
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 068/18 

 
KLAGER:                               

 
Pål Henning Ilstad 

PUBLIKASJON: Romsdals Budstikke (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 01.03.2018 (papir) 28.02.2018 (nett) 
STOFFOMRÅDE: Kultur 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Den samtidige imøtegåelsesretten, kildebruk og kontroll av 

opplysninger, feilaktige opplysninger skal rettes og beklages 
REGISTRERT: 05.03.2018 
BEHANDLET I PFU: 29.05.2018 
BEHANDLINGSTID: 84 dager 
KLAGEGRUPPE: Leder/festivalsjef 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Romsdals Budstikke publiserte en artikkel i papiravisen, torsdag 1. mars 2018, med 
følgende stikktittel og tittel: «Kjøpte billetter for over 3.000 kroner til Skyhøyt-festivalen: - Jeg 

synes vi fortjener et svar» og ingressen: 
 
«– Vi kjøpte to to-dagerspass til Skyhøyt-festivalen tidlig i fjor, fordi vi ville støtte 
opp om tiltaket. Nå er selskapet bak avviklet, og vi får ingen svar på hva som skjer 
med kravet om refusjon, sier Ane Aarø.» 

 
Artikkelen startet slik: 
 

«MOLDE: Sammen med kjæresten hadde Ane Aarø (26) fra Molde kjøpt billetter 
til begge dagene på Skyhøyt-festivalen 25. og 26. august, to to-dagerspass à 1590 
kroner. – Da festivalen ble avlyst, leste vi det i avisa. Vi fikk ingen beskjed verken 
på sms eller e-post. Som billettkjøper fikk vi heller ingen beskjed om hvor vi 
skulle sende krav om refusjon. Også dette måtte vi lese i avisa, sier Ane Aarø.» 
 
[…] «Aarø forteller at hun sendte krav om refusjon pr. e-post til den oppgitte 
adressen, post@skyh.no. – Vi fikk ikke svar på e-posten, derfor tok vi kontakt på 
Facebook-sida til Skyhøyt Live Scene. Der fikk vi til svar at det var to ulike 
selskap, men at vårt krav skulle videreformidles. Da vi purret på, fikk vi beskjed 
om at selskapet var i forhandlinger, og at vi kom til å bli kontaktet. Det skjedde 
ikke. I desember tok vi igjen kontakt på Facebook, uten å få svar. Og mailene vi nå 



 
  Sak nr. 068/18 

 

2 

sender til e-post-adressen kommer i retur, sier Aarø, og legger til: – Nå leser vi i 
avisa at selskapet bak er avviklet og at krav må sendes innen seks uker. Men hvor 
skal de sendes? Hvem skal vi kontakte? Jeg synes dette er svært uprofesjonelt fra 
selskapets side. Vi kjøpte billetter tidlig for å støtte opp rundt et godt initiativ, og 
det er kjipt at vi nå må svi fordi vi hadde troa på dette. Nå fortjener vi i det minste 
et svar, sier Aarø.» 

 
Det fremgår av artikkelen at dato for oppløsning av aksjeselskapet Phi Entertainment, som 
stod bak Skyhøyt, var 13. februar 2018. I artikkelen intervjues en advokat om hva som skjer 
med kreditorer og andre som har økonomiske krav rettet mot selskapet. Advokaten ga også 
råd til billettkjøperne. Til sist i artikkelen stod det:  
 

«Romsdals Budstikke har forsøkt å nå avviklingsstyrets leder, Pål Henning Ilstad, 
uten å lykkes.» 

Artikkelen var illustrert med et bilde av Ane Aarø, og følgende tekst: 

«ETTERLYSER SVAR: Ane Aarø er en av rundt 450 personer, ifølge Skyhøyt-
sjefens tidligere opplysninger, som har sendt mail med krav om refusjon. Til 
sammen har billettkjøpere krevd rundt 500.000 kroner tilbake. – Ingen har fått 
tilbake pengene til nå. Målet er at de enten skal få pengene tilbake, eller få 
kompensert i form av en konsertopplevelse, har Pål Henning Ilstad tidligere 
uttalt.»  

