
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 063/16 

 
KLAGER:                               

 
Adv. John Chr. Elden pva. Jim Solbakken 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: Upublisert 
STOFFOMRÅDE: Sport 
SJANGER: Upublisert materiale 
SØKERSTIKKORD: Upublisert materiale, kildevern, premiss, skjult opptak 
REGISTRERT: 15.03.2016 
BEHANDLET I PFU: 28.06.2016 
BEHANDLINGSTID: 103 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Upublisert. 
  
BAKGRUNN (for det upubliserte som er påklaget): 
TV 2 omtalte 12. oktober 2011 at Stabæk solgte fotballspilleren Veigar Páll Gunnarsson til 
Vålerenga (VIF) for én million kroner. Samtidig ble det opplyst at VIF betalte fire millioner 
kroner for en opsjon på den da 15 år gamle Stabæk-spilleren Herman Stengel. Det ble hevdet 
at det var sammenheng mellom disse to salgene: Gunnarsson kom tilbake til Stabæk i 2009 
etter et mindre vellykket opphold hos franske Nancy, som i 2008 betalte omkring 15 
millioner for Gunnarsson (til Stabæk). Påstanden var at prisen VIF betalte for Gunnarsson 
ble holdt kunstig lavt nede, med tanke på å slippe billigere unna viderekjøpsavtalen Stabæk 
hadde signert med Nancy, og at opsjonen på kjøp av Stengel derfor egentlig var uten verdi.  
 
Fotballmagasinet Josimar viet hele utgave 01/2016 til omtale av denne overgangssaken 
(«Stengel-/Gunnarsson-saken»), som endte i rettsapparatet i 2013 (alle tiltalte ble frikjent). På 
side 87 i utgaven fremkommer det at redaksjonen har fått tak i to tidligere upubliserte 
intervjuer som TV 2 tok opp 12. oktober 2011 (da nyheten om salget av Gunnarsson ble 
publisert). Utdrag fra disse samtalene mellom TV 2-journalister og Jim Solbakken, som var 
Stengels agent, ble gjengitt i Josimar (se vedlegg 1 (s. 85–90 i Josimar), sekr. anm.). Det er 
disse upubliserte opptakene og TV 2s håndtering av dem klagen omhandler. 
 
  



 
  Sak nr. 063/16 

2 

KLAGEN:  
 
Klager er fotballagent Jim Solbakken, som klager via advokat. Det klager reagerer på, og 
som har utløst klagen til PFU, er at TV 2 skal ha utlevert lydopptak fra to telefonsamtaler 
mellom klager og TV 2s sportsjournalister til fotballmagasinet Josimar, opptak som TV 2 
aldri har publisert, og som klager også mener ble tatt opp i skjul. Det opplyses dessuten at 
klager ikke var kjent med opptakene før de ble omtalt i Josimar. 
 
Klager skriver: «Lydopptakene ble gjort i skjul av en TV 2[-j]ournalist under forberedelsene 
til et intervju i 2011, og ikke publisert av TV 2 fordi sportssjef, Vegard Jansen Hagen vurderte 
det dit hen at ‘[s]amtaleformen var av en sånn karakter at det ble vurdert som mangelfull 
klargjøring av premisset at det var et intervju’.» (Sitert fra Josimar 01/2016, se vedlegg 1, 
sekr. anm.) Klager bemerker: «PFU bes her merke seg at TV 2, da saken var på sitt varmeste 
og mest dagsaktuelle i 2011, vurderte å publisere samtalene, men konkluderte med at 
samtalene (…) ble vurdert som kildesamtaler (…) [og] at premisset ikke var tilstrekkelig 
klargjort og at det dermed ikke skulle publiseres. (…) Til det siste hører at de aktuelle 
opptakene ble gjort tidlig på dagen den 12. oktober, dvs. før Jim Solbakken senere på 
ettermiddagen stilte til et avtalt intervju med TV 2. Ved gjennomføringen av det avtalte 
intervjuet var rammen for intervjuet avtalt på forhånd[.]»  
 
Slik klager ser det, innebærer TV 2s håndtering av lydopptakene, som klager omtaler som 
«kildesamtaler», et brudd på punkt 3.6 i Vær Varsom-plakaten (VVP), om at upublisert 
materiale som hovedregel ikke skal utleveres utenforstående. Dette er hovedpunktet i 
klagen. I tillegg ber klager om at PFU også vurderer hvorvidt TV 2 har opptrådt i strid med 
VVP punkt 3.3 (om premissene), 3.4 (om kildevern) og 3.10 (om skjulte opptak). 
 
I sin begrunnelse for påstandene om presseetiske overtramp, vises det blant annet til andre 
mediers omtale av saken om at Josimar har publisert utdrag fra TV 2-opptak som tidligere 
ikke er publisert (se vedlegg 3 og 4, sekr. anm.). I klagen heter det: «Både VG- og NRK-
journalisten har i samtaler med Jim Solbakkens rådgiver, advokat Erik Flaagan, bekreftet at 
avspillingen av de skjulte opptakene fant sted i Josimars redaksjonslokaler. Det kan således 
legges til grunn at Josimars journalister [har] vært i fysisk besittelse av disse TV 2-opptakene. 
Ikke bare har TV 2s upubliserte kildemateriale blitt utlevert; det er også blitt avspilt/vist 
frem til andre journalister i andre redaksjoner.» 
 
