
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 112ABC/16 
 

 
KLAGER:                               

 
A: Trine Strømme  
B: Samuel Rostol  

C: Tanja Kalchenko/HePla 
ADRESSE: A: Kingos gate 20 H0507, 0457 Oslo  

B: 4480 Kvinesdal  

C: Skådalsveien 36 K, 0781 Oslo 
PUBLIKASJON: Forskning.no 
PUBLISERINGSDATO: 17.04, 13.06.2016 
STOFFOMRÅDE: Mat og helse 
SJANGER: Ikke redaksjonelt innhold 
SØKERSTIKKORD: Skillet mellom journalistikk og reklame 
REGISTRERT: A: 18.04 B: 20.04 C: 20.06.2016 
BEHANDLET I PFU: 23.08.2016  
BEHANDLINGSTID: 125 dager, 123 dager, 63dager 
KLAGEGRUPPE: Privatpersoner, fagperson/leder 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallellsak 163/16, klager C mot NTB, behandles samtidig. 

 
SAMMENDRAG:  
 
Forskning.no publiserte søndag 17. april 2016 en artikkel med følgende tekst øverst i 
artikkelen: «*Fra forskningsmiljøene. En artikkel fra Opplysningskontoret for 

Meieriprodukter». Deretter et illustrasjonsbilde av en hals med tegn på struma, og tittelen: 
«Får du i deg nok jod?» Ingressen var: 
 

 «BAKGRUNN: Før 1950-tallet var struma et helseproblem i Norge. Endringer i 
nordmenns kosthold skaper nå bekymring igjen.»  

 

Byline stod slik: 

 

 Guro Waage 
 klinisk ernæringsfysiolog 
 

En artikkel fra 
Opplysningskontoret for 
Meieriprodukter 

 
 
 

http://forskning.no/stofftype/bakgrunn
http://forskning.no/profil/guro-waage
http://forskning.no/institusjon/opplysningskontoret-meieriprodukter
http://forskning.no/institusjon/opplysningskontoret-meieriprodukter


 
  Sak nr. 112ABC/16 

2 

Artikkelen startet slik: 

«Du har kanskje hørt om jod og vet at det er viktig for å unngå struma? Det du 
trolig ikke vet, er at norske kuer siden 1950-tallet har fått jodberiket fôr og dermed 
gitt oss jodrik melk, slik at få nordmenn er utsatt for denne mangeltilstanden 
lenger. Nordmenns endrede kostvaner har imidlertid ført til at jodmangel kan 
være aktuell igjen.» 

Under mellomtittelen «Melk og meieriprodukter som kilde til jod» stod det: 
 

«Melk og meieriprodukter står i dag for nesten 60 prosent av jodinntaket i den 
norske befolkningen. […]. Det som er bekymringsfullt, er at vi nordmenn også har 
redusert inntaket av melk betraktelig siden 90-tallet, ifølge ernæringsekspertene. 
Kaja Helland-Kigen, klinisk ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for 
meieriprodukter, synes dette er en urovekkende trend. 
– Selv om innholdet av jod i melk kan variere noe, er det fremdeles den viktigste 
kilden vi har til jod i norsk kosthold, sier hun. Totalt sett er det melk og yoghurt 
som bidrar med mest jod i det norske kostholdet. Gulost er ikke en så god kilde. I 
ystingen skilles nemlig det meste av jod fra ostemassen. Brunost derimot, som 
lages av restene av osteproduksjonen, inneholder mye jod og kan være en god 
kilde.» 

 
Under mellomtittelen «Hva gjør myndighetene?»  stod det blant annet: 

 
«Flere forskere undersøker også konsekvensene av mild og moderat jodmangel. 
Dette kan bidra til å kartlegge hvor store tiltak som eventuelt må iverksettes. 
– Til syvende og sist er det hvor bevisste vi er på vårt eget kosthold som er 
avgjørende. Vi har noen gode kilder til jod i Norge, så en måte å snu denne 
negative utviklingen på er å sørge for å inkludere nok fisk og meieriprodukter i 
kostholdet vårt, sier Helland-Kigen.» 

 
Til slutt i artikkelen, under tittelen «Referanser», ble en rekke kilder oppgitt: diverse 
forskningsrapporter, undersøkelser og fagbøker.  
 