Artikkelen ble lagt ut på nettet kvelden før, onsdag 28. februar 2018. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Pål Henning Ilstad, eier, styreleder og daglig leder av Skyhøyt. Han hevder han 
ikke hadde kjennskap til artikkelen før publisering, og skriver: «Det gjør at det er feil 
opplysninger som kommer frem i en svært negativ reportasje. Eks. er intervjuobjektet svart 
ut flere ganger og forklart estimert tid og forventet saksgang flere ganger.» 
 
Klager peker på flere punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP), blant annet VVP punkt 3.2, 
fordi han mener han ikke har fått supplert/korrigert med «viktig og riktig informasjon».  Det 
vises også til VVP punkt 4.13, fordi klager ikke er gitt mulighet for korrigering eller 
faktasjekk, verken før eller etter publisering. Og til VVP punkt 4.14 fordi klager/Skyhøyt er 
fraværende i denne saken.  
 
Ellers viser klager til tidligere omtale av festivalen Skyhøyt. Klager mener journalisten 
nærmest driver en «personforfølgelse» og «heksejakt» på ham/Skyhøyt. Ifølge klager har 
alle artiklene RB har skrevet om Skyhøyt vært ensidige/dårlig balansert og sterkt 
kritiske/negative.  
Klager skriver: «Selskapet jobber så godt det kan med å rette opp, men det er svært vanskelig 
og tungt når Romsdals Budstikka ikke ønsker en objektiv fremstilling.» 
Den ensidige negative vinklingen har ifølge klager gått ut over barn på skole (mobbing), 
privatliv og helse. Det pekes på VVP punktene 3.9, 4.1 og 4.3. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 



 
  Sak nr. 068/18 

 

3 

 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Romsdals Budstikke (RB) er ikke enig i at alle artiklene som er skrevet om Skyhøyt har vært 

ensidige og negative. Avisen legger med utskrift av alle artiklene, og ønsker å gi PFU et 

innblikk i forutgående dekning. Dette fordi avisen mener det påklagede er «en historie om 

en festivalarrangør som stort sett har gjort seg utilgjengelig for Romsdals Budstikke etter at 

musikkfestivalen han skulle ha i Molde måtte avlyses. Tilbake sitter en rekke billettkjøpere 

som ikke vet hvordan de skal komme i kontakt med arrangøren for å få pengene tilbake».  

RB ønsker at PFU får innblikk i følgende: 

«Skyhøyt dukket opp som en ny musikkarrangør i Molde like før jul 2016. Avisen viser til 

den første artikkelen de skrev om Skyhøyt, 16/12 -16, der Pål Henning Ilstad bekreftet at han 

hadde opprettet selskapet Phi Entertainment, blitt medlem av Molde Næringsforum og at de 

planla en rekke konserter og «et større event». Flere andre kilder fortalte at Skyhøyt hadde 

planer om et større arrangement på Molde lufthavn der Ilstad jobber. Dette ble bekreftet av 

både Avinor og Widerøe. Ilstad sjøl var sparsom med informasjonen. Han hadde med seg et 

styre der blant annet Moldes varaordfører var styremedlem. Det samme var tidligere leder 

av en annen festival, Raumarock. 

Ei uke seinere bekreftet Ilstad i et intervju planene om en større festival. Utover vinteren 

kunne Romsdals Budstikke publisere flere artikler om enkeltkonserter og enda en ny 

minifestival som skulle arrangeres ved en av Moldes badestrender. Den første konserten ble 

en suksess og behørig omtalt i RB.  

