PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 311/15 (A+B+C+D+E)

KLAGER: A: Redaksjonsklubben i Feedrelandsvennen ved styret,
B: Kjell Ingvaldsen, C: Aksel Stave Ervik, D: Kristoffer Larsen,
E: Redaksjonsklubben i NTB ved styret

PUBLIKASJON: Verdens Gang
PUBLISERINGSDATO: Hgsten 2015
STOFFOMRADE: Livsstil/helse
SJANGER: Kommersielt innhold

SOKERSTIKKORD: Skille journalistikk fra reklame, skille redaksjonelt fra kommersielt
arbeid, sponsing, journalistisk troverdighet/integritet

REGISTRERT: 21.10.-05.11.2015

BEHANDLET I PFU: 21.01.2016

BEHANDLINGSTID: 90 dager

KLAGEGRUPPE: Journalist, privatperson

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Verdens Gang (VG) publiserte hesten 2015 en egen seksjon kalt VG Familieliv. Pa fronten
var artikkelhenvisningene til seksjonen lagt i en egen ramme, som overst var merket: «VG
Familieliv i samarbeid med Rema 1000». Bdde VG og Rema 1000 var skrevet med
bedriftenes logoer:

llyC i 1ppcug‘acu UK €11 ganyg

m FAMILIELIV I SAMARBEID MED REMA 1000

Les mer om samarbeidet

*

;ﬂ". i
Mange foreldre
Slik forhindrer du sproyte- g.]ﬂr denne kles'

skrekk hos barn tabben i host =

—
PV N D Y YT ke —

-

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i
presseetiske spegrsmal. Adresse: Radhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 311/15 (ABCDE)

I merkingen var det ogsa lagt inn en lenke (rod tekst) til mer info om samarbeidet («Les mer
om samarbeidet»). Klikket man pd lenken fikk man opp felgende informasjon:

«Dette er samarbeidet med Rema 1000

VG Familieliv er en seksjon med innhold produsert av VG Partnerstudio - en del
av VG utenfor var redaksjon. Satsingen er muliggjort gjennom et kommersielt
samarbeid med, og finansiert av Rema 1000. Innholdet er underlagt VGs
kvalitetskrav og redakteransvar, men samarbeidet apner for jevnlige diskusjoner
mellom VG og Rema 1000 om temavalg.»

Artiklene som publiseres i seksjonen er altsa laget av VG Partnerstudio, og dette er ogsa
oppgitt i artiklenes byline, gjerne sammen med navnet pd den som har skrevet artikkelen. Et
eksempel pa dette finnes i artikkelen med tittelen «Slik handterer du andres ‘rakkerunger’».
Enkelte artikler er laget av NTB, og disse er gjerne merket som felger i ingressen: «VG
Partnerstudio (NTB)». Et eksempel pa en slik artikkel er denne: «Ny rapport: Jenter over
hele verden foler seg utrygge pa skolen».

Over alle artiklene som publiseres pd seksjonen, finner man et banner med teksten: «VG
Familieliv i samarbeid med Rema 1000 | Hva er dette?»:

W 0= e, REMA 1000

Dette banneret blir hengende ndr man scroller nedover i artikkelen, og klikker man pa
banneret (Hva er dette?), far man opp informasjonsteksten referert over:

Dette er samarbeidet med Rema 1000

VG Familieliv er en seksjon med innhold produsert av VG Partnerstudio — en del av VG utenfor var
redaksjon. Satsingen er muliggjort gjennom et kommersielt samarbeid med, og finansiert av Rema
1000. Innholdet er underlagt VGs kvalitetskrav og redakteransvar, men samarbeidet apner for
jevnlige diskusjoner mellom VG og Rema 1000 om temavalg.

LUKK

Nederst pa siden, under artiklene, folger det ogsa en ramme med folgende opplysning:

«VG's journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen
av dette innholdet.»

Derpa folger en lenke til info om VG Partnerstudio: «Dette er VG Partnerstudio»

VG's journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.

DETTE ER VG PARTNERSTUDIO ©

Ans._ redakter og adm. direkter: Tomy Pedersen Ofte stilte sparsmal og kontaktinfo Tips oss! SMS / MMS il 2200
Digitalredaktor: Ola E. Stenberg VG har ikke ansvar for innhold pa eksteme Ring 22 00 00 00

Politisk redakter. Hanne Skartveit nettsider som det lenkes fil. Kopiering av E post til fusentipset
Magasinredakter: Jane Throndsen materiale fra VG for bruk annet sted er ikke tillatt Last ned iPhone-app: 2200 Tips VG

Sentralbord VG: 22 00 00 00 uten avtale. Annonseinfo: VG Papir. VG og VG Mabil
© 2015 VG | Personvemerkleering og
informasjonskapsler (cookies]



http://sponset.vg.no/familieliv/rema1000/46-slik-handterer-du-andres-rakkerunger
http://sponset.vg.no/familieliv/rema1000/73-jenter-over-hele-verden-foler-seg-utrygge-pa-skolen
http://sponset.vg.no/familieliv/rema1000/73-jenter-over-hele-verden-foler-seg-utrygge-pa-skolen

Sak nr. 311/15 (ABCDE)

Klikker man pa «Dette er VG Partnerstudio»-lenken, popper det opp et vindu med bilde av

VGs ansvarlige redakter, som ogsa er administrerende direktor, og felgende tekst:

«I samarbeid med utvalgte annonsgrer utvikler VG Partnerstudio innhold av hey
kvalitet, som publiseres pa VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonserens logo, sa
leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en
annonser.

VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til
redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker pavirkes
derfor ikke av det kommersielle samarbeidet i VG Partnerstudio.

Torry Pedersen

Ans. redakter og adm. direktor»

Dette er VG Partnerstudio

I samarbeid med utvalgte annonsorer utvikler VG
Partnerstudio innhold av hoy kvalitet, som publiseres
pa VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og

med annonsorens logo, sa leseren klart kan oppfatte at
innholdet er betalt for og produsert sammen med en

annonser.

VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap
uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet
jobber samtidig i redaksjonen i VG.

KLAGEN:

ag og rolle som wavhengig
sker pavirkes derfor ikke av det

kommersielle samarbeidet i VG Partnerstudio.

Torry Pedersen
Ans. redaktor og adm. direktor

Klager A er styret i Feedrelandsvennens redaksjonsklubb, som mener seksjonen VG
Familieliv bryter med Ver Varsom-plakatens punkter 2.6, 2.7 og 2.8.

Klager skriver: «Vi mener at VG ved 4 la en reklameseksjon kopiere bade form, innhold og
utseende fra redaksjonelt stoff sterkt undergraver skillet mellom journalistikk og reklame.
Skillet blir enda vanskeligere & fa gye pa nér dette skjer pa VGs egen nettavis, og under VGs

egen logo.»

Slik klager ser det, er VGs kommersielle samarbeid med Rema 1000 for dérlig merket: «Selv
om VG har merket innholdet som et samarbeid med Rema 1000 mener vi den grafiske og
innholdsmessige likheten med avisens redaksjonelle stoff mer enn noytraliserer effekten av
merkingen. En fersk undersgkelse laget av Jens Barland og Ragnhild K. Olsen viser at det for
en vanlig leser er neermest umulig & se forskjell pd VGs redaksjonelle innhold og det betalte
innholdet de na lager i samrdd med Rema 1000. http:/ /www.medier24.com/nyheter/lesere-
ser-ikke-forskjell-pa-reklame-og-journalistikk-lenger/ »



http://www.medier24.com/nyheter/lesere-ser-ikke-forskjell-pa-reklame-og-journalistikk-lenger/
http://www.medier24.com/nyheter/lesere-ser-ikke-forskjell-pa-reklame-og-journalistikk-lenger/

Sak nr. 311/15 (ABCDE)

Etter klagers mening hjelper det heller ikke at VG har skilt ut Partnerstudio som eget selskap
og tilsluttet det Markedsavdelingen. Klager papeker: «For leserne er dette skillet umulig a
se.»

Klagerne anforer at flere ansatte i VG Partnerstudio tidligere jobbet som journalister i VGs
redaksjon, og at artiklene i seksjonen i hovedsak handler om forbruker-, forsknings- og
helsestoff. Slik klagerne ser det, er det heller ikke i trdd med god presseskikk «at VGs
Partnerstudio lar samarbeidet med Rema 1000 styre dekningen av det som hittil har veert
viktige stoffomrader for den uavhengige pressen». Klagerne skriver: «Det er umulig for
leserne & vite hvilke foringer og hensyn som ligger bak nér Partnerstudio-skribentene velger
sine kilder. Det er ogsa umulig & vite hvilke interesser som bestemmer vinklingene pa
artiklene om disse feltene som har sa stor betydning for sd manges helse. Vi finner ogsa liten
grunn til & tro at VGs redaksjon kommer til 4 behandle tema som Partnerstudio allerede har
skrevet om.»

For gvrig reagerer klagerne pd at det ogsd publiseres stoff laget av NTB pa seksjonen VG
Familieliv: «Dette er for det forste et klart brudd med premissene for seksjonen som er
trukket opp i VGs egen informasjonstekst. NTBs redaksjonsklubb har ogsd reagert pa denne
maten & bruke artikler deres medlemmer har laget [se ogsa egen klage, sak 311E/15,
sekr.anm.], ettersom dette er stoff laget etter normale journalistiske kriterier. Det alvorligste
er likevel at ssmmensausingen av NTBs stoff med sponset innhold bidrar ytterligere til &
viske ut skillet mellom journalistikk og reklame. Pa denne maten selger landets storste avis
sine kleer og sin troverdighet til en ekstern sponsor. P4 grunn av avisens ledende rolle frykter
vi eksempelet denne praksisen setter, samtidig som den allerede bidrar til & svekke
troverdigheten til andre medier. Det er denne uavhengigheten vi til syvende og sist lever av,
og derfor har styret i Feedrelandsvennens redaksjonsklubb sendt inn denne klagen.»

