
 
 

PFU-SAK NR. 116/6 

 
KLAGER:                               

 
Ivan Jørgensen 

ADRESSE: Selnesveien 1339, 9042 Laksvatn 
PUBLIKASJON: Nye Troms 
PUBLISERINGSDATO: 31.03. og 24.04.2016 
STOFFOMRÅDE: Landbruk/dyrehelse 
SJANGER: Nyhet, mening 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, identifisering 
REGISTRERT: 25.04.2016 
BEHANDLET I PFU: 24.05.2016 
BEHANDLINGSTID: 29 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Samtykke fra direkte berørt part.  

 
SAMMENDRAG:  
 
Nye Troms (NT) publiserte torsdag 31. mars 2016 en artikkel, både i papirutgaven og på 
nett, med tittelen «Mattilsynet med hastevedtak etter tilsyn».  
 

Ingress:    
«BALSFJORD: Mattilsynet fattet hastevedtak etter tilsyn med sauehold i Balsfjord. 
Vedtaket er nå lukket etter at dyreholder har kommet med billeddokumentasjon 
på at sauene er sikret adgang til fjøset.» 

Videre: 

 
«Det var siste fredag før påske at Mattilsynet gjennomførte inspeksjon på en gård 
i Balsfjord. Grunnlaget for tilsynet var på bakgrunn av anonym 
bekymringsmelding om at sauer går ute uten tilgang til oppholdsrom og framdrift 
i å få satt i stand fjøset til lamming tar til i begynnelsen av mai. Under tilsynet 
med sauehold observerte Mattilsynet forhold som betraktes som alvorlige. 

«Mattilsynet observerte ca. 64 dyr som gikk ute og seks dyr som stod oppstallet 
inne i fjøset. Dyrene som stod inne, hadde tilgang til vann, og det var fôrrester 
igjen på fôrbrettet. Mattilsynet ser derimot alvorlig på at dyrene som går ute, ikke 
sikres adgang til oppholdsrom med tørre liggeplasser i en periode med mye snø. 
Flere av dyrene var også drektige», skriver seniorinspektør Anja Lindegård 
Aanstad.» 

Det framgår videre av artikkelen at saken nå er «lukket» hvilket innebærer at den er blitt lagt 
til side.  



2  

  Sak 116/16 

 
Seksjonssjef i Mattilsynet, Hilde Haug, bekreftet i går at vedtaket er lukket. – Vi 
har fått billeddokumentasjon og de pålegg som er påpekt er utført, sier Haug. Når 
det gjelder videre oppfølging, bekrefter hun at Mattilsynet ikke har lagt saken 
«død». – Vi har lagt inn at dyreholder må komme med redegjørelse for hvordan 
vedkommende skal ha gode nok lokaler når lammingen starter, sier Hilde Haug. 

Lørdag 2. april brakte avisen en artikkel, også denne gang både i papir og på nett, med 
tittelen «Bestrider grove brudd på dyrevernloven». 

Ingress: 

«Halvard Karlsen begynner å bli lei av anonyme bekymringsmeldinger til 
Mattilsynet. Samtidig mener han det er flere faktiske feil i hastevedtaket som ble 
fattet og som nå er lukket.» 

Videre i artikkelen:  

«I torsdagens Nye Troms skrev vi sak om Mattilsynet som hadde kommet med 
hastevedtak etter tilsyn med sauehold i Balsfjord like før påske. Et vedtak som kort 
tid etter ble lukket etter at saueeier sikret adgang til fjøset. 

Tilsynsrapporten ble lagt ut på Fylkesmannens offentlige postliste, noe saueeier 
Halvard Karlsen for så vidt mener er greit. Derimot reagerer han på at ikke hans 
tilsvar til Mattilsynet ikke følger saken. 

Faktafeil 

– Aller først må jeg få si at jeg ikke har noe imot jobben Mattilsynet gjør med 
tanke på dyrevelferd. Det er en viktig og nødvendig jobb som gjøres. Men slik 
dette hastevedtaket ble skrevet, er det et vedtak tatt ut av proporsjoner. Sauene har 
nemlig hatt fri tilgang til fjøset og vann døgnet rundt gjennom hele vinteren, sier 
Halvard Karlsen. 

