
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

 

PFU-SAK NR. 030/16 

 
KLAGER:                               

 
Thor Chr.  Hansteen 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: iTromsø (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 09.01.2016 
STOFFOMRÅDE: Fagforening 
SJANGER: Debattinnlegg 
SØKERSTIKKORD: Den samtidige imøtegåelsesretten 
REGISTRERT: 11.02.2016 
BEHANDLET I PFU: 24.03.2016 
BEHANDLINGSTID: 43 dager 
KLAGEGRUPPE: Advokat 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
iTromsø hadde lørdag 9. januar 2016 et debattinnlegg i papiravisen med følgende tittel: 
«Bløffmakeren Thor Chr. Hansteen i NHO». Skrevet av «Vegard Holm, Leder i 

Solidaritetsgruppa for havnearbeiderne». Brødteksten sto slik: 

«I et leserinnlegg i avisa iTromsø 7. januar kommer advokat og assisterende 
direktør i NHO Logistikk og Transport med sine sedvanlige løgnaktige påstander. 

Et av triksene er å bruke mange ord på en enkel sak. Det får de fleste til å gi opp 
lesingen og mange til å ta påstandene til Hansteen for god fisk. La meg bare si noe 
om to saker. 

Bløff nr. 1 fra leserinnlegget til Hansteen: «…» 

[…] 

Hvorfor Hansteen ikke refererer mer fra dommen er enkelt å skjønne. Det ville 
nemlig slått beina under det han hevder her. Et lite sitat fra den samme 
arbeidsrettsdommen viser at Hansteen bløffer: «…» 

[…] 

Bløff nr. 2 fra leserinnlegget til Hansteen: «...» 



 
  Sak nr. 030/16 

2 

[…] 

Det er sjølsagt sikkert at sympatistreiken i Tromsø er lovlig, se sitatet mitt fra 
arbeidsretten over. […] Hadde NHO og assisterende Hansteen vært sikker i en sak 
hadde de sørga for en midlertidig forføyning for å stoppe boikotten og 
sympatistreiken. Det Hansteen og NHO mener er at fagbevegelsen og arbeidsfolk 
skal legge seg flate for det de hevder, og resignere. Det er ikke aktuelt. 

[…] 

Vi har nok en gang fått bekreftet det vi visste om advokat og assisterende direktør 
Hansteen: Han er en bløffmaker. Tru aldri på det han sier. 

Solidaritet med havnearbeiderne!» 

Innlegget ble publisert på nett samme da. På front under «Debatt» - vignetten sto tittelen 

«“Thor Chr. Hansteen er en bløffmaker”» sammen med et bilde fra havna.  
Nettartikkelen hadde tittelen: «"Bløffmakeren Thor Chr. Hansteen i NHO"» og ingressen: 
 

«Les debattinnlegget skrevet av Vegard Holm, leder i Solidaritetsgruppa for 
havnearbeiderne.» 

 
Brødteksten var ellers lik som i papiravisen. Bildebruken både på nett og i papir var et bilde 
fra havna. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte Thor Chr. Hansteen, advokat – og direktør i NHO. Han mener avisen 
har publisert grove uriktige påstander om ham. Påstander det ifølge klager ikke er ført 
sannhetsbevis for, og som bestrides av klager. 
 
Klager opplever påstandene grovt krenkende, både for ham som privatperson og 
yrkesmessig. Det vises til følgende påstander: 
 

Thor Chr. Hansteen er en bløffmaker 
(..) 
… kommer advokat og assisterende direktør i NHO Logistikk og Transport med sine 
sedvanlige løgnaktige påstander. 
(..) 
Vi har nok en gang fått bekreftet det vi visste om advokat og assisterende direktør Hansteen: 
Han er en bløffmaker. Tru aldri på det han sier. 
 

Etter klagers mening er dette sterke beskyldninger av faktisk art. Han skriver: «Etter 
uttalelsens form er de ikke å anse som meningsytringer/verdivurderinger, i det uttalelsene 
ikke presiserer at de kun beskriver Vegard Holms oppfatning av meg.»  
 
Etter klagers mening utløser så grove, konkrete og personlige påstander hans rett til 
samtidig imøtegåelse, noe han ikke fikk, og derfor anføres brudd på VVP punkt 4.14.  
 



 
  Sak nr. 030/16 

3 

Det vises spesielt også til iTromsø’s egenforfattede overskrift i nettavisen, Thor Chr. Hansteen 
er en bløffmaker. En tittel som han skulle fått imøtegå samtidig. 
 
 
Klager viser også til at påstandene om ham ble spredt nasjonalt via Retrivers nyhetsvarsel og 
da med tittelen, Bløffmakeren Thor Chr. Hansteen i NHO, (se vedlegg i klagen).  
 
Det opplyses at iTromsø ikke vil beklage de fremsatte påstandene, og at artikkelen fortsatt er 
tilgjengelig på nett. 
 