Klager B er en privatperson som mener hele seksjonen VG Familieliv og «dens
grunnleggende redaksjonelle prinsipper strider kort og godt bdde mot ordlyd og and i hele
Ver Varsom-plakatens kapittel 1, hele kapittel 2 minus 2.5, samt punktene 3.3 og 3.6».

Klager C er en privatperson (student) som ogsd paklager hele seksjonen VG Familieliv, fordi
han finner den «sveert problematisk» og i strid med Veer Varsom-plakatens punkter 2.2, 2.3,
2.6 og 2.8. Klager anferer: «I det siste registrerer jeg at flere av artiklene jeg leser hos denne
nyhetsgiganten (bruker hovedsaklig nettavisen) har denne pdskriften nederst: "VG's
journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette
innholdet." Merk dere at dette er ikke ved bunnen av artikkelen, men helt pd bunnen av
siden, under all reklamen. Det er skjelden jeg blar sa langt ned etter a ha lest ferdig en
artikkel. Det er med andre ord tydelig at dette ikke er redaksjonelt innhold, men det
presenteres likevel i nettavisen pd samme mate som andre nyhetsartikler.»

Klager pdpeker ogsd at artiklene har byline, men at det ikke fremgér hvorvidt skribentene er
journalister eller ei. Klager skriver: «<Hovedproblemet er at reklame fremstdr som artikler.
Videre lurer jeg pa hvem er det som skriver desse sakene? hvordan blir desse sakene
bestemt? Hvordan tjener rema1000 pé dette? Kun pd logo og produktplassering? Om jeg som
kunde/leser klikker pd en Remal000 reklame for & f& mattips/ pristips etc sa vet jeg hva jeg
gjor og hvem jeg sponser. Om jeg leser en VGfamilieliv artikkel s& vet jeg det ikke. Hva
genererer mine klikk? Hvem tjener penger pa de intrykkene jeg nd far? hva star det mellom



Sak nr. 311/15 (ABCDE)

linjene? Jeg sitter igjen med mange spersmal, dette er skummelt farvann. Jeg velger til
syvende og sist a lukke fanen. Troverdige artikler kan jeg finne et annet sted.»

Klager D er en privatperson som mener VG Familieliv er i strid med Veer Varsom-plakatens
punkt 2.6. Klager skriver: «VG Familieliv er artikler i kjent VG stil som ifelge lenken er et
kommersielt samarbeid med Remal000. Det er ikke nevnt noen plass at dette er en form for
reklame eller sdkalt sponset innhold som VG omtaler reklame pa. Ved en tilfeldighet
oppdaget jeg at adressen til artiklene, det sdkalte sub-domenet, begynner med "sponset" for
deretter vg.no. Dette er det eneste som opplyser at disse artiklene faktisk er sponset, mens i
artikkelen "hva er dette" der VG forsgker a forklare leserne er et en ekstremt vag og
uforstdelig kobling mellom reklamen og normal journalistikk.»

Klager anforer at det er blitt «stadig vanskeligere a skille mellom skikkelig journalistikk og
reklamefinansiert innhold», og at VG Familieliv «er det verste eksempelet [klager] har sett til
na».

Klager E er styret i NTBs redaksjonsklubb, som mener seksjonen VG Familieliv bryter med
Ver Varsom-plakatens punkter 2.2, 2.6, 2.7 og 3.3.

Klager skriver: «Artiklene under Familieliv er i form og innhold helt like avisens gvrige -
journalistiske - saker. Vi mener at VG, ved a la den sponsede og Rema-samarbeidende
seksjonen Familieliv kopiere bade journalistikkens form og innhold, undergraver skillet
mellom journalistikk og reklame. Skillet blir ytterligere svekket ved at dette skjer pd VG.no-
fronten, og under VGs egen logo. Selv om VG har merket innholdet med "i samarbeid med
Rema 1000", mener vi at bdde den grafiske og innholdsmessige likheten med avisens
redaksjonelle stoff ngytraliserer effekten av merkingen og derfor gjor det utydelig for leseren
at stoffet er sponset og i samarbeid med Rema 1000.»

Som klager A, mener ogsa klager E at det ikke er tydelig nok for leseren at VG har skilt ut
VG Partnerstudio som eget selskap og lagt det under Markedsavdelingen, og at VG derfor
ikke har opprettholdt et klart nok skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid (jf.
VVp-punkt 2.7).

Videre anforer klagerne at publiseringen av redaksjonelt stoff fra NTBs journalister pa
seksjonen VG Familieliv, svekker den journalistiske uavhengigheten, integriteten og
troverdigheten (jf. VVp-punkt 2.2). Klagerne skriver: «NTBs stoff er ikke skrevet pa oppdrag
for VG Partnerstudio eller i samarbeid med Rema 1000, men laget etter vanlige journalistiske
kriterier. Dette er nok et forhold som ikke er tydelig for leseren av Familieliv, og det vil, ved
denne sammenblandingen av Partnerstudioskribentenes journalistikklignende reklamestoff
og NTBs journalistikk, dermed kunne oppsta sveert skadelige og hayst uriktige
spekulasjoner rundt NTB-journalistenes habilitet (...) Vi mener at denne sammenblandingen
kan trekke bade NTB-journalistens integritet - og byrdets noytralitet og uavhengighet - i
tvil.»