Han mener i så måte det er direkte faktafeil i vedtaket. – Det er ikke riktig at 
sauene er flyttet til nytt området mellom tilsynet i november og tilsynet like før 
påske. Dyrene har gått på samme område gjennom hele vinteren og var der også da 
Mattilsynet var på besøk i november. Det har gjennom hele vinteren også vært 
tråkket spor til dyrene slik at de har kunnet gå etter oppfreset traktorvei til og fra 
fjøset, sier Karlsen. 

At Mattilsynet etter siste tilsyn ser alvorlig på at dyrene som går ute, ikke sikres 
adgang til oppholdsrom med tørre liggeplasser i en periode med mye snø, mener 
han er å ta vel hardt i. – Det å drive med uteganger-sau i vår landsdel byr 
selvfølgelig på noen utfordringer til tider, men når det er en fullverdig fjøs til ly, 
samt at veien fra fjøs til fôringsplass har vært åpen, føles ikke fremstillingen i 
vedtaket rett. Og – det tynne laget med snø som var den dagen Mattilsynet var på 
siste besøk, var på ingen måte til hinder for dyrene, mener Karlsen.» 

Lørdag 23. april brakte avisen et leserinnlegg signert Solveig Johansen. Innlegget hadde tittel 
«Sauehold i Balsfjord».  



3  

  Sak 116/16 

 
«Som nærmeste nabo til sauebruket som ble omtalt av Nye Troms i en tilsynssak 
fra Mattilsynet nylig, finner jeg det rett og rimelig å fortelle offentligheten hva 
som foregår av drift på det omtalte bruket. Saueholderen sier til avisa at sauene 
hans har det godt og ikke lider noe nød. Vi som bor på gården, vet godt at så ikke 
er tilfelle.  

Helt siden saueholderen kom tilbake og overtok driften etter sin avdøde far i 2013, 
har det vært store mangler ved driften. Sauene har ikke hatt tilsyn, gått rundt på 
bygda uten å bli sett etter eller hentet hjem, og flere dyr har dødd på innmark. Det 
er dokumentert med bilder av oss, levert til Mattilsynet.» 

Innsenderen forteller videre i innlegget om at sauene har gått ute om vintrene og at hun har 
varslet tilsynet flere ganger. Hun bekrefter ellers at hun er i en rettslig strid med saueholder, 
men at det ikke har noe med den omtalte saken å gjøre. Hun kritiserer videre Mattilsynet for 
manglende handlekraft og omtaler det som tjenesteforsømmelse.   

 
KLAGEN:  
 
Klageren er i familie med den omtalte saueholderen og klager med samtykke fra ham. 
Klagen gjelder den første artikkelen, der saueholderen ikke var navngitt, og leserinnlegget.  

Klageren mener Nye Troms «henger ut et spesifikt landbruk som alle veit hvor er og veit 
hvem som driver det. Hele artikkelen bærer preg av at man er talerør for Solveig Johansen 
og hennes sønner som ulovlig oppholder seg i våningshuset på gården. Redaktører kjenner 
til at det har versert en langvarig konflikt vedrørende et arveoppgjør på gården. Alle 
bekymringsmeldinger som mattilsynet har måttet behandle stammer i stor grad fra disse 
personene som bare ønsker å få bruket nedlagt. (Det fremkommer av innsenderen til Solveig 
Johansen at det er flere enn henne som oppholder seg på gården da hun skriver "vi")» 

Klageren mener det ikke kan være meningen at avisen skal benyttes ukritisk som et talerør 
for en sak som har vært oppe til Mattilsynets vurdering flere ganger gjennom de siste år, 
uten å finne noe som er av en slik alvorlighetsgrad som beskrives i innsenderen fra Solveig 
Johansen. Når det gjelder den første artikkelen så vises det også til at vedtaket er lukket 
allerede før publisering skjer. Klageren mener det er svært få spor av sannhet i innlegget som 
er publisert 24. april.  

I klagen henvises det også til to telefonsamtaler han har hatt med Nye Troms’ redaktør. Han 
opplyser at redaktøren hadde uttrykt ønske om å ha denne saken vurdert av PFU, noe han 
mener «må være et noe bakvendt forhold til vær varsom plakaten, som nettopp stadfester at 
man skal utvise forsiktighet og tenke før man publiserer, ikke det motsatte».  