I artikkelens høyre spalte ble det publisert faktaboks om «Struma» og om «Jod». Under her 
var det også publisert en tekstboks med logo:  
 

 «I samarbeid med Opplysningskontoret for Meieriprodukter»  

  
 
På forsiden av Forskning.no (fronten) var artikkelen publisert på en grålig merket bakgrunn 
og hadde følgende topptekst: «*Fra Opplysningskontoret for meieriprodukter». Deretter 
det samme illustrasjonsbilde fra artikkelen (hals med tegn på struma), med tittelen «Får du i 

deg nok jod?» og ingressen: «BAKGRUNN: Før 1950-tallet var struma et helseproblem i 
Norge. Endringer i nordmenns kosthold skaper nå bekymring igjen.»  
 
Selve url’en til artikkelen var: «http://forskning.no/forebyggende-helse/2016/04/jod-det-

glamte-naeringsstoffet».  
 
 

http://forskning.no/stofftype/bakgrunn
http://forskning.no/institusjon/opplysningskontoret-meieriprodukter


 
  Sak nr. 112ABC/16 

3 

Mandag 13. juni 2016 ble en artikkel publisert på Forskning.no med toppteksten: «Fra 
forskningsmiljøene. En artikkel fra NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige 
universitet». Deretter et illustrasjonsbilde av en person som markerte avstand til melk og 
rødt kjøtt. Bildeteksten var: «Det er trendy å velge bort kjøtt og melk fra kostholdet. Det 
kan få konsekvenser for helsen. (Foto: Janne Karin Brodin)»  

Tittelen var: «- Rødt kjøtt og melk er sunt» og ingressen:  

 
 «Det er ingen grunn til å hoppe på trenden med å kutte ut rødt kjøtt og melk, 
 ifølge ernæringsprofessor.» 
 
Byline stod slik: 
 

Janne Karin Brodin 
rådgiver 

 
En artikkel fra 
NMBU - Norges miljø- og 
biovitenskapelige universitet 

Artikkelen startet slik: 

«Et kosthold uten kjøtt og melk kan være mer skadelig enn sunt, ifølge 
ernæringseksperter. Et variert kosthold dekker behovet for næringsstoffer. Det 
motsatte kan skje hvis du hopper på en av de mange kostholdstrendene. 
Blant unge mennesker og spesielt unge jenter er det trendy å unngå visse typer 
mat, for eksempel fordi de synes det er etisk uforsvarlig å spise kjøtt. Problemet er 
at et slikt kosthold i verste fall kan føre til mangel på viktige næringsstoffer. Det 
kan skade helsen din, ifølge professor i ernæringsfysiologi Anna Haug ved 
NMBU. Hun påpeker at dette er spesielt ille for fostre og barn, som kan få 
uopprettelige utviklingsskader på grunn av mors kosthold når hun er gravid og 
ammer. Kostholdet foreldrene gir barnet i oppveksten betyr også mye.» 

I artikkelens høyre spalte stod følgende tekstboks med logo: «I samarbeid med NMBU - 
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet»  

 
 
Også i denne artikkelen ble det publisert en liste med referanser til diverse faglitteratur. 
 
 
KLAGENE:  
 
To ulike klagere (A og B) har klaget inn den første artikkelen. Én klager (C) har innklaget den 
andre. Artiklene er av lik karakter, og alle tre klagere påklager samme punkt i Vær Varsom-
plakaten, punkt 2.6: «Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal 
være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også 
ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det 
enkelte mediums journalistiske presentasjon.»  

 
Klager A, en leser av Forskning.no, hevder at den påklagede artikkelen ikke er en 
journalistisk artikkel, men en markedsføringsartikkel for melk. Ifølge klager driver 

http://forskning.no/profil/janne-karin-brodin
http://forskning.no/institusjon/norges-milj%C3%B8-og-biovitenskapelige-universitet-nmbu-0
http://forskning.no/institusjon/norges-milj%C3%B8-og-biovitenskapelige-universitet-nmbu-0
http://forskning.no/institusjon/norges-milj%C3%B8-og-biovitenskapelige-universitet-nmbu-0


 
  Sak nr. 112ABC/16 

4 

avsenderen, Opplysningskontoret for meieriprodukter (OFM), ikke med forskning, men med 
markedsføring. En presentasjon eller merking av artikkelen som «forskning», er ifølge klager 
villedende og ikke i tråd med VVP punkt 2.6. 
 
