
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 200/17 

 
KLAGER:                               

 
Hans Lysglimt Johansen 

PUBLIKASJON: Dagens Næringsliv 
PUBLISERINGSDATO: 01.09.2017 
STOFFOMRÅDE: Media 
SJANGER: Reportasje 
SØKERSTIKKORD: Opplysningskontroll, hensynsfull arbeidsprosess, rettelse 
REGISTRERT: 04.09.2017 
BEHANDLET I PFU: 27.02.2017 
BEHANDLINGSTID: 173 dager 
KLAGEGRUPPE: Politiker 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Dagens Næringsliv publiserte lørdag 2. september 2017 en artikkel i sitt lørdagsmagasin 
som handlet om den nye nettavisen Resett og det nye partiet Alliansen. Tittelen var: «BlÅ 

RESETT». 
 
På ingressplass stod det: 
 

«Med penger, parti og ny mediekanal prøver noen av landets rikeste menn å flytte 
norsk politikk enda lenger til høyre.» 

 
Brødteksten åpnet med å fortelle om lanseringen av den nye nettavisen Resett: 
 

«Mandag denne uken, midt i valgkampen, var det offisiell åpning av landets nye 
nettavis, Resett. Redaktør Helge Lurås hadde skrevet en tekst om venstresidens 
utopier, naivitet og mangel på realisme, og i sekundene før den offisielle åpningen 
trippet han spent rundt på kontoret ved Rådhusplassen i Oslo. Så ble det datakrasj. 
Ingen kom inn på Resett. Det ble tilløp til panikk. Var det et målrettet 
hackerangrep fra fiender der ute?» 

 
Videre skrev avisen om hvordan partiet Alliansen ble stiftet, og hvem som var involvert i 
prosessen som ledet opp mot stiftelsen.  
 
Et stykke ut i teksten, ble nåværende leder av Alliansen, Hans Lysglimt Johansen, presentert: 
 



 
  Sak nr. 200/17 

2 

«’Om kort tid vil Donald Trump være USAs 45 president håper vi og tror vi’, skrev 
en ukjent herre ved navn Hans Jørgen Lysglimt Johansen i VG. Den tidligere 
datagründeren som nå eide det gamle, liberalistiske tidsskriftet Farmand, kritiserte 
norske mediers dekning av det amerikanske presidentvalget for å være et 
‘ekkokammer av liberal, progressiv, i stor grad venstrevridd 
virkelighetsoppfatning’ og beklaget seg over at de store mediene ikke hadde klart 
å oppdrive stort flere Trump-tilhengere enn ham selv.»  

 
Videre et stykke ut i teksten skrev DN om hvordan Lysglimt Johansen til slutt fikk stiftet 
partiet Alliansen. Enda et stykke ut kom følgende avsnitt om Lysglimt Johansen: 
 

«Alliansens oransje logo ble utover sommeren forbundet med rasisme og jødehat. 
Partilederen laget videoer der han sto foran logoen og snakket om svineriet alle de 
andre partiene sto bak her i landet. Han snakket om ‘negre’ og ‘negroid rapkultur’ 
og masseinnvandringen som truer norske verdier. På Twitter skrev han: ‘Alliansen 
er det eneste partiet som vil gjøre noe med jødeproblemet.’ Og videre: ‘Jødene er 
ikke de eneste som plotter og undergraver, men de er åpenbart i en særstilling.’ 
Og: ‘Den generelle jødiske verdenskonspirasjonen. Norge ut av EØS vil hjelpe. 
Enkelte i Alliansen vil gjeninnføre grunnlovens jødeparagraf.’» 

 
Deretter skrev DN at Lysglimt Johansen i valgkampen ble dyttet av en velger, og videre: 
 

«Hans Jørgen Lysglimt Johansen hadde provosert for mange, for lenge. Nok en 
gang kom han på ‘Dagsrevyen’.» 

 
Lysglimt Johansen ble sitert: 
 

«– (…) Jeg står for en radikal «sanndruelighet». Jeg roter i tabuer, løgner og 
provoserer frem reaksjoner. Det blir for mye for mange, sier han.» 

 
 
Artikkelen ble også publisert på nett fredag 1. september, dagen før den stod i papirutgaven. 
Artikkelen var så å si lik som papirutgaven. Noe var likevel forskjellig. Tittelen på nett var: 
«Historien om milliardærenes nye nettavis». 
 
Ingressen var lik som på papir: 
 

«Med penger, parti og ny mediekanal prøver rike nordmenn å flytte norsk politikk 
lenger til høyre.» 

 
DN brukte en annen formulering enn på papir da den omtalte hva Alliansens logo var blitt 
forbundet med i valgkampen. Det stod «hets mot jøder og homofile» i stedet for «jødehat»: 
 

«Alliansens oransje logo ble utover sommeren forbundet med rasisme og hets mot 
jøder og homofile. Partilederen laget videoer der han sto foran logoen og snakket 
om svineriet alle de andre partiene sto bak her i landet. 

