
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 028/17 

 
KLAGER:                               

 
Initiativretten ved Norsk Presseforbunds (NPs)  
kst. generalsekretær Nils Øy 

ADRESSE: Rådhusgata 17 
PUBLIKASJON: Aftenposten  
PUBLISERINGSDATO: 04.01.2016 (nett), 05.01.2016 (papir) 
STOFFOMRÅDE: Helse/skole/justis 
SJANGER: Nyhetsartikler 
SØKERSTIKKORD: Omtale av barn 
REGISTRERT: 07.02.2017: Søknad om klagefrist kan fravikes  

17.02.2017: PFU vedtok at klagefrist fravikes  
18.02. 2017: Klage mottatt 
20.02.2017: Igangsettelse av klagen 

BEHANDLET I PFU: 18.04.2017 
BEHANDLINGSTID: 60 dager 
KLAGEGRUPPE: Initiativretten 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.: 4.8 
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Følgende klagesaker omhandler samme sakskompleks og 

behandles hver for seg i samme møte:  
* Initiativretten mot ni medier: Aftenposten (028/17), Budstikka 
(029/17), Dagbladet (030/17), Dagsavisen (031/17), NRK 
(032/17), NTB (033/17), TV 2 (034A/17), Valdres (035/17) og 
Verdens Gang (036/17).  
* NN med flere mot TV 2 (034B/17) 

* Christine Meling mot Budstikka (291/16). 
 

 
SAMMENDRAG:  
 
Aftenposten publiserte en artikkel på nett, mandag 4. januar 20 kl. 15.10, med tittelen: 
«Bærumsordfører ber fylkesmannen og politiet vurdere nøye om jenta ble mobbet», og 
ingressen: 

 
«Bærumsordfører Lisbeth Hammer Krog ber Fylkesmannen i Oslo og Akershus 
vurdere om kommunen har gjort det de skulle i saken der 13-åringen døde.» 

 
 
 



 
  Sak nr. 028/16 

2 

I artikkelen stod det:  
 
«Politiet opplyste på en pressekonferanse i formiddag at jenta trolig døde på grunn 
av avmagring, men at dødsårsaken ikke er bekreftet. Moren er siktet i saken, og vil 
trolig bli avhørt mandag kveld. 
 
Etter det Aftenposten erfarer, ble jenta mobbet, og moren kjempet i årevis for at 
hun skulle få hjelp. Bærumsordfører Lisbeth Hammer Krog ber Fylkesmannen i 
Oslo og Akershus vurdere om kommunen har gjort det de skulle i saken der 13-
åringen døde.  
 
— Mobbeproblemet er et spørsmål både fylkesmannen og politiet må se nøyere på, 
sier ordføreren på spørsmål fra Aftenposten. 
 
Moren sendte brev til Fylkesmannen like etter skolestart i høst og beskrev 
vanskelige psykososiale forhold på skolen. Det får Aftenposten bekreftet fra 
Fylkesmannen i Oslo og Akershus.» 
 
[…] 
 
«Det har også kommet frem at jenta byttet barneskole, og at mistrivsel kan ha vært 
en årsak til dette. De to barneskolene i området sogner til samme ungdomsskole, 
Mølladammen». 
 
[…] 

«Den 13-årige jenta har vært elev ved Gullhaug og Lesterud barneskoler og senere 
ved Mølladammen ungdomsskole fra skolestart og frem til høstferien 2015.»  

Artikkelen var illustrert med flere bilder, blant annet et bilde av Mølladammen 
ungdomsskole. 

 
Tirsdag 5. januar 2016 ble en artikkel publisert i papiravisen med stikktittelen: «Ifølge kilder 

nær familien skal moren ha kjempet i flere år for at datteren skulle få hjelp», tittelen: 
«Mener datteren (13) ble mobbet i årevis» og ingressen: 

 
«Moren til den 13 år gamle jenta som døde på nyttårsaften, ble skrevet ut fra 
sykehuset og pågrepet i går. Kvinnen, som er i 40-årene, er siktet for grov 
omsorgssvikt med døden til følge.» 

 
Artikkelen startet med å referere til gårsdagens pressekonferanse, der det fremkom at 
dødsårsaken trolige var avmagring. I artikkelen stod det videre: 

 
«Flere kilder i familiens omgangskrets sier at de mistenker at jenta over tid har 
lidd av spiseforstyrrelser.» 