Så begynte store navn å bli klare for Skyhøytfestivalen. Alt dette ble skrevet om på våre 

kultursider, og avisa hyllet initiativet på lederplass, 21/3 -17. Vi hadde flere artikler om 

artister som skulle komme til både Skyhøyt-festivalen og til den mindre festivalen i 

strandkanten. Vi fulgte også opp da de fikk skjenkeløyve til festivalen. Innimellom skrev vi 

også om nye artister som skulle ha konserter i Molde via Skyhøyt. Alt dette var positive 

saker der vi som lokalavis bygget opp under det vi anså som en flott tilvekst til 

konserttilbudet i byen. 

Så begynte ting å gå galt.  

Publikum sviktet den første festivalen, og arrangøren satt tilbake med underskudd. I sosiale 

medier og kommentarfelt tok mange til orde om at «nå måtte moldefolk komme seg på 

konsert for å støtte initiativet». Vår kulturleder skrev en kommentar der hun igjen hyllet 

initiativet og håpet at arrangøren hadde stayerevne til å stå på videre. Samtidig påpekte hun 

at det er frivillig å gå på konsert – og at ingen MÅ på konsert i solidaritet med en arrangør. 

Dagen etter hadde avisa en leder der vi igjen roste Ilstad og Skyhøyt og mente Skyhøyt-

prosjektet kunne utvikles til å bli en suksess. 

Vi fortsatte utover sommeren 2017 å skrive positivt om nye artister som ble klare for 

Skyhøyt-festivalen. Samtidig trakk et par styremedlemmer seg, og festivalen ble planlagt 

flyttet til området ved Aker stadion 25. og 26. august. Ilstad, som i denne perioden stadig var 

kilde til RBs saker, sa til RB (5/7 -17) at han «tror festivalen blir utsolgt».  



 
  Sak nr. 068/18 

 

4 

17. august blir det kjent at festivalen sliter med billettsalget, og ryktene begynner å gå om at 

festivalen kan bli avlyst. Ei uke seinere kom nyheten om at toppartistene hadde trukket seg 

fra festivalen. Arrangøren prøvde å flytte festivalen for å lage en mindre versjon. Også dette 

mislyktes, og dagen før festivalen skulle starte og konsertplassen var rigget, bekreftet Ilstad 

at festivalen var avlyst.  Også i denne perioden stilte Ilstad opp på intervju og fortalte hvor 

vondt det var å måtte avlyse. 

I dagene etter avlysingen hadde RB en rekke saker der vi snakket med arrangøren, teknisk 

arrangør, artister, billettkjøpere, et styremedlem som trakk seg osv – samtidig som vi dekket 

konserten som et lokalt festivalband valgte å ha på alternative scene den helga. 

Det ble et stort informasjonsbehov blant billettkjøpere som lurte på om de fikk pengene 

tilbake. Blant annet hadde en studentorganisasjon kjøpt billetter for 150.000-200.00 kroner. 

Utover høsten fikk redaksjonen en rekke henvendelser fra publikum som lurte på om de fikk 

tilbake pengene. Det kom noen spredte svar på festivalens Facebook-side om at de jobbet 

med saka. Siden ble alle kritiske kommentarer på siden slettet, og til slutt forsvant hele 

Facebook-siden. 

Vår kulturleder opplevde at Ilstad i denne perioden ikke besvarte hennes henvendelser. Han 

svarte ikke på e-post eller telefon og ringte ikke tilbake. Etter at han sluttet å ta telefonen, 

svarte han i en periode på sms og Messenger. Vår kulturleder fikk inntrykk av at det var 

denne måten (skriftlig) han ønsket å kommunisere på. Slik var det inntil 31. oktober da 

kulturleder ble blokkert av ham på Messenger. Da forsøkte nyhetsredaktør og andre 

medarbeidere i redaksjonen å viderebringe kulturleders spørsmål fra sine Messenger-

kontoer. Disse ble heller ikke besvart. Også en annen journalist ble blokkert av ham.  

