' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 354/15

KLAGER: Ice Norge AS (ice.net)
ADRESSE:

PUBLIKASJON: Troms Folkeblad (papir og nett)
PUBLISERINGSDATO: 09.11.2015

STOFFOMRADE: Forbruker

SJANGER: Nyhetsartikkel

SOKERSTIKKORD: Kildebruk og kontroll av opplysninger, feilaktige opplysninger,
rettelse og beklagelser, bildebruk

REGISTRERT: 20.11.2015

BEHANDLET I PFU: 21.01.2015

BEHANDLINGSTID: 61 dager

KLAGEGRUPPE: Bedorift

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Troms Folkeblad publiserte mandag 9. november 2015 en artikkel pd nett og papir med
tittelen «Dekningen var ikke sa overlegen likevel» og ingressen:

«Sjekk en gang. Sjekk helst en eller to ganger til for du bestiller mobilt bredband
fra Ice net.»

Artikkelen startet slik:

«Sjovegan: Folkebladet sjekket i forrige uke ice.net mobilt bredband 4G smartruter
pa avdelingskontoret pa Sjovegan»

Under mellomtittelen «Meget god dekning» stod det:

«Alt er i sin skjenneste orden nar du sjekker dekningen. Selskapets nettside har et
dekningskart det er bare a klikke inn pa adressen. Og du kan ogsa skrive inn
postnummeret for a sjekke. Her lyste det uansett den skarpeste gulfargen for
Sjevegan og den oppgitte adressen, noe som betyr meget god dekning.

Men sa enkelt ble det ikke. Ingenting virket nar alt var montert opp og
bruksanvisningen for oppkobling var fulgt.»

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i
presseetiske sparsmal. Adresse: Radhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 354/15

Journalisten tok etter hvert kontakt med kundeservice. Etter hvert spurte han om
kundeservice var sikker pa at det var dekning, og «Etter noen titalls sekunder kom svaret at
pa Sjovegan er det meget god dekning».

(...) «Slik gikk dagene med ulike forsgk der bannskapen satt losere og losere, til tross for
hyggelige kundebehandlere som gjorde sa godt de kunne.» (...) «Et siste forsek var nok
en telefon til selskapet. [...]. Etter mye frem og tilbake og radene ikke forte frem, ringte de
tilbake og beklaget at i dette omradet er det likevel ingen dekning.»

Under mellomtittelen «Lyser fortsatt» stod det:

«- Hvorfor gar dere da ut med at det er meget god dekning? Kundebehandleren
svarte bare at hun ikke kunne gi et godt svar pa det. [...] Ei uke etter lyser det
fortsatt gult og Sjevegan skal ha meget god dekning. Pa selskapets nettside star
det: "Hos ice.net skal du fa mer igjen for pengene dine - mer data, mer dekning,
mer fart, mer aerlighet og mer apenhet”. Kanskje ikke helt det Folkebladet
opplevde.

Journalisten tok etter dette kontakt med ledelsen:
«Folkebladet tok saken opp med Kristian Eliassen i ice.net. - Jeg skal ta opp denne

saken pa mandag med de som har ansvaret for web-siden var slik at det forbedres.
Vi er ikke interessert i a ha det slik at det misforstas hvor vi har dekning, sier han.»

Artikkelen var illustrert med felgende bilde Ice nets nettside:

B ice.net - overlegen dekning i Norge

Sted: Gudalsveien 3

b ! Tale og SMS: Meget god

v Datatrafikk: *
g 4G - Meget god , 3G - Meget god, 2G - Meget
. god |
e
Bildetekst:

«MISVISENDE Sjovegan skal ifelge dekningskartet ha meget god dekning, men
det skulle vise seg at dette var langt fra sannheten. Foto: Morten Dokka»

KLAGEN:

Klager er det omtalte selskapet, Ice Norge AS (heretter ice.net). Det opplyses at ice.net er
leverander av bade: a) mobilt bredband (via router) b) mobiltelefontjenester. Ice net har altsa
to forskjellige nett - ett for mobilt bredbdnd og ett for mobiltelefoni. Folk kan sjekke
dekningsforholdene for begge nett pé denne nettsiden: https:/ /www.ice.no/private/ coverage/

For 4 sjekke dekningen for a) mobilt bredband, ma man trykke pa «router»-knappen.



https://www.ice.no/private/coverage/

Sak nr. 354/15

For 4 sjekke dekningen for b) mobiltelefontjenester, ma man trykke pa «Mobiltelefon»-
knappen. Klager viser at sk pa Gudalsveien 3 i Salangen, som var gjenstand for artikkelen i
Troms Folkeblad, viser at det pd dekningskart for router/mobilt bredband tydelig star
«Ingen dekning».