Klageren mener publiseringen bryter med følgende punkter i VVp: 2.3, 3.2, 4.1, 4.3, 4.5, 4.7 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 



4  

  Sak 116/16 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Nye Troms avviser brudd på samtlige anførte punkter i Vær Varsom-plakaten. Avisen 
opplyser at bakgrunnen for den første omtalen er et vedtak i Mattilsynet redaksjonen fant i 
tilsynets offentlige postjournal. Det vises videre til at redaksjonen gjentatte ganger har blitt 
kontaktet av personer angående forholdene for dyrene på den omtalte gården, inkludert 
sønn av forfatteren av det påklagede innlegget, men at man har unnlatt å omtale forholdene 
inntil det forelå et formelt vedtak i Mattilsynet. Redaktøren mener også det var grunnlag for 
omtalen selv om saken ble lukket før publisering. «Vi valgte imidlertid å lage en 
dokumentbasert sak der vi ikke direkte identifiserte bruket og driverne, og som det går fram 
av saken er det kun innhenter kommentar fra seksjonssjefen i Mattilsynet.» Saueholderen 
henvendte seg så til redaksjonen for å få gitt sin versjon, og det var grunnlaget for artikkelen 
der han, etter eget ønske, er navngitt og avbildet.  
 
Når det gjelder det signerte leserinnlegget opplyser avisens redaktør at han var fullt kjent 
med forfatteren er part i et arveoppgjør/odelstvist rundt den om omtalte gården og at han 
var i kontakt med forfatteren før publisering. Innlegget ble da moderert slik at det, slik 
redaktøren ser det, var innenfor presseetikkens rammer. Det vises til at hun opplyser om 
rettsstriden selv i innlegget, men at dette ikke er tema i teksten.   
 
«Det omhandler derimot det dyrevernsanliggendet som saueholder selv åpent kommenterte 
i saken som var på trykk 2/4-16 (vedlagt, ikke innklaget; sekr. anm.) Som det går fram av 
innlegget retter også innsenderen kritikk mot Mattilsynets håndtering av saken, og min 
(ansv .red. sekr. anm.) vurdering er at hun (på bakgrunn av de bekymringsmeldinger som 
både hun og andre har fremmet i saken og innenfor rammene av ytringsfriheten), bør ha 
anledning til å få uttrykk sin bekymring og sitt syn på en allerede omtalt sak. 
 
Avisen avviser videre at den har virket som et talerør for «Solveig Johansen og hennes 
sønner» i denne saken, slik klageren hevder. «Heller tvert om, for vi har valgt å ikke 
publisere noe som helst med hun/dem som kilde. Etter mitt syn har vi derimot vært svært 
varsom med omtale av alle aspekter i denne saken, og jeg kan ikke se at vi på noen slags 
måte har latt oss bruke for å sverte en part i en pågående rettstvist.»  
 
Redaktøren medgir imidlertid at sakskomplekset har vært/er utfordrende for avis, og 
medgir også at han ikke ville ha trykket leserinnlegget fra Solveig Johansen om det ikke var 
for de bakenforliggende forhold. «Som at saueholder selv fikk anledning til å stå åpent fram 
med kommentar til de bekymringsmeldinger som er fremmet rundt dyrevelferden på 
gården. Og som at Johansen under fullt navn velger å kommentere forhold som hun og flere 
andre har vært opptatt av lenge.»  
 
Angående klagers anførsel om at redaktøren skulle ha uttrykt at han «svært gjerne ønsker 
denne saken vurdert av PFU» viser redaktøren til at kun har gjort oppmerksom på 
muligheten til å klage til PFU.   
 
Redaktøren viser så til de påklagede punktene i Vær Varsom-plakaten: 
 
2.3 
Vi har ikke brukt motpart i en pågående rettstvist om eiendomsforhold som kilde i noen 
innklaget sak. Rettstvisten bør ikke ha relevans for Mattilsynets vurderinger. 



5  

  Sak 116/16 

 
I leserinnlegget gjør innsenderen rede for at hun er part i en rettslig strid med saueholder/-
eier, men påpeker at dette ikke har noe med dyrevernshensynet å gjøre. 
 