 
Under mellomtittelen «Moren kjempet i årevis» stod det: 
 

«Etter det Aftenposten erfarer ble jenta mobbet, og moren kjempet i årevis for at 
hun skulle få hjelp. Bærums ordfører, Lisbeth Hammer Krog, ber fylkesmannen i 
Oslo og Akershus vurder eom kommunen har gjort det de skille. - 



 
  Sak nr. 028/16 

3 

Mobbeproblemet er et spørsmål både fylkesmannen og politiet må se nøyere på, 
sier ordføreren på spørsmål fra Aftenposten. Moren sendte brev til Fylkesmannen 
like etter skolestart i høst og beskrev vanskelige psykososiale forhold på skolen. 
Det får Aftenposten bekreftet fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Norsk Presseforbunds (NPs) konstituerte generalsekretær, Nils Øy, som bruker sin 
initiativrett og klager inn ni medier, deriblant Aftenposten. 
 
Klager mener mediene har brutt Vær Varsom-plakatens (VVPs) punkt 4.8 når det gjelder 
omtalen av mobbing de første dagene etter at dødsfallet ble kjent: «I alle de innklagde 
publikasjonene er det etter min oppfatning i større eller mindre grad unnlatt å «ta hensyn til 
hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barn(et). […] De innklagde mediene har 
gjennomgående brakt kategoriske påstander om at mobbing er skjedd, uten særlig forbehold, 
og i flere tilfeller også slik at lyttere, seere og lesere må få det bestemte inntrykk at den 
påståtte mobbingen i mer eller mindre grad førte til det tragiske utfallet.» 
 
Etter klagers mening var dekningen preget av at påstander raskt ble til fakta: «Med mange 
års erfaring i faget er jeg klar over at når en slik tragedie inntreffer under omstendigheter 
som i denne saken, der nye overraskende opplysninger kommer til i stort tempo, vil det ofte 
forekomme publiseringer som ikke er blitt tilstrekkelig undersøkt. Ofte bringer mediene 
videre hva konkurrentene melder uten nødvendige forbehold eller egne undersøkelser. I 
denne saken mener jeg å se at informasjon med tynt grunnlag i utgangspunktet, temmelig 
hurtig vokste fra den ene publikasjon til den andre, for å ende opp som nærmest kategoriske 
fakta.»  
 
Klager erkjenner at det er lett å være etterpåklok, men mener likevel det er grunn til å stille 
spørsmål til om omtanken og hensynet til berørte barn, var tilstrekkelig fremme i 
bevisstheten i redaksjonene. Klager skriver: «Når påstått mobbing tas opp i mediene, for 
eksempel når omtalte barn i alderen seks til ti år og er fullt anonymisert, vil det som oftest 
være mulig for foreldre å verne barna selv overfor medieomtalen. Slik er det ikke når barna 
er i overgangen til ungdomstrinnet og mobbepåstandene knyttes til en dramatisk nyhet som 
i dagevis dominerer det nasjonale nyhetsbilde i alle medier, og som direkte identifiserer 
skolene. Enhver må kunne forstå hvilke belastninger dette kan få for de omtalte, uansett om 
påstandene er sanne eller ikke. I slike tilfeller er det bare mediene selv som har ansvar for å 
tenke på konsekvensene og dermed verne barna, slik VVP punkt 4.8 krever.» 
 
Klager er klar over at spørsmålet skal vurderes for hvert enkelt medium og på grunnlag av 
omstendighetene på publiseringstidspunktet. På publiseringstidspunket var dødsfallet til en 
13-åring sakens kjerne, skriver klager og fortsetter: «Da inngår også kunnskapen om at 
påstandene om mobbing kunne bli knyttet direkte til det tragiske utfall i saken, slik det også 
ble gjort i noen av mediene. […]. Nøkkelspørsmålet som mediene må stille seg i en slik 
situasjon, er om det er tilrådelig – på det aktuelle tidspunkt – å trekke fram mobbepåstander 
overhodet.» 
 
Når det gjelder Aftenpostens omtale, reagerer klager på følgende setning: «Etter det 
Aftenposten erfarer ble jenta mobbet, og moren kjempet i årevis for at hun skulle få hjelp.», 
som han mener er konstaterende og ubegrunnet: «I hovedsak dreier artiklene seg om 
mobbing i Bærumskolene, men det fremkommer ingen ytterligere kilder for eller 



 
  Sak nr. 028/16 

4 

dokumentasjon av den mobbing som avisen "erfarer".» 
Klager merker seg at Aftenposten har presisert og endret setningen. 
 
 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Aftenposten støtter bruken av initiativretten i denne saken, men mener Aftenposten ikke har 
brutt god presseskikk og at det også i denne klagesaken «må være rom for nyanser og 
individuell behandling av mediene, slik Øy selv skriver i klagen».  
 
