' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 286AB/18

KLAGER: A: Guttorm Himberg-Sundet, B: Harald Klungtveit
PUBLIKASJON: Aftenposten

PUBLISERINGSDATO: 29.-30.11., 01.12.2017

STOFFOMRADE: Sport

SJANGER: Diverse

SOKERSTIKKORD: Skille journalistikk /redaksjonelt arbeid og
reklame/markedsaktiviteter, skjult reklame

REGISTRERT: 30.11.2017 (A), 08.01.2018 (B)

BEHANDLET I PFU: 26.04.2018

BEHANDLINGSTID: 146 dager

KLAGEGRUPPE: Privatperson/fagperson

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:
Aftenposten publiserte torsdag 30. november 2017 et forstesideoppslag i papirutgaven, der
den brasilianske og tidligere fotballspilleren Ronaldo var avbildet. I titlene og teksten som
var satt inn i bildet pa forstesiden sto det:

«Ronaldo (41) i eksklusivt intervju»

«Han har vunnet det meste. Men mangler én ting: seier over Norge.»

«Na vil han ha revansj.»

Det ble henvist til en rekke sider inne i avisen: sidene 24-31, samt til kommentar sidene 2-3.
I bildeteksten sto det:

«Norge slo Brasil i fotball-VM i 1998. 20 ar etter arrangerer Aftenposten omkamp.»

I det overste og venstre hjornet av bildet pa forsiden, var det satt inn en logo for omkampen:

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot
mediene i presseetiske spgrsmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 286AB/17

Kommentaren pa side 2 og 3 var skrevet av Aftenpostens ansvarlige redakter og hadde
tittelen «Den store omkampen». I ingressen sto det:

«Neste sommer inviterer Aftenposten Ronald & Co. til Oslo slik at de kan preve &
ta revansj.»

Kommentaren omtalte hva som skjedde sankthansaften 1998; Norge slo Brasil 2-1 i VM.
Redaktgren gjenga hvordan han selv opplevde begivenheten, fer han forklarte bakgrunnen
for at avisen inviterer til omkampen. Under mellomtittelen «En spre idé» het det:

«En avis som Aftenposten lever av historiefortelling. I diskusjonen om hvordan vi
best kan fortelle historien om dette stolte syeblikket, som har 20-arsjubileum i
juni, kom en kreativ sjel opp med en gal, gal idé som hun hadde tygget pa i flere
ar: Hvorfor ikke gjenforene lagene fra den gangen? Ronaldo, Rekdal, Bebeto, Flo,
ja, hele kostebinderiet. Hente stjernelagene og fylle Ullevaal stadion til tidenes
omkamp av tidendes norske fotballkamp? (...)

‘Klart vi skal spille omkamp’, sa Ronaldo da vi omsider, etter ar med forsgk, kom
gjennom muren av radgivere og fikk snakket med ham direkte. (...)»

Det fremgikk at andre involverte - bade spillere, trener, kommentatorer og NRK, som skal
vise kampen pa tv - ogsa var positive til ideen.

Under mellomtittelen «Alle andre er med» fortsatte redaktaren:

«Ja, hvorfor ikke? Jeg kan nok se et og annet argument mot at Aftenposten skal gi
seg i kast med en sa stor oppgave. Pa den annen side: Livet er kort. Herrelandslaget
har ikke sett snurten av et mesterskap siden EM i 2000. VM-et i 1998 var deres siste.
(...) Vi trenger noe hyggelig, og tidspunktet virker perfekt, lordagen for avspark i
fotball-VM. Vi samler venner av norsk fotball til fest, mimring, fotball, brasiliansk
og norsk mat, musikk og goy pa Ullevaal stadion.

Kanskje kan ogsa omkampen inspirere til noen nytt. Frem til kampdagen lordag
9. juni neste ar vil Aftenposten sette sgkelyset pa kvaliteten pa norsk fotball og
vere en arena for debatten om hvordan den kan bli bedre.»

Under kommentaren ble det henvist til sportssidene, 24-31. Det var ogsa satt inn en
faktaboks i kommentaren, der det under tittelen «Omkampen Norge-Brasil 2018» blant
annet ble opplyst at Aftenposten arrangerer omkamp «9. juni pa Ullevaal stadion kl. 17.00»,
og at kampen blir sendt direkte pa NRK. I siste punkt het det: «Billetter pa omkampen.no».

Pa sidene 24-31 var det satt inn et gront toppfelt med tekst i gult, der det ble vist til:
«OMKAMPEN» «Norge-Brasil 9. juni 2018». Omkampen-logoen var ogsa plassert i det
gronne toppfeltet pd side 25.

Pa sidene 24-27 hadde Aftenposten et intervju med Ronaldo. I ingress og tittel sto det:

«To VM-gull og tre ganger karet til verdens beste fotballspiller. Ronaldo (41) har
vunnet det meste. Men mangler én ting: seier over Norge.»

«Ronaldo og Brasil har ikke glemt VM-tapet i 1998. 20 ar etter kommer de til Oslo
for a fa revansj.»

Intervjuet var illustrert med flere bilder fra fotballkampen i 1998, samt nye bilder av Ronaldo
tatt i forbindelse med intervjuet som var gjort i Madrid.