Som ansvarlig redaktør prøvde undertegnede å få til en bedre kommunikasjon mellom 

redaksjonen og ham/Skyhøyt. Dette skjedde etter initiativ fra kulturleder som opplevde det 

vanskelig å forholde seg til en kulturarrangør som gjorde seg utilgjengelig. Ansvarlig 

redaktør tok kontakt med Ilstad for å invitere ham til et møte der vi kunne diskutere 

kommunikasjonen mellom oss. I telefonsamtalen sa Ilstad imidlertid at vi drev 

personforfølgelse av ham, og at han ikke så noe poeng i å ha noe med Romsdals Budstikke å 

gjøre. Det ble fra vår side presisert at vi ikke var ute etter verken ham eller festivalen. Vi 

syntes imidlertid det var synd at han gjorde seg utilgjengelig og at billettkjøperne ikke fikk 

svar. Han sa at han ikke ønsket å ha noen videre dialog.» 

Om den påklagede artikkelen fra 28. februar, skriver RB: 

«I begynnelsen av februar kom meldingen fra Brønnøysundregisteret om at Phi 

Entertainment AS var oppløst. Da forsøkte journalisten å få tak i Ilstad både på telefon og på 

sms uten å få svar. Det ble publisert en liten sak 5. februar om avviklingen av selskapet. Også 

her skrev vi at vi hadde forsøkt å få tak i avviklingsstyrets leder Ilstad. Dette førte til nye 

henvendelser til redaksjonen fra billettkjøpere som fortsatt ventet på svar. Mens andre 

kreditorer vet hvordan man forholder seg til at selskap ble avviklet, var det vanskeligere å 

orientere seg for billettkjøpere. En av billettkjøperne takket ja til å stille opp på intervju og 

fortelle om hvordan hun hadde prøvd å få svar fra Skyhøyt – uten å lykkes.  

Vår journalist, som har en lang historie med ikke å få svar fra når hun har kontaktet Ilstad for 

saker han opplevde som negative, sendte ham en tekstmelding (se vedlagt tekstmelding i 

vedlegg til tilsvaret) der hun forklarte at vi hadde snakket med en billettkjøper og at vi ønsket 

kommentar fra ham. Hun listet også opp spørsmålene hun hadde til ham. Det kom aldri noe 



 
  Sak nr. 068/18 

 

5 

svar, noe hun har opplevd også flere ganger tidligere. […]Det kom ingen feilmelding som 

tydet på at meldingen til Ilstad ikke kunne sendes.  

I vårt forsøk på minnelig løsning sier Ilstad at han ikke har mottatt noen slik melding. I 

ettertid har han heller ikke ytret ønske om å kommentere saken. Han har heller ikke ønsket 

det i forbindelse med dialogen vår etter PFU-klagen.»  

Avisen ser at den kanskje kunne ha gjort mer for å få tak i klager før artikkelen ble publisert, 

men RB skriver: «Det gikk ca åtte timer fra vi sendte meldingen til Ilstad til vi publiserte 

artikkelen som betalsak i nettutgaven vår klokka 18. Vi kunne også ha prøvd på nytt dagen 

etter. Med den historikken som lå bak, hadde vi imidlertid liten tro på at han ville svare 

uansett hvor lang tid han fikk på seg».  

Avisen mener å ha tatt «menneskelige hensyn undervegs - både i alt vi har hatt på trykk, og i 

vår kontakt med klageren. Skyhøyt har hatt én person som har uttalt seg i hele perioden. 

Ilstad er eier, styreleder og daglig leder. Det har heller ikke vært andre styremedlemmer vi 

kunne kontakte de siste månedene. Vi har spurt om han har advokat vi eventuelt kunne 

kontakte, men alt skulle gå gjennom Ilstad».  

«Vi mener det tilligger samfunnsoppdraget vårt å følge opp det økonomiske etterspillet når 

en stor festival avlyses og når vi får flere henvendelser fra folk som opplever det samme for 

oss – at festivalsjefen går «under jorda» når det kommer til penger. Samtidig registrerer vi at 

festivalsjefen i denne perioden velger å stille opp i TV3-programmet «Luksusfellen» for å 

fortelle om sine økonomiske utfordringer (programmet sendes 21. mars).» 