Om kunnskapen før publisering, viser Aftenposten til flere muntlig og skriftlige kilder. 
Mobbepåstandene var fra første stund den sentrale delen av den siktede morens 
rettslige forsvar, og morens opplysninger ble bekreftet av kilder nær familien, og i 
nærmiljøet. Videre hadde Aftenposten innsyn i og fikk bekreftet et brev moren skrev til 
Fylkesmannen i Oslo og Akershus høsten 2015 om vanskelig psykososiale forhold ved 
skolen. Avisen hadde opplysningene om at jenta hadde byttet skole, og at dette av moren var 
begrunnet med mobbing.  Aftenposten mener det lå et berettiget informasjonsbehov til 
grunn for omtalen av mobbing: 
 
«1. Mobbebakgrunnen var en sentral del av morens forklaring og viktigste forsvar i 
den politietterforskningen som ble innledet gjennom siktelsen mot henne. Både 
ut fra et rettssikkerhetsperspektiv og ut fra at den viktigste forventningen til 
pressen er at den skal bidra til å få frem all relevant informasjon, må 
hovedregelen være at siktedes versjon blir referert. 
 
2. Mobbepåstandene var allerede godt kjent i nærmiljøet da vi publiserte de 
innklagede artiklene. 
 
3. Det var et åpenbart og berettiget informasjonsbehov etter tragedien. I en 
situasjon som dette hvor informasjon og ulike versjoner allerede er et tema 
lokalt, er det som hovedregel riktig å omtale påstandene. En fortielse kan føre til 
unødige spekulasjoner og belastning – også for barn, mens åpenhet kan føre til 
at relevante momenter i saken kommer raskere frem. Sosiale medier har økt, 
ikke svekket behovet for at pressen belyser også de mer problematiske sidene 
av en sak - men selvsagt på det samme etiske grunnlaget.» 
 
Når det gjelder vurderingene som ble gjort med tanke på barna, var det - ifølge avisen - to 
åpenbare hensyn som sto mot hverandre: «På den ene siden sterke grunner som taler for at 
morens versjon blir referert som en del av saken (…), på den andre siden det særlige 
hensynet til barn som kunne føle skyld eller på annen måte bli rammet av omtalen.» 
 
Ifølge Aftenposten var det mulig å balansere disse to hensynene ved å legge vekt på to 
punkter i VVP, punkt 4.1 (saklighet og omtanke) og 4.7 (identifiseringspunktet). 
 
Aftenposten mener barna ikke er identifisert i deres omtale, og at artiklene er uten 
identifiserende elementer for andre enn et nærmiljø som allerede kjente saken. Avisen 
anfører videre at den var nøye med å ikke beskrive hva den påståtte mobbingen skulle ha 
bestått i, hvor den skulle skjedd, eller i hvilke sammenhenger, situasjoner eller grupper. Det 
vises også til at avisen i titler og innganger på de to artiklene (nett og papir) la vekt på å ikke 



 
  Sak nr. 028/16 

5 

konstatere, men i stedet tydelig få frem at det handlet om påstander som nå skulle 
undersøkes. 
 
Når det gjelder setningen som fremheves i klagen, skriver Aftenposten: «Siste del av 
setningen mener vi er uproblematisk og det ville være en forsømmelse å ikke referere dette 
momentet. Vi er enig i at første del av setningen, "erfarer at jenta ble mobbet", isolert sett kan 
leses konstaterende. Den må imidlertid vurderes i sammenheng med tittel, ingress og 
fremstillingen i resten av artikkelen, hvor vi tar de nødvendige forbehold.» Det vises også til 
at setningen kommer først nede i brødteksten. Avisen mener formuleringen ikke bidro til å 
utvide kretsen som kjente til påstandene. 
 
Avisen mener hovedinntrykket, både for dem som kun har lest tittelen og for de som har lest 
det hele, må være at påstandene skal undersøkes.  
 
Når det gjelder hvorvidt det var tilrådelig - på det aktuelle tidspunktet - å trekke frem 
mobbepåstandene overhodet, skriver avisen: «Vi mener det. Som vi har redegjort for forelå 
det sterke hensyn som tilsier at vi skulle bringe morens versjon på en nøktern måte. I en tid 
hvor barn og voksne deler informasjon i realtid er det også problematisk ikke å belyse 
morens forklaring på dette tidspunktet. Sosiale medier har økt, ikke svekket behovet for at 
pressen på et så tidlig stadium som mulig også går inn i de vanskeligste sidene av slike 
saker. Kravet til etikken vil måtte være det samme som før.» 
 
Oppsummert mener Aftenposten at den har hatt høy bevissthet for å unngå at Aftenpostens 
omtale skal føre til en ytterliggere belastning for barn i en svært vanskelig situasjon: «Vi 
fulgte VVPs krav om særlig omtanke der barn kan bli rammet ved å fremheve at det dreide 
seg om påstander, ved å gi artikkelen en nøktern presentasjon og være bevisste på at vi ikke 
skulle bidra til å identifisere grupper eller enkeltpersoner.» 
 
