sin kontrakt i 2016. Også Bergensavisen og NRK omtalte denne 

http://jusboka.no/wp-content/uploads/2016/11/1603-Deloitte-Rapport-Orange-Helse-AS.pdf?x22677
http://jusboka.no/wp-content/uploads/2016/11/1603-Deloitte-Rapport-Orange-Helse-AS.pdf?x22677


 
  Sak nr. 006/18 

4 

oppsigelsen i 2016. 
 
Oppsummert mener Klassekampen at det er et etablert faktum at «Orange Helse er ansvarlig 
for brudd på arbeidsmiljøloven, som skal sikre arbeidstakernes lønns- og arbeidsvilkår, samt 
hindre utnyttelse av dem. Etter vår vurdering er det ikke påkrevet å gi samtidig imøtegåelse 
hver gang man henviser til dette faktumet».  
 
 
Klager skriver at han ikke var kjent med rettelsen som ble publisert i papiravisen 5. januar.  
Han mener imidlertid at det tok for lang tid før denne rettelsen kom på nett. Den kom først 
da avisa mottok PFU-klagen, og klager viser til en epost han mottok fra Klassekampens 
redaktør den 22.01.18: «Vi tenkte ikke på at dette også burde vært rettet i nettartikkelen, men 
den er nå korrigert.» Klager anfører at rettelser på nett er vel så viktig som rettelser i papir, 
særlig viktig var det for klager fordi det i denne perioden ble skrevet mye om Orange Helse, 
«og den feilaktig opplysning fra Klassekampens side og nettsaken har blitt delt flere ganger, 
dermed burde denne versjonen blitt rettet når Paulsen gjorde journalisten oppmerksom på 
feilen». 
 
Videre er klager enig med Klassekampen i at den påklagede artikkelen dreide seg om 
byggebransjen. Men, skriver klager: «[N]år vi en gang blir tatt inn som et «sidepoeng» der en 
kilde hevder vi driver med grov utnyttelse mener vi at vi burde fått samtidig imøtegåelse. 
Denne kilden bruker oss som eksempel på hvorfor vikarbyrå burde forbys på generelt 
grunnlag. En så heftig anklagelse burde ikke stå alene som en sannhet, da burde den 
anklagende part få tilsvarsrett (imøtegåelsesrett; sekr. anm.). Det faktum at dette var en 
forsidesak i Klassekampen gjør dette poenget enda tydeligere.»  
 
Klager reagerer også på at Klassekampen i tilsvaret hevder at det er et «etablert faktum» at 
Orange Helse er tatt for klare brudd på arbeidsmiljøloven. Dette er ikke klager enig i, og 
mener rapporten fra Deloitte var uferdig, og at oppsigelsesbrevet fra HINAS var høyst 
tendensiøst. 
 
Klager skriver: «Vi har, som Klassekampen viser til, sagt oss enige at det har forekommet 
enkelte brudd på arbeidstidsbestemmelsene, men ingen av disse er systematiske eller er i 
nærheten av å vise grov utnyttelse av våre ansatte. Vi er en del av en sektor som er svært 
sårbar på brudd på arbeidstidsbestemmelsene. Dette gjelder både for private leverandører 
og for den offentlige tjenesten. Dette er et «etablert faktum» som man finner både i rapporter 
og i mediene. At en uferdig rapport vi har forsøkt å bestride blir stående som et faktum blir 
feil. På generelt grunnlag blir ikke faktum etablert gjennom media, men et eller flere 
synspunkt. Det samme kan sies om rapporter fra kunder; det er ikke domsavsigelser, men 
undersøkelser.» Problemet, slik klager ser det, med slike saker som fremstilles som «etablerte 
faktum» er at mediet ikke kontrollerer fakta eller er kildekritisk nok. På denne måten 
etableres det et faktum som egentlig bare er gjentakelser i flere medier. 
 
 
Klassekampen hadde ikke mer å tilføye. 
 
 
 
 
 
 


