
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 279/15 

 
KLAGER:                               

 
Klostergården v/ Yngve Sivertsen og Camilla Murel 

ADRESSE: Barkvikveien 44, 3145 Tjøme 
PUBLIKASJON: NRK 
PUBLISERINGSDATO: 19.03.2015, 20.03.2015, 26.04.2015 og 28.04.2015 
STOFFOMRÅDE: Helse, næringsliv, forvaltning 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, premisser, samtidig imøtegåelse, m.m. 
REGISTRERT: 23.09.2015 
BEHANDLET I PFU: 21.01.2016 
BEHANDLINGSTID: 118 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage unntas offentlighet av hensyn til tredjeperson. 

 
SAMMENDRAG:  
 
NRK Vestfold publiserte torsdag 19. mars 2015 en nettartikkel med tittelen «– Jeg føler at de 
tar fra meg barnet mitt».  
 
Kvinnen bak sitatet i tittelen var avbildet og navngitt i brødteksten. Det fremgikk at hennes 
psykisk utviklingshemmede sønn bodde på den private omsorgsboligen Klostergården, og at 
hun ikke fikk se ham så ofte som hun ønsket. Videre ble sønnens verge og ekteparet som 
driver boligen, navngitt, og det ble oppgitt at det var dem som hadde fastsatt samværstiden 
for mor og sønn. Moren var også sitert på at hun året i forveien hadde kommet på et 
uanmeldt besøk til omsorgsboligen, og at hun da hadde funnet sønnen alene på 
gårdsplassen, uten briller, ustelt og illeluktende. Hun uttrykte den gang misnøye med dette 
overfor lederne, og mener nå at dette er bakgrunnen for den innskrenkede samværstiden, 
fremgår det av artikkelen.  
 
I brødteksten sto det at ekteparet som driver boligen, benektet at sønnen var ustelt da moren 
kom på uventet besøk, og at de avviste at episoden var grunnen til samværsavtalen. Videre 
sa paret og vergen at de ikke kunne uttale seg ytterligere om saken grunnet taushetsplikten. I 
et påfølgende avsnitt skrev journalisten at moren … 
 

«… selv var verge for sønnen tidligere, men etter en livskrise gikk hun inn i en stor 
depresjon og da ble vergerollen overtatt av en annen, etter anbefaling fra 
Klostergården […] Hun sier hun følte seg lurt til å si fra seg vergerollen.» 

 



 
  Sak nr. 279/15 

2 

I teksten stilte moren også spørsmål ved hvorfor sønnen måtte dekke taxiutgifter med sin 
vesle trygd når hun har anledning til å hente ham. Vergen bekreftet at sønnen må ta taxi når 
han skal møte moren, men ville ikke si noe om grunnen til dette. En bildetekst gjenga 
dessuten morens påstander om at sønnen var blitt redusert og deprimert etter at han flyttet 
til Klostergården, og at han får for lite stimuli der. 
 
Mot slutten av brødteksten var leder for Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) 
sitert. Han opplevde saken som «grunnlovsstridig» og «et brudd på menneskerettighetene». 
Ifølge NFU-lederen har ikke verger rett til å bestemme over personer som ikke er fratatt 
rettslig handleevne, noe sønnen i dette tilfellet ikke er. Videre sa han: 
 

«Hvis de mener mor er en slik pest og plage at de ikke kan ha henne på besøk, må 
de be politiet utstede et besøksforbud eller be retten frata sønnen den rettslige 
handleevnen.» 

 
Helt nederst i teksten opplyste vergen at han var uenig med NFU-lederen, og at han hadde 
sendt saken videre til Fylkesmannen for å få en avgjørelse derfra. 
 