-»

ice.net - overlegen dekning i Norge X
C Sted: Gudalsveien 3
Dekning: Ingen dekning

P

Velg mob?isefon eller router. egnforidaring:
=3 — e nm—
. God dekning

[l sannsynligyis dekning

H

44
ice.net - overlegen dekning i Norge
Sted: Gudalsveien 3
Tale og SMS: Meget god
Datatrafikk:

4G - Meget god , 3G - Meget god, 2G - Meget
god

40 1

30

3 i ok K A -

Sjekk din dekning:

n 3, Sjevegan

velg mobilteicion eller router: Tegnforklaring:

Mobitelefon “ [l Mesget god dekning
. God dekning

Klager hevder journalisten har trykket feil. Journalisten valget ikke knappen «Router», men
knappen «Mobiltelfon», og dermed ble det feil. Ifalge klager viser ogsa bildet som illustrerer
artikkelen at journalisten har trykket feil.



Sak nr. 354/15

For publiseringen:
Ifglge klager ble journalisten opplyst to ganger for publisering om at han ikke hadde
bredbandsdekning pa sin adresse.

Det opplyses: «Tirsdag 3. november ringte journalisten ice.nets kundeservice fordi han ikke
kom pa nett med sin nye 4G router. Kundebehandler mistenkte at problemene skyldes
aktivering av PIN-koden, og sendte derfor veiledning per epost til Dokka.

Onsdag 4. november ringte Morten Dokka pa nytt og fortalte om de samme problemene.
Kundebehandler gnsket da a feilsgke, men fordi Dokka ikke hadde routeren

tilgjengelig der og da avtalte de at han skulle bli ringt opp igjen om en liten stund.
Kundebehandler ringte opp Morten Dokka etter cirka 45 minutter og informerte han om at
han var pé et sted uten dekning.»

Klager skriver at selv om journalisten allerede onsdag var klar over at han ikke hadde
dekning, tok han likevel - lerdag 7. november - kontakt med teknisk direkter i ice.net,
Kristian Eliassen, for & fa samtidig imetegaelse pa sin artikkel, se vedlegg 2.

Klager skriver: «Journalisten «hadde altsa allerede bestemt seg for vinkling og skrevet ferdig
artikkelen, men siden kritikken utlgste (imotegdelseretten) kontaktet han Eliassen for en
kommentar.» Eliassen forklarte journalisten at den aktuelle adressen ikke hadde
bredbandsdekning, men at mobiltelefoni var meget bra dekket. «Eliassen oppfordret
journalist Morten Dokka til & gd inn og sjekke dette selv pd ice.nets hjemmesider.»

«Klokken 18:01 sendte Morten Dokka en ny epost til Eliassen, med to lite fullstendige
skjermdumper og spersmaélet «Ser jeg det samme som deg?» Eliassen ringte umiddelbart
journalist Morten Dokka opp igjen og forklarte at bildene han sendte ikke var representative
for det hjemmesiden viser. Eliassen forklarte igjen hvilke knapper han ma trykke pa og at
han ma se pa kartet med zoom pa Sjevegan. Eliassen presiserte at dekningskartene viser helt
riktig informasjon og at det var ingen ting som tydet pd at det hadde veert annerledes i
dagene for.»

Mandag 9. november publiserte Troms Folkeblad likevel artikkelen, skriver klager.

Etter publiseringen:

Samme dag, mandag 9. november, tok administrerende direkter i ice.net, Eivind Helgaker,
kontakt med journalisten. Helgaker reagerte pa forvrenging av fakta, og at journalisten
hadde publisert en artikkel han da visste var misvisende og feilaktig. Helgaker ba avisen om

a publisere en beklagelse og rettelse. Det opplyses ogsa at klager matte purre pa denne. Se
Vedlegg 3 for epost-utvekslingen.