Sak nr. 286AB/17

P& sidene 28-31 ga Aftenposten noen tilbakeblikk fra den minnerike kvelden i 1998. Tittelen
her var «Mirakelkvelden» og oppslagsbildet viste folkemengden pa Karl Johan i Oslo den

gang.
Nederst pa side 29 var det satt inn to gule «<bomber». I den ene sto det:
«Hvor var du da Norge slo Brasil? Send inn din historie til oss pa Ap.no/sport»

I den andre ble det opplyst om hvor man kan kjope billetter, pris, samt at A-kort-medlemmer
far avslag. Slik sd det ut:

SKE MISLANDET |andey mnaL TET D MPTE eLATIED SO KON EE . I7. Jumi Kan INgen 3 ira oss. Alan.
Oslos paradegate Karl Johanvarethavav | DetvaraFlo, Flo, Flo! Olg, O, Olé!s. EEnrEgeEInEnE
Her Kjeper
Disse er Hiare for OmKampen I“ pe
Hvor var du billetter
Her er splllarme SOm Kommer til Osio g Junil,
duda NOI'EE Filere navn bilr offentiiggjort senere. ® Bliletter til kampen pa Ullevaal
slo Brasil? Horge: Egl<Drllioe Dlsen, Kjetl Rekdal, Tore stadion . junl 2018 selges pa
André Fi Froge Grogas, Stig inge Bpmetye. omKampen.no
Jahn ar < Minb- Jakobsen, Gunnar Halle, Ha-
Send inn din wand Fic, Jostein Fi EikMykiand, Vidar Risetr, @ Priser Tra 399 Knoner.
histarie til Roar Sirand, Dan Eggen Byvind Leonhardsen, ® A-Hort-mediemmer Tar 100
; e m:t Herning Berg. Kroner | avslag uansett
el Brasik Ronaldo, Robertn Carlos, Bebetn, L

Emierson, Edmurido, Cesar Sampala Gongahves.

Pé sidene 30-31 ble «VM-dramaets persongalleri» presentert. Nede til venstre pa side 31 var
ogsa logoen til Omkampen satt inn. Den ble dessuten brukt i en helsides egenannonse for
kampen som fulgte pa side 32.

Aftenposten dekket ogsa omkampen pa nett (fra 29.11.2017), blant annet under tittelen
«Omkampen: Slik minnes Rekdal og Drillo mirakelkvelden». Her ble Kjetil Rekdal, som
scoret det avgjerende malet i 1998, og Egil «Drillo» Olsen, som den gang var landslagets
trener, intervjuet. Mellom ingressen og brodteksten var det satt inn et banner med teksten
«Aftenposten presenterer OMKAMPEN 9. juni 2018». Slik sa banneret ut:

AFTENPOSTEN PRESENTERER

7= OMKAMPEN

9. JUNI 2018

Banneret ble ogsa publisert i andre artikler i dekningen, og nédr du klikket pd banneret,
havnet du pa en ny nettside: www.omkampen.no.

I en artikkel med tittelen «Aftenposten arrangerer: Ronaldo og Brasil til Oslo for omkamp
mot Norge» var det lagt inn en video, der Ronaldo med flere, deriblant Kjetil Rekdal, kort
uttalte seg (med glimt i oyet) om kampen for 20 ar siden samt om den kommende
omkampen. Selve videoen ble avsluttet med bilde av «Omkampen»-logoen.

Det var ogsa en faktaboks i artikkelen som inneholdt en henvisning (lenke) til omkampen.no
for mer info om kampen.


https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Omkampen-Slik-minnes-Rekdal-og-Drillo-mirakelkvelden-246233b.html
http://www.omkampen.no/
https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Aftenposten-arrangerer-Ronaldo-og-Brasil-til-Oslo-for-omkamp-mot-Norge-246163b.html
https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Aftenposten-arrangerer-Ronaldo-og-Brasil-til-Oslo-for-omkamp-mot-Norge-246163b.html

Sak nr. 286AB/17

Dekningen pa nett besto videre av en publisering der folk kunne dele sin historie fra kvelden
11998: «Del din historie: Hvor var du da Norge slo Brasil?».

Det ble dessuten publisert en podcast om omkampen:

«Aftenpodden Sport: - Hiapet Rekdal skulle bomme pa straffesparket. Hor hvordan
de som jobbet pa kampen husker “mirakelet i Marseille’.»

P& forsiden av Aftenposten.no 1a det 30.11.2017 i tillegg et banner med informasjon om
omkampen (lenke som forte til siden omkampen.no):

Norge - Brasil 9. juni 2018: Stjernene fra VM 98 meotes igjen

Aftenposten brukte ogsa sosiale medier for a spre publiseringene. Pa Facebook-siden til
Aftenposten ble det blant annet publisert video fra avisens pressekonferanse om
omkampen 29.11.2017. Av videobildene kan man se at det pa bordet foran akterene som
deltok pd pressekonferansen, deriblant Aftenpostens ansvarlige redakter, var plassert
sjokolade og flaskevann fra produsenter som sponser omkampen. Det var i tillegg en
sponsorplakat bak dem. (Se ogsa vedlegg til klage B for skjermdumper fra publiseringene.)