Hun skriver: «OFM er ikke et forskningsmiljø, men et bransjeeid selskap som skal drive 
markedsføring av meieriprodukter.» Klager viser til selskapets Melkemelding 2014 (vedlagt), 
og skriver: «En artikkel om melk, levert av et selskap som driver med markedsføring av 
melk, kan vanskelig tolkes som noe annet enn nettopp markedsføring – forutsatt at man har 
forstått hvem avsenderen er!»  
 
Klager mener også at det fremgår av artikkelens innhold at hele poenget med artikkelen er å 
markedsføre melk: «Her fremmes inntak av meieriprodukter som det viktigste tiltaket for å 
unngå jodmangel.»  
 
Videre skriver klager at Forskning.no har listet opp OFM som en av sine 
samarbeidspartnere, og OFM har fått slippe til med en rekke artikler på nettstedet 
Forskning.no. I samtlige artikler er OFM presentert som et «forskningsmiljø». Klager skriver 
«Når nettavisen Forskning.no lar OFM slippe til med slikt innhold, uten at OFMs agenda 
gjøres kjent, men snarere fremstilles som noe helt annet, viskes skillet mellom journalistikk 
og markedsføring ut. Det blir også nærliggende å spørre om Forskning.no selv har 
økonomiske interesser av samarbeidet.» 
 
Klager mener samarbeidet med OFM, slik det presenteres på nettsidene til Forskning.no, 
bryter med regler om et klart skille mellom reklame og redaksjonelt innhold, det vil si Vær 
Varsom-plakatens punkt 2.6, og at denne praksisen bidrar til å svekke tilliten til 
Forskning.no som en seriøs og uavhengig avis.  
 

 
Klager B er og leser av Forskning.no. Også han mener den første artikkelen er et brudd på 
VVP punkt 2.6, fordi artikkelen er reklame som ikke er merket. Det fremgår ikke noe sted at 
dette er en annonsetekst, skriver klager. Også han hevder at Opplysningskontoret for 
Meieriprodukter er en markedsføringsorganisasjon, og skriver: «[OFM] burde ikke få fritt 
spillerom til å promotere melkeprodukter når de ikke har en vitenskapelig integritet som 
inkluderer en bredere vurdering av materiellet de presenterer.» 
 
Også klager B reagerer på innholdet i artikkelen som han mener skremmer leserne til å 
drikke melk for å unngå struma. Innholdet er, slik klager ser det, både feilaktig og 
feilrepresentert, og tar ikke med seg relevant forskning som sier imot. Artikkelen «holder 
IKKE journalistisk nivå på noe som helst nivå.» Dette er ren markedsføring, skriver klager.  
 
 
Klager C er lege og leder ved foreningen Helsepersonell for plantebasert kosthold (HePla). 
Hun reagerer på samme måte som klager A og B på artikkelen fra NMBU der det hevdes at 
rødt kjøtt og melk er sunt. Også hun mener artikkelen er reklame og ikke journalistikk eller 
forskning.  
 
Klager spør: «Tenker folk flest at universiteter selger noe/ har kommersielle interesser? At 
saker fra universiteter kan være kommersielt innhold/reklame?» Klager mener publikum i 
stedet oppfatter «Universiteter gir (nøytral) kunnskap og er eid av staten (som hovedregel i 
Norge).»  
 



 
  Sak nr. 112ABC/16 

5 

Klager skriver: «Det er ikke åpenbart for publikum at artikkelen er et kommersielt innhold 
(PR-stoff). Dette kommersielle innholdet (PR-stoffet) kan enkelt forveksles med forskning.no 
sin journalistiske presentasjon.» Også hun viser til Vær Varsom-plakatens punkt 2.6, som 
pålegger mediene et klart skille mellom journalistikk og reklame. 
 
Videre spør hun: «Vet de aller fleste lesere at forskning.no lever bl.a. av det 
«forskningsmiljøene» betaler inn?» Klager mener merkingen «fra forskningsmiljøene» og «I 
samarbeid med» ikke er en tydelig merking av at dette er betalt stoff. Klager spør: «Hvor 
tydelig er merkingen generelt på forskning.no og i den aktuelle saken – hvor lett er det å 
forstå/hvor åpenbart er det at «fra forskningsmiljøene» og «I samarbeid med» egentlig 
representerer et kommersielt innhold […]»? Klager mener også at intervju-utformingen gjør 
det lettere å tro at artikkelen er forskning.no sin journalistiske presentasjon. Og at «I 
samarbeid med» kan tolkes slik at for eksempel en journalist og en forsker fra 
forskningsmiljøene har jobbet sammen med artikkelen?» 