Følgende opplysninger ble lagt inn under brødteksten en måned etter 
førstegangspublisering (sekr. anm.): 
 

«Oppdatert: Før artikkelen første gang ble publisert sa [ekteparet som driver 
Klostergården] at de ikke kunne uttale seg om saken av hensyn til taushetsplikten. 
Etter å ha lest saken har de følgende kommentarer: 
– Mor har ikke vært verge selv, og har følgelig heller ikke blitt fratatt vergerolle. 
Sønnen var ikke ustelt. Han trives godt hos oss, jobber i fjøs med dyr hver dag og 
bader hver kveld. Han har aldri brukt trygden sin på drosjekjøring til og fra mor, det 
har Klostergården hele tiden betalt. 
Ekteparet sier også at samværsavtalen ikke har noe med mors besøk å gjøre, men ble 
laget av helt andre årsaker som ikke kan utdypes på grunn av taushetsplikten. De 
presiserer også at det er Fylkesmannen som oppretter verger.» 

 
På kvelden samme dag, torsdag 19. mars, fulgte NRK opp med en ny artikkel om den 
omstridte samværsavtalen. Tittelen var «– Kan ikke huske å ha hørt om liknende». I teksten 
ble det først gjort kort rede for konflikten omtalt i den forutgående artikkelen. Deretter sto: 
 

«[F]agsjef for vergemål hos Fylkesmannen i Vestfold, kan ikke huske at han har 
hørt om liknende samværsavtaler. Han uttaler seg på generelt grunnlag. 

 
Videre ble fagsjefen spurt om verger har anledning til å opprette samværsavtaler med 
pårørende, hvorpå han svarte: 

 
«– Det vet jeg ikke. Det må jeg undersøke nærmere i forhold til regelverket. Men 
så lenge det ligger innenfor mandatet, og enten at personen med verge selv ønsker 
det, eller at det er ansett til å være det beste for vedkommende, så mener jeg at det 
vil kunne være mulig å gjøre.» 

 
Igjen ble det opplyst at Klostergården og angjeldende verge ikke kunne kommentere saken 
på grunn av taushetsplikten. Vergen bekreftet imidlertid at samværsavtalen er innført, og 
gjentok at saken var sendt til Fylkesmannen. Kritikken fra NFU ble også gjentatt. 



 
  Sak nr. 279/15 

3 

Samme dag, 19. mars 2015, sendte NRK Vestfold tre radioinnslag om saken, henholdsvis kl. 

07:15, 14:45 og 15:05. Det første innslaget inneholdt primært samme kilder og momenter som 
den første nettartikkelen. Moren fikk imidlertid skildre sin opplevelse av det uanmeldte 
besøket, og forholdet som sådan, noe mer utfyllende enn i artikkelen (Se vedlagt 
transkripsjon av radio- og tv-innslag, sekr anm.). I tillegg ble dette sagt i utannonseringen: 
 

«NRK har vært i kontakt med […] Tjøme kommune i saken, og Tjøme kommune 
skal føre tilsyn med Klostergården. Og kommunalsjef[en] […] forteller at de er på 
tilsyn annethvert år. Han selv opplever Klostergården som et bra sted for psykisk 
utviklingshemmede. Når det gjelder vergerollen, har Fylkesmannen ansvaret […] 
Fagsjef i vergemålavdelingen har aldri hørt om at en verge tidligere har innført en 
samværsavtale for pårørende, men må undersøke dette nærmere for å si noe om 
dette er et brudd på loven […]» 

 
Også det andre radioinnslaget inneholdt mange av de samme elementene som nettartiklene, 
og representanten for Fylkesmannen kom her med utfyllende kommentarer om hvorvidt en 
samværsavtale som den omtalte er lovlig. I tillegg kom det frem at Tjøme kommunes tilsyn 
med Klostergården ikke pleier å ta form av uanmeldte besøk.  
 
Det tredje radioinnslaget var en kort nyhetsversjon som fokuserte på at det var uklart 
hvilken adgang verger har til å opprette samværsavtaler.  
 