Slik klagerne ser det, bidrar dessuten «VG Partnerstudios bruk av NTBs ordinaere
redaksjonelle stoff i Familieliv-seksjonen (...) ytterligere til & viske ut skillet mellom
journalistikk og reklame». Klagerne mener ogséd bruken av NTB-stoff vil «kunne by pa
kildemessige utfordringer, nar NTBs kilder lar seg intervjue av et uavhengig byra - for sa a
"sta pd trykk" under sponset innhold». Klagerne anferer: «VG vil pa denne maten kunne



Sak nr. 311/15 (ABCDE)

gjore NTBs journalister uforvarende og urettmessig skyldige i brudd pa god presseskikk jf.
Veer varsom-plakaten paragraf 3.3[.]»

TILSVARSRUNDEN:

Verdens Gang (VG) begynner sitt tilsvar med en generell tilneerming til problemstillingene
som skal dreftes i herveerende klagesak(er). Mediehuset papeker blant annet at vi befinner
oss i en tid der mediene star overfor bade endrede vilkdr og store utfordringer, og at denne
«transformasjonen innebeerer helt uvilkarlig ogsa endrede vilkar for grensesnittet mellom
redaksjonelle og kommersielle budskap i en medieleveranse». VG anferer: «Det er i dette
landskapet med totalt endrede forbruksmenstre at PFU ma utforme sin fortolkning av de
etiske retningslinjer. Veer Varsom-plakaten er utformet slik at PFU er tildelt ulik grad av
tolkningsrom. Punkt §4.1 er et eksempel pd en vid bestemmelse som gir utvalget anledning
til & fange opp overtramp man nedvendigvis ikke forutsa da regelverket ble utformet. Her
ligger utvalgets innflytelse. P4 samme médte kan utvalget velge en innskrenkende fortolkning
om utvalget vil. Det ma ligge innenfor utvalgets mandat. Vi mener i serlig grad §2.8 her er
en nokkelbestemmelse.»

Slik VG ser det, kan norske medier «ikke lenger operere i et nasjonalt vakuum», og «PFU
[md] veere seg sitt ansvar bevisst og tolke reglene i den tid og kontekst mediene opererer i».

For VG argumenterer mer konkret/spesifikt for hvorfor mediehuset ikke har brutt god
presseskikk i foreliggende klagesak(er), opplyser VG ogsd hva som er mediehusets ambisjon
og strategi for a finansiere «seerdeles kostbar, kritisk og samfunnsnyttig journalistikk». VG
skriver blant annet (VG bruker engelsk i strategidokumentet, sekr.anm.):

“We believe that native advertising is advertising that actually can enhance the user experience and be
as relevant, engaging and personal as certain pieces of editorial content if done in the right way.

This kind of advertisement is shown in the same content formats as editorial content, and provide
value to the user through relevant and high-quality content, delivered in-stream as an organic
experience of VG. (...) The user should experience the ads as an integrated part of the content flow and
see the ads as relevant as editorial content. Native advertising should have the same requirements for
high quality as editorial content. (...) We should be honest and transparent to the users telling her
that this is commercial content. Saying who has produced the content, who has paid for it, who has
distributed it and who has sponsored it.”

Videre opplyser VG at mediehuset 1) «sgker & legge til rette for e-handel i tilknytning til
redaksjonell omtale der det for leseren vil fremsta som et naturlig alternativ» (for eksempel
MinMote, Norsk Tipping), 2) «som alle ledende internasjonale nyhetsmedier (...) [har]
implementert ‘native advertising’, 3) «vil legge til rette for at tematiske seksjoner kan
sponses/finansieres av kommersielle akterer som ensker sitt merkenavn knyttet til
tematikken» (gjelder problemstillingen i foreliggende klagesak), og 4) «vil apne for at
stiftelser som ensker 4 stotte spesifikke tematiske omrader skal kunne innga i
finansieringsgrunnlaget for journalistikken».

Nar det gjelder samarbeidet med Rema 1000 som er temaet i foreliggende klage(r), opplyser
VG at samarbeidet er inspirert av «pionerprosjekter hos ledende internasjonale
medieorganisasjoner», blant annet «Guardians samarbeid med Unilever om temaet
‘Sustainable Living’». (Se VGs tilsvar for eksempler pa dette, sekr.anm.) VG anmoder
utvalget om a sette seg inn i Guardians praksis og merking av materiale som er finansiert av



Sak nr. 311/15 (ABCDE)

andre kilder enn abonnement og reguleere annonser:

https:/ /www.theguardian.com/info/2014/sep/23/ paid-for-content (utskrift vedlagt,
sekr.anm.). VG opplyser: «Som det fremgar er det store likheter med teksten som felger vart
samarbeid med Rema 1000.» VG viser ogsa til lignende eksempler i svenske Aftonbladet. VG
mener imidlertid at merkingen i VG er «langt tydeligere og mer gjennomfert enn tilsvarende
i Aftonbladet (eksempelvis “sticky header”, tydeligere logomarkering, tydeligere merking
via front og merking i url)». (Se VGs tilsvar for bildeeksempler pd hvordan Aftonbladet gjor
det, sekr.anm.)

