
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 239/17 

 
KLAGER:                               

 
Stig Finslo 

PUBLIKASJON: Resett 
PUBLISERINGSDATO: 09.10.2017 
STOFFOMRÅDE: Media 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Opplysningskontroll og kildebredde, skillet mellom kommentar 

og faktiske opplysninger, dekning for titler etc., rettelse, samtidig 
imøtegåelse 

REGISTRERT: 19.10.2017 
BEHANDLET I PFU: 27.02.2018 
BEHANDLINGSTID: 128 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Det klages med samtykke fra Erik Sønstelie. 

 
SAMMENDRAG:  
 
Resett publiserte mandag 9. oktober 2017 en artikkel om en demonstrasjon i Gjøvik, der 
redaktør i Oppland Arbeiderblad, Erik Sønstelie, deltok. Artikkelen var innhentet fra et 
annet medium: Ymte.no. Tittelen var «Redaktør laget opptøyer i Gjøvik lørdag». 
 
På ingressplass stod det: 
 

«Ansvarlig redaktør i Oppland Arbeiderblad, Erik Sønstelie, ble sint og sur da en 
politisk gruppe han ikke liker skulle tale i Gjøvik på lørdag. Sønstelie bestemte 
seg for å arrangere en motdemonstrasjon – som endte med at minst én politimann 
ble skadet, og flere personer ble pågrepet.»  

 
Brødteksten ble innledet på denne måten: 
 

«Med å bruke avisens penger fikk Sønstelie trykket opp plakater og t-skjorter med 
slagord mot den politiske gruppen som skulle holde tale.  
 Plakater og t-skjorter med logoen til Oppland Arbeiderblad påtrykket. 
 Sønstelie delte deretter ut plakatene og t-skjortene til aggressive 
demonstranter. Demonstranter som tilhører et ekstremt miljø som Sønstelie selv 
frekventerer på fritiden.» 

 



 
  Sak nr. 239/17 

2 

Deretter skrev avisen, under mellomtittelen «Endte i vold», at redaktør Sønstelie var blitt 
sitert om hendelsen i egen avis, altså Oppland Arbeiderblad. Resett skrev:  
 

«I intervjuet hevder Sønstelie at den politiske gruppen han arrangerte 
motdemonstrasjon mot må ta skylden for at aktivistene Sønstelie selv bidro til å 
agitere ble voldelige og angrep politiet.  

– Vi har alle et ansvar for at samfunnsdebatten foregår i ordnede former. 
Radikale og ekstremistiske strømninger i samfunnet er det viktig å stå imot, 
uansett hvilken kan de kommer fra og uavhengig av politisk ståsted, sier Sønstelie 
til egen avis og fortsetter: 

– OA framprovoserte ikke vold. Vi gjorde det motsatte. Det er SIANs egne 
talspersoner og representanter for gruppen som varslet en motaksjon som må bære 
ansvaret for det som hendte.» 
 

Etter dette stod et bilde av en demonstrant som viste fingeren til kamera. Bildeteksten var: 
 

«KJÆRLIGHET OG TOLERANSE: Her ser vi mennesker som åpenbart setter pris 
på ytringsfrihet og politisk mangfold i Norge. Sønstelie må sies å være en 
foregangsmann på det området.» 

 
Videre stod det i artikkelen at én politimann ble skadet «som resultat av redaktør Sønstelies 

demonstrasjon». 
 
Avisen skrev også: 
 

«Flere av demonstrantene som ble pågrepet av politiet ble løslatt fordi de er 
mindreårige. Hvorvidt Sønstelie ser det som akseptabelt å agitere mindreårige mot 
politiet er fortsatt uklart.» 

 
Et bilde av Sønstelie som hadde hånden på ryggen til en av demonstrantene fulgte. I 
bildeteksten stod det: 
 

«KAMERATER: Her ser vi Sønstelie (til venstre) omfavne en av de tolerante og 
kjærlighetsproklamerende demonstrantene som han selv bidro til å agitere i 
Gjøvik sentrum lørdag.» 

 
Avslutningsvis skrev Resett om Sønstelies journalistiske karriere, altså hvor han har jobbet 
før han ble redaktør i Oppland Arbeiderblad.  
 
