
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 018/18 

 
KLAGER: 

 
Advokatfullmektig Jonas Tjersland pva. Klubb Kok AS 

PUBLIKASJON: Bergensavisen 
PUBLISERINGSDATO: 20. og 22.12.2017 og 01.02.2018 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse, premissene, tittelbruk, saklighet og 

omtanke 
REGISTRERT: 19.01.2018 
BEHANDLET I PFU: 29.05.2018 
BEHANDLINGSTID: 130 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Bergensavisen (BA) publiserte onsdag 20. desember 2017 et førstesideoppslag med tittelen 

« "Solgte narko på do». Stikktittel: «Trues med skjenkestopp» og en «bombe» med teksten 
«Politiet slår alarm».  
 
Inne i avisen gikk omtalen over to sider.  Hovedtittel: «- Solgte narko på do». Stikktittel: «Da 

politiet besøkte utestedet Klubb Kok slo de alarm:» Ingress: «Nå truer skjenkekontrollen 
med å inndra bevillingen.»   
 
Innledning i brødteksten: 
 

«Politiet har hatt en rekke kontroller på byens utesteder i høst. Sent på kvelden 1. 
desember besøkte de utestedet Klubb Kok i Christian Michelsens gate. På ett av 
toalettene ble det avdekket bruk av narkotika. Dette gjorde at politiet rutinemessig 
varslet skjenkekontoret i Bergen kommune. To kontrollører rykket ut, og ankom 
nattklubben like etter midnatt. 
 
Inne på herretoalettet kom en av kontrollørene over tre menn i 20-årene. De sto 
midt på gulvet og diskuterte narkotikaomsetning høylytt. "Det ble diskutert 
leveransedatoer, herunder ble leveringsdato for "eks/ex/X spesifikt nevnt". Det 
fremkommer av en intern rapport BA har fått tilgang til. 
 
 



 
  Sak nr. 018/18 

2 

 
Dealing på do 
"Gjest 2" uttrykte bekymring for kjemisk renhetsgrad, men dette ble avvist av 
"Gjest 1", som påpekte at "alle leveranser til nå hadde vært av tilfredsstillende 
kvalitet". Kort tid etter kom en mann ("Gjest 4") ut fra den ene toalettbåsen, og 
spurte en annen mannlig gjest ("Gjest 3") om han hadde kontanter, en 200-lapp 
eller en 500-lapp.  
 
Det er uvisst om det ble overlevert kontanter. "Gjest 4 gikk deretter inn i båsen, der 
det sto en annen mannlig gjest fra før", står det i rapporten. Båsen er under en 
kvadratmeter, og har kun ett toalett. 
 
En liten halvtime senere ble "Gjest 3" observert i loungeområdet. Han skal ha sittet 
fremoverlent, med sløve øyne og åpen munn. I flere minutter skal han ha sittet og 
klødd seg på magen.» 

 
I teksten videre forklarer avisen, med rapporten som kilde, hvordan den samme gjesten 
forandret adferd fra sløv til energisk. 
 
Videre opplyses det om at Klubb Kok noen dager senere mottok forhåndsvarsel om mulig 
inndragning av skjenkebevilling på grunn av narkotikaomsetning på stedet. Det opplyses 
også om at det har vært dialog mellom Klubb Kok og kommunen om saken, og at klubben 
har fått en frist til å komme med en uttalelse. Markedssjefen i Klubb Kok vil ikke uttale seg 
til avisen, bortsett fra at det er en god tone både med politiet og skjenkekontoret.  
 
Både forsiden og innsiden var illustrert med det samme bildet. Inne i avisen opplyses det i 
bildeteksten om at bildet var tatt utenfor Klubb Kok under en kontroll sist helg, altså ikke på 
det tidspunktet som omtales i artikkelen.     
 
 
En sideartikkel hadde tittelen «Politiet slår alarm om narko i utelivet».  
 
Ingress: 

 
«Politiet melder som økende bruk og omsetning av narkotika på byens utesteder. 
Også ansatte i bransjen er i søkelyset.» 