I NRK Vestfolds tv-nyheter kl. 18:45 samme dag var det også et innslag om saken.  
Reportasjen tok opp mange av de samme forholdene som artiklene og radioinnslagene, og 
i en studiooppfølging etter tv-reportasjen kom NFU-lederen med samme type kritikk av 
vergen som gjengitt ovenfor. 
 
Kl. 07:15 morgenen fredag 20. mars 2015 sendte NRK Vestfold nok et radioinnslag om 
saken. Omtalen fra dagen i forveien ble gjengitt summarisk, og den nye vinklingen var at 
NFU kritiserte ordningen med såkalt profesjonelle verger samt etterlyste mer kontroll av 
private omsorgsboliger. En stortingspolitiker fra SV stilte seg også kritisk til den typen 
botilbud som Klostergården representerer.  
 
I radio- og tv-dekningen ble det gjennomgående vist til at Klostergården og/eller vergen 
ikke kunne gå inn i detaljene i saken på grunn av taushetsplikten, men at de likevel avviste 
morens fremstilling av det uanmeldte besøket på omsorgsboligen samt morens påstand om 
at denne hendelsen førte til den omstridte samværsavatalen. I tv-saken ble også 
Klostergården sitert på at saken var «tatt helt ut av proporsjoner og snudd på hodet», og at 
«sønnen blir tatt godt vare på og har det bra».  
 
Søndag 26. april 2015 publiserte NRK Vestfold en ny og omfangsrik nettartikkel om 
Klostergården, denne gangen med en økonomisk innfallsvinkel. Tittelen var «Ektepar ble 

rike på privat omsorg», og ingressen lød slik: 
 

«Ekteparet som driver Klostergården på Tjøme har tjent seg rike på salg av 
omsorgstjenester for psykisk utviklingshemmede. De har bygd opp verdier for 
mellom 40 og 45 millioner kroner både i Norge og utlandet.» 

 
Innledningsvis i brødteksten sto: 
 



 
  Sak nr. 279/15 

4 

«I 1990 startet ekteparet […] et privat bofellesskap for psykisk utviklingshemmede 
på Tjøme. 25 år senere sitter ekteparet på eiendom i Norge, Danmark og Frankrike 
for anslagsvis mellom 40 og 45 millioner kroner. Samtidig fører det offentlige som 
kjøper deres tjenester ikke tilsyn med den økonomiske driften av virksomheten. 
Selskapet leverer ikke regnskap til Brønnøysundregistrene og all eiendom, også 
det som omfattes av bofellesskapet, står på dem privat.» 

 
Paret avviste i teksten at profitt har vært et mål for virksomheten deres, og det ble gjort rede 
for innkjøp og investeringer opp gjennom årene. Blant annet sto følgende:  
 

«Ekteparet forteller at de i flere år ikke tok ut lønn. Det ble kun tatt ut litt penger 
til eget forbruk. I 1996 kjøper de et hus i Provence i Frankrike som feriebolig for 
Klostergården. I 2002 utvider de videre og kjøper en leilighet på Frogner i Oslo til 
8,5 millioner kroner. Planen er å bruke leiligheten som kurslokale.» 

 
Videre sto: 
 

«Klostergården er registrert som et ansvarlig selskap (ANS), og fram til 2007 leverte 
selskapet regnskap til Brønnøysundregistrene. Både leiligheten i Oslo, 
fritidsboligen i Frankrike og de to gårdene på Tjøme står oppført i 2006-
regnskapet. Leiligheten ble solgt i 2013, men er tatt ut av det siste regnskapet 
selskapet leverte i 2007.» 