Konklusjon fra Romsdals Budstikkes side: 

«Vi erkjenner at vi isolert sett kanskje kunne ha gjort enda mer for å få klageren i tale i den 

siste artikkelen. Men kulturlederen vår har prøvd å nå ham gjennom den siste kanalen han 

har respondert til henne på: gjennom tekstmelding. Vi viser også til at han ikke har vært 

interessert i å gi noe tilsvar i ettertid. 

Når det gjelder alle de andre punktene klageren tar opp, mener vi at de mange artiklene 

viser at situasjonen ikke er slik klageren har hevdet overfor PFU. 

Avisen har forsøkt å komme klager i møte, i forbindelse med minnelig ordning – og blant 

annet tilbudt ham et tilsvar (se vedlagte forsøk) Avisen opplever at klager ikke er interessert 

i dialog.» 

 
Klager minner om at kun én sak er klaget inn til PFU: artikkelen den 28. februar. 
Videre påstår klager at han har vært tilgjengelig for kommentarer og svar, og avviser at han 
har gjemt seg, «om det ikke bestandig har vært muntlig så har jeg forsøkt å svare skriftlig».   
 

Når det gjelder blokkeringen av journalister, skriver klager: «Når journalisten er svært 

pågående på tider av døgnet en ønsker ro, er det i sin rett å ikke være tilgjengelig!» 

 

Klager hevder han ikke mottok noen spørsmål på tekstmelding: «Hvis journalisten visste at 

hun hadde vært pågående tidligere og ikke kom igjennom på tlf/Messenger, hvorfor sendte 

hun det der? VI har hele tiden vært tilgjengelig på mail. I denne saken er det mange 

muligheter for å foreta faktasjekk og det var ingen hast med å publisere. Hadde saken 

kommet på mail eller fra annen forum hadde vi rettet denne.» 



 
  Sak nr. 068/18 

 

6 

 

Klager mener han ikke har gått «under jorda»: «Festivalsjefen er ute i det offentlig rom hver 

dag og vi svarer så langt vi klarer. Her er det ingen som har gått under jorden. Det kan virke 

som RB er misfornøyd med at de ikke får de svare de ønsker og fort nok.» 

 

Konklusjon fra klagers side: «Fra vår/min side hadde nok situasjonen vært noe annerledes 

hvis RB hadde viste en annen inngangsvinkel og åpenhet. […]. Slik situasjonen er nå velger 

vi derfor PFU for å underbygge vår påstand og håper at RB kan finne en annen 

fremgangsmåte for artikler i framtiden. Vi ønsker bare å drive med musikk, men slik dette 

blitt mener vi det er direkte skadelig å snakke med RB.» 

 

  

Romsdals Budstikke (RB) mener ikke klager har vært tilgjengelig for kommentarer og svar: 
«Dette er aldeles ikke vår opplevelse. I tilfellene der det gjaldt å få oppmerksomhet for 
planlagte arrangement, har han vært tilgjengelig, og det var han også dagen da festivalen ble 
avlyst. I perioden etterpå opplever vi at han har gjort seg utilgjengelig – både for oss og for 
de mange billettkjøperne som har henvendt seg til Romsdals Budstikke for å se om vi klarte 
å få ham på banen. Flere av våre medarbeidere har prøvd å få tak i ham gjennom ulike 
kanaler – uten å lykkes. I samtale med redaktøren ga han også klart uttrykk for at han ikke 
ville snakke med Romsdals Budstikke, ettersom vi bare er ute etter negative vinklinger. 
Historikken som lå vedlagt i vårt første svar, viser at det aller meste vi har hatt om Skyhøyt 
og Pål Henning Ilstad har vært positivt vinklede saker.» 
  