Nar det gjelder vurderingen PFU skal gjore her, ser VG en utfordring mht. noen av
formuleringene i Vaer Varsom-plakatens punkt 2.8. VG anferer: «Slik VG har organisert
seksjonen VG Familieliv ma denne klagen vurderes i forhold til §2.6. Det vi publiserer er ikke
sponset journalistikk, men annonsgrinnhold. Men vi mener samtidig at det er helt
nedvendig at PFU avgrenser begrepene ‘innflytelse” og ‘aktualitet’ i §2.8. Og det ber skje na -
det er ingen grunn til & vente pd neste klage. Er det ok at stiftelser finansierer seksjoner, men
ikke kommersielle foretak som Rema? Hvor gér grensen for aktualitet? Kan vi ha en sponset
seksjon - laget i redaksjonen - om for eksempel historie? Det er nettopp pa grunn av
manglende avklaring i forhold til denne bestemmelsen at VG har valgt a legge sin
innholdsproduksjon i seksjonen VG Familieliv utenfor redaksjonen (...) Ideelt sett ville vi ha
gnsket & ha gjort denne produksjonen i redaksjonen, men vi mener en slik lgsning stoter pa
to problemstillinger i motet med Veer Varsom-plakatens §2.8. Det er derfor viktig for VG & fa
en avklaring fra PFU av disse to problemstillingene med utgangspunkt i det foreliggende
sakskompleks.»

VG siterer fra VVp-punkt 2.8 («<Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse pa
journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon»», og forklarer at Rema 1000 ikke har
noen pavirkning i enkeltartiklene som publiseres i Familieliv-seksjonen: «De vet ikke hva
som publiseres fra dag til dag, har ikke innsyn i materialet og det er avtalefestet at de ikke
kan kreve innhold fjernet eller endret. Derimot er det selvsagt slik at om noen skal betale
betydelige summer for & knytte sin merkevare til et tema over tid, ma det pa forhand
diskuteres hvilke emneknagger som skal ligge innenfor seksjonen - Guardian er helt dpne pa
at de gjor det. Det som ma avklares er dette: Er en slik diskusjon innenfor det etiske
regelverket slik PFU fortolker bestemmelsen?» (VGs utheving, sekr.anm.)

Etter VGs mening er ogsd mye av det som publiseres under VG Familieliv «temaer som kan
rubriseres som aktuelle». VG siterer VVp-punkt 2.8 («Sponsing eller produktplassering i
nyhets- og aktualitetsjournalistikk eller journalistikk rettet mot barn, er uforenlig med god
presseskikk») og sper: «Er en sponsortilknytning til en seksjon som VG Familieliv
uforenlig med denne formuleringen i §2.8?» (VGs utheving, sekr.anm.) VG svarer selv slik:
«Om sa skulle veere tilfelle er vi altsa dramatisk pa kollisjonskurs med den etiske
tilneermingen som benyttes av verdens ledende nyhetsmedier([.]»

Videre viser VG til VVp-punkt 2.1: «Den ansvarlige redakter har det personlige og fulle
ansvar for mediets innhold og avgjer med endelig virkning spersmal om redaksjonelt
innhold, finansiering, presentasjon og publisering». (VGs utheving, sekr.anm.) Slik VG leser
VVp er punkt 2.1 «en presseetisk forende rettighetsbestemmelse». VG forklarer: «Det ma
altsa foreligge et helt dpenbart avvik fra kapittelets ovrige bestemmelser for at den skal
kunne fravikes. Slik VG har organisert produksjonen og presentasjonen av innholdet i VG
familieliv blir derfor §2.6 den sentrale bestemmelsen.»

VG refererer til PFUs uttalelse i sak 351 /14 (som handlet om merkingen av annonser-tv pa


https://www.theguardian.com/info/2014/sep/23/paid-for-content
http://presse.no/pfu-sak/35114/

Sak nr. 311/15 (ABCDE)

DBTV), der utvalget i vurderingen av punkt 2.6 papekte: «Normalt skjer dette pd to mater,
ved at kommersielle produkter er tydelig merket, slik at leseren oppfatter at dette er noe
redaksjonen ikke star bak, og/eller ved at produktet i seg selv ikke ser redaksjonelt ut. Det
paklagede tilfellet handler om merkingen, fordi filmene ser redaksjonelle ut.» (VGs
utheving, sekr.anm.) VG anforer: «I det aktuelle tilfelle fastslo utvalget at Dagbladet ikke
hadde brutt god presseskikk med begrunnelsen at serien pd web-TV var tydelig merket. Med
denne kjennelsen har PFU knesatt at det som skal vurderes i denne sammenheng er
merkingen. Det kan ikke veere slik at det gjelder egne regler for videoinnhold og et annet for
tekstlig innhold, og at det er en sjangeravhengig bestemmelse. Etter var oppfatning har ikke
klubbene i Feedrelandsvennen og NTB fatt med seg denne tydelige avklaringen fra PFU.»