For øvrig opplyser klager at det innklagede debattinnlegget var et svar på et debattinnlegg 
klager skrev, som sto på trykk i iTromsø den 5. januar 2016.  
 
Hvis ikke PFU kommer frem til at dette er et VVP 4.14-brudd, mener klager at det er et 4.15-
brudd. Det vises til: «Først etter to skriftlig forespørsler om saken til sjefredaktør Stig 
Jakobsen ble jeg 13.01.2016 tilbudt å avgi tilsvar.» 
 
Ifølge klager sa iTromsø da at avisen ikke hadde noen plikt til å tilby klager tilsvar fordi 
påstandene ble fremmet som ledd i en løpende meningsutveksling. Dette er klager uenig i.  
 
Det vises her til at det var lange perioder uten noen omtale av sakene i iTromsø. Det var 
nyhetssaker i mars, mai og august 2015. Et leserinnlegg i nov 2015, og tre leserinnlegg i 
januar 2016. Klager skriver: «Når påstandene ikke inngår som ledd i en løpende 
meningsutveksling forelå det også selvstendig plikt for iTromsø til å tilby mulighet til tilsvar. 
Fordi dette ikke ble gjort før det hadde gått fire dager, og på min oppfordring, mener jeg at 
iTromsø har brutt punkt 4.15.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
iTromsø avviser klagen. Det skrives: «Karakteristikken av Thor Chr. Hansteen som 
«bløffmaker» m.m. er utelukkende en subjektiv påstand fremsatt av debattinnleggets 
forfatter Vegard Holm. Uttalelsene kan ikke oppfattes eller tolkes som noe annet enn en 
meningsytring og en verdivurdering fra forfatterens side. Avsender av leserinnlegget var 
godt merket både på nettutgaven og i papiravisen.»  
 
Og videre: «At ordenes rekkefølge i den innsendte overskriften kan ha blitt endret noe av 
rent redigeringsmessige årsaker, endrer ikke på at det faktum at dette dreier som 
utelukkende om artikkelforfatterens oppfattelse av Hansteen. Langt mindre gjør det tittelen 
til «redaksjonelt stoff», slik Hansteen - av en eller annen for oss uforståelig grunn - synes å 
hevde.» 
 
Avisen mener påstandene verken er injurierende eller «grovt krenkende». «Ytringene er etter 
vår oppfatning utelukkende verdivurderinger som profesjonelle parter i en pågående og 
tilspisset arbeidspolitisk konflikt både må kunne forvente og akseptere kan bli fremsatt 
offentlig, og som man eventuelt får søke tilbakevist gjennom det offentlige ordskiftet.» 
 
Det vises til at klager er en profesjonell part, at klager «bestrider de fremsatte 
verdivurderingene, at han har et behov for å imøtegå dem og/eller mener å kunne 
dokumentere at de ikke stemmer, kan ikke være avgjørende for om denne typen ytringer bør 
og skal kunne publiseres» skriver iTromsø. 



 
  Sak nr. 030/16 

4 

 
Avisen reagerer på at klager ser ut til å mene at en redaktør må føre sannhetsbevis for 
«enhver frimodig og kritisk ytring som fremsettes i avisen». iTromsø skriver «Slik er det 
heldigvis ikke. Skulle man kreve at en redaktør var nødt til å «gå god for» de mange 
meninger, beskrivelser og/eller påstander som daglig fremkommer på debattplass, ville det 
knapt vært et eneste debattinnlegg publisert i norske medier. Et slikt krav ville raskt ha 
kneblet det frie, offentlige ordskiftet - og utgjort et betydelig demokratisk problem».  
 
iTromsø avviser at VVPs 4.14 skulle være aktuelt, fordi «det påklagde leserinnlegget 
åpenbart må betraktes som et ledd i en løpende, arbeidspolitisk debatt». Her vises det også 
til klagers egen gjennomgang av debatten som har pågått i flere år med en rekke 
debattinnlegg og utspill i media fra begge sider. Og at selve det påklagede innlegget er et 
direkte svar på et debattinnlegg fra klager selv, publisert i iTromsø den 5. (7.) januar 2016.  
 
Hva gjelder VVP punkt 4.15 skriver avisen «Hansteen er gjennom denne prosessen flere 
ganger blitt oppfordret til å skrive et tilsvar, og – etter en del nøling fra Hansteens side – 
hadde han et nytt debattinnlegg publisert hos oss, altså et tilsvar til det påklagde 
debattinnlegget. Det siste debattinnlegget fra Hansteen ble publisert i sin helhet så snart vi 
mottok dette – godt synlig både på nett [..] og papir.» 
 
Avisen skrier at den ikke er pliktig til å opplyse klager om at det var kommet et svar på hans 
leserinnlegg. «Vi er av den oppfatning av at man faktisk må regne med at det kan komme 
motreaksjoner når man sender inn et debattinnlegg i en betent arbeidskonflikt spesielt og i 
løpende politiske debatter generelt, og at man derfor må ha et selvstendig ansvar for å følge 
med på om det kan bli publisert evt. motinnlegg som en reaksjon på eget innlegg. Vi 
understreker for øvrig nok en gang at Thor Chr. Hansteen gjennom denne prosessen flere 
ganger ble tilbudt, både på debattplass og gjennom redaksjonell sak, å komme med tilsvar til 
Vegard Holms debattinnlegg.» 
 