Pa Aftenpostens Facebook-side ble det i tillegg 29.11.2017 publisert en video, som fremsto
som en pressekonferanse med Egil «Drillo» Olsen. Tittelen pa publiseringen var
«Aftenposten inviterer til omkamp mellom Norge og Brasil» og i folgeteksten sto det:

«- Jeg har aldri tapt for Brasil. Og jeg vil ikke gjore det denne gangen heller. Dette
gleder jeg meg til, sier Drillo. Aftenposten inviterer til omkamp mellom Brasil og
Norges VM-lag fra 1998, 20 ar etter miraklet i Marseille.»

KLAGEN:

Klager A er en privatperson som reagerer pa hvordan Aftenposten har omtalt arrangementet
som avisen selv arrangerer og selger billetter til. Han viser til at det er brukt flere sider i
papirutgaven, og at avisen ogsa har publisert store artikler pd nett. Klager kan ikke se at
artiklene er merket, og mener publiseringene fremstar som «ren reklame for eget
arrangement fordekt som redaksjonelt innhold».

Klager skriver ogsd: «Pr 30.11.17 klokken 15:17 ligger det gverst pa aftenposten.no en
informasjon om arrangementet. Denne er ikke en reklamebanner, og pavirkes ikke av
adblock. Ved 4 klikke pa denne kommer man rett til en side med logoen til aftenposten.no.
Det neste man meter da er en link til hvor man kan kjepe billetter, og sponsorer. Se for gvrig
skjermbilder vedlagt. (...) Linken pa forsiden av nettavisen er ikke merket som reklame.
Eventsiden er merket som en del av aftenposten event, men fremstar ikke som reklame, mer
som en del av aftenposten.no. Forsiden pa papiravisen er helt klart ikke merket med
reklame, og det fremstar ingen steder at dette er noe arrangert av aftenposten.»

Etter klagers mening har Aftenposten brutt tre punkter i Veer Varsom-plakaten (VVP): 2.6,
2.7 0g 2.8.


https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Del-din-historie-Hvor-var-du-da-Norge-slo-Brasil-246202b.html
https://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/Aftenpodden-Sport--Hapet-Rekdal-skulle-bomme-pa-straffesparket-246265b.html
https://www.facebook.com/aftenposten/videos/10155721586045516/
https://www.facebook.com/aftenposten/videos/10155719899525516/

Sak nr. 286AB/17

Klager B er ansvarlig redakter i Filter Nyheter. Han skriver at han som pressemann er
«bekymret for at store medier som vanner ut skillet mellom journalistikk og reklame selv pa
redaksjonelle flater, rammer troverdigheten til hele bransjen».

Klager B reagerer pa flere ting, blant annet at flere av de redaksjonelle publiseringene er
«pafort den samme ‘Omkampen’-logoen som annonsen og eksternt reklamemateriell», samt
at det ble «oppfordret direkte til billettkjop» to steder i den redaksjonelle dekningen i
papiravisa.

Om dekningen pa nett, skriver klager: «Dagen for papiravis-rigget holdt Aftenposten en halv
time lang pressekonferanse pa Ulleval Stadion om lanseringen, der blant andre sjefredakter
Espen Egil Hansen ble intervjuet av Aftenposten Event, foran en vegg med sponsorenes
logoer og bak et bord med utplasserte New Energy-sjokolader (en av sponsorene) og flasker
med Coca Colaproduktet Bonaqua. Aftenposten.no sendte hele seansen direkte som
redaksjonell toppsak pa forsiden og la den ut som video i etterkant. P4 nett publiserte
Aftenposten-redaksjonen 29. november - 1. desember minst ti ulike artikler om ‘Omkampen’.
I alle publiseringer ligger det pa artikkelniva et stort banner mellom ingress og brodtekst
med paskriften ‘Aftenposten presenterer OMKAMPEN 9. juni 2018’. Nar leseren klikker pa
banneret, havner hen pa nettstedet omkampen.no, som er den kommersielle kampanjesiden
for billettsalget, blant annet med logoene til Coca Cola og de andre sponsorene. Ogsa en tjue
minutters utgave av Aftenpostens redaksjonelle podkast ‘Aftenpodden sport” 29. november
var i sin helhet viet avisas lansering av eget arrangement og ble avsluttet med oppfordringen
‘Det er bare & kjope billetter 4 komme seg pa match, det blir helt nydelig’.

Flere av de nevnte publiseringene er lagt ut pd Facebook fra Aftenposten-redaksjonen.

Som kommentarer til egne innlegg har redaksjonen tilfeyd: «Billettsalget starter pd httpy/
www.omkampen.no/ klokken 09:00 i morgen (30.11). Veer tidlig ute for d sikre dere de

beste billettene!», samt flere lignende henvisninger til billettsalget.»