Også klager C reagerer på innholdet i artikkelen. Hun mener merkingen skaper inntrykk av 
at det dreier seg om seriøst vitenskapelig stoff. Klager mener imidlertid at saken og 
forskerens «uttalelser bærer preg av synsing og personlige meninger, der hun bl.a. går hardt 
ut mot WHO. […] Artikkelen er […] kverulerende, ensidig og med flere kontroversielle 
budskap. Og med faglige feil».  

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse sakene i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Forskning.no avviser alle tre klagene og mener nettavisen ikke har brutt god presseskikk.  
 
Det opplyses at Forskning.no eies av en eierforening som teller 83 ulike institusjoner og 
enheter som driver med forskning eller forskningsformidling. Opplysningskontoret for 
Meieriprodukter (OFM) og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) er to av 
83 eiere. Eierne, eller medlemmene som de kalles, betaler en årlig kontingent som er 
Forskning.nos hovedinntekt. 
 
Eierne/medlemmene av Forskning.no kan sende inn artikler (såkalte medlemsartikler, også 
kalt institusjonssaker) for publisering på Forskning.no. De to påklagede artiklene er slike 
medlemsartikler.  
 
Det opplyses videre at medlemmene/eierne ikke har noen rett til å få artiklene publisert, og 
at det ikke er betaling knyttet til publisering av artiklene. «Kontingentstørrelsen er knyttet til 
størrelsen på institusjonen og er helt uavhengig av om artikler blir publisert fra et medlem 
eller ikke, og hvor mange de får publisert.»  
 
En egen medlemsdesk er opprettet hos Forskning.no og det opplyses at denne er tydelig 
adskilt fra det redaksjonelle. På denne desken, som teller to redigere, vurderes og redigeres  
sakene. På denne måten skilles forskning.no-redaksjonens eget arbeid fra det som kommer 
fra eierne/medlemmene. 



 
  Sak nr. 112ABC/16 

6 

 
Forskning.no skriver: «Artiklene fra medlemmene er skrevet av 
kommunikasjonsmedarbeidere og innleide frilansere. Artiklene handler oftest om forskning 
på egen institusjon, men noen medlemmer utfører ikke egen forskning, men har 
forskningsformidling som et av sine formål, som for eksempel Norges forskningsråd og 
Opplysningskontoret for meieriprodukter. Forskningen som omtales er fagfellevurderte og 
publiserte studier, altså har de vært gjennom vitenskapens egen kvalitetskontroll.» 
 
Merkingen av medlemsartiklene 
Merkingen av medlemsartiklene er til stadig diskusjon i redaksjonen, skriver Forskning.no: 
«Poenget er å skille institusjonssaker/medlemssaker fra det øvrig uavhengig redaksjonelle 
stoffet.»  
 
I dag er medlemsartiklene merket på forsiden med en egen farge og tekst etter følgende mal: 
«Fra Universitetet i Oslo». Inne i artikkelen står tekst etter følgende mal over artikkelen: «Fra 
forskningsmiljøene: En artikkel fra Universitetet i Oslo.» I byline-feltet står: «En artikkel fra 
Universitetet i Oslo.» Lenger nede i artikkelen står en boks i høyre spalte der det på nytt står: 
«I samarbeid med Universitetet i Oslo og deres logo.»  
 
Redaktøren skriver at merkingen av slike medlemssaker har vært vurdert av PFU tidligere 
(se PFU-sak 265/14, vedlagt).  
 
Om merkingen «Fra forskningsmiljøene», skriver Forskning.no: «Det har kostet oss 
adskillelig hodebry å komme fram til en felles betegnelse på medlemmene av eierforeningen. 
Flere av dem driver selv ikke med forskning slik vi har beskrevet over. Men fordi 
forskningen som formidles kommer alltid fra et eller flere forskningsmiljø – universitet eller 
forskningsinstitutt, har vi kommet fram til at “Fra forskningsmiljøene” er dekkende for alle 
medlemmene.» 
 
 «Annet innhold som ikke er redaksjonelt stoff» 
Forskning.no skriver at medlemssakene ikke er fri og uavhengig journalistikk. Dette fordi   
eierne (medlemmene) må betale en årlig kontingent for å sende inn artikler: «På denne 
måten er medlemssakene på forskning.no innhold som noen har betalt for å få publisert. I 
debatten rundt betalt innhold i mediene likestilles dette med innholdsmarkedsføring.»  
 