Klager har også lagt ved korrespondanse med TV 2 om hvordan lydopptakene «skal ha endt 
hos Josimar», og hvordan TV 2 «ser på dette opp mot VVP 3.4 og 3.6». Klager ber PFU lese 
hele TV 2s svar (se vedlegg 5, sekr. anm.), og han anfører: «Oppsummert, så ville TV 2 ikke 
opplyse hvorvidt det er blitt gjort skjulte opptak. Dette til tross for at TV 2 i Josimar-
artikkelen har bekreftet at det ble gjort skjulte opptak. TV 2 presiserte også at de ikke hadde 
ansvar for eller hadde vært med på beslutningen om å publisere sitt eget kildemateriale, og 
visste ikke hvordan det hadde kommet Josimar i hende.» «Som vedlagte epost-utveksling 
viser ble spørsmålet om utleveringen av de skjulte opptakene aldri besvart av TV 2.» (Se 
vedlegg 6–7, sekr. anm.)  
 
Videre henvises det til DNs omtale av saken (se vedlegg 8, sekr. anm.), der TV 2s 
nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther uttaler seg. Klager skriver: «I dette intervjuet innrømmer 
altså TV 2 at kanalen har hatt et redaksjonelt samarbeid og utvekslet informasjon med 
Josimar. Årsæther unnlater imidlertid å besvare kjernespørsmålene, herunder om eller 
hvordan de upubliserte lydopptakene rent fysisk har forlatt TV 2s arkiv til fordel for 
Josimar.» I klagen siteres det også fra Twitter-samtaler som TV 2s nyhetsredaktør deltok i, i 



 
  Sak nr. 063/16 

3 

etterkant av DN-artikkelen, og der nyhetsredaktøren også innrømmer «at TV 2 har gitt det 
upubliserte materialet til Josimar» (se vedlegg 9–10, sekr. anm.).  
 
Klager har i tillegg lagt ved oppfølgende omtale av saken i DN, der TV 2s nyhetsredaktør 
bekrefter at Josimar ble «åpent invitert inn» til TV 2 og har fått «avspilt» materialet (se 
vedlegg 11, sekr. anm.). Klager skriver: «Fra samme artikkel er det også verdt å merke seg at 
Josimar tilsynelatende ikke har samme syn som TV 2 på det påståtte ‘redaksjonelle 
samarbeidet’ mellom de to redaksjonene.» 
 
I klagen påpekes det videre at de ovennevnte svarene fra TV 2 viser at TV 2 har skiftet 
argumentasjon underveis, og det konkluderes slik: «Det er udiskutabelt at Josimar faktisk 
er/har vært i fysisk besittelse av TV 2s upubliserte kildemateriale, og at disse er utlevert av 
TV 2. (…) Men fortsatt vil ikke TV 2 svare på hvordan opptakene ‘fløy ut av TV 2-huset’, og 
endte hos en konkurrent.» Dette er noe klager håper å få besvart gjennom 
klagebehandlingen.  
 
I klagens oppsummering henvises det for øvrig til TV 2s metoderapport til SKUP (vedlegg 2, 
sekr. anm.), der TV 2 har «definert Solbakken som en åpen kilde først etter at han lot seg 
intervjue foran kamera».  
 
I SKUP-rapporten skriver TV 2 om flere telefonsamtaler med klager den 12. oktober 2011. 
Solbakken skal ha ringt en TV 2-journalist kl. 13 denne oktober-dagen. Klager siterer i denne 
sammenheng fra TV 2s rapport: «Agenten [klager Jim Solbakken] forteller at han ble 
oppringt av Truls Haakonsen [tidligere sportsdirektør i VIF, sekr. anm.] og at han lurer på 
om reporteren prøver å trekke ham inn i en sak han ikke har noe med. Denne samtalen blir 
tatt opp på tape. Mot slutten av samtalen ønsker han å gå off-record. Der bekrefter han 
informasjonen vi har om opsjonsavtalen (…) Samtidig går han under tvil med på å stille til et 
intervju i Kristiansund senere på ettermiddagen.» 
 
Om påfølgende telefonsamtaler mellom Solbakken og en annen TV 2-journalist senere 
samme dag, står det i SKUP-rapporten: «Klokken 14.00: Agent Jim Solbakken ringer JCL, 
som gjør det klart at han er ’on record’. Han bekrefter opplysningene vi har. Og hele 
samtalen blir filmet i tilfelle han skal trekke seg fra intervjuavtalen.» «Klokken 16.30: JCL 
intervjuer Solbakken i telefon, med kamera til stede. Solbakken nekter først å bekrefte 
opsjonen på tape, men etter å ha innsett at han allerede har gitt infoen ‘on record’ til JCL, går 
han med på å bekrefte det. Dermed får vi endelig en åpen kilde i saken.» 
 
Klager anfører: «Ikke på noe tidspunkt fremgår det at Solbakken blir gjort oppmerksom på at 
samtalen blir tapet/filmet. Underforstått må Solbakken ha vært en ‘lukket kilde’ i de to 
første samtalene, dvs. inntil intervjusituasjonen aksepteres.» 
 
I klagen opplyses det også at klager var på ferie 12. oktober 2011 da han «ble oppringt av en 
journalist i TV 2-sporten», og at dette var «en journalist Solbakken over tid hadde 
opparbeidet et fortrolig og godt forhold til». I klagen heter det videre: «Journalisten fortalte 
at redaksjonen jobbet med en ‘stor sak’ om Veigar Pall Gunnarssons overgang fra Stabæk til 
Vålerenga. Journalisten varslet samtidig Solbakken om at han ville bli kontaktet av 
journalistene som jobbet med saken, herunder om at de ønsket ‘bakgrunnsinformasjon’ osv. 
Etter å ha satt seg inn i saken ringte Solbakken – som det fremgår i metoderapporten – til TV 
2s journalist. (…) Jim Solbakken opplevde de to første samtalene, der han ringte opp TV 2-
journalistene, som fortrolige kildesamtaler utenfor intervjusituasjonen. (…) Solbakken ble 



 
  Sak nr. 063/16 

4 

ikke på noe tidspunkt gjort oppmerksom på at samtalene ble tatt opp på bånd eller at 
samtalene skulle eller kunne publiseres.»  
 