Slik VG ser det, ma PFU dermed ta stilling til hvorvidt VGs merking er tydelig nok. VG

opplyser at alle publiserte saker, «<bdde pa inngangssiden og nar man leser artikkelen er
merket med et banner der VG apent forteller om samarbeidet:

m FAMILIELIV REMA 1000

Nér man klikker pa banneret (Hva er dette?), far man opp felgende forklaring:

Dette er samarbeidet med Rema 1000

VG Familieliv er en seksjon med innhold produsert av VG Partnerstudio — en del av VG utenfor var redaksjon.
Satsingen er muliggjort gjennom et kommersielt samarbeid med, og finansiert av Rema 1000. Innholdet er underlagt
VGs kvalitetskrav og redakteransvar, men samarbeidet apner for jevnlige diskusjoner mellom VG og Rema 1000 om
temavalg.

VG fortsetter: «[D]enne merkingen [banneret, sekr.anm.] felger med artikkelen mens du leser
(vi merket oss at PFU-medlemmer etterlyste en slik lasning under behandlingen av sak
236/15, og vi hadde for lengst implementert det pa VG Familieliv), og at vi i tillegg har lagt
inn denne disclaimeren i slutten av alle Familieliv-artikler

WG's journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.

DETTE ER VG PARTNERSTUDIO

Nér man klikker pa «Dette er VG Partnerstudio», far man opp felgende forklaring:

Dette er VG Partnerstudio *

I samarbeid med utvalgte annonserer utvikler VG
Partnerstudio innhold av hey kvalitet, som publiseres
pa VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og
med annonserens logo, sa leseren klart kan oppfatte at
innholdet er betalt for og produsert sammen med en
annonser.

VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap
uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet
jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig
redaksjonell gransker pavirker derfor ikke av det
kommersielle samarbeidet i VG Partnerstudio.

Torry Pedersen
Ans. redakter og adm. direktar

LUKK



Sak nr. 311/15 (ABCDE)

Videre opplyser VG at URL-en i artiklene er «sponset.vg.no/familieliv/remal000», noe som
innebeerer at «<sponset.vg.no» vil dukke opp ndr artiklene deles, samt at opplysningen om
samarbeidet med Rema 1000 er lagt inn som standard «foran alle ingresser nar man legger en
sak pa Facebook».

For ovrig skriver VG at tanken bak VG Familieliv og samarbeidet med Rema 1000 er &
«kunne finansiere journalistikk, veere transparente om var finansiering, og 4 bryte ny mark
for & gke forstdelsen for den fundamentale endringen som ma til for at norske medier skal ha
noen mulighet for & overleve». (Se ogsa vedlagte artikler som VG har henvist til, for mer om
problemstillingene knyttet til foreliggende sak, sekr. anm.)

Nar det gjelder klagernes reaksjoner knyttet til at seksjonen Familieliv ligger under VGs egen
logo, innvender VG: «Vi har publisert annonser og annet kommersielt innhold pa “VGs egen
nettavis’ helt siden denne ble lansert for 20 &r siden. (...) VG er ikke bare et redaksjonelt
produkt - vi er ogsd et annonseprodukt. Vi oppfatter PFU bade i 236/15 og andre relevante
saker dithen at publisering av innholdsmarkedsfering under produktlogoer er helt i trad
med pressens etiske regler.»

Slik VG ser det, kan heller ikke formuleringen «i samarbeid med» og navnet «Partnerstudio»
fremsta som uklare og forvirrende, selv om VG erkjenner «at det kan ta tid 4 innarbeide nye
konsepter og betegnelser». VG anferer: «For hver dag som gar vil leserne gjennom
merkingen venne seg til at Familieliv og andre Partnerstudio-prosjekter representerer noe
annet enn VGs redaksjonelle tilbud. Na som fer vil det avgjerende for brukerne vaere
kvaliteten pa det som publiseres - ikke seksjonsnavn eller hvem som har finansiert
innholdet.»

Hva gjelder bruken av NTB-stoff, forklarer VG at bruken er avklart med NTBs ansvarlige
redakter fra forste publisering av, og det blir vist til NTBs redegjorelse, der det heter: «NTB
leverer nyheter og annet innhold til medier og akterer utenfor mediebransjen.
Mediekundene bruker hele eller deler av en nyhet i sine publikasjoner. Full tekst, avsnitt,
sitater eller fakta. Andre akterer som egnsker & publisere NTB-nyheter, ma forholde seg til
egne regler. Sakene skal publiseres i original form. De skal ikke redigeres eller fylles ut med
kommersielle budskap som merkenavn eller produkt i samme tekst. VG Partnerstudio
publiserer relevant innhold pa den tydelig merkede seksjonen familieliv i form av NTB-saker
i sin originale form. Med ansvarlig redakter som ansvarlig publisist. Selv om formatet
partnerstudio er nytt, felger bruken av N'TB- stoffet den praksis og de rammer og regler som
gjelder».