 
Videre i artikkelen: 

 
«Politioverbetjent Hans Sigurd Morstøl bekrefter at de varslet kommunen om 
Klubb Kok. - Vi observerte gjester som brukte narkotika på toalettet. Når det 
avdekkes forhold som knyttes direkte mot et skjenkested har vi rapporteringsplikt 
til kommunen, sier Morstøl til BA. Han understreker at ingen gjester eller ansatte 
er siktet i saken. - Vi hadde et møte med ledelsen i Klubb Kok i forrige uke der vi 
uttrykte vår bekymring, og ble enige om en del ting, sier Morstøl.» 

 
Resten av artikkelen hadde generelt innhold.  Begge artiklene ble også publisert på nett.  
 
 
Fredag 22. desember brakte BA en kort artikkel, både på nett og i papirutgaven, med tittelen 

«Vektere reagerte på utelivsgjest og ringte politiet». Det er på det rene at dette ikke handler 
om Klubb Kok, men et annet utested. Men til slutt i artikkelen heter det: 



 
  Sak nr. 018/18 

3 

 
«BA har den siste uken skrevet flere saker om narkobruk og omsetning på byens 
utesteder, blant annet ved Klubb Kok. Politiet er bekymret. Også ansatte i bransjen 
er i søkelyset.»  

 
 
Torsdag 1. februar 2018 brakte BA en ny artikkel om Klubb Kok. Artikkelen hadde tittelen 
«Slik skal utesteder hindre bruk: Matfett på do mot narkotika»  
 
Ingress: 
 

«Utestedet Klubb Kok trues med skjenkestopp etter at politi og 
skjenkekontrollører oppdaget narkosalg og bruk i lokalene. Slik tar de grep. 

 
Videre: 

 
Da politiet besøkte utestedet Klubb Kok 1. desember i fjor, oppdaget de narkosalg 
og bruk i lokalene.» 

 
Videre gjentas innhold fra den tidligere publiserte artikkelen.  
 
Så heter det: 

 
«Uken etter ble nattklubben truet med skjenkestopp. Varselet gjelder 
narkotikaomsetning på stedet, brudd på krav om forsvarlig drift og mulig 
inndragning av bevilling.»   

 
Til slutt i artikkelen heter det:  
 

«Klubb Kok ønsker ikke å kommentere denne saken.» 
 
Artikkelen ble også publisert på nett. I nettutgaven ble opplysningen om at Klubb Kok ikke 
ønsket å kommentere fjernet, men artikkelen ble oppdatert med følgende: 
 

«BA har stilt ledelsen i Klubb kok flere spørsmål i denne saken. De har ikke 
besvart disse, men har sendt en uttalelse som selskapet ved driftssjef Remy 
Sundsbakk ber om å få publisert i sin helhet: 
 
- Leder for Kontor for skjenkesaker i Bergen innrømmer at kontrollørene gjorde 
alvorlige feil under kontrollen. BA forsøkte å la en historie på dette i et oppslag 20. 
desember 2017, og vi hadde ikke noe annet valg enn å klage BA inn til Pressens 
Faglige Utvalg (PFU) for oppslaget. Vi har gitt utfyllende svar til Kontor for 
skjenkesaker, men vi kjøpet vakttjenester fra et av Norges største og mest seriøse 
sikkerhetsselskaper, PSS Securitas, som har vår fulle tillit. Selskapet har rutiner 
hos oss som langt overstiger bransjestandard hva gjelder utelivets utfordringer 
med narkotika. Vi har arbeider også kontinuerlig med å forbedre oss. Videre må 
det sies at politiets rapport inneholder feil, men politiets bekymring tar vi 
selvfølgelig svært alvorlig. Vi vil ved hjelp av Norsk Narkotikapolitiforening 
(NNPF) øke kompetansen blant ansatte og vektere gjennom «Bry deg uteliv»- 
kampanjen i Bergen som PSS Securitas og vi er initiativtakere til. Vi ser at andre 
storbyer har hatt stort utbytte av dette og flere utesteder har meldt sin interesse.»   