Ettersom det også er anført brudd på punkt 3.4, fremhever klager også kildevernets 
betydning i norsk presse: «Kildematerialet blir fremskaffet basert på tillit til 
aktørene/kildene, og deres ubegrensede tillit til journalistenes kildevern. Upublisert 
kildemateriale er noe som skal voktes, og som i henhold til VVP ikke skal utleveres. (…) Et 
viktig, generelt spørsmål (…) blir likevel om det i (…) kilders omgang med journalister er 
opp til hver enkelt kilde å be/stille krav om kildevern, når samtalene har en løs, uformell 
form. Og har TV 2 en annen definisjon/grensedragning mellom såkalte ‘profesjonelle’ og 
andre kilder, enn øvrig norsk presse?» 
 
For øvrig stiller klager også spørsmål ved «hvorfor opptakene først får aktualitet fire og et 
halvt år etter at samtalene fant sted, og to og et halvt år etter gjennomføringen av idretts-
Norges mest medieomtalte rettsak noensinne (2013)». Klager skriver: «Dersom innholdet i de 
upubliserte samtalene var av en slik karakter at de potensielt kunne endret bevisbildet i 
saken, slik det antydes fra TV 2 og Josimar (ref. VVPs krav om at skjulte opptak kun skal 
brukes i unntakstilfeller, ‘i forhold av vesentlig samfunnsmessig interesse’ [punkt 3.10], fremstår 
det som merkelig at ikke TV 2 selv har valgt å publisere dem på et mye tidligere 
tidspunkt[.]» 
 
Som bakgrunn for det anførte bruddet på VVP-punkt 3.10, bemerker klager også: «Siden 
samtalene aldri frem til dd. er blitt publisert av TV 2, kan disse, skjulte opptakene vanskelig 
sies å oppfylle kravet til ‘vesentlig samfunnsmessig interesse’, og dermed legitimere bruk av 
skjulte opptak.» 
 
 
Sekretariatet gjorde, ved oppstart av klagebehandlingen, partene oppmerksomme på at det 
ene punktet klager har henvist til i klagen, punkt 3.3 i VVP, er endret (utvidet) ved 
revideringen av plakaten i 2013. Slik sekretariatet ser det, må formuleringen i plakaten fra før 
2013 legges til grunn i vurderingen av klagen, ettersom det her handler om premisser tilbake 
i 2011. I VVP-punkt 3.3 het det før revideringen i 2013:  
 
«Det er god presseskikk å gjøre premissene klare i intervjusituasjoner og ellers i forhold til kilder og 
kontakter.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser klagers påstander om brudd på god presseskikk, og anfører at det i denne 
saken gjentas «flere feil og misforståelser med hensyn til omstendighetene rundt TV 2s 
behandling av Solbakken som kilde og håndtering av informasjon fra samtaler, i forbindelse 
med den såkalte ‘overgangssaken’». 
 
TV 2 skriver: «På flere sentrale punkter skyldes feilene dels at Solbakken ikke gjengir 
begivenheter korrekt, dels at uttalelser fra TV 2s redaksjonelle medarbeidere er tatt ut av 
kontekst og/eller misforstått av Solbakken og dels at Solbakkens klage bygger på en feilaktig 
forståelse av de anførte presseetiske prinsippene. Den eneste feilvurderingen TV 2 har gjort i 
dette sakskomplekset, var at TV 2 ikke publiserte mer informasjon om hva Solbakken fortalte 
i 2011, allerede i 2013, da overgangssaken var under behandling i retten og Solbakkens 



 
  Sak nr. 063/16 

5 

forklaring som vitne tilsynelatende var uforenlig med hva han hadde fortalt TV 2 to år 
tidligere. Dette utgjør naturligvis ikke noe presseetisk brudd i forhold til Solbakken.» 
 
Når det gjelder de anførte bruddene på VVP, anfører TV 2: «Hovedregelen i presseetikken er 
at pressen skal jobbe for åpne kilder og sikre at kildeverninstituttet ikke misbrukes. Kilden 
for informasjon skal som hovedregel identifiseres, med mindre det kommer i konflikt med 
kildevernet eller hensynet til tredjeperson. Kildevern oppstår ikke automatisk, men 
forutsetter at journalisten gjennom avklaringen av premissene har gitt aksept for og dermed 
eksplisitt avtalt et slikt vern. (…) Solbakken har ikke blitt lovet noe kildevern med hensyn til 
innholdet i de omstridte samtalene. Han ble dessuten allerede samme dag gjort kjent med at 
det var gjort lydopptak. TV 2 har heller ikke utlevert lydopptakene til ‘utenforstående’. TV 2 
ga redaksjonen i Josimar innsyn i innholdet. Dette skjedde som ledd i hva TV 2 så på som 
innledning til og avklaring av mulighetene for et mer omfattende redaksjonelt samarbeid om 
saken. Å dele informasjon med andre redaksjoner – som selv er underlagt Vær varsom-
plakaten – er ikke å utlevere det til utenforstående.» 
 