Klager peker pa fire forhold som han mener hver for seg ber fore til fellelse:

—_

Manglende apenhet - betaling av intervjuobjekter (VVP 2.3)

Bruk av identisk video i reklame og journalistiske publiseringer (VVP 2.6 eller 2.7)
Lenking fra redaksjonelt innhold til kommersielt stoff uten merking (VVP 2.6)
Manglende skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid (VVP 2.7)

=~ W N
— — — —

Med hensyn til pdstanden om betaling av intervjuobjekter og manglende dpenhet om dette,
skriver klager at han forstar det slik at «Aftenpostens kontrakter om betaling av spillerne (...)
inneholdt forutsetninger om redaksjonelle intervjuavtaler». Klager viser til at ansvarlig
redakter i Aftenposten, pa spersmal om intervjuet med Ronaldo, uttalte at han ikke hadde
lest avtalen, men forstdtt det slik at Ronaldo fikk betalt for kampen og at han «avsetter noen
timer til intervju», samt at det handler om «en standardkontrakt». Samtidig skal event-
ansvarlig i Aftenposten i en twittermelding ha benektet at Ronaldo fikk betalt for intervju.

Klager skriver: «Det spiller liten rolle hvilken avdeling i Aftenposten som har gitt
fotballspillerne penger for a stille opp i redaksjonelle flater eller om avtalene ogsa inneholder
andre elementer. Pressen skal ‘som hovedregel” (VVP 3.11) ikke betale intervjuobjekter, og
det er urovekkende at redakteoren betegner ordningen som ‘standardavtaler’. Viktigere i
denne saken er imidlertid at betalingen til intervjuobjekter ikke er nevnt noe sted overfor
leserne. Dette er etter min mening et klart brudd pa VVP 2.3 (...)»



Sak nr. 286AB/17

Klager tilfayer: «De fleste lesere vil forsta at det i et eller annet ledd er store
pengeutbetalinger involvert i Aftenpostens event. Men som leser ma man gjette seg fram til
hvilken betydning dette har for den redaksjonelle delen av forhdndsomtalen.»

Videre reagerer klager B pd reklamevideoer han har kommet over pa Facebook som
inneholdt «samme video om ‘Omkampen’, fra Aftenposten (pafert Aftenpostens “A’-logo)».
Klager skriver: «Identisk video hadde ogsa blitt lagt ut 29. november fra Facebook-siden til
Aftenpostens redaksjon, og 14 i tillegg overst i den redaksjonelle artikkelen "Aftenposten
arrangerer: Ronaldo og Brasil til Oslo for omkamp mot Norge” pa Aftenposten.no. Tilsvarende har
Aftenposten lagt ut en annen video med avisas logo, et pressekonferanselignende

intervju med Egil ‘Drillo' Olsen foran mikrofon med Aftenposten-logo, som Ullevél Stadion
bruker i reklame for arrangementet pa Facebook.»

Slik klager ser det, bryter dette med god presseskikk: «Enten har Aftenpostens journalister
produsert stoff som er avtalt brukt bade som journalistikk og som reklame for eksterne
selskaper/sponsorer (VVP 2.6), eller sa har Aftenpostens redaksjon framstilt reklame
produsert av utenforstdende som redaksjonelt stoff. (VVP 2.7)»

Etter klagers mening har Aftenposten ogsd brutt VVP 2.6 ved 4 lenke fra redaksjonelt stoff til
kommersielt stoff uten tydelig merking. Det gjelder lenking til omkampen.no fra
Aftenpostens redaksjonelle Facebook-profil, fra redaksjonelle artikler, og gjennom direkte
koblinger fra forsiden aftenposten.no.

Klager skriver: «Det er ingen tvil om at omkampen.no er reklame, med blant annet
kjopslenker, firmalogoer (feks. Coca-Cola og Yara), og omtale av sponsorer (...) Men: det er
ikke pa noen mate merket eller kommunisert pa de redaksjonelle flatene som det lenkes fra,
at leseren havner pa en reklameside.»

Klager viser til eksempler: «I minst ti - 10 - artikler pa aftenposten.no utgjeres lenken av et
klikkbart grafisk banner som framstar som en redaksjonell vignett, der klikk leder til
omkampen.no. I tillegg hadde aftenposten.no de forste lanseringsdagene en prominent
tekststripe gverst pd forsiden der det sto "Norge - Brasil 9. juni 2018: Stjernene fra VM 98 motes
igjen’ ved siden av en knapp som tilbed "Mer informasjon’. Ogsa denne ledet til
omkampen.no, uten at forsidehenvisningen indikerte noe annet enn redaksjonelt innhold.
Minst én faktaboks til en redaksjonell artikkel har ogsé en lenke, der det heter ‘Mer
informasjon om kampen pa omkampen.no’. I de redaksjonelle Facebook-postene har lenkene
veert ledsaget av direkte kjgpsoppfordring (...), uten at det gjor situasjonen bedre. I en av
disse postene het det ‘Les mer og kjop billetter pd www.omkampen.no’.»

Klager viser til tidligere PFU-saker, der utvalget blant annet uttalte: ««Det at man i
forbrukerjournalistikken digitalt velger d lenke direkte til forhandlere kan veere presseetisk akseptabelt,
forutsatt at det blant annet merkes pad en slik mdte at leserne er fullstendig klar over at de
forlater det redaksjonelle omrdidet og gir over til et kommersielt omrdde. (...)» (sak 398/14,
klage mot VGs Min Mote).