Men Forskning.no mener disse medlemssakene heller ikke kan kalles reklame/PR. Dette 
fordi innholdsmarkedsføring defineres ved at hensikten er å tiltrekke seg potensielle kunder. 
Det er her medlemssakene skiller seg fra kommersielle artikler, skriver Forskning.no, fordi 
medlemsinstitusjonenes primære formål ikke er å tjene penger. 
 
Forskning.no: «Et interessant spørsmål er derfor hvilket formål medlemmene av 
forskning.nos eierforening har med å sende inn artikler for publisering.  Vi opplever ofte at 
andre medier omtaler forskning som noe helt nøytralt. […] Men vi i forskning.no har ingen 
illusjoner om forskningsinstitusjonenes nøytralitet.  For noen av årsakene til 
forskningsformidling er klart ispedd markedsføringsmotiv: Institusjonene vil skaffe 
oppmerksomhet om seg selv og styrke eget omdømme, for i neste omgang å øke sjansene for 
å få finansiering til nye forskningsprosjekter, styrke sin posisjon overfor forskning- og 
utdanningsmyndigheter eller tiltrekke seg flere studenter. Både institusjoner og 
enkeltforskere kan ønske å framstille et forskningsfelt som spesielt viktig, for å sikre seg 
fortsatt finansiering til prosjektene eller økt finansiering.»  
 



 
  Sak nr. 112ABC/16 

7 

Andre årsaker til forskningsformidling kan derimot ikke karakteriseres som markedsføring, 
skriver Forskning.no: «Institusjoner og forskere ønsker å formidle nye forskningsresultater til 
beslutningstakere, brukere av forskningen og folk flest. Forskningen er som regel finansiert 
av offentlige midler og forskerne har kanskje forsket på pasienter eller andre frivillige, og vil 
gjerne gi tilbake til fellesskapet. Noen føler at de sitter på viktig informasjon og vil bidra til 
folkeopplysning og samfunnsdebatt. Ikke minst har forskerne en plikt til å formidle egen 
forskning. Den siste kategorien av grunner gjør det vanskelig å klassifisere medlemssakene 
som ren PR eller reklame. Medlemsinstitusjonenes primære formål er ikke å tjene penger. 
Det ville rett og slett være villedende å publisere dette stoffet under merkingen “reklame” 
eller “annonse”.» 
 
Forskning.no mener derimot at medlemssakene kan kalles «annet innhold som ikke er 
redaksjonelt stoff». Det vises til PFU-sak 265/14. PFU så ikke den gang på den innklagede 
artikkelen som markedsføring eller PR.  
 
Selv om Forskning.no ikke vil definere medlemssakene som markedsføring/reklame, så kan 
heller ikke artiklene sidestilles med det øvrige redaksjonelle stoffet, skriver Forskning.no, 
fordi: «Artiklene er skrevet av kommunikasjonsmedarbeidere. Sakene er svært ofte basert på 
én kilde – for eksempel forskeren som har gjennomført en studie. Disse sakene er ikke 
kritiske til kildene eller institusjonene de kommer fra. Forskningen kan også framstilles som 
viktigere enn den er. Valg av hvilke studier som omtales er heller ikke en redaksjonell 
avgjørelse.»  
 
Forskning.no mener medlemssakene ikke passer inn i kategorien «markedsføring» og heller 
ikke i kategorien «journalistikk». Dette er ikke-journalistisk informasjonsstoff og 
formidlingsstoff fra aktører som ikke har som sitt primære mål å selge et produkt eller en 
tjeneste.  
 
Sakene har elementer fra formidling, journalistikk og PR, noe Forskning.no mener PFU 
støttet i sak 265/14: «Utvalget konstaterer at Gemini.no formidler stoff om forskning og 
nyskaping ved NTNU og Sintef, og slik sett ikke er en uavhengig kilde. Selv om det altså 
handler om stoff fra en ekstern kilde med bindinger til konkrete institusjoner, har utvalget 
vanskelig for å definere dette som ikke-journalistisk materiale av den typen 
tekstreklamebestemmelsene er ment å dekke.»  
 
Forskning.no mener derfor det er behov for en nyansering av Vær Varsom-plakaten, fordi 
artiklene verken er redaksjonelt innhold eller reklame, og skriver: «Vi mener dette stoffet 
faller i en tredje kategori som «annet innhold som ikke er redaksjonelt stoff.»  
 