TV 2 forklarer ellers at Jim Solbakken «tidlig [ble] identifisert som en viktig aktør og kilde for 
redaksjonen» under arbeidet med saken. TV 2 opplyser: «Solbakken var også den gang en 
offentlig figur som var vel bevandret i omgang med media og journalister. Det illustreres 
også godt i denne saken. Det var derfor ingen grunn for TV 2 til å utøve noen spesiell 
varsomhet overfor ham som kilde og intervjuobjekt, med hensyn til å gjøre det som var klare 
premisser enda klarere. Han sto ved alt han sa den gang, og beklaget seg heller ikke den 
gang på noe punkt over TV 2s håndtering av ham som kilde.» 
 
Videre forklarer TV 2 om arbeidet med saken: «Det er vanlig journalistisk metode spesielt i 
store og komplekse saker, å tilnærme seg kildene bredt først, dobbeltsjekke tips-informasjon 
og så danne seg en oversikt over fakta, før man konfronterer de mer sentrale aktørene. 
Redaksjonen ønsket også å kontakte de mest sentrale aktørene samtidig. Redaksjonen stilte 
derfor spørsmål om Solbakkens rolle i intervjuet med Stabæks sportsdirektør, Inge Andre 
Olsen (IAO) gjort noen timer før Solbakken selv ringte redaksjonen den 12/10-2011. Også i 
den første samtalen redaksjonen hadde med Vålerengas sportsdirektør, Truls Haakonsen 
(TH), ble Solbakkens navn nevnt. Redaksjonen ville naturligvis avklare om Solbakken var 
innlemmet i dialogen mellom partene i saken. Dette fikk redaksjonen som forventet, 
bekreftet umiddelbart etter at Solbakken (JS) selv ringer til reporter Per Angell Berntsen 
(PAB) rundt kl. 13, 12/10-2011.» (Se vedlegg for transkripsjon av samtalen, sekr. anm.)  
 
TV 2 mener innholdet i samtalen mellom TV 2s journalist og klager bekrefter «at det var 
Solbakken som, på eget initiativ, ringte til TV 2, ikke omvendt», og at påstanden i klagen om 
at klager ble kontaktet og informert om at han ville bli kontaktet av TV 2, «er direkte feil». 
TV 2 skriver: «Noen slik samtale har ikke funnet sted med noen av de aktuelle 
journalistene.» Slik TV 2 ser det, fremgår det også av de vedlagte, transkriberte 
telefonsamtalene at klager allerede en uke tidligere var kjent med at redaksjonen arbeidet 
med saken, idet klager i samtalen viser til at TV 2 hadde vært på besøk hos franske Nancy 
05.10.2011. I denne sammenheng refererer TV 2 for øvrig også til sms-utveksling gjengitt i 
Josimar (se vedlegg 1 til klagen, sekr. anm.), som TV 2 også mener understøtter dette synet.  
 
Når det gjelder opptakene som er gjort av telefonsamtalene mellom klager og TV 2s 
journalister, opplyser redaksjonen: «Det ble gjort opptak av telefonintervjuene med 
Solbakken fordi man så muligheten for at redaksjonen i mangel av intervju ‘på kamera’ med 
Solbakken, eventuelt måtte referere de opplysningene han ga om et komplekst saksforhold, 
korrekt og dekkende, basert på de første intervjuene. Det er erfaringsmessig vanskelig å få 



 
  Sak nr. 063/16 

6 

kilder til å stille opp på kamera i kompliserte eller kontroversielle saker, selv om 
informasjonen som gis naturligvis kan publiseres. Solbakken ga ikke selv på noe tidspunkt 
inntrykk av at det var forutsatt kildevern eller anonymitet. TV 2s journalister ga ham heller 
ikke tilsagn om slike forutsetninger. Kun i en siste del av den første samtalen, med PAB, ble 
de to enige om å snakke ‘off record’, om et tema som Solbakken i etterfølgende intervjuer 
likevel valgte å snakke om ‘on record’.» TV 2 opplyser også at Solbakken «[r]undt klokken 17 
samme dag som opptakene ble gjort», skal ha blitt gjort oppmerksom på «at journalistene 
hadde gjort opptak av telefonintervjuene, og all informasjonen som han frivillig ringte for å 
dele med dem» (se transkripsjon, sekr. anm.).  
 
Videre siterer TV 2 fra intervjuet som var avtalt og som ble gjort foran åpent kamera (se TV 
2s tilsvar s. 5–6, sekr. anm.). TV påpeker at «Solbakken svarte annerledes foran kamera, enn 
det han gjorde da han selv ringte redaksjonen for å dele det han selv henviser til som korrekt 
informasjon». TV 2 skriver om intervjuet: «Solbakken aksepterer altså foran åpent kamera at 
samtalene tidligere på dagen ikke var ‘off record’, bortsett fra siste del av den første samtalen 
(med PAB), der PAB selv tok initiativ til en slik behandling. Dette ble gjort for å få bekreftet 
fra en sentral aktør at Stengel-opsjonen fantes. (Her nevnes for ordens skyld at det i vår 
metoderapports omtale av den første samtalen, med PAB, som også er gjengitt i klagen, står 
at ‘[m]ot slutten av samtalen ønsker han å gå off-record’. Dette er altså en referanse til at 
Solbakken godtar å snakke ‘off-record’ om opsjonsavtalen, når PAB introduserer muligheten 
– og gir informasjon. Men dette er altså informasjon som han i de neste samtalene bekrefter 
åpent.» 
 