Fredag 13. november kom det en presisering i form av en liten notis i papiravisen (se vedlegg 4).

Klager skriver «For det forste tar det altsa fem dager for noe som helst star pa trykk. I tillegg:
det er altsa ikke en snakk om en rettelse eller beklagelse, slik VVP 4.13 krever, men en ganske
tilfeldig oppsummering av hva ice.net mener.»



Sak nr. 354/15

Folgende punkter i Veer Varsom-plakaten (VVP) anferes brutt:

VVP punkt 3.2. (kildebruk og kontroll av opplysninger)

Klager hevder at journalisten ble opplyst (to ganger) om at ice.net ikke hadde dekning for
mobilt bredband pd den aktuelle adressen. Denne informasjonen stod ogsa pa ice.nets
nettsider. Journalisten ble ogsa opplyst om at det er han som har klikket pa feil valg pa
nettsidene, skriver klager, og fortsetter: «Informasjonen pa ice.nets nettsider er altsa 100%
korrekt. Den viser tydelig at ice.net ikke har dekning for mobilt bredbdnd pa den aktuelle
adressen. Ice.net kan ikke sta til ansvar for at Morten Dokka ikke evner & trykke pa riktig
knapp pa nettsidene. Vi henviser for gvrig til kommentarfeltet til artikkelen pa nettsidene til
folkebladet.no, hvor en leser papeker det akkurat det samme.»

Det reageres derfor pa at avisen likevel velger & publisere en misvisende artikkel som sier at
ice.net hevder at selskapet har bredbandsdekning i Gudalsveien 3. «Journalisten har altsa
bevisst valgt & publisere informasjon som han ved to tilfeller er blitt forklart er feilaktig. Etter
all sannsynlighet har journalisten bevisst valgt & ignorere faktaopplysningene han mottok
fra teknisk direktor Kristian Egeland Eliassens 48 timer for publisering ettersom de ville
sparket beina under hele nyhetsartikkelen. Det er utvilsomt et brudd pa god presseskikk.»

Slik klager ser det, handler ikke dette om imetegaelsesrett, men om hvorfor journalisten
bevisst har valgt a ignorere faktainformasjonen, og i stedet publiserer informasjon som
journalisten vet er feil. Etter klagers mening har ikke avisen handlet i trdd med kravet i VVP
punkt 3.2, & kontrollere at opplysninger som gis er korrekte.

VVP punkt 4.10. og 4.12. (bildebruk):

Det vises til illustrasjonsbildet som ble benyttet, bdde pa nett og pa papir. Det publiserte
dekningskartet viser dekningen for mobiltelefon «- altsa ikke dekningskartet for mobilt
bredband, som artikkelen omtaler» Klager skriver «Journalisten bruker bevisst ikke bildet av
dekningskartet for mobilt bredband da dette ville sparke beina under nyhetsvinklingen hans.
I stedet velger han bevisst & bruke bildet av dekningskartet for mobiltelefoni, som ikke har
noen sammenheng eller relevans for dekningsgraden for mobilt bredband. Dette har
journalisten ettertrykkelig blitt opplyst om, men likevel velger han pa en kynisk og
misvisende mate a koble dekningskartet for mobiltelefoni opp mot en sak som handler om
noe annet; nemlig mobilt bredband. Troms Folkeblad har derfor brutt Veer Varsom Plakatens
paragraf 4.10: «Veer varsom med bruk av bilder i annen sammenheng enn den
opprinnelige.», samt paragraf 4.12: «For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav
som for skriftlig og muntlig fremstilling.»

VVP punkt 4.13. (feilaktige opplysninger):

«Ice.net kontaktet Troms Folkeblad mandag 9. november og ba om at avisen umiddelbart
trykket en rettelse/beklagelse i papiravisen samt fjernet den sterkt misvisende artikkelen fra
nettsiden, Folkebladet.no. Fredag 13. november - altsa fem dager senere - trykket avisen en
ungyaktig presisering av deler av synspunktene til ice i papiravisen. Ikke var det en rettelse,
ikke var det en beklagelse, og det tok ogsa unedvendig lang tid for den kom pa trykk. I
skrivende stund, 20. november 2015, ligger fremdeles nettartikkelen ute p& Folkebladet.no.
Ingenting er korrigert eller beklaget. Troms Folkeblad har derfor brutt Veer Varsom Plakaten
paragraf 4.13: «Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig».