Etter klagers mening har Aftenposten dessuten ikke opprettholdt et klart skille mellom
markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid, og derfor brutt VVP 2.7: «Mitt inntrykk av den
samlede dekningen av ‘Omkampen’ i Aftenposten, er at den er mer i trad med onskene fra
kommersielle akterer enn med lesernes interesser. Klagen dreier seg ikke om antall avissider,
men om hvorvidt de enkelte publiseringene 0g helheten er bide:



Sak nr. 286AB/17

* Journalistisk motivert

* tkke framstdr som reklame

* ikke videreformidler PR-stoff ukritisk, og

* opprettholder et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid»

Klager erkjenner at «’eventer’ er en legitim inntektsmulighet for mediehusene», men hans
bekymring er at «journalister blir satt til & promotere arbeidsgiverens ikkejournalistiske
arrangementer, lgsrevet fra ordineere journalistiske kriterier og publikums forventning til
uavhengighet i redaksjonen».

Slik klager ser det, er «Omkampen» «kanskje [det] mest dpenbare eksempelet pa
sammenblanding av journalistikk og markedsaktiviteter sa langt i Norge, og prosjektet
stanger mot de aller fleste av problemstillingene VVP 2.7 er ment a forhindre».

Klager tilfoyer dessuten: «Det ma ha veert vanskelig for selv erfarne og arvakne

avislesere 4 skille Aftenpostens entusiastiske «Omkampen»-publiseringer fra Aftenpostens
‘content marketing’. Jeg har selv veert genuint i tvil om hva jeg skal karakterisere de ulike
publiseringene som i forbindelse med klagen.»

Avslutningsvis anmoder klager PFU om selv 4 ta stilling til hvorvidt klagen ogsé ber
vurderes opp mot VVP 2.2. Klager skriver: «Sett opp mot tidligere relevante fellelser der 2.2
har veert sideordnet, dreier vér sak seg om en langt mer planlagt og omfattende promotering
- i alle Aftenpostens kanaler over flere dager - som utfordrer skillet mellom pr/reklame og
journalistikk pa flere ulike mater. Har virkelig Aftenpostens redakter i denne saken gjort sitt
beste for & ‘unngi dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller
fore til spekulasjoner om inhabilitet'?»

FORSOK PA MINNELIG LOSNING:

Aftenposten har veert i kontakt med klager A med sikte pa a lese saken i minnelighet, uten at
dette har fort fram. (Klage B ble mottatt etter at tilsvarsrunden i klage A var gjennomfert, og
det er ikke registrert forsek pd minnelig losning mellom disse partene.)

TILSVARSRUNDEN:
TILSVAR TIL KLAGE A:

Aftenposten viser i sitt tilsvar til klager A til at Norges seier over Brasil i 1998 var en stor
norsk fellesopplevelse, som senere flere ganger er kdret til det storste idrettsoyeblikket i
Norge. Avisen erkjenner: «Ja, kanskje lot vi oss begeistre da vi presenterte nyheten om
Omkampen torsdag 30. november. Ja, kanskje brukte vi litt mange sider i papiravisen. (...).»
Aftenposten avviser imidlertid at det handler om noe presseetisk brudd: «Aftenpostens
dekning hadde et redaksjonelt utgangspunkt og var journalistisk begrunnet. Og hverken i
fotballen eller i presseetikken er begeistring et regelbrudd.»

Aftenposten viser videre til sine ulike publiseringskanaler - digital, papir og arrangementer
- samt avisens publisistiske idé og kommersielle og journalistiske ambisjon for & belyse
bakgrunnen for publiseringen.



Sak nr. 286AB/17

Avisen skriver: «Den journalistiske ambisjonen er a bruke hver enkelt kanals styrke til unik
historiefortelling. Ved a kombinere dem, skaper vi mulighet for a gi en dypere innsikt og et
bredere engasjement. (...). Hver enkelt avdeling har ansvaret for publisering og innhold i
hver kanal, enten det er i papir, digitalt eller pd en scene/stadion. Aftenposten har arlig ca 30
arrangementer, hvor vi setter sgkelys pa temaer (...) Det er innen rammen av denne
publiseringsstrategien at Aftenposten arrangerer Omkampen.»

Slik Aftenposten ser det, er VVP punkt 2.7 ikke brutt, fordi dekningen er journalistisk
motivert: «Sak for sak er det gjort vurderinger gjennom de vanlige redaksjonelle linjene.»
Avisen tilfayer at den ogsa ville omtalt kampen om det var andre som arrangerte kampen:
«Vi ville omtalt den som en sportsnyhet, men ogsd som en begivenhet og sportskulturell
opplevelse[.]» For gvrig viser Aftenposten til at andre medier ogsa omtalte nyheten om
omkampen.

Nér det gjelder omfanget av dekningen, s opplyser avisen at dette er «daglig tema for
evalueringsmetene i Aftenposten». Avisen skriver: «Det var enighet om at vi brukte for
mange sider. Hver og en sak var gode og relevante, men kunne med fordel ha veert spredd
over to eller flere dager. Antallet sider Aftenposten velger a bruke pa dekningen av en nyhet,
hendelse eller sportsbegivenhet er et tilbakevendende tema og en diskusjon vi har ofte. De
prioriteringene vi gjor er imidlertid en sak mellom avisen og vare lesere, ikke et presseetisk
anliggende. Det ma ikke veere ikke slik at de presseetiske prinsippene varierer med
sidetallet.»