 



 
  Sak nr. 018/18 

4 

 
KLAGEN:  
 
Klager er Klubb Kok via advokatfirmaet Hammervold Pind AS ved advokatfullmektig Jonas 
Tjersland. Det er vist til flere punkter i Vær Varsom-plakaten, men sentralt står avisens 
påstand om at det ble omsatt narkotika på utestedets toalett. Klager mener Bergensavisen 
ikke har dekning for denne påstanden, at den er en sammenskrivning av avisens tolkning av 
skjenkekontrollens rapport. «Det fremgår ikke i den interne rapporten at det ble solgt 
narkotika på utestedets toalett, men det er beskrivelser i rapporten som kan tolkes som at det 
ble diskutert narkotikaomsetning. Avisen gjengir deler av rapporten og beskrivelsene av hva 
kontrollørene observerte. Det eneste forbeholdet som tas på trykk er at avisen gjengir 
opplysningen om at det er uvisst om det ble overlevert kontanter.»  
 
Det vises også til sideartikkelen der det heter at politiet opplyste at det ble observert gjester 
som brukte narkotika på toalettet. 
 
Klager mener derfor det foreligger brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.4 fordi det ikke 
er dekning for tittelen om at det ble omsatt narkotika på Klubb Koks toalett. Videre vises det 
til punkt 3.7 om korrekt gjengivelse av kilders uttalelser, i dette tilfellet skjenkerapporten. 
Den gir, slik klager ser det, ikke grunnlag for påstanden i tittelen.  
 
Videre mener klager punkt 3.3 er brutt fordi BAs journalist, i kontakt med Klubb Koks 
markedssjef ikke opplyste om «avisen skulle kjøre en større sak direkte vinklet på Klubb 
Kok, og Unstad (markedssjefen; sekr anm.) ble heller ikke forelagt helt vesentlige 
opplysninger som avisen ville bringe til torgs. Opplysningen om at det skal ha blitt solgt 
narkotika på toalettet ble ikke formidlet til Unstad.» Som en dokumentasjon har klager lagt 
ved chat-meldinger som skal ha gått mellom Unstad og Klubb Koks styreleder. Disse skal 
vise at Unstad, etter å ha vært i kontakt med avisen, ikke hadde inntrykk av at avisen ville 
kjøre «et hardtslående nyhetsoppslag om angivelig narkotikaomsetning på Klubb Koks 
toalett». Klager mener i denne sammenheng at det heller ikke ble gitt mulighet til reell 
samtidig imøtegåelse, plakatens punkt 4.14.  
 
Endelig mener klager det foreligger brudd på punkt 4.1, manglende saklighet og omtanke, 
på grunn av det samlede inntrykket oppslaget gir. «Det er god presseskikk at det er rimelig 
samsvar mellom omtalen og sakens realiteter.» 
 
Også bildebruken mener klager er i strid med god pressekikk fordi bildet, på forsiden og 
innsiden, ikke er tatt i forbindelse med den omtalte kontrollen, men på et senere tidspunkt. 
Det vises til punktene 4.10 og 4.12 i Vær Varsom-plakaten.  
 
Klager mener også artikkelen 22. desember var i strid med god presseskikk fordi det også 
her heter at det foregikk narkoomsetning på Klubb Klok. Nettversjonen har også lenke til 
den første artikkelen. Påstanden fra klager er brudd på punkt 4.13, feilaktige opplysninger 
skal rettes og eventuelt beklages, og 4.16, lenke til innhold som bryter med god presseskikk.  
 
Klubb Klok opplyser for øvrig at utestedet har hatt en dramatisk nedgang i omsetningen 
etter oppslaget i Bergensavisen.  

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Bergensavisen opplyser at den ikke har funnet grunnlag for en minnelig ordning.   



 
  Sak nr. 018/18 

5 

 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Bergensavisen avviser klagen. Avisen bekrefter for øvrig at det er fra rapporten fra 
skjenkekontrollen påstanden om narkotikaomsetning på Klubb Koks toalett er hentet. «Dette 
er ikke løsrevne påstander, som man kan få inntrykk av gjennom klagen fra Klubb Kok, men 
et beslutningsgrunnlag for utestedets anledning til å selge alkohol.» 
 
I anledning tittelbruken, VVPs 4.4, siterer avisen fra skjenkerapporten, et sitat som også er 
gjengitt i den påklagede rapportens innledning. Rapporten er for øvrig vedlagt avisens 
tilsvar.  
 