Sak nr. 354/15
TILSVARSRUNDEN:

Troms Folkeblad avviser 4 ha brutt god presseskikk. Det anfgres at avisens utgangspunkt
var kundeperspektivet, <hvor man opplever unedvendig frustrasjon for kunder, og ikke
minst forbruk av unedvendig tid pd et produkt.»

Journalisten forklarer: «Som det kom frem i saken i Folkebladet var jeg i kontakt med to
kundebehandlere etter jeg fikk veiledning pa e-post fra kundebehandler Alexander
Aakerman. Den forste var jeg i kontakt med for jeg hadde kontakt med den ICE omhandler i
sin klage. Etter diverse utpreving for 4 finne feilen fikk kundebehandleren sporsmalet fra
meg om det var dekning. Og det ble bekreftet at det var dekning. Det er ogsa betenkelig at
den kundebehandleren som Ice omtaler md ga flere runder med utpreving for de de faktisk
finner ut at det mangler dekning.»

«Da jeg hadde Eliassen pa traden gikk vi begge inn pa siden. Han geleidet meg videre (forbi
omtalte knapper) inn pa kartet. Jeg kom inn pa et kart, men det laste seg med en gang. Jeg
fikk ikke engang brukt zoomknappen... Mitt utgangspunkt var da at de hadde et system
som ikke fungerte godt nok. Da spurte jeg Eliassen om hva han ville gjore med det, uttalte
han: «- Jeg skal ta opp denne saken pa mandag med de som har ansvar for web-siden var
slik at det forbedres. Vi er ikke interessert & ha det slik at det misforstds hvor vi har
dekning». (Dette er ogsa sitert i artikkelen).

Redakteren skriver: «Det er korrekt at teknisk direktor Kristian Eliassen forklarte at adressen
ikke hadde mobilt bredbandsdekning, noe det allerede var brakt klarhet i da var journalist
snakket med Eliassen.» [...] «Var journalist ser i ettertid at han burde gjore mer enn a stoppe
ved de gule knappene og tro at de indikerte meget god dekning. Men hans utgangspunkt
var opplysningene fra ICE Norges kundebehandler om at det var dekning pa Sjevegan.»

Avisen avviser 4 ha brutt paragraf 3.2 i VVP. Videre hevdes at «Illustrasjonene som er brukt
er de som vdr journalist faktisk fikk fram da han sgkte pa «mobilt bredband». Vi mener
derfor at vi ikke har brutt paragrafene 4.10 og 4.12.»

Hva gjelder det som skjedde i etterkant, skriver avisen: «Det er korrekt at Ice.net kontaktet
avisa mandag 9. november og ba om en rettelse/beklagelse. Var journalist matte naturlig
nok gd nye runder i saken. Etter nye vurderinger kom vi to dager senere til at vi skulle
presisere innholdet i saken, [...] Med denne presiseringen mener vi at opplysningene er
korrigert, og at Folkebladet derfor ikke har brutt paragraf 4.13»

Klager mener avisen tilsvar styrker bevisene i at Troms Folkeblad har brutt god presseskikk.

«Troms Folkeblad innrgmmer at journalist Morten Dokka hadde mottatt informasjon fra
kundebehandler om at adressen ikke hadde mobilt bredbandsdekning allerede fer han ringte
teknisk direkter Kristian Eliassen, som bekreftet det samme. Likevel velger journalist Morten
Dokka 4 skrive en artikkel som hevder det motsatte, basert pd en tidligere samtale med en
annen kundebehandler.»