Forskning.no skriver videre om utfordringene knyttet til slike medlemsartikler.  
 

1. Medlemmene må betale en årlig kontingent for å få dem publisert på forskning.no.  

2. De er sjelden kritiske og kan være ubalanserte. 

3. De kan inneholde skryt og elementer av PR når de kommer inn til oss. 

De to første utfordringene løses ved at stoffet merkes svært tydelig, skriver Forskning.no. 
«Leseren blir gjort oppmerksom på at dette ikke er journalistisk stoff, men kommer fra en 
forskningsinstitusjon. Vi mener dagens merking er god.»  
Det viktigste tiltaket mot den tredje utfordringen er, ifølge Forskning.no, medlemsdeskens 
behandling av sakene. Det opplyses: «Alle artikler som har potensial for publisering, deskes i 
større eller mindre grad. I mange tilfeller sendes hele eller deler av saken tilbake med 



 
  Sak nr. 112ABC/16 

8 

endringer, spørsmål eller anmodning om flere kilder.  Redigererne har et trenet kritisk blikk 
når det gjelder skryt, markedsføringselementer og overdrevent positive omtaler. Slike 
elementer blir systematisk fjernet.  Vi mener at forskning.nos medlemsstoff ofte er bedre 
kontrollert for slikt enn journalistisk dekning av forskningsstoff i andre medier.  
Det er stort fokus på kritisk forskningsjournalistikk i forskning.no-redaksjonen. Vi er svært 
bevisst på at vår journalistikk ikke skal påvirkes av våre eiere. Også lojalitet til redigererne 
på medlemsdesken skal ligge hos leseren, ikke hos medlemsinstitusjonene.» 
 
Om de konkrete artiklene 
Det er korrekt at OFM ikke driver med forskning, skriver Forskning.no: OFM er derfor en 
mer brokete gruppe enn de vanlige eierforeningene, men skriver Forskning.no: «Det er 
hvordan medlemmene forholder seg til forskning som er vårt anliggende og kontaktflate. Vi 
har derfor ikke forholdt oss til Opplysningskontorets andre aktiviteter, men hvordan de 
forholder seg til forskning og deres formål.»  

 
OFM/Melk.no er et aksjeselskap og er eid av TINE, Q-Meieriene og Synnøve Finden. Når det 
gjelder forskning, beskriver de seg slik: «Melk.no har som formål å øke kunnskapen om melk 
og meieriprodukter både basert på saklig og vitenskapelig grunnlag.»  
 
Det opplyses at selv om Forskning.no kun takker ja til saker som omtaler forskning, så er det 
ikke alt som kommer som er like greit, og det er her medlemsdesken kommer inn for å 
redigere og «fjerner markedsføring (UiO er best, melk er best) og sikre at forskningen som 
omtales er fagfellevurdert eller utført av seriøse forskere og publisert i seriøse vitenskapelige 
tidsskrifter.»  
 
Forskning.no er for øvrig ikke enig med klagerne i at artikkelens innhold kan kalles reklame. 
Her vises det til ulik forskning på dette området. Redaktøren skriver: «Vi kan derfor ikke – 
til tross for at dette er en ikke-redaksjonell artikkel fra et opplysningskontor for 
meieriprodukter – se at saken er melkereklame.»  

Artiklene fra NMBU og andre forskningsmiljøer er forskningsformidling, ikke reklame eller 
PR, skriver Forskning.no, som heller ikke «skjønner […] hva den skulle være reklame for». 
Artikkelen er ellers merket på forsiden og tre ganger inne i artikkelen om hvor den kommer 
fra, på samme måte som OFM. Det opplyses ellers hvem som eier Forskning.no under fanen 
«Om forskning.no».  

Forskning.no mener artikkelens intervjuobjekt er en relevant og faglig kilde som uttaler seg 
som forsker og fagperson. […] I ettertid ser vi at vi kunne ha bedt NMBU å finne fram til en 
forsker med et annet syn. Men forskning.no har en bred dekning av kostholdsfeltet.»  
Forskning.no legger ved en rekke lenker til tidligere artikler publiser om rødt kjøtt, eks 
«Rødt kjøtt gir dårligere helse», «Kjøtt øker tarmkreftfare» etc. 