Videre viser Aftenposten til at det er «en veletablert praksis i norsk og internasjonal presse at
man omtaler egen virksomhet». Avisen har vist til konkrete eksempler (se vedlagte tilsvar).
Avisen forutsd imidlertid at noen kunne «fgle det uvant at Aftenposten var arranger av en
slik begivenhet», og forklarer at papirutgaven derfor dpnet med kommentarartikkelen der
ansvarlig redakter fortalte om Omkampen.

Aftenposten forsvarer ogsd informasjonen som er gitt om hvor man kan kjope billetter:
«Klageren reagerer pd at vi lenker til en informasjonsside hvor det ogsa er lenke videre til
billettsalg, pd omkampen.no. Informasjonen om tid, sted, bakgrunn og hvor det er mulig a
kjope billetter til egne arrangementer, er apenbart relevant informasjon for vare lesere. Vi har
gjennom flere &r gjort dette pd arrangementer vi stdr bak. Leserne forventer slik info, og i de
tilfellene vi har utelatt dette, blir vi nedringt med spersmal om hvor billetter kan kjopes.»

Etter avisens mening er Aftenposten tydelig om sin rolle, og ingen lesere blir lurt: «Det er
ingen skjulte, utenforstdende kommersielle akterer som forsgkes fremhevet gjennom
redaksjonell omtale. Aftenposten tar betalt for arrangementet, slik vi tar betalt for vart gvrige
innhold pd papir og digitalt. I alle tilfeller informerer vi tydelig om det.»

Aftenposten viser ogsa til tidligere PFU-saker og konkluderer med at dekningen av
Omkampen «har holdt seg innenfor en praksis som er velprovd og PFU-testet flere ganger».
Avisen skriver: «Mediene ma kunne drive bdde med markedsaktiviteter og reklame for sine
egne produkter, sd lenge det grunnleggende skillet mot redaksjonelt innhold blir
opprettholdt, slik ogsd PFU har konkludert ved flere anledninger. Til syvende og sist mener
vi klagesaken koker ned til en diskusjon om omfanget av dekningen, ikke om presseetiske
prinsipper. Dersom Pressens Faglige Utvalg ensker 4 endre rammene for omtale av egne

arrangementer, bor dette etter var mening komme som fglge av en prinsipputtalelse etter
bred debatt.»



Sak nr. 286AB/17

Klager A har ikke hatt ytterligere kommentarer.

TILSVAR TIL KLAGE B:

Aftenposten viser i sitt tilsvar til klager B til tilsvaret i sak A, men kommer ogsa med
ytterligere kommentarer.

For det forste avviser Aftenposten klager Bs premiss om at dekningen har er fordekt
kommersielt utgangspunkt, jf. VVP 2.3: «Det er ingen gkonomiske bindinger knyttet til
Aftenpostens journalistikk rundt Omkampen som holdes skjult eller tdkelegges, noe heller
ikke klager forer dokumentasjon for. Aftenposten Event arrangerer Omkampen, noe vi er
bade dpne og tydelige pa. (...)»

Om Aftenposten Event opplyser avisen for ovrig: «Den kommersielle delen av Aftenposten
Event er organisert i de samme linjene som var gvrige kommersielle virksomhet - gjennom
Schibsted Media. (...) Det redaksjonelle arbeidet koordineres av den redaksjonelle lederen
for Event, som ligger i nyhetsredakterens linje.»

Aftenposten avviser ogsa pastanden om at kontrakten med spillerne innebeerer en form for
betalingsjournalistikk, jf. VVP 3.11: «Spillerne har en kontrakt som regulerer deres tidsbruk
for og under arrangementet. Dette inkluderer & veere tilgjengelig for pressen. Det er spillerne
selv som gnsker regulerte forhold rundt deres egen tidsbruk. De far betalt for & spille fotball,
men gnsker at annen aktivitet blir regulert slik at de har kontroll pa hva det er forventet at de
skal stille opp pa. Nar dette omtales som en ‘standardkontrakt’, refereres det til tilsvarende
avtaler for de aller mest kjente stjernene innen idrett/kultur/underholdning. (...) Ronaldo,
Rekdal, Drillo, Emerson, Carlos, Flo & co far betalt for a spille Omkampen, gjennom
kontrakten med Aftenposten Event. Sportsredaksjonen gjor pa vanlig méate sine egne,
journalistiske prioriteringer, ut fra hva som er relevant og interessant for leserne. (...)
Aftenposten betaler ikke for intervjuer eller nyhetstips, og heller ikke i dette tilfellet er det
betalt noen form for vederlag for intervjuet i Madrid.»