 
Klager mener påstandene ikke er en formulering av typen «Jeg mener» eller «Etter mitt syn». 
«Tittelen som iTromsø selv har komponert fremstår for klager enda mer konkluderende, og 
viser ikke – på noe vis – at det er en subjektiv vurdering», skriver klager.  
 
Klager skriver: «En konsekvens av iTromsøs egenvalgte overskrift er at den grove 
beskyldingen fremtrer som et rent personangrep uten noen henvisning til den yrkesmessige 
kontekst som mine synspunkter gjaldt.» 
 
Etter klagers mening er omtalen også et brudd på VVP punkt 4.1, saklighet og omtanke i 
innhold og presentasjon. Slik klager ser det, skulle avisen kontaktet forfatteren og bedt ham 
om å moderere innlegget, evt redigert innlegget slik at de sterke påstandene ble fjernet. 
Avisen skulle også brukt en annen påstand i sin egenvalgte tittel. 
 
Klager avviser at det må føres sannhetsbevis bak alle ytringer, men «en redaktør må kunne 
dokumentere og føre sannhetsbevis for sterke beskyldninger, angrep, injurierende og grovt 
krenkende påstander som fremsettes i avisen». Ytringer som ikke er sterke beskyldninger 
trenger man ikke å føre sannhetsbevis for, skriver klager.  
 
Heller ikke i tilsvaret dokumenterer avisen påstanden, og klager ønsker å utvide 
klagegrunnlaget til også innebefatte VVpl punkt 3.2, fordi iTromsø ikke har kontrollert at 
opplysningene er korrekte. 



 
  Sak nr. 030/16 

5 

 
Brudd på VVP punkt 4.14 opprettholde fordi påstander om svindel og juks, påstander om 
løgn – utløser VVP punkt 4.14. Det vises til tidligere PFU-saker. 
 
Også VVP punkt 4.15 er brutt, fordi avisens tilbud om tilsvar kom fire dager etter innlegget 
var publisert, og tre dager etter at klager skriftlig hadde kontaktet redaktøren i forbindelse 
med påstandene. Klager skriver: «iTromsø fremmet ikke uoppfordret noe tilbud om tilsvar 
slik de skulle ha gjort for å opptre i samsvar med VVPl punkt 4.15.» Tilbudet kom for seint, 
og klager viser eller til diskusjoner omkring eventuell minnelige løsninger før hans tilsvar 
ble publisert.  
 
Klager avviser at avisen skulle ha noen plikt til å varsle ham om at det kommer svar på hans 
innlegg, men mener han skulle bli varslet før dette innlegget ble publisert- fordi det var 
sterke beskyldinger eller angrep som ble omfattet av VVP punktene 4.14 og 4.15. 
 

iTromsø kan ikke se at verken VVP punkt 3.2 om valg av kilder og kontroll av opplysninger, 
eller punkt 4.1, om saklighet og omtanke i innhold og presentasjon, kan ha relevans i denne 
saken.  

Hva gjelder punkt 4.14. «Punktet begrenser imøtegåelsesretten til å gjelde «faktiske 
opplysninger», altså etterprøvbare beskyldninger. Det er for oss åpenbart at påstanden om at 
Hansteen er en «bløffmaker», kun er et uttrykk for debattforfatterens syn på Hansteen, og 
ikke et angrep av faktisk og etterprøvbar art.»  

Videre «-Generelt mener vi begrepet «bløffmaker» ikke kan betraktes som annet enn en 
subjektiv beskrivelse, på linje med et uttrykk som for eksempel «tullebukk». Det er dermed 
heller ikke en etterprøvbar beskyldning, i motsetning til et uttrykk som for eksempel 
«svindler», og vil ikke kunne omfattes av VVPs 4.14.» iTromsø viser til veilederen for 4.1.4 
idiot vs svindler. 

Avisen mener dette dreier seg om en løpende meningsutveksling «og viser dessuten til at vi 
fra vårt første svar til Hansteen understreket at han (evt. hans organisasjon) var hjertelig 
velkommen til å svare på innlegget».  

Avslutningsvis skriver avisen «28. januar i år sendte [klager] oss et utkast til innlegg som han 
i samme skriv presiserte ikke skulle på trykk uten endelig godkjenning av ham selv. Årsaken 
var at han først ville drøfte en minnelig løsning. I en påfølgende telefonsamtale med 
Hansteen, og på direkte spørsmål, ble det klart at det var økonomisk kompensasjon han var 
ute etter, noe vi ikke var villige til å gå med på. Innlegget ble imidlertid publisert, som avtalt 
med Hansteen, både digitalt og på papir 6. februar.» 

  