 
Nettartikkelen ble senere rettet og endret. Formuleringen «hets mot jøder og homofile» ble 
endret til «ufordelaktig omtale av jøder og homofile». DN fjernet også omtale av Lysglimt 
Johansens Twitter-meldinger om jøder, fordi de viste seg å være fra en falsk konto. 
 
Avisen publisert en rettelse nederst i artikkelen: 



 
  Sak nr. 200/17 

3 

 
«Første avsnitt under mellomtittelen ‘Valgkamp’ er endret etter at DN ble gjort 
oppmerksomme på at Hans Jørgen Lysglimt Johansens sitater fra Twitter var hentet 
fra en falsk konto i hans navn. Disse er nå fjernet. DN beklager dette.» 

 
En rettelse og beklagelse ble også publisert i papirtugaven førstkommende mandag, 5. 
september 2017. Det stod: 
 

«I reportasjen «Blå Resett» lørdag 2. september ble det referert til Twitter-
meldinger fra Hans Jørgen Lysglimt Johansen, lederen av partiet Alliansen. 
Sitatene fra Twitter var hentet fra en falsk konto i hans navn, og ble fjernet fra 
artikkelens nettversjon da Johansen gjorde avisen oppmerksom på det. DN 
beklager feilen. (…)» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Hans Lysglimt Johansen. Han mener Dagens Næringsliv har brutt god presseskikk 
gjennom å sitere fra en falsk Twitter-konto som om det var hans egen. Han viser til følgende 
punkter: 
 

• Punkt 3.2, om opplysningskontroll 

• Punkt 3.9, om hensynsfull arbeidsprosess 

• Punkt 4.13, om rettelse av feil 
 
Klager skriver: 
 
«DN har brukt 3 Tweets som ser ut som de er fra meg. 
Men, samtlige av disse 3 tweets er tatt fra en annen Twitter konto, en falsk konto som for 
øyet så identisk ut som min egen da de bruke ‘stor i’ istedenfor ‘liten l’ som første bokstav i 
@lysglimt 
Jeg vedkjenner meg dog EN av tweetene, jeg vedkjenner meg den som sier ‘Jødene er ikke de 
eneste som plotter og undergraver, men de er åpenbart i en særstilling’ den er opprinnelig 
fra meg men den er kopiert som en retweet på den falske kontoen.»  
 
Om Twitter-meldingen som han vedkjenner å ha skrevet selv, sier klager: 
 
«Det skal sies at denne tweeten er i kontekst av omskjæring saken hvor Siv Jensen hadde 
besøk fra representanter fra en jødisk institusjon i Belgia, bruker av ordet ‘jøde’ var derfor 
ikke sterkt ladet og berettighet mener jeg, denne konteksten forsvant når den falske kontoen 
kopierte tweeten.» 
 
Klager mener det var åpenbart at den falske kontoen var en «parodikonto». Han skriver: 
 
«Likevel publiserer DN dette som om de er ekte, det er på en måte kuliminasjonen på 
storyen og er designet for å sverte meg og de andre i storyen. Dersom dette hadde vært 
fjernet ville artikkelens sverte-kraft blitt betydelig svekket.» 
 
DN kontrollerte ikke meldingene med ham før publisering, opplyser klager. Han skriver 
videre at DN har brukt ordet «jødehets». Det var ikke er grunnlag for å bruke et slikt ord, 
hvis man ser bort i fra de falske Twitter-meldingene, mener klager. 



 
  Sak nr. 200/17 

4 

 
Avslutningsvis skriver klager: 
 
«Det skal sies at DN har fjernet sitatene fra den digitale artikkelen, lagt til en beklagelse og 
trykket en beklagelse i papirutgaven.» 
 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagens Næringsliv avviser å ha brutt god presseskikk. Avisen mener at saken hadde 
offentlig interesse, og viser til punkt 1.4, om pressens rett til å informere om det som skjer i 
samfunnet. 
 
Avisen skriver: 
 
«Lysglimt Johansen, grunnleggeren av partiet Alliansen, ble i forbindelse med 
dokumentaren intervjuet av DN to ganger. Det første intervjuet varte i 42 minutter. Det 
andre intervjuet varte i 12 minutter og var i stor grad en opprydningsrunde siden andre 
kilder hadde kommet med litt ulike versjoner av samme hendelser.  

Lysglimt Johansen har gjennom sommeren brukt en retorikk som i stor grad handler 
om å problematisere påvirkning fra jøder og sionisme og muslimer.  

Som han selv skriver i en tweet allerede tidlig i august: ‘Det var ikke min intensjon, 
men min valgkamp har gravitert mot innvandrere, muslimer, jøder, neger-gangsterrappere 
og homser’.»  
 