 
Alle tre klagere opprettholder klagene.  Klager A skriver: «Som det fremgår av OFMs 
årsmelding (2014), er ikke OFMs formål å spre generell informasjon om meieriprodukter, eller 
informasjon som gir et mest mulig riktig bilde av virkeligheten, men å spre informasjon av 
en helt bestemt karakter: nemlig informasjon som kan bidra til å sette meieriprodukter i 
et positivt lys. Bl.a. heter det at OFM skal "bidra til at alle skal oppleve melk og 
meieriprodukter som næringsrike matvarer og nødvendige i deres kosthold" (Melkemelding 
2014; min utheving). Dette innebærer at OFM bevisst utelater forskningsresultater hvor 
meieriprodukter ikke kommer heldig ut. Og slik forskning finnes». Klager viser her til ulike 

http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse/2012/03/rodt-kjott-gir-darligere-helse
http://forskning.no/2008/02/kjott-oker-tarmkreftfare


 
  Sak nr. 112ABC/16 

9 

studier.   
 
OFMs formål er ifølge klager «utelukkende å spre informasjon som er i tråd med deres egne 
interesser -- uansett hva annen forskning måtte komme frem til». OFM har et ønske om 
påvirkning av adferd, og det blir derfor ekstra viktig at kravene ikke svekkes når mediet 
pretenderer å formidle forskning, slik tilfellet er her.  
 
Også klager B skriver at OFM opptrer på vegne av kommersielle aktører og har dét som sitt 
fremste oppdrag: «Deres hele oppdrag er at de "driver PR- og reklameaktiviteter på vegne av 
aktørene i meieribransjen" (Kilde: Wiki). De er et aksjeselskap som eies av de tre 
markedsaktørene Q-Meieriene, Synnøve Finden og Tine, og de kan ikke sies å være helt 
løskoblet fra kommersielle interesser.»  
 
At OFM får merkingen «fra forskningsmiljøet» er derfor sterkt misvisende, fordi dette er ikke 
forskning, skriver klager og mener også at Forskning.no innrømmer dette i sitt tilsvar. Slik 
klager tolker tilsvaret er også Forskning.no bevisst på at de befinner seg i en gråsone.  

Til slutt skriver klager: «Mitt forslag til forbedring er at så lenge en artikkel har en så klar 
kobling til kommersielle aktører, og den som publiserer agerer på oppdrag fra dem med 
ønske om å promotere produktene til kommersielle aktører, skal artikkelen merkes med 
"DETTE ER REKLAME" - på lik linje med øvrig reklame som er utformet som en artikkel 
eller som ellers kan oppleves som nøytral informasjon. Vi ser det i aviser hele tiden. "Hele 
denne siden er en annonse".»  

 

Klager C er uenig med Forksning.no når redaktøren i tilsvart skriver at det ikke er betaling 
knyttet til denne artikkelen eller at forskningsformidlingen fra universitetene ikke er 
kommersiell eller reklame. Klager skriver: «Artikkelen ER betalt - i det minste fast-prisbetalt 
PR-stoff, eventuelt også indirekte reklame, eller framsnakking av kjøtt og melk. Forskning.no 
får penger fra NMBU, mens NMBUs Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap har 
økonomiske bindinger til norsk kjøttbransje.»  

Klager anfører at forskeren og hennes arbeidsgiver NMBU, som er medeier av forskning.no, 
«har økonomiske bindinger til norsk meieri- og kjøttindustri. Forskning/prosjekter ved 
NMBU, herunder lønn og stillinger/størrelsen/eksistensen til NMBU, er til en grad 
finansiert av oppdrag fra disse industriene». Klager viser et eksempel av et prosjekt som 
finansieres av Norges forskningsråd og hele den norske kjøttbransjen. 

Videre er det mulig at forskeren her vil «fremstå som lojal og derfor i et godt lys for NMBUs 
finansieringskilder (og egne oppdragsgivere) – kjøtt- og meieribransjen. Artikkelen er 
ukritisk positiv til bransjenes produkter – kjøtt og melk, mens WHO er «hinsides sunn 
fornuft».  

Klager peker også på at «Universiteter har kommunikasjonsavdelinger (her er NMBU sin 
med 15ansatte https://www.nmbu.no/om/adm/ka) som bl.a. driver PR 
(samfunnskontakt)».  