3.2 
Vi har ikke brukt andre kilder enn Mattilsynet som grunnlag for innklaget redaksjonell sak. 
 
4.1 
Jeg mener vi har vektlagt både saklighet og omtanke i innhold og presentasjon av innklagede 
saker. 
 
4.3 
Jeg kan ikke se at vi gjennom de innklagede saker har vist manglende respekt for 
menneskers egenart, identitet, privatliv, nasjonalitet, etnisitet eller livssyn. Jeg kan heller ikke 
se at vi har brukt eller latt komme til uttrykk begreper som er stigmatiserende, og personlige 
eller private forhold som ikke har vært saken vedkommende mener jeg vi ikke har berørt. 
 
4.5 
Vi har ikke berørt den bakenforliggende rettstvisten i vår omtale, og kan derfor heller ikke se 
at vi har unnlatt å være varsom med tanke på dette punktet. Dommen i denne saken vil vi 
imidlertid omtale i vår papirutgave 7. mai 2016. 
Jeg ser at det i det innklagede leserinnlegget framkommer beskyldninger m.h.t. dyreholdet 
som isolert sett kan virke sterke, detaljerte og framstå som udokumenterte. Men med tanke 
på forspillet til innlegget, mener jeg altså at vi gjorde rett i å trykke det. 
 
4.7 
Vi har ikke brukt navn og bilde i den innklagede redaksjonelle saken, og etter mitt syn har vi 
heller ikke brukt andre klare identifikasjonstegn her. Vi har omtalt saken på kommunenivå 
(Sauebruk i Balsfjord), og i denne kommunen er det en del andre sauebruk å ta av. Jeg ser 
imidlertid at folk i nærområdet kan ha skjønt hvilket bruk det gjaldt, men slik vil det vel 
alltid være når klanderverdige saker omtales. Identifiseringa med navn og bilde av bonden 
skjedde først da vedkommende ønsket å gå ut med sin versjon av saken (se vedlegg). 
 
 
Klageren opprettholder klagen. Han hevder i sitt tilsvar at Mattilsynets vedtak kun var et 
påskudd for publisering. Han mener videre at saueholderen nærmest var presset til å gå ut 
offentlig med navn og bilde fordi påstandene i den første artikkelen ikke kunne stå 
uimotsagt.  
 
Han kommenterer de anførte klagepunktene:  
 
«2.3  
Redaktøren var kjent med at det pågikk en rettvist, han burde derfor ha skjønt at mattilsynet 

ble brukt for å sverte denne siden i forbindelse med dette. Leserinnlegget er så preget av 

sjikane og fakta feil at det overhodet ikke burde ha vært på trykk. En redaktør med 

integriteten i behold ville ikke trykket dette. 

3.2 
Redaktøren bekrefter i telefonsamtale at det har vært en «storm» av henvendelser der man 

har krevd at Nye Troms skrev noe om saken. Denne siden har aldri vært gjenstand for noen 

spørsmål fra avisen side i sakens anledning.  



6  

  Sak 116/16 

 
4.1 
Det er ikke saklig når man omtaler kritiske forhold uten å forsøke å klarlegge fakta.  

4.3 
Det er åpenbart at redaktøren, ved å publiserer et pålegg gitt av mattilsynet med bakgrunn i 

en anmeldelse som ene og alene har som hensikt å skade min svigerbrors rykte, har utløst en 

kjedereaksjon som utvilsomt inngriper i Halvards privatliv.  

4.5 
Redaktøren har kjent til at det er en rettstvist i familien omkring gården dette omhandler. 

Hadde redaktøren gjort slik en reflektert avis ville gjort, så hadde man sjekket ut med de 

omtalte personer før publisering. (…) Redaktøren valgte ikke å gjøre dette og dermed er han 

med på å sjikanere familien i full offentlighet.  

4.7 
Det eneste redaktøren ikke skrev var Halvard navn og adresse, og det var heller ikke 

nødvendig. I den delen av Balsfjord som Halvard bor er det 1 aktivt gårdsbruk, og det er 

nevnte bruk.  

 
Nye Troms hadde ikke ytterligere kommentarer. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



7  

  Sak 116/16 

 
 

 