Aftenposten avviser ogsa klager Bs pastander om videopubliseringene. Avisen skriver:
«Vare medarbeidere laget en Some-video etter at vi matte Ronaldo i Madrid. Vi syntes selv
den ble ganske god, morsomt a se de gamle stjernene lade opp mot hverandre. Det samme
syntes leserne. Produksjonen av videoen var journalistisk motivert, jfr VVP 2.7. Vi skal dekke
Omkampen som en sportslig og historisk hendelse, med ekspertkommentatorene Arne
Scheie og Lars Tjeernds og egne sportsreportere. Det er dpenbart interessant & hore deres
kommentarer pa forhand. Det ville vi gjort om Norges Fotballforbund hadde arrangert
Omkampen, og den samme vurderingen har ogsa andre medier gjort. Vi viser til eksemplene
i den andre klagesaken.»

Nar det gjelder selve videopubliseringen, opplyser Aftenposten at den ble brukt redaksjonelt
i avisen, og tilbudt andre redaksjoner, samt at den ble gjort tilgjengelig for deling i sosiale
medier. Om bruken i kommersiell sammenheng, forklarer avisen: «Ogsa sponsorene har fatt
var tillatelse til & distribuere videoen pa sine Facebook-sider. I introteksten pa Norwegians
Fb-side henvises til Aftenposten Event, og videoen har Aftenposten-logoen. Det er selvsagt
ikke et presseetisk overtramp a tilby vart innhold for publisering i andre kanaler og
plattformer. Ingen gkonomiske bindinger er knyttet til dette, den ene eller andre

veien. Det sentrale er at videoen er journalistisk motivert, og at det er redaksjonen som har



10
Sak nr. 286AB/17

valgt & gi videoen bredest mulig distribusjon gjennom ulike kanaler. Vi er uenig med klager i
at denne videoen svekker skillet mellom redaksjonelt innhold og reklame.»

Slik Aftenposten ser det, er klagers henvisning i denne sammenheng til en tidligere klagesak
mot bladet Costume heller ikke relevant.

Hva gjelder siden omkampen.no, skriver Aftenposten at dette er en informasjonsside «om
kampens Hvem-Hva-Hvor», samt at den viser frem noen av avisens artikler. Pa denne
informasjonssiden finnes det lenker til hvor man kan kjope billetter: «De er tydelig merket
med ‘Kjop billett her” eller “Billetter”.»

Om selve lenkingen til informasjonssiden, skriver Aftenposten: «Lenkingen til denne siden
bestar i hovedsak av et banner, som bade er brukt pa forsiden og i artikler om Omkampen
(...) Dette er et banner som i sin form skiller seg klart ut og tydelig fremstar som det det er;
en lenke til videre informasjon om vart arrangement. Det er ingen lesere som blir lurt til & tro
at henvisningen er noe annet. Den andre henvisningen vi brukte pa forsiden, som klager
henviser til i sitt Vedlegg 8, er ogsa helt annerledes enn redaksjonelle henvisninger, med en
bla boks merket ‘Mer informasjon’.» Etter Aftenpostens mening er elementene helt tydelig
skilt fra det redaksjonelle; ingen lesere blir lurt.

Med hensyn til pastanden om sammenblanding av markedsaktiviteter og redaksjonelt
arbeid, og at dekningen mer er i trad med kommersielle aktorers onsker, sd anser
Aftenposten pdstandene som grunnlese: «Aftenpostens redaksjonelle virksomhet er ikke til
salgs», skriver avisen, og viser det redaksjonelle utgangspunktet for omtalen, blant annet:
e 20 ar siden det store gyeblikket i norsk idrettshistorie
o fortelle nyheten om kampen, gjenoppleve seieren i 1998
e starte en serie / reise debatt om hvorfor ikke det norske landslaget har lyktes siden
seieren for 20 ar siden
¢ gjennom intervjuer, fotballeksperter, videoer, quizer osv., skape en unik opplevelse
med kampen pé stadion som heydepunkt

Avisen skrivet ogsa: «Arrangementet har en verdi bade som underholdning og som en
plattform for Aftenpostens journalistiske storytelling.» Nar det gjelder det kommersielle
utgangspunktet, forklarer avisen at dette er det samme som for andre arrangementer i
Aftenposten-regi: billettinntekter, skape verdig og lojalitet hos abonnenter, reklame-
/sponsorssalg.

Etter Aftenposten mening er kjernen i VVP 2.7, hvorvidt omtalen er journalistisk motivert,
noe avisen fastholder at den er, «i sin helhet».

Oppsummert mener avisen: «A omtale Omkampen som “det kanskje mest dpenbare
eksemplet pa ssmmenblanding av journalistikk og markedsaktiviteter sa langt i Norge’ er,
for & bruke et bilde fra sportsjournalistikken, a skyte langt over mal. (...) Aftenpostens
dekning av Omkampen har holdt seg innenfor en praksis som er velprovd og PFU-testet
flere ganger. Den hadde et redaksjonelt utgangspunkt og var journalistisk begrunnet.»

Klager B mener Aftenposten i tilsvaret bekrefter alle forholdene som er grunnlaget for hans
klage.