Helt til slutt ble en video fra demonstrasjonen publisert. Videoen viste politiet som pågrep 
flere personer. Bildene viste personer som skrek til politiet og dyttet på politiet. 
 
 
Resett slettet i etterkant artikkelen. Redaksjonen laget i stedet en ny artikkel, som var skrevet 
av en av avisens egne journalister. Den nye artikkelen ble publisert samme dag, mandag 9. 

oktober 2017, og hadde tittelen: «Redaktør Sønstelie i OA kjenner seg ikke igjen i 

Slåttaviks (forfatteren av den påklagede artikkelen, sekr.anm.) beskrivelser av ham». 
 
Artikkelen var illustrert med et bilde av Sønstelie fra den omtalte demonstrasjonen. 
Brødteksten ble innledet slik: 
 



 
  Sak nr. 239/17 

3 

 
«Resett publiserte tidligere i dag en artikkel skrevet av Johan Slåttavik som 
omhandlet redaktør Erik Sønstelies rolle i bråket tilknyttet SIANs stand på Gjøvik 
sist lørdag. Artikkelen ble senere trukket tilbake, da redaksjonen vurderte det slik 
at vi ikke har nok opplysninger i saken og at det ikke ble foretatt tilstrekkelig 
kontroll av opplysningene som gjengis i artikkelen.» 

 
Deretter gjentok Resett deler av hva som stod i den opprinnelige artikkelen. Så ble Sønstelie 
sitert: 
 

«Sønstelie stiller seg undrende til hvorfor Resett valgte å publisere artikkelen. 
– Jeg fikk ingen mulighet til å komme med et svar på anklagene som 

fremmes i artikkelen. Således er dette et eklatant brudd på Vær Varsom-plakaten 
ettersom ingen har faktasjekket noen av opplysningene før artikkelen ble 
publisert som en toppsak, dette sier redaktør Erik Sønstelie på telefon til Resett. 

Videre avviser han at han var med og fremprovoserte vold. 
– Jeg fremmet ikke vold eller opptøyer. Tvert i mot, jeg trykket opp skjorter 

og plakater med teksten ‘Vend hatet ryggen’ og ‘Jeg elsker Gjøvik’ for å vise at 
denne byen er et fredelig sted der vi ikke løser problemer ved å komme med 
negative karakteristikker av hverandre. Så blir jeg møtt av en feilaktig artikkel der 
det hevdes at jeg fremprovoserte vold, uten at min side av saken kommer frem. Jeg 
tar avstand fra radikalisme og ekstremisme i alle dess former, sier Sønstelie.» 

 
Redaktør Sønstelie ble også sitert på at det var SIAN og andre demonstranter som 
fremprovoserte bråket som oppstod under demonstrasjonen. Han sa at demonstrantene ikke 
hadde noe med Oppland Arbeiderblad å gjøre.  
 
Lenger ned intervjuet Resett Johan Slåttavik, altså forfatter av den første artikkelen. Slåttavik 
uttalte blant annet: 
 

«– Ved å stille opp på motdemonstrasjonen, dele ut plakater og t-skjorter 
legitimerer han [Sønstelie, sekr.anm.] jo disse kraftige motforestillingene. Hans 
tilstedeværelse bidrar til å trekke merkevaren Oppland Arbeiderblad til denne 
kontroversen. Dette er ironisk nok en form for agitering som ligner den benyttet av 
den nazistiske redaktøren Julius Streicher i Der Sturmer i sin tid. 

(…) 
 Redaktør Sønstelies påstand om at motdemonstrantene ikke hadde noe med 
ham og redaksjonen å gjøre kommenterer Slåttavik slik: 

– Men de hadde alle på seg t-skjortene som ble delt ut av ham og Oppland 
Arbeiderblad, de fremstod således som uniformerte og forenede, i viss likhet med 
grupper som for eksempel Odins Soldater, sier Slåttavik.» 
 

 
KLAGEN:  
 
Klager er Stig Finslo, han klager med samtykke fra Erik Sønstelie, den omtalte redaktøren i 
Oppland Arbeiderblad. Klager mener at Resett har brutt følgende punkter i Vær Varsom-
plakaten: 
 

• 3.2, om opplysningskontroll og kildebredde 

• 4.2, om skillet mellom kommentar og faktiske opplysninger 

• 4.4, om å ha dekning for titler etc. 