Slik TV 2 ser det, var klager «allerede før det siste TV-intervjuet en åpen kilde, som 
redaksjonen kunne ha referert til, men det var også viktig både for reportasjen og 
dokumentasjonen i forhold til seerne at det ble bekreftet på kamera». Redaksjonen påpeker: 
«Telefonintervjuer, referater eller utskrifter er og blir en nødløsning på TV. Man etterstreber 
alltid å få intervjuer med bilde og god lyd, dersom det er praktisk mulig å få til.» TV 2 
avviser også klagers påstand om at redaksjonen skal ha vurdert det slik at de første 
samtalene ikke kunne publiseres grunnet uklare premiss: «Da bekreftelsen fra Solbakken 
foran kamera forelå, var det ikke nødvendig å bruke noe fra de første samtalene og 
opptakene. Som nevnt var disse telefonintervjuene heller ikke (særlig TV-)teknisk sett i 
nærheten av samme kvalitet som det siste intervjuet. Dette er den eneste grunnen til at 
redaksjonen ikke brukte de første opptakene. Det var ikke nødvendig for å få fram sakens 
viktigste faktaopplysning.» 
 
Med hensyn til innholdet i de omstridte opptakene, anfører TV 2: «Grovt sett, sa ikke 
Solbakken noe annet eller noe substansielt mindre i det siste intervjuet, enn han gjorde i 
begge de forutgående telefonintervjuene. Det var bekreftelsen på opsjonens eksistens som 
var nyheten, slik saken den gang lå an. Derfor var det ingen grunn for redaksjonen den 
dagen i oktober 2011, til å vurdere annerledes enn vi gjorde. (…) Dette endret seg først i 2013. 
(…) Da Solbakken forklarte seg som vitne i straffesaken, la redaksjonen raskt merke til at han 
hadde endret virkelighetsoppfatning i løpet av de to årene som hadde gått siden de første 
intervjuene i saken. Det gjaldt særlig på et meget sentralt punkt. I retten sier Solbakken at 
‘den langsiktige planen var at Herman Stengel skulle til Vålerenga’. Det gjorde at 
redaksjonen gikk tilbake i arkivet og dobbeltsjekket hva han hadde sagt til den 12/10-2011. 
Da fant man følgende uttalelser – som han den gang brukte som begrunnelse for at det ikke 
var så viktig at hverken Stengel eller han som Stengels agent, var involvert i Stabæks og 
Vålerengas inngåelse av en opsjonsavtale: ‘Herman Stengel skal ikke til Vålerenga uansett, 
han’ og ‘Herman kan velge å gå til hvilken klubb han vil’. (…) I retten sa han også at avtalene 



 
  Sak nr. 063/16 

7 

(Gunnarssons overgang og Stengel-opsjonen) ikke var avhengig av hverandre. Dette stemte 
dårlig med hva han sa til redaksjonen i det andre av de tre intervjuene 12/10-2011[.]» 
 
TV 2 forklarer at uoverensstemmelsene mellom hva klager sa i samtalene i 2011 og i retten, 
«gjorde at redaksjonen fant fram opptakene fra 2011 og tok en vurdering av om [den] skulle 
publisere noe fra de første telefon-intervjuene (…) Som utvekslingen viser [se vedlegg, intern 
redaksjonell epostkorrespondanse, sekr. anm.], var det aldri snakk om at redaksjonen ikke 
skulle publisere på grunn av ‘manglende klargjøring av premiss’».  
 
TV 2 skriver: «Det var aldri tvil om at det Solbakken hadde sagt om disse spørsmålene var 
‘on record’ og at Solbakken var klar over det, samt at han hadde fått beskjed om at vi hadde 
opptak. Det hadde han visst siden 12/10-2011. At TV 2s redaksjon den gang bestemte seg for 
ikke å publisere, var fordi man ikke ønsket å bli oppfattet som den ‘parten’ som vi av enkelte 
ble fremstilt som. Forsvarerne, flere av de tiltalte og flere vitner, hadde rettet skytset og fokus 
mot redaksjonens dekning i saken i retten. Som det fremgår av den vedlagte e-
postutvekslingen, oppfattet redaksjonen at det ble forsøkt skapt et bilde av at det var TV 2s 
‘skyld’ at saken i det hele tatt var blitt en straffesak. Det lå også i kortene at enkelte av de 
impliserte kunne tenkes å ville saksøke TV 2.» 
 
Slik TV 2 ser det, var det «en feilvurdering å ikke gå ut med den informasjonen redaksjonelt 
den gang [i 2013]». TV 2 opplyser: «Det er den erkjennelsen, kombinert med at hovedsaken 
fremdeles har aktualitet, som har gjort at vi selv jobber med ytterligere redaksjonell dekning 
av saken og at vi i den anledning har utvekslet en del informasjon med Josimars redaksjon.» 
 
Hva gjelder forholdet til Josimar, anfører TV 2 at redaksjonen «over tid [har] hatt samarbeid 
og forsøk på samarbeid, om journalistikk på områder som vi har felles redaksjonell interesse 
i, det vil si omkring fotball-sektoren». TV 2 skriver: «I forbindelse med overgangssaken (…) 
var Lars Johnsen [journalist i Josimar, sekr. anm.] på besøk i TV 2s lokaler i Bergen i mai 
2015, og fikk da avspilt en rekke av TV 2s saker. (…) En grunnleggende, prinsipiell 
forutsetning for at denne utvekslingen kunne skje fra TV 2s side, var at Josimar selv er et 
presseorgan og som sådant jobber i henhold til alminnelige redaksjonelle og presseetiske 
prinsipper. Det innebærer blant annet at bruk av de tidligere upubliserte deler av TV 2s 
intervjuer med Solbakken 12/10-2011, ikke ville skje uten at Solbakken selv ble konfrontert i 
forkant. Det ble han også. Det fremgår blant annet av Josimars artikkel.»  
 