Klager A mener det er viktig «a holde hodet kaldt slik at vi ikke panikkselger
kjerneprinsippene», heller enn a tenke nytt om presseetikken. Klager skriver: «VG har sett og
leert. De onsker & gi leserne en “great ad experience’ og en ‘semlas brukeropplevelse’ slik de
far ndr de surfer pa Facebook og Google. Vi tar ogsa konkurransen fra de nevnte
plattformene pé dypeste alvor. Det hindrer likevel ikke at vi er redde for at leseropplevelsen
kan bli mer ‘sgmles” enn medienes troverdighet har godt av. Bortsett fra dette foler vi ikke
behov for & bruke plass og energi pa 4 imgtekomme VGs argumenter om at ‘alle andre far
lov’.»

Hva gjelder VGs henvisning til PFU-sak 351/14, anferer klagerne: «Etter VGs mening er det
altsd samme sak a publisere en video levert fra eksternt hold med merkingen ‘annonser-



http://presse.no/pfu-sak/35114/

10
Sak nr. 311/15 (ABCDE)

innhold” som & etablere en egen reklameredaksjon utenfor redaksjonen for a lage en seksjon
bestdende av reklame som er grafisk og innholdsmessig helt lik redaksjonelt stoff.

VG viser til eksempler fra utlandet pa tilsvarende merking av tilsvarende reklame, og ser ut
til & mene at dette er noe som “gdr seg til” etter hvert som leserne blir vant til det. Vi for var
del ser fremdeles ingen grunn til 4 tro at leserne gjenkjenner REMA 1000s reklame nar den
kler seg ut som redaksjonelt stoff fra VG.»

Etter klagernes mening underbygges deres oppfatning ogséd av en undersgkelse gjort av
content marketing-nettstedet Contently: «Contentlys undersgkelse omfatter 509
respondenter. I undersgkelsen forholder fokusgruppa seg til syv ulike tilfeller av native
advertisement/content marketing/betalt innhold. (...) Forstar sa leserne at dette er reklame?
Ikke i det hele tatt. 71 prosent av respondentene kaller det de leste en artikkel, mens bare 29
prosent gjenkjenner det som hva det er: en annonse.» (For mer om undersgkelsen, se vedlegg
eller lenke: https://contently.com/strategist/2015/09/08/ article-or-ad-when-it-comes-to-
native-no-one-knows/)

Klagerne papeker ogsa sitt hovedpoeng: «VGs reklameinnhold bidrar til & viske ut skillet
mellom betalt innhold og redaksjonelt stoff, og dette bidrar i sin tur til & svekke tilliten til
mediene som alle mediebedrifter er avhengige av.»

Nar det gjelder VGs henvisning til hva som skjer i utlandet, innvender klagerne: «Det er lov
a tenke selv. Vi erkjenner nedvendigheten av a finne nye inntektskilder nar salget av
tradisjonelle annonser stuper, men vi tror ikke det lonner seg & velge lgsninger som samtidig
undergraver var egen troverdighet og det vi til syvende og sist lever av: nemlig
journalistikk.»

Videre fastholder klagerne sitt syn knyttet til bruken av NTB-artikler pa VG Familieliv, og de
papeker: «NTB-artikler produsert som journalistikk blir hos VGs Partnerstudio publisert
sammen med reklame med negyaktig samme merking og typografi. Hvis ikke dette er med pa
a viske ut skillet mellom journalistikk og reklame lurer vi alvorlig pa hvor vi skal lete for &
finne et bedre eksempel.»

Klager B anforer: «Bruken av en adskilt redaksjon, samt den store fokus pa sponsorens identitet,
tilsier at dette materialet pa ingen mate er uavhengig. Det tilsier at sponsor har stor pavirkningsgrad
pa innhold og form.» Slik klager B ser det, bar produksjonen av sponset materiale skje «i den ordinzere
redaksjonen, uten annen pavirkning fra sponsor enn helt overordnet valg av emne som sponsingen
skal knyttes til».

Klager C har ikke hatt ytterligere kommentarer.
Klager D har ikke hatt ytterligere kommentarer.

Klager E kommenterer kun VGs tilsvar knyttet til bruken av NTB-stoff. Klagerne anferer:
«PFU [hadde] neppe (...) hatt mye & gjore om det var et krav at innklagde saker ikke var
redaktergodkjent. Det kan derfor ikke ha noen betydning for utvalget hvilke avtaler ledelsen
i VG og NTB har inngatt. At redakterer inngar avtaler seg imellom, som lar presseetikk vike
for utsikter til inntekter, kan dessuten ikke bety at journalister /redaksjonsklubber ma gjore
det samme.»


https://contently.com/strategist/2015/09/08/article-or-ad-when-it-comes-to-native-no-one-knows/
https://contently.com/strategist/2015/09/08/article-or-ad-when-it-comes-to-native-no-one-knows/

11
Sak nr. 311/15 (ABCDE)

VG har formulert tre ulike siste tilsvar, ett til hver av klagerne som avga tilsvar (A, B og E).