For klager ser det slik: «NMBU betaler forskning.no fast pris for å kunne publisere sine 
artikler. NMBUs Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap får penger av blant annet 
norsk kjøttbransje.» 

https://www.nmbu.no/om/adm/ka


 
  Sak nr. 112ABC/16 

10 

Om merkingen skrives: «Lenken til og selve siden der forskning.no «gjør rede for hvem som 
eier forskning.no» er godt gjemt. Det som er godt synlig er derimot listen av "Våre 
samarbeidspartnere", noe som på ingen måte avslører at «Våre samarbeidspartnere» eier/er 
hovedinntektskilden til forskning.no, og dermed at forskning.no sin eksistens og 
arbeidsplasser er avhengig av "samarbeidspartnerne". «Å samarbeide» er ikke et synonym 
med «å bli eid av/betalt av».» 

Videre «Det at artiklene fra NMBU og medlemsinstitusjonene kommer i formater nyhetssak 
med intervju bidrar til å svekke skille mellom journalistikk og pr-stoff/betalt stoff.» 

Klager peker på PFU-sak 163/16 mot NTB, som skal behandles samtidig, og skriver: 
«Selveste NTB forsto tydeligvis ikke merkingen/ble tilsynelatende villedet da NTB 
kopierte/forkortet stoffet, laget en sitatsak og gjorde den tilgjengelig for hele Norges medier, 
og skrev «fra forskning.no» og ikke «fra NMBU». Det er ikke åpenbart og tydelig at det er 
motsigelse mellom «samarbeid med/fra forskningsmiljøene» og redaksjonelt innhold – 
uansett hvor mange ganger dette er nevnt, hvilken farge, boks og på høyre/venstre side det 
står. Redaksjonelt innhold kunne i utgangspunktet være et resultat av samarbeid mellom en 
journalist og et universitet.»  

Forskning.no til klager A:  
Opplysningskontoret for Meieriprodukter har en rekke formål og forskningsformidling er et 
av dem, skriver Forskning.no. Forskning.no er enig i at formidlingen handler om studier 
rundt meieriprodukter. «Men forskningen som omtales i den innklagede artikkelen er ikke 
utført av Opplysningskontoret for Meieriprodukter, men er studier utført av forskere ansatt i 
etablerte forskningsmiljøer og publisert på anerkjente forlag eller vitenskapelige tidsskrift, 
eller forskere og fagpersoner involvert i offentlige befolkningsundersøkelser. Dette kommer 
fram i listen på fem kilder nederst i den innklagede artikkelen.»  
 
Forskning.no driver en bred dekning av forskning på meieriprodukter, og dekker ofte 
sprikende resultatene innen melkeforskningen. Det vises til vedlagte artikler. 
 
Forskning.no minner nok en gang om at eierne ikke har noen «rett til» å komme på trykk, 
men medlemmene «kan få artikler om forskning publisert godt merket med avsender».  
 
Videre vises det igjen til de interne skillene mellom medlemsdesk og redaksjonell desk, og at 
medlemmene i eierforeningen ikke har innflytelse på redaksjonelt innhold. Forskning.no 
legger ved eksempler på hvor separat medlemsdesken og redaksjonen jobber (Se vedlagte 
eksempler). 
 
 
Forskning.no til klager B:  
Når det gjelder merkingen «Fra forskningsmiljøene» så understrekes det at også navnet på 
institusjonen som formidler forskningen er påført. Forskning.no mener det derfor er klart for 
leseren hvem som er avsender. 
 
Til slutt: «Som nevnt i vårt tilsvar på klagen, ser vi i forskning.no at vitenskapen ikke er 
nøytral, ei heller forskerne og institusjonene de jobber på. Derfor merkes også artikler som 
kommer fra institusjonene selv, svært godt på forskning.no, i tillegg redigerer vår 
medlemsdesk vekk all skryt. Men forskningsformidling er ikke pr eller reklame, akkurat som 
det ikke er uavhengig journalistikk.» 
 



 
  Sak nr. 112ABC/16 

11 

Forskning.no til klager C om de økonomiske bindingene: «Cirka halvparten av den norske 
forskningen finansieres gjennom midler fra Kunnskapsdepartementet/Norges forskningsråd 
og andre offentlige etater. Næringslivet står for den andre halvparten. En rekke prosjekter 
samfinansieres. En studie finansiert av offentlige midler og bransjemidler betyr ikke at 
forskere er kjøpt og betalt av bransjeinteresser. Det ville være et alvorlig brudd på 
vitenskapelige krav og etiske regler.»  
  