Om selve tittelen, «Solgte narko på do» heter det i tilsvaret: «BA har ikke direkte sitert fra 
rapporten i tittelen, men forenklet det åpenbare: Rapporten beskriver en hendelse (salg av 
narkotika) på Klubb Koks toalett (også kjent som «do»). «Hermetegnet» som er benyttet som 
typografisk grep på forsiden, på samme måte som en sitatstrek. Det må bemerkes at tittelen 
ikke avsluttes med et nytt anførselstegn - det ville indikere et direkte sitat. Det er en etablert 
praksis å forenkle lengre budskap inn i en tittel og utstyre tittel med typografiske tegn for å 
indikere at dette er en påstand.» Avisen mener dette er trygt innenfor rammene for god 
presseskikk.  
 
Det anføres fra avisens side at BA gjenga fra rapporten med stor grad av presisjon og avviser 
påstanden fra klager om at påstanden om omsetning av narkotika ikke er kildebelagt. Det 
vises til et brev fra Bergen kommune til Klubb Kok (vedlagt), der det i tittelen blant annet 
heter «Narkotikaomsetning på stedet». BA mener det ikke er vesentlig forskjell på «salg» og 
«omsetning». I samme sammenheng mener avisen det heller ikke foreligger brudd på VVP 
3.7 om korrekte gjengivelse av meningsinnhold. 
 
I anledning påstanden fra klager om manglende klargjøring av premisser og manglende 
mulighet for samtidig imøtegåelse, hevder Bergensavisen at Klubb Kok tydelig fikk klargjort 
hva henvendelsen gjaldt. I en tekstmelding fra avisen het det: «Vi vil gjerne snakke med deg om 
en kontroll utført av skjenkekontoret nylig. Ringer du meg. Mvh Linda Nilsen, BA.» «At ledelsen 
ikke kontaktet BA for å få vite mer, men i stedet gjorde seg utilgjengelig, kan ikke lastes BA.» 
 
Videre: «Det står ikke til troende at Klubb Koks sin øverste ledelse ikke forsto at 
henvendelsen dreide seg om varselet fra kommunen, hvor skjenkebevilgningen sto i fare på 
grunn av narkotikaomsetning. Det må ha vært åpenbart.» På ettermiddagen fikk avisen 
markedssjefen i tale for et kort sitat, gjengitt i artikkelen.  
 
Avisen er usikker på grunnlaget for påstanden om brudd på punkt 4.1 om saklighet og 
omtanke. Avisen forstår at oppslaget er belastende, men kan ikke se at det foreligger brudd 
på dette punktet.  
 
Om bildebruken anfører BA at bildet ble tatt av avisens fotograf da han var sammen med 
politiet på en kontroll som en følge av den omtalte saken. «Det er derfor helt relevant og ikke 
løsrevet fra realitetene.» 
 
BA aviser at artikkelen to dager senere er brudd på god presseskikk. Dette fordi det 
opprinnelige oppslaget heller ikke er det. Det var dermed ikke noe å rette og/eller beklage, 
og lenkingen viser til artikkelen som ikke brøt med god presseskikk.  



 
  Sak nr. 018/18 

6 

 
 
Klager har i tillegg til å avgi ordinært tilsvar også utvidet klagen, se under. Angående 
tittelbruken skriver klager. «I BAs punkt 2.1 Tittelbruk siteres to tekstpassasjer fra 
skjenkekontrollens internrapport. Tekstpassasjene skal ifølge BA være dokumentasjon på at 
to av kommunens myndighetspersoner "er vitne til omsetning av narkotika inne på toalettet på 
Klubb Kok", som det heter i BAs tilsvar. 
 
Den første tekstpassasjen er ikke dokumentasjon på at det ble solgt narkotika på do. Det 
fremgår imidlertid at det ble "diskutert leveransedato", noe som i hvert fall denne side ikke får 
til å passe til en påstand om at det de facto ble solgt narkotika på kulturscenens toalett. Den 
andre tekstpassasjen kan tyde på at noe foregikk, men heller ikke dette er konkrete bevis på 
at det skal ha foregått narkotikaomsetning.» 
 
 
Klager gjentar sin påstand om at tittelbruken både på forsiden og innsiden er i strid med 
Vær Varsom-plakatens krav om at sitater skal gjengis presist. Det vises til flere PFU-
uttalelser hvor dette er tydeliggjort.  
 