 
  Sak nr. 239/17 

4 

• 4.13, om rettelse 

• 4.14, om samtidig imøtegåelse 
 
Klager mener at Resett har publisert flere opplysninger uten å oppgi hvor opplysningene 
kommer fra. Opplysningene mangler dekning, ifølge klager. Han viser til følgende 
formuleringer: 
 

• «Redaktør laget opptøyer i Gjøvik lørdag» 

• «Sønstelie bestemte seg for å arrangere en motdemonstrasjon – som endte med at 
minst én politimann ble skadet, og flere personer ble pågrepet.» 

• «Sønstelie delte deretter ut plakatene og t-skjortene til aggressive demonstranter. 
Demonstranter som tilhører et ekstremt miljø som Sønstelie selv frekventerer på 
fritiden.» 

• «At Sønstelie fraskriver seg all skyld for det som skjedde, etter å selv ha delt ut 
materiell og uniformering til de voldelige demonstrantene er én ting.» 

• «I tumultene som oppstod som resultat av redaktør Sønstelies demonstrasjon ble 
minst én politimann skadet.» 
 

Klager skriver: 
 
«Det er ikke grunnlag i stoffet eller i faktiske forhold for de opplysningene som kommer 
frem i overskrift og ingress, og redaktør Sønstelie har ikke fått anledning til å 
imøtegå/kommentere de angrep og beskyldninger som fremsettes om ham. 

Det bemerkes at opplysningene i artikkelen, som fremsto som en redaksjonell artikkel 
og ikke et debattinnlegg, benytter seg av konstaterende utsagn som at Sønstelie skal ha ‘laget 
en demonstrasjon’, at han delte ut materiell til ‘aggressive demonstranter’ og at han på 
fritiden ‘frekventerer’ et ekstremt miljø ‘demonstrantene tilhører’. 

Flere av disse opplysningene er faktiske feilaktig og uten rot i virkeligheten, for 
eksempel opplysninger om redaktør Sønstelies private omgangskrets. Resett formidler med 
dette ukritisk falske nyheter eller ‘alternative fakta’.» 
 
Klager mener at artikkelen er et forsøk på «å ta mannen istedenfor ballen» og at den ikke 
forsøker å fremstille saken balansert med flere kilder. 
 
Klager opplyser at redaktør Sønstelie ikke ble kontaktet om anklagene mot ham før 
publisering. Dette er et brudd på kravet om samtidig imøtegåelse, jf. punkt 4.14, ifølge 
klager. Han skriver: 
 
«Det var først etter at Sønstelie selv tok kontakt med resett.no-redaksjonen at det ble reist 
spørsmål om kildegrunnlag, fakta etc. Artikkelen ble senere på dagen fjernet som følge av 
henvendelsen fra bransjenettstedet Medier24. Redaksjonen i resett.no lagde da en ny sak om 
at saken var fjernet fra deres sider.» 
 
Klager mener at også den nye artikkelen som Resett publiserte om saken, brøt med god 
presseskikk. Han mener at Sønstelie heller ikke her fikk tilstrekkelig samtidig imøtegåelse. 
Klager viser til uttalelsen som journalisten av den opprinnelige artikkelen kom med, der 
Sønstelie ble sammenlignet med den tyske naziredaktøren Julius Streicher. Også 
journalistens uttalelse om at alle demonstrantene hadde på seg t-skjorter utdelt av Sønstelie, 
og derfor måtte regnes som uniformerte på samme måte som Odins Soldater, reagerer klager 
på. Han skriver: 



 
  Sak nr. 239/17 

5 

 
«På denne måten gjentar resett.no flere av de presseetiske bruddene de begikk i den første 
artikkelen, jfr VVP 3.2 og 4.14, i tillegg til ett til: 
• 4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.» 
 
Avslutningsvis skriver klager: 
 
«I begge artiklene fremsettes det anklager mot redaktør Erik H. Sønstelie om at han de facto 
ikke opptrer i tråd med pressens etiske regelverk i forbindelse med den aktuelle saken, dvs 
at han ikke opptrer slik en redaktør er pålagt å opptre, jfr VVP 2.2 som beskriver redaktørens 
uavhengighet, integritet og troverdighet, i det han skal ha misbrukt sin posisjon til å oppnå 
private fordeler, sitat ‘Han brukte avisen sin til å oppfordre til en motreaksjon og til å 
fremme sin agenda’. 