Etter TV 2s mening er det heller ikke presseetisk problematisk at TV 2 har delt innholdet i 
intervjuet fra 2011 med Josimar «når det som her, må legges til grunn at det hverken var 
snakk om kildevern eller andre begrensninger rundt bruken av informasjonen som Josimar 
fikk tilgang til». TV 2 anfører: «At uttalelsene er upublisert har ingen betydning i denne 
saken. All informasjon, herunder notater/opptak fra intervjuer, som ikke er publisert, er per 
definisjon upublisert. Kjernen i det presseetiske prinsippet om ‘upublisert materiale’, er at 
det er pressens redaktører som skal velge om, hva, når og hvordan man vil publisere eller 
dele informasjonen med andre. Det er redaktøren som styrer hvem som arbeider med en sak 
og også hvordan arbeidet skal gjøres. Kan redaktøren publisere, kan redaktøren naturligvis 
også gjøre det mindre; dele informasjonen med andre, både enkeltpersoner og redaksjoner – 
når det gjøres i henhold til en uavhengig, redaksjonell vurdering og i redaksjonelt øyemed. 
(…) Man deler informasjon med sikte på å sikre/styrke dekningen, i publikums interesse. Et 
nyere eksempel er det omfattende redaksjonelle samarbeidet som ligger bak publiseringen 
av informasjon basert på den såkalte «Panama papers»-lekkasjen, der norske Aftenposten 
samarbeider med et stort antall andre[.] (…) Dette kan ikke anses som kontroversielt, langt 
mindre som noe som rammes av Vær varsom plakaten pkt 3.6. Den form for deling, som 



 
  Sak nr. 063/16 

8 

også gjelder vår sak, dreier seg ikke om utlevering til ‘utenforstående’ slik begrepet fremgår 
av VVP 3.6. Slike delinger berører verken kildevernet eller pressens uavhengighet. Den er 
rett og slett utslag av redaktørens uavhengige styringsrett med hensyn til hvordan 
redaksjonelt innsamlet informasjon best kan komme journalistisk til nytte.» 
 
TV 2 presiserer for øvrig «at når TV 2 har utvekslet slik informasjon med en annen, 
selvstendig redaksjon, Josimar, som selv arbeider under Vær varsom-plakaten, er ansvaret 
for hvordan informasjonen eventuelt brukes av Josimar, noe som ligger under Josimars 
redaktøransvar». TV 2 tilføyer: «Vi kan for øvrig ikke se at Josimar har behandlet 
informasjonen på noen kritikkverdig måte[.]» 
 
TV 2 kan heller ikke se at det skulle være noe galt i å gjøre opptak av samtalene med klager i 
2011. Dette en «en akseptert journalistisk arbeidsmetode (se for eksempel PFU sak 090/98)», 
skriver TV 2. 
 
Slik TV 2 ser det, handler denne klagesaken ikke om at ord står mot ord, men «rett og slett at 
Solbakken enten husker eller gjengir virkeligheten feilaktig». TV 2 avviser at tv-kanalen har 
opptrådt i strid med god presseskikk.  
 
 
Klageren mener TV 2s tilsvar «fremstår som ufullstendig» og «et forsøk på å tåkelegge 
klagens kjerne, dvs. redaksjonens utlevering av det upubliserte materialet til utenforstående 
(VVP 3.6)». I klagers tilsvar heter det: «Det vises til at TV 2 på flere punkter forsøker å endre 
historien ved å diskreditere Jim Solbakken, blant annet ved å hevde at klagen ‘er forfeilet’ (…) 
Det vises i denne sammenheng til at den ‘nye’ og mer tilpassede forklaringen er egnet til å 
fjerne et ubehagelig søkelys på kanalens manglende etterlevelse av de presseetiske reglene, 
jfr. VVP punkt 3.5 og 3.6.»  
 
Klager skriver: «Det er her sentralt å fremheve at kjernen i klagesaken er den fysiske 
utleveringen av det upubliserte materialet til Josimar-redaksjonen. Det fremstår således som 
en lek med ord når det i tilsvaret vises til at materialet er blitt delt, at det er gitt innsyn, at det 
er utvekslet materiale osv. Det vises i denne sammenheng til Josimar-artikkelens side 87, 
hvor det fremgår at: ‘…Det finnes flere, upubliserte intervjuer gjort på formiddagen 12. oktober, og 
Josimar har fått tak i to av dem’ (uthevet her). (…) Det synes således å være på det rene at TV 
2 har utlevert opptakene til utenforstående og med det mistet kontrollen over det upubliserte 
materialet. (…) Det er imidlertid ikke publiseringen og innholdet i samtalene som er 
hovedpoenget i klagen, men TVs håndtering (utlevering) av upublisert materiale til Josimar-
redaksjonen. Dette er særdeles uheldig all den tid TV 2 ikke på noe tidspunkt varslet 
Solbakken om at det fire år gamle upubliserte materialet var utlevert til Josimar.» 
 
Videre avvises TV 2s påstand om at Josimar skal ha konfrontert Solbakken med 
publiseringen av samtalene: «Josimars journalist sendte på et tidspunkt en SMS til Solbakken 
med forespørsel om kontakt, men da uten å redegjøre for bakgrunnen for forespørselen. 
Dette skjedde midt i fotballenes mest hektiske overgangsvindu, dvs. på et tidspunkt hvor 
Solbakken var konstant på reise og svært opptatt med møter etc. Det tok derfor noe tid før 
Solbakken så SMS-henvendelsen, og ettersom han ikke fikk opplyst hva det gjaldt, så regnet 
han med at det gjaldt overgangsvinduet. Solbakken la derfor til grunn at journalisten ville ta 
kontakt på nytt om nødvendig og fulgte som følge av det aldri opp henvendelsen.»  
 