I tilsvaret til klager A opplyser VG at seksjonen Familieliv er utformet i trdd med signalet
PFU ga i sak 236/15 (klagen pa «Belgen»-reportasjen): «Saken handler om hvorvidt skillet
mellom kommersielt og redaksjonelt innhold er sa tydelig, at det er d&penbart for publikum at
det pdklagede fremstar som det det er, nemlig kommersielt betalt innhold.» VG understreker
igjen hvordan mediehuset er 4pen om samarbeidet med Rema 1000 og forteller leseren «trinn
for tinn» at «dette er noe annet enn redaksjonelt stoff».

Videre skriver VG: «Vi har sa langt oppfattet konsensus mellom norsk mediebransje og PFU
om at det er legitimt av mediehus & publisere innholdsmarkedsfering, under forutsetningen
formulert i kjennelsen i sak 236/15. Men klagerne fra Feedrelandsvennen [klager A] vil
apenbart ikke veere med pa denne enigheten. Slik vi leser deres kommentar til vart tilsvar er
det ikke mulig & drive innholdsmarkedsfering uten & bryte de presseetiske regler.»

VG sper sa retorisk: «Spiller det noen rolle om materialet er publisert av et eksternt
reklamebyra eller av krefter i egen kommersiell avdeling? Selvfolgelig ikke. Aviser har laget
annonser for kunder i uminnelige tider.» VG fastholder derfor: «<Helt og holdent ma det
presseetiske vurderes i forhold til merkingen.» (VGs utheving, sekr.anm.)

Nar det gjelder klagernes henvisning til Contently-undersgkelsens funn, anferer VG at det
ikke noe sted i undersokelsen finnes dekning for tittelen («Study: Article or ad? When it
comes to native, no one knows.»). VG skriver: «Alltid er det noen som kan trekke tydelige
konklusjoner. Og eksemplet som klageren fokuserer pa hentet fra New York Times ble
underspgkt slik: “Which of the following would best describe the online content shown to
you?’ Svaralternativene var ‘an advertisement’ og “an article’. Dette var det de 81
respondentene skulle ta stilling til: http://paidpost.nytimes.com/chevron/a-complex-flow-
of-energy.html? r=0#.VnaGA_nhCM?9»

VG svarer videre med & henvise til egne leserundersgkelser. Konklusjonen «basert pa et
utvalg av 1036 respondenter i kjglvannet av VG Partnerstudio-satsingene ‘Balgen’ (Nordisk
Film), Norsk Tipping og DnB» er ifglge VG: «Vi ser ingen signifikante variasjoner i tillit.» VG
opplyser ogsé at VGs analyseavdeling har undersgkt lesernes tolkning av sentrale begreper,
og VG anferer: «Et hovedinntrykk er at ‘I samarbeid med” oppfattes som reklamel[.]» For
ovrig viser VG ogsa til funn analysebyraet Ipsos har gjort etter dybdeintervju med 12
personer om seksjonen Familieliv (se vedlegg, sekr.anm.). Et funn her er at «[r]espondentene
oppfatter at VGs redaksjon ikke har noe med dette innholdet & gjore». (Se vedlegg for grafisk
fremstilling av funnene i undersgkelsene etc., sekr. anm.)

VG skriver i tilsvaret til klager B at klageren synes a ha et poeng «nar han anferer at
‘Produksjonen bgr skje i den ordineere redaksjonen, uten annen pavirkning fra sponsor enn
helt overordnet valg av emne som sponsingen skal knyttes til.» VG fortsetter: «Derfor
anmoder vi nok engang om at PFU foretar en grensedragning i forhold til denne
problemstillingen og paragraf §2.8. Daglig kommer det initiativ fra ledende internasjonale
nyhetspublikasjoner som viser at denne bestemmelsen fundamentalistisk fortolket er helt i
strid med utviklingen.»

VG bemerker i tilsvaret til klage E: «Dersom VG bruker materiale produsert av NTB i trad
med avtalte retningslinjer pa en kommersiell seksjon er det i folge Redaksjonsklubben i NTB


http://presse.no/pfu-sak/23615/
http://paidpost.nytimes.com/chevron/a-complex-flow-of-energy.html?_r=0#.VnaGA_nhCM9
http://paidpost.nytimes.com/chevron/a-complex-flow-of-energy.html?_r=0#.VnaGA_nhCM9

12
Sak nr. 311/15 (ABCDE)

brudd pa pressens etiske retningslinjer. Publisert pa Gudbrandsdal Energiverk er det
apenbart helt greit, siden dette ikke er reagert pa. Det er dpenbart slik at journalistene i NTB
kan publisere sitt stoff uten kvaler hos energiverk og pd promoteringssiden gardermoen.no.
For VG er ikke materiale fra NTB noen sentral del av konseptet VG Familieliv, men vi
imgteser den prinsipielle avklaringen pa den presseetiske forskjellen pa & bruke dette
materialet pd VGs tydelig merkede kommersielle seksjon, og pa sidene som her er vedlagt.
[Se vedlegg for bilder av sidene VG viser til, sekr.anm.] Er det der tydeligere hva som er
kommersielle budskap og journalistiske opplysninger?»