Med hensyn til klagepunktet om manglende mulighet for samtidig imøtegåelse, punkt 4.14, 
viser klager til tekstmeldinger fra BA om ønske om kontakt i forbindelse med 
skjenkekontroll og skriver: «Det er ikke uvanlig at det gjennomføres skjenkekontroller ved 
Klubb Kok ASD, og dermed er det heller ikke noe i tekstmeldingene som tilsier at BA sitter 
på opplysninger som avviker fra tidligere kontroller som er utført ved utestedet.» Klager 
mener henvendelsene både var generelle og vage. Det anføres også at markedssjefen ringte 
tilbake til BA ut på ettermiddagen, og at man ikke gjorde seg utilgjengelig, slik BA hevder. 
Men Klubb Kok var ukjent med omfanget av BAs kommende oppslag og premissene var 
derfor ikke klargjort.  
 
Klager opprettholder sin anførsel om manglende saklighet og omtanke, men viser også til en 
artikkel publisert 1. februar 2018 (gjengitt over) som klager mener svekker faktum i det 
opprinnelige oppslag på en slik måte at det også foreligger brudd på punkt 3.2 om 
faktakontroll og kildekritikk.   
 
Med hensyn til artikkelen torsdag 1. februar («Matfett på do mot narkotika») mener Klubb 
Kok det foreligger brudd på punkt 4.14 fordi det ikke ble gitt tilstrekkelig mulighet til 
samtidig imøtegåelse. I artikkelen i papirutgaven het det til slutt at Klubb Kok ikke ønsket å 
kommentere saken, noe som ifølge klager ikke er korrekt. Som vedlegg til klagen har klager 
vedlagt kopi av kommunikasjonen mellom Klubb Kok og avisen. Den skal vise at viljen til 
kommentar var til stede, men at man ikke rakk papiravisen før det var for sent. Klager 
reagerer på at man til slutt fikk en frist på 17 minutter til kommentar. Nettversjonen ble 
oppdatert med en kommentar (gjengitt i sammendraget over). Dette skjedde påfølgende dag 
kl. 0810.    
 
Klager reagerer dels på BAs manglende vilje til samtidig imøtegåelse, og dels på at avisen 
ikke var villig til å bringe et tilsvar i papirutgaven. Klager mener det foreligger brudd på 
Vær Varsom-plakatens punkt 4.15, tilsvarsretten. Videre anføres det brudd på punkt 4.13, 
fordi BA ikke var villig til å reparere påstanden om at Klubb Kok ikke ønsket å kommentere 
saken.  
 
 



 
  Sak nr. 018/18 

7 

Bergensavisen kan fortsatt ikke se at det foreligger brudd på god presseskikk. Avisen 
fastholder at påstanden som ble fremmet («Solgte narko på do») i den opprinnelige 
innklagede saken stemmer overens med kilden, notatet fra skjenkekontrollen, og at det 
følgelig er dekning for tittelen. «Vi vil minne om at kommunens skjenkekontroll vurderer å 
frata skjenkebevilligen fra utestedet på bakgrunn av dette notatet, under henvisning til 
omsetning av narkotika.»  
 
«Samlet sett gir tittelen en korrekt gjengivelse av det de skriftlige kildene forteller: De mener 
det foreligger omsetning på toalettet på Klubb Kok. Notatet kan ikke tolkes på annen måte.  
 
BAs tilsvar er ellers i all hovedsak en gjengivelse av tidligere anførsler fra avisens side. 
 
Med hensyn til tilleggsklagen angående artikkelen 1. februar og nettartikkelen 2. februar, 
anfører BA at når klager ikke svarte med kommentar før papiravisens deadline, så var det 
grunnlag for å skrive at man ikke ønsket å kommentere. Tre kvarter etter oppgitt deadline 
kom svaret. Da var avisen gått i trykken. «Da redaksjonen omsider fikk en tekst fra Klubb 
Kok var heller ikke dette noe svar på våre spørsmål. BA valgte å ta dette inn i nettversjonen 
av artikkelen publisert 02. februar i år.» 
  
 
 
 

 

 
  