Videre mener klager at Troms Folkeblad forsgker a tadkelegge debatten med prat om gule
felter og zoomknapper. «Det er irrelevant informasjon. De uomtvistelige fakta, som Troms
Folkeblad bekrefter, er som folger:



Sak nr. 354/15

o Kundebehandler i ice.net har opplyst journalist Morten Dokka om at ice.net ikke har
mobilt bredbdndsdekning pa den aktuelle adressen

o Teknisk direkter har opplyst journalist Morten Dokka om at ice.net ikke har mobilt
bredbandsdekning pd den aktuelle adressen

o Dekningskartet pa ice.nets nettsider viser tydelig at ice.net ikke har mobilt
bredbandsdekning pa den aktuelle adressen

o Journalist Morten Dokka har trykket pa feil knapper da han har veert pd nettsiden

Likevel velger Troms Folkeblad a publisere en artikkel som sier at ice.net hevder at selskapet
har bredbdndsdekning pa den aktuelle adressen. Troms Folkeblad hevder de har kontaktet
alle relevante kilder. Det kan vi si oss enige i. Men ndr journalisten bevisst ignorerer all
dokumenterbar faktainformasjon som de samme kildene legger frem, kan vi ikke pa noen
mate se at journalisten har kontrollert at opplysninger som gis er korrekte.» jf. VVP punkt
3.2.

Nar det gjelder illustrasjonen og kartutsnittet. «Det er med stor skuffelse at vi her opplever at
enten en journalist eller redakter i Troms Folkebladbevisst farer med usannheter. Under er
en faksimile av skjermdumpen som ble brukt som hovedbilde i Troms Folkeblad (papir og
nett). Dialogboksen pa skjermdumpen viser tydelig at man har sgkt pa mobiltelefoni (og ikke
mobilt bredbdnd) Hvordan vet vi det? Jo, fordi dialogboksen for sek pd mobilt bredbdnd ser
veldig annerledes ut. Det er kun dekningssgk pa mobiltelefon som far opp sekeparameterne
Tale og SMS og oversikt over 4G/3G/2G dekning.

Sted: Gudalsveien 3
Tale og SMS: Meget god

! 4G - Meget god , 3G - Meget god, 2G - Meget
. god
{

Dialogboksen for sgk pa dekning pa mobilt bredband (router) ser slik ut:

ice.net - overlegen dekning i Norge X

Sted: Radhusgata 17

Beste sender: Oslo Karl Johans Gat
Dekning: Svart god dekning
Retning: 8 °

Likevel hevder Troms Folkeblad i sitt tilsvar hevder at «illustrasjonene som er brukt er de
som journalist faktisk fikk fram da han sekte pa mobilt bredband». Som vi har bevist ovenfor
sa er dette en usann pastand. Klager ber PFU sjekke selv: https:/ /www.ice.no/p
rivate/coverage/

«Journalisten bruker bevisst ikke bildet av dekningskartet for mobilt bredband da dette ville


https://www.ice.no/p%20rivate/coverage/
https://www.ice.no/p%20rivate/coverage/

Sak nr. 354/15

sparke beina under nyhetsvinklingen hans. I stedet velger han bevisst & bruke bildet av
dekningskartet for mobiltelefoni, som ikke har noen sammenheng eller relevans for
dekningsgraden for mobilt bredband. Dette har journalisten ettertrykkelig blitt opplyst om,
men likevel velger han pd en misvisende mate a koble dekningskartet for mobiltelefoni opp
mot en sak som handler om noe annet; nemlig mobilt bredband.» Det vises til VVP punkt
410 og 4.12.

VVP paragraf 4.13.

Klager mener at notisen som stod pa trykk fredag ikke var en rettelse eller beklagelse, slik
VVP 4.13 krever. «Notisen inneholdt i stedet en ungyaktig oppsummering av enkelte av
ice.nets pdstander, men overhodet ingen innremmelse av feil fra Troms Folkeblads side. For
det andre: Det tok fem dager for denne notisen kom pa trykk. I felge sjefsredakter Henriksen
ble beslutningen tatt to dager tidligere. Hvorfor det deretter tok ytterligere 48 timer for saken
var pa trykk aner vi ikke. I skrivende stund - 4. desember 2015 - ligger fremdeles
nettartikkelen ute pa Folkebladet.no. Ingen rettelser eller korrigeringer er foretatt. Ingen av
delene kan, i vdre gyne, anses som «snarest mulig».»

Troms Folkeblad har ingen ytterligere kommentarer.