11
Sak nr. 286AB/17

Vedrgrende moment 1 og pastanden om brudd pa VVP 2.3, skriver klager: «Det foreligger
kontrakter mellom mediehuset og intervjuobjektene som kobler betaling til (underforstatt
positiv/ entusiastisk) deltagelse i redaksjonelt stoff, uten at leserne pa noen mate er gjort
oppmerksom pa dette. Hvis ikke dette er forhold som “kan veere relevante for publikums
oppfatning av det journalistiske innholdet’ - hva skal da veere det?»

Videre mener klager at Aftenposten bekrefter «at redaksjonelt produserte videoer ble brukt
som reklame for eksterne selskaper (Norwegian m.fl.) og at dette var avtalt med
sponsorene». Klager fortsetter: «Dette var ogsa intensjonen da innholdet ble laget - altsd at
det skulle presenteres bade som journalistikk og reklame pa samme tid. Er det noen i
utvalget som mener dette folger intensjonen bak ‘Svekk aldri det klare skillet mellom
journalistikk og reklame’?»

Slik klager ser det, fremgdr det ogsa av Aftenpostens tilsvar at lenkene til omkampen.no ikke
var merket. Klager spor seg da hvordan skillet mellom redaksjonelt og kommersielt er
tydelig: «Hvordan er da ’skillet tydelig ogsi ved lenking’, nar klikk i de journalistiske flatene
leder til sjokoladereklame, Coca Cola-promotering, content marketing og billettsalg
organisert av kommersiell side i mediehuset? Er det dette Aftenpostens redaksjonelle ledere i
dag mener nar de lenker til ‘mer informasjon’? Merk igjen at det skal veere dpenbart for
leseren hva som er kommersielt.»

Klager skriver ogsd: «Selv om avisas direkte og indirekte kjgpsoppfordringer pa redaksjonell
plass i seg selv utgjer brudd pd 2.7, mener jeg - som neermere beskrevet i klagen - at det er
viktigere a signalisere hvor forsiktig mediene bor veere med a involvere journalister og
journalistikk i ikkejournalistisk markedsaktivitet.»

Klager bemerker ogsa: «Det er verdt a merke seg at det ikke bare var eksterne kritikere som
mente noe var galt med Aftenpostens glidende overganger mellom redaksjonell dekning og
markedsfering, og at dette ikke bare handlet om omfanget. Lederen for Aftenpostens
redaksjonsklubb, Gunnar Kagge, opplyste til Medier24 (30.11.2017) etter forste degn med
Omkampen-publisering at flere journalister internt hadde kommet med konkrete
innvendinger, for eksempel at lanseringen i stedet burde ha veert et eget bilag adskilt fra
hovedavisa, eller at henvisninger til billettsalg burde merkes som annonser.»

Klager siterer ogsa hva redaksjonens event-ansvarlige uttalte til Klassekampen 01.12.2017:
«Vi er opptatt av at leserne skal forstd hva som er hva, og er i gang med a utarbeide etiske
retningslinjer for event, som er en ny redaksjonell kanal for oss - og mange andre mediehus».
(Klagers utheving.) Klager spor: «Burde ikke etiske kjoreregler veert pa plass for
‘Omkampen’-lanseringen, som Aftenposten selv har betegnet som “unik’ og ‘godt utenfor
boksen pd mange midter’?»

Aftenposten imotegar klager og mener han ma ha misforstatt. Etter Aftenpostens mening
har avisen ikke brutt god presseskikk.

Avisen fastholder at det ikke foreligger skjulte bindinger og skriver blant annet: «[V]i har
svart at det er en normal kontrakt mellom var event-avdeling og spillerne. Klagers spgrsmal
om felgetekst vil kanskje veere nyttig i noen sammenhenger, men kan ikke trekkes inn i
klagegrunnlaget. Vi har veert dpne overfor leserne og publikum om alle relevante forhold
rundt Omkampen.»



12
Sak nr. 286AB/17

Aftenposten avviser ogsa klagers pastand om videopubliseringene: «I vart tilsvar bekrefter
vi ikke pd noen mate at ‘redaksjonelt produserte videoer ble brukt som reklame for eksterne
selskaper (Norwegian m.fl) og at dette var avtalt med sponsorene’. Dette er en usann
pastand fra klager (...)»

Slik avisen ser det, md det sentrale i den presseetiske vurderingen opp mot VVP 2.7 veere at
«videoen er journalistisk motivert, og at det er redaksjonen som har valgt & gi videoen
bredest mulig distribusjon gjennom ulike kanaler».

Nar det gjelder lenkingen via bannerne som klager reagerer pd, star avisen fast pa at de
«tydelig indikerer noe annet enn redaksjonelt innhold».

Videre understreker Aftenposten at journalistene selvsagt ikke er involvert i
markedsaktiviteter; journalistene lager journalistikk.

For ovrig mener avisen at uttalelsene til klubbleder Kagge og eventansvarlig Ostrem ikke er
relevante 4 trekke inn slik klager gjor: «Kagges uttalelse var myntet pa omfanget omtalen
fikk, noe som ogsa friskt ble diskutert pa et internt evalueringsmote i Aftenposten. (...) Det
er heller ikke slik at Aftenposten ikke har etiske retningslinjer pa plass, men vi befinner

oss pa upleyd mark og har naturlig nok behov for & utvikle regelverket deretter.»