DN skriver følgende om Twitter-meldingene som klager reagerer på: 
 
«Da DNs reporter skulle beskrive turbulensen rundt Alliansen i sommer valgte han å gjøre 
dette ved å sitere blant annet tre tweeter, dette for å bruke Lysglimt Johansens egne 
formuleringer istedenfor egne: ‘Alliansen er det eneste partiet som vil gjøre noe med 
jødeproblemet’. Og videre: ‘Jødene er ikke de eneste som plotter og undergraver, men de er 
åpenbart i en særstilling.’ Og: ‘Den generelle jødiske verdenskonspirasjonen. Norge ut av 
EØS vil hjelpe. Enkelte i Alliansen vil gjeninføre grunnlovens jødeparagraf’, skrev DN.  
Dessverre viste det seg at to av disse tweetene var hentet fra det Lysglimt Johansen opplyste 
var en falsk twitter-konto.» 
 
Avisen opplyser at feilen ble fjernet fra nettartikkelen og en rettelse publisert nederst i 
artikkelen, straks redaksjonen ble gjort oppmerksom på det. DN publiserte også en 
beklagelse i papirutgaven, som stod på trykk 5. september 2017. 
 
Avisen opplyser videre: 
 
«Lysglimt Johansen skrev et leserinnlegg der han gjentok beskyldninger om at DN hadde 
laget en ‘manipulativ røverhistorie full av oppspinn sprøyt og bevisst løgn’. Dette, skrev 
Lysglimt Johansen, er en ‘berettiget kritikk’. I tråd med den generelle oppfordringen om 



 
  Sak nr. 200/17 

5 

raushet knyttet til VVP 4.15, ble dette tilsvaret satt på trykk uredigert - både på nett og i 
avisen.» 
 
DN forteller at klager tok kontakt med redaksjonen på ny, 8. september 2017, fordi han 
mente at avisen ikke hadde dekning for å skrive at han var blitt kjent for «jødehets». DN 
omformulerte derfor ordet til «ufordelaktig omtale av jøder» i nettartikkelen. 
 
Avisen ønsker imidlertid ikke å trykke en ny beklagelse: 
 
«DN har (…) avvist å formulere en ny beklagelse slik han ønsket. Lysglimt Johansens ba om 
at DN skulle ‘rette denne som et notat spesielt til Regjeringen, Sanner, og Røe Isaksen og 
understreke at tweetene var falske, og at dere ikke hadde grunnlag for disse påstandene eller 
om "jødehets"’. 
Det har DN ikke gjort.» 
 
Avslutningsvis skriver avisen: 
 
«DN har etter beste evne forsøkt å håndtere oppfølgingen i tråd med normal skikk regulert i 
Vær Varsom-plakaten.» 
 
 
Klager fastholder at DN har brutt god presseskikk. Han skriver: 
 
«Disse falske twitter meldingene er ikke bare en uskyldig liten del av artikkelen, de er det 
bærende elementet, punchlinen om man vil. 
Artikkelen er skrevet for å sverte de som omtales, og dette toppes med disse falske twitter 
meldingene. 
Dersom DN hadde undersøkt rundt disse falske twitter meldingene måtte de ha skrevet om 
hvordan saken topper seg, og de ville antagelig ikke funnet noe like graverende å henge 
saken på. 
DN burde derfor vist ekstra aktsomhet.» 
 
 
Dagens Næringsliv avviser at de falske Twitter-meldingene var et bærende element i 
artikkelen. Avisen skriver videre: 
 
«At noen av de gjengitte sitatene fra Hans Jørgen Lysglimt Johansens Twitter-konto stammet 
fra det som oppgis å være en falsk Twitter-konto er beklagelig.  
DN vil likevel peke på at Twitter-meldingene fra Johansens ekte konto er svært like dem som 
fremkommer på den falske.  
DN har i tidligere korrespondanse lagt ved sitater om blant annet jøder og homofile fra 
Johansens ekte Twitter-konto som bekrefter likhetene mellom det som oppgis å være 
meldinger fra en falsk konto.» 
 
DN skriver også: 
 
«Hans Jørgen Lysglimt Johansens aktiviteter på sosiale medier, i etablerte medier, i 
nyhetsinnslag på fjernsyn, i debatter og i valgkampvideoer han selv har laget bekrefter at 
han i hele den aktuelle perioden artikkelen omtaler har forsøkt å provosere for å få 
oppmerksomhet, og noen av hans viktigste skyteskiver har nettopp vært jøder, homofile og 
‘negre’.» 



 
  Sak nr. 200/17 

6 

 
Avslutningsvis skriver avisen: 
 
«DN beklager at avisen kom i skade for å sitere fra en falsk Twitter-konto. Dette har avisens 
journalister selvfølgelig ikke gjort med vitende og vilje, da denne type feil svekker 
artikkelens og avisens troverdighet. Da feilen ble oppdaget erkjente avisen feilen 
umiddelbart og endret og beklaget både på papir og digitalt. (…)» 
 
Avisen understreker igjen at den trykket et leserinnlegg fra Lysglimt Johansen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