Videre: «Ilstad har brak EN sak inn for PFU, men han har samtidig beskyldt avisa og 

enkeltmedarbeidere for en heksejakt over tid. Med det siste i mente har vi funnet det 

nødvendig å vise hele historikken. Denne historikken forklarer også hvorfor vi etter hvert 

har mistet forhåpningene om å få en kommentar fra Ilstad på alt som er vanskelig. Men vi 

sendte også i denne saka spørsmålene til ham – i den kanalen der han har valgt å svare de 

gangene han ikke har ignorert oss fullstendig.» Se vedlagte melding i første tilsvar. 

 

Avisen skriver: «Vi tilbød en minnelig løsning gjennom tilsvar og et møte med ham for å 
diskutere dette. Han har aldri ytret ønske om tilsvar eller korrigering av eventuelle feil. Han 
ønsket heller ikke å ha et møte med oss. Det eneste han antydet når det var snakk om 
minnelig løsning, var å trekke inn akkordforhandlingene som gjelder økonomiske ordninger 
etter hans forhold til vår markedsavdeling/sponsor. Vi mener dette er en avsporing som 
ikke har noe med en PFU-klage å gjøre. Vi oppfatter det mer som et forslag om å kjøpe oss fri 
fra en PFU-klage gjennom pågående akkordforhandlinger, og det vil vi på ingen måte være 
med på.» 
 

Videre: «Vi har aldri kontaktet ham til andre enn «normale» tider. Det er vanskelig å vite når 

intervjuobjektet «ønsker ro», og da er det bare å svare at det passer dårlig nå – men at vi tar 

det på et mer passende tidspunkt.» Når det gjelder påklaget artikkel: «Vi prøvde å få 

kommentar fra Ilstad til denne saken. Vi finner det underlig at Ilstad sier de har svart ut 

denne personen i flere runder. Det var ikke det hun sa til oss – verken da hun kontaktet oss 

for å få hjelp til å få Skyhøyt på banen eller i saken. Det kom heller ingen henvendelse til 

avisa fra Ilstad etter at saken ble publisert på nett og i papiravisa.» 

 

RB ser at de kunne anstrengt seg enda mer for å få kontakt med Ilstad i denne ene saken. Vi 

prøvde kanalen vi som oftest hadde nådd fram til ham, men heller ikke dette hjalp denne 



 
  Sak nr. 068/18 

 

7 

gangen. Om han ville svare denne gangen –  i motsetning til de andre gangene vi har prøvd 

å nå ham via e-post, telefon, Facebook osv – er en påstand vi aldri vil få verifisert.  

Årsaken til at det var «hast» med å publisere, var at Ilstad hadde oppløst selskapet sitt og at 

det dermed oppstod en ny frist for folk til å melde inn kravene på nytt. Vanlige folk kjenner 

ikke reglene på dette, og derfor hastet det med å få en informerende sak som fortalte 

hvordan man skulle forholde seg til slikt. Mange hadde kjøpt billetter for relativt store 

summer. Vi hadde selvsagt kunne ventet en dag om Ilstad hadde bedt om dette. Men han 

besvarte ikke meldingen vår med spørsmål, og han hadde også på forhånd gitt klar beskjed 

om at han ikke ville ha noe med vår avis å gjøre. 

 

Avisen har ikke det inntrykket at festivalsjefen gjerne vil svare i det offentlige rom: «Han har 

ikke svart på våre henvendelser, og han la ned facebooksider og slettet kritiske spørsmål fra 

billettkjøpere. Vi har ikke sett Ilstad i det offentlige rom før han dukket opp i Luksusfellen og 

fortalte om de økonomiske problemene han selv hadde fått etter Skyhøyt-engasjementet.» 

 

«Det er mange som driver med musikk og andre former for kultur i Romsdal. De har vi et 

godt og profesjonelt forhold til. At Skyhøyt-sjefen ikke ønsker å ha dette, må vi forholde oss 

til. Men det hindrer ikke at vi skal drive journalistikk på at en høyt profilert musikkfestival 

blir avlyst helt på tampen og at billettkjøpere ikke får tilbake pengene sine.»  