Klager uttrykker enighet med TV 2 hva gjelder kildevernet og at det ikke oppstår 
«automatisk». Klager skriver: «Når det er sagt, så anføres det at TV 2 ikke kan legge opp til 

http://presse.no/pfu-sak/09098/


 
  Sak nr. 063/16 

9 

en praksis der intervjuobjektet flere ganger i løpet av en samtale må sikre at han er ‘on’ og 
‘off’ record. Det må være pressens faglige og etiske ansvar å sørge for at denne grensen til 
enhver tid er klargjort slik at intervjuobjektet vet hva han har å forholde seg til.» Det vises i 
denne sammenheng til det presseetiske kravet om å klargjøre premissene overfor kilder og 
intervjuobjekter (VVP 3.3), og slik klager ser det, «må TV 2s forståelse og praktisering av ‘on’ 
og ‘off’ sees i sammenheng med» TV 2-sportssjefens forklaring i Josimar på hvorfor 
opptakene tidligere ikke er publisert (se bl.a. klagens vedlegg 1, uttalelsen om «mangelfull 
klargjøring av premisset», sekr. anm.). Etter klagers mening er det «lite tillitsvekkende når 
denne vurderingen, nesten fem år senere, endres radikalt når TV 2s håndtering av materialet 
klages inn til PFU».  
 
Klager tilføyer også at man må gå ut fra at sportssjefens forklaring er «veloverveid og 
korrekt», all den tid det handlet om en uttalelse i en omfattende magasinartikkel med lang 
produksjonstid, og man må kunne anta at det fortsatt var «en eller annen form for 
redaksjonelt samarbeid» mellom TV 2 og Josimar da intervjuet med sportssjefen ble 
gjennomført. Klager skriver: «At TV 2, når det blir stilt spørsmål ved kanalens presseetikk, 
går tilbake på sin opprinnelige vurdering og hevder at det var ‘en feilvurdering’ at det 
upubliserte materialet ikke ble publisert i 2011/2013 forandrer ikke sportssjefens tidligere 
uttalelser.»  
 
For øvrig står klager fast på at det av TV 2s metoderapport til SKUP – «som det forutsettes at 
gir et helhetlig og korrekt bilde av TV 2s presseetiske vurderinger på det aktuelle 
tidspunktet» – fremgår at klager «først etter å ha avgitt et intervju foran kamera klassifiseres 
av kanalens journalister som en ‘åpen kilde’». Det vises i denne sammenheng også til 
publiseringen i Josimar, der det samme kameraintervjuet er omtalt på side 83. Her het det: 
«Solbakken ble dermed TV 2s første, åpne kilde.» Klager mener også: «Når TV 2 i tilsvaret nå 
viser til at; ‘han var en åpen kilde hele veien’ – så er dette illustrerende for hvordan kanalen nå i 
ettertid forsøker å tilpasse historien.»  
 
Slik klager ser det, bekrefter også transkriberingen av samtalene med klager (vedlagt TV 2s 
tilsvar, sekr. anm.) at han «var av den klare oppfatningen at han var utenfor 
intervjusituasjonen i de to foregående samtalene, samtaler som i ettertid er utlevert Josimar». 
 
Når det gjelder hvem som ringte hvem først den aktuelle dagen (12.10.2011), påpeker klager 
at det ikke kan være avgjørende for PFUs vurdering av klagesaken. Klager fastholder 
imidlertid sitt syn om at han ble kontaktet av en TV 2-journalist forut for samtalene som nå 
er utlevert Josimar, blant annet med spørsmål om han kjente til en opsjonsavtale mellom 
Stabæk og Vålerenga. Klager opplyser også at han kontaktet TV 2 for å få mest mulig 
informasjon om saken og TV 2s dekning, «siden han var Herman Stengels agent, og tidligere 
hadde vært agent for Veigar Pall Gunnarsson». I tillegg ønsket han å skjerme Stengel fra 
blant annet mulig mediestøy, og for å holde «mulighetsvinduet åpent for spilleren i sine 
forhandlinger om å oppnå en best mulig personlig kontakt med fremtidig klubb». 
 
Med hensyn til TV 2s påstander om at klager har uttalt seg annerledes i retten enn til TV 2 i 
2011, innvender klager: «Dette er i beste fall en grov feiltolkning og det berører ikke 
innholdet i klagen (…) Solbakken løy ikke i retten og det vises her i det alt vesentlige til den 
omfattende dokumentasjonen og de vitneprovene som ble fremlagt gjennom den fire uker 
lange rettssaken i Asker og Bærum tingrett.» Det påpekes også: «Solbakken står inne for 
innholdet i samtalene så lenge de tolkes og gjengis på en korrekt og fullstendig måte, slik 
han forklarte seg nærmere om i Asker og Bærum tingrett med komplett informasjon.» 
 



 
  Sak nr. 063/16 

10 

For øvrig mener klager at TV 2 «synes å ha fremlagt et selektivt utvalg av opptak». Det 
henvises til TV 2s vedlagte transkripsjoner: «Klager stiller her spørsmål ved om det faktisk 
stemmer at innledningen mangler. Solbakken husker innledningen på denne samtalen godt, 
herunder at han i starten av samtalen kritiserte TV 2s arbeidsmetoder og de to journalistene 
(…) Bakgrunnen var at TV 2s reportere i forkant av samtalene hadde ringt Herman Stengels 
far og andre og gitt uriktig informasjon om Solbakken og hans agentvirksomhet. Solbakken 
mistenker at dette ble gjort i håp om å få andre til å bekrefte konspirasjonsteoriene og 
plassere Solbakken i en ‘skurkerolle’.» Klager fastholder også at det «var et premiss for 
intervjuet at det skulle gjennomføres en off-record bakgrunnssamtale i forkant.» 
 