Det kan tillegges at Sønstelie flere ganger i ettertid har kontaktet redaksjonen i 
resett.no og tilkjennegitt sitt syn på ikke å ha fått korrigert den siste artikkelen og at Resett 
heller ikke beklaget alle påstandene, alternativt dokumenterte dem. Han har bedt om å få 
snakke med redaktør Helge Lurås. Svaret har hver gang vært at Lurås skulle kontakte ham. 
Pr. dags dato er det ikke skjedd.» 
 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Resett mener at redaksjonen raskt rettet opp i eventuelle brudd som ble gjort i den første 
påklagede publiseringen, gjennom å slette artikkelen og lage en ny artikkel. Samtidig 
erkjenner avisen at publiseringen burde vært håndtert bedre etter flesteparten punktene som 
klager har vist til: VVP punkt 3.2, 4.2, 4.4 og 4.14. 
 
Resett skriver: 
 
«For det første, etter vår første redaksjonelle vurdering var teksten til Johan Slåttavik så 
kommenterende og subjektiv at vi vurderte den åpenbart som en meningsartikkel. Det var 
også derfor vi tok kontakt med ham for å publisere den på Resett. Men når vi ble gjort 
oppmerksom på at det kunne forstås annerledes, erkjente vi etter en ny vurdering at det var 
en relevant innsigelse. Dermed kommer også de nevnte punkter i Vær Varsom-plakaten til 
anvendelse.» 
 
Avisen utdyper: 
 
«Resett erkjenner at det var uklart slik vår publiseringsløsning fungerer om artikkelen var å 
regne som faktasjekket journalistikk eller kommentarstoff gitt at den ble liggende på 
Overskrifter og ikke hadde falt ned i Meningsfeltet. Selve teksten og bruken av bilder i den 
kunne også misforstås. Det at Johan Slåttavik der var titulert som ‘journalist’ - som er hans 
egen tittel på seg selv - gjorde dette uklart, noe vi erkjenner og som forårsaket at vi trakk hele 
artikkelen siden den kunne mistolkes dit hen at det var faktasjekkede opplysninger som 



 
  Sak nr. 239/17 

6 

Resett gikk god for.» 
 
Dette var årsaken til at Resett slettet artikkelen og heller laget en ny artikkel der Erik 
Sønstelie kom til orde, opplyser avisen.  
 
«Resett traff altså tiltak av hensyn til Sønstelie, og vi erkjente feilvurderinger i prosessen 
allerede samme dag. Redaktør Sønstelie er også en offentlig person som må tåle noe mer 
pågåenhet enn mange andre.» 
 
Avslutningsvis skriver Resett at redaksjonen har endret rutiner i etterkant av publiseringen, 
og at avisen har tatt lærdom av saken. 
 
 
Klager mener at Resett ikke har svart opp flere argumenter fra klagen, nemlig anførslene 
som gjelder den andre påklagede artikkelen og anførslene som gjelder punkt 4.13, om 
rettelse. Klager tolker også Resetts tilsvar dithen at avisen medgir brudd på punkt 3.2, 4.2, 4.4 
og 4.14. 
 
Klager skriver videre: 
 
«Det er korrekt at Resett avpubliserte den første artikkelen og omtalte publiseringen som en 
feilvurdering. Men det er ingenting i det Helge Lurås har publisert eller uttalt seg om som 
har karakter av en beklagelse for å ha publisert uriktige opplysninger og påstander uten rot i 
virkeligheten.» 
 
Klager fastholder at Sønstelie ikke fikk svare godt nok i den andre påklagede artikkelen. Han 
får ikke svare på de mest alvorlige anklagene, ifølge klager. Slik klager ser det, var den mest 
alvorlige beskyldningen at Sønstelie frekventerer «et ekstremt politisk miljø», noe som stod i 
den første artikkelen 
 
Han skriver: 
 
«Resett har verken korrigert eller dokumentert opplysningen som presenteres som et 
faktum, om at han frekventerer ekstreme miljøer. Heller ingen lesere har sett noen slik 
beklagelse eller rettelse, slik dette normalt kommuniseres i norske redaktørstyrte medier.» 
 
 
 
Resett hadde ingen flere kommentarer. 
 
 
 
 

 

 
  