«Den spesifikke setningen kunne hatt de forbeholdene som artiklene ellers har i tittel, tekst 
og presentasjon. Vi mener imidlertid at setningen, gitt presentasjon og konteksten den står i, 
ikke innebærer et brudd på presseetikken.» 
 
 
Klager er enig i at saken var av stor allmenn interesse og krevde omtale, men stiller fortsatt 
spørsmål til nødvendigheten av å publisere konstaterende påstander om mobbing: «Etter 
mitt skjønn er det likevel grunn til å spørre, selv om dette var en sentral del av morens 
forklaring, om det på dette tidspunkt var nødvendig og berettiget å publisere så relativt 
konstaterende påstander om mobbing i barneskolene i Bærum.» 
 
Klager mener Aftenposten kommer nokså lettvint og summarisk til en konklusjon. For selv 
om konkrete hensyn ble tatt, så forklarer ikke det, slik klager det, at avisen kan «erfare at 
jenta ble mobbet». 
 
Klager etterlyser også en drøfting av muligheten for helt å unngå å omtale mobbingen på 
dette tidlige stadium av saken: «Jeg minner om at redaksjonen her sto overfor en situasjon 
der leserne skulle gis bakgrunn for et barns død, og der det mer eller mindre vises til at barns 
mobbing lå bak den tragiske hendelsen. Det er nettopp i slike situasjoner at journalistens og 
redaktørens etiske refleksjon som er uttrykt i VVP punkt 4.8 må komme frem.»  
 
For øvrig merker klager seg at det påklagde avsnitt i nettartikkelen, om hva avisen har 
«erfart», nå er endret slik at det nå står «Aftenposten er kjent med påstander om at jenta ble 



 
  Sak nr. 028/16 

6 

mobbet (..)». Klager skriver: «Dette er en formulering med et klart forbehold, i motsetning til 
den opprinnelige ordlyd.» 

 

 
Aftenposten svarer på klagers spørsmål: «Kunne vi latt være å bringe frem det den siktede 
morens advokat fremførte som det bærende elementet i hennes forsvar for sin egen 
handlemåte? […] Det ville i såfall innebære at vi kun bragte opplysningen om at moren var 
siktet for grov omsorgssvikt og unnlot å nevne mobbepåstandene. Etter vår oppfatning ville 
det vært høyst problematisk. Vår oppgave er å bringe frem relevante opplysninger i en sak 
med stor allmenn interesse som dette var og er. Dette går til kjernen i pressens rolle. Det er, 
etter Aftenpostens oppfatning, ikke åpenbart at det å fortie morens versjon ville 
innebære å ta særlig hensyn til barn. Ryktene rundt mobbepåstandene var en realitet. 
Det å underslå opplysninger ville også kunne nøre opp under spekulasjoner som 
rammet barn. Vi vurderte, og vurderer det fortsatt slik, at en nøktern fremstilling av ulike 
elementer i saken er det som best sikrer offentlighetens interesse. Også når vi tar et særlig 
hensyn til at det er barn involvert.» 
 
Videre skriver Aftenposten: «Kunne vi fått frem morens forsvar og likevel gjort det på en 
mer skånsom måte? […] Ja, vi kunne med fordel unngått ordet «erfarer»,» skriver 
Aftenposten. «Sett i lys av presentasjon, plasseringen av setningen i artikkelen og de øvrige 
opplysningene i artikkelen, mener vi at denne ene formuleringen likevel ikke innebærer et 
brudd på presseetikken. Totalt sett er artikkelen i Aftenposten nøktern i formen, med få 
detaljer, og mobbepåstandene er ikke knyttet direkte til det tragiske utfallet av saken.  
(…) Dessuten bidro ikke formuleringen til å utvide kretsen som kjente til påstandene.» 
 
Aftenposten viser til at «erfarer»- formuleringen ble rettet opp etter at avisen mottok klagen,  
«I dette tilfellet la vi inn et forbehold i denne ene setningen, i tråd med tittelen, inngangen og 
opplysningene ellers i artikkelen. Vår praksis gjelder også om disse opplysningene 
fremkommer i en PFU-klage og selv om dette - ubegrunnet - kan oppfattes som en 
innrømmelse av ”skyld”.» 
 
Aftenposten mente det var berettiget og riktig å bringe inn morens forsvar, med 
mobbepåstandene, og avisen hevder den gjorde det den kunne for å dempe eventuelle 
konsekvenser for de involverte barna, og viser til VVP 4.8, 4.7 og 4.1.  
 
  