Hva gjelder den interne epostkorrespondansen som TV 2 har lagt ved tilsvaret, for å 
underbygge sin begrunnelse for hvorfor opptakene ikke ble publisert i 2013, stiller klager 
spørsmål ved om denne er komplett, eller «kun utgjør bruddstykker av en større helhet». 
Klager skriver: «Det vises her til at e-postene forteller en ganske annen historie, samt til at 
redaktørenes opprinnelige vurderinger om ‘manglende klargjøring av premisser’ ikke 
nevnes i e-postene.» 
 
Det fremgår også at TV 2 fra klagers side anses å ha en noe «selektiv» omgang med fakta 
«med det formål å diskreditere Jim Solbakken»: «Det vises her til at TV 2s fremstilling gir 
uttrykk for at Solbakken kategorisk bekrefter de påstått mistenkelige forholdene, men at 
dette ikke medfører riktighet all den tid han faktisk gir uttrykk for at han mener at klubbene 
ikke har gjort noe galt. Noe han senere også bekreftet i retten.» Slik klager ser det, fremgår 
det om man leser samtalene (transkripsjonene) i sin helhet. For øvrig har klager også vedlagt 
en epost-utveksling mellom Herman Stengels far og en TV 2-journalist, «hvor det klart 
fremgår at TV 2 bruker nær sagt alle midler for å diskreditere Solbakken». 
  
Avslutningsvis i klagers tilsvar anføres det at klager «anerkjenner pressens rett til å sette 
søkelys på saker av stor almen interesse, samt redaktørens uavhengige styringsrett, men det 
er langt fra dette til det å tilpasse fakta og tøye de presseetiske grensene». På denne 
bakgrunn fastholder klager at TV 2 har brutt god presseskikk, og det vises i denne 
sammenheng til VVP punkt 3.5 (kildehåndtering ved fortrolige opplysninger) og 3.6 
(utlevering av upublisert materiale). 
  
 
TV 2 avviser at redaksjonen har forsøkt å omgå det klager beskriver som sakens kjerne;  
TV 2s deling av de upubliserte opptakene fra 2011 med Josimar-redaksjonen. TV 2 anfører: 
«Det er ikke bestridt at Josimars redaksjon fikk kopi av de nevnte opptakene. Vi er imidlertid 
helt uenig med klager i at TV 2s samarbeid og deling av informasjon med den angjeldende 
redaksjonen skulle være i strid med god presseskikk. Det er naturligvis opp til den enkelte 
redaktør i siste instans å avgjøre om man skal dele eller på andre måter gjøre informasjonen 
kjent for tredjeparter, innenfor kildevernets grenser. At redaksjonen har behandlet materialet 
på en måte som undergraver TV 2s uavhengighet eller kildevernet er ikke noen dekkende 
beskrivelse. Dette har vi redegjort og argumentert for utførlig i vårt tilsvar.» 
 
TV 2 skriver også: «Det vil ha fremgått av vårt tilsvar at vi er enig i at det derimot vil være 
problematisk om en redaksjon uten videre deler upublisert stoff med en ekstern redaksjon, 
dersom stoffet i utgangspunktet ikke kunne publiseres, på grunn av kildevern eller andre 
presseetiske hindre. Det var imidlertid etter vår vurdering ikke situasjonen med hensyn til 
de opptak som inngår i klagesaken[.]» 
 



 
  Sak nr. 063/16 

11 

TV 2 fastholder at de to første samtalene TV 2s journalister hadde med klager 12.10.2011 ikke 
skjedde under noen forutsetning om fortrolighet: «Når en kilde som Solbakken – en 
profesjonell aktør i markedet for kjøp og salg av fotballspillere – selv ringer til TV 2s 
journalister for, som han selv erkjenner (jf blant annet i advokat Eldens siste brev, på 
nederste del av side 7), å påvirke TV 2s dekning av en sak der to av hans oppdragsgivere, 
Stengel og Gunnarsson, var sentrale, er det ikke journalistenes oppgave å minne ham om at 
han snakker med journalister som, med mindre annet er tydelig avtalt, kan bruke den 
informasjonen som direkte spilles inn eller utveksles.» 
 
Slik TV 2 ser det, er det også «bemerkelsesverdig» at klager hevder å ha blitt oppringt 
tidligere på dagen (den 12.10.2011) av en «uidentifisert TV 2-journalist» som ønsket 
bakgrunnsinformasjon, når det samtidig anføres at dette «var en journalist som Solbakken 
over tid hadde opparbeidet et fortrolig og godt forhold til». TV 2 avviser «at noen slik 
oppringning/samtale (…) har funnet sted», og tilføyer: «Transkripsjonene fra de samtalene 
som vitterlig fant sted – og som ble initiert av Solbakken selv – inneholder heller ingen 
henvisninger til en slik samtale. Det er også derfor, som forklart i tilsvaret, at 
transkripsjonene – som opptakene – starter litt etter de innledende utvekslingene; fordi det 
var Solbakken som ringte, og de respektive TV 2-journalistene først etter å ha identifisert 
innringeren og hans ærend, slo på opptaksfunksjonen.» I lys av dette avviser TV 2 å ha brutt 
god presseskikk.  