 
Ekteparet forklarte i artikkelen at de ikke fikk benyttet leiligheten i Oslo til virksomheten slik 
de ønsket, og at revisoren derfor ba dem ta den ut av regnskapet. Deretter sto: 
 

«I 2007-regnskapet nedskrives gjelden i selskapet med 8,5 millioner kroner, samme 
sum som leiligheten på Frogner i Oslo ble kjøpt for i 2002. Samtidig reduseres 
driftsmidlene i selskapet fra 27,1 millioner kroner til 18,3 millioner kroner. 
Et enkeltmannsforetak med eiendomsverdi på under 20 millioner kroner er ikke 
regnskapspliktig i Brønnøysund.» 

  
Artikkelen fulgte så opp med en omfattende redegjørelse for hvordan ekteparet har meldt 
flytting til ulike adresser i Danmark i forbindelse med boligkjøp. En kunne også lese om et 
arvet hus i Risør der noen rom leies ut som feriebolig til Klostergården, et leilighetskjøp i 
Ullevål hageby, og ytterligere en eiendom i Frankrike som også tjener som feriebolig for 
beboerne på Klostergården, ifølge ekteparet. I teksten kom det dessuten frem at selskapet 
disponerer en seilskute. Det fremgikk videre at omsorgsboligene blant annet er finansiert 
gjennom pantsettelse av de to gårdene paret disponerer, gjennom Innovasjon Norge og 
Cultura Sparebank, som låner ut penger til sosiale og samfunnsnyttige formål. Videre sto: 
 

«Ekteparet har også tjent 5,2 millioner kroner på salget av leiligheten på Frogner i 
Oslo. I 2013 var den samlede gjelden til ekteparet 31,9 millioner kroner, ifølge 
deres revisor. På grunn av høy gjeld er de i skattelikningen oppført med 0 i 
formue. Ekteparet forteller NRK at de tar ut en lønn på cirka en million kroner i 
året til sammen.» 

 
Artikkelen inneholdt også et intervju med rådmannen i Tjøme som var overrasket over 
tallene NRK presenterte, og stilte spørsmål ved om kommunen betaler riktig pris for 
tjenestene Klostergården tilbyr. Samtidig sa rådmannen at det ikke er ulovlig å tjene penger 
og investere i eiendom. Ekteparet var sitert slik om saken: 
 



 
  Sak nr. 279/15 

5 

«Vi tar en langt lavere pris enn andre private omsorgsboliger. Andre aktører blir 
overrasket når de hører vår lave døgnpris i kombinasjon med hva vi tilbyr». 
 

I det påfølgende avsnittet ble det kort referert, og lenket, til artikkelen fra mars om moren 
som ikke fikk treffe sønnen like ofte som hun ønsket. I den forbindelse ble det opplyst at en 
gruppe verger og pårørende hadde gått ut med støtte til Klostergården etter denne omtalen. 
 
Rådmannen ble deretter konfrontert med spørsmål om hvorfor kommunen bare fører tilsyn 
med om beboerne på Klostergården får de tjenestene de har krav på, og ikke med selve 
driften av foretaket. Det at Klostergården ikke leverer regnskap til Brønnøysundregistrene, 
er et spørsmål for Skatteetaten, ikke for kommunen, svarte rådmannen, som la til at 
kommunen ikke vet hvor mye beboerne på Klostergården får benytte ferieboligene. 
Ekteparet oppga i denne sammenheng at det er fem av Klostergårdens beboere som er egnet 
for en tur til Frankrike. Nederst i brødteksten sto: 
 

«Første gang NRK intervjuet ekteparet fortalte de at også verger får låne boligen i 
Frankrike og ga eksempler på dette. Senere presiserte de at verger ikke får låne 
stedet gratis, men må leie det. Etter å ha lest gjennom sitatene sier ekteparet at 
dette ikke er tilfelle. 

– Huset leies ikke ut til verger, og ansatte er der kun sammen med beboere. Det 
har bare skjedd én gang at en verge har vært med som ledsager, etter klart 
ønske fra en beboer. 

[Ekteparet] understreker at de oppgir leieinntekter og privat bruk fra 
familiemedlemmer til skattemyndighetene […] Rådmannen […] mener det er 
uheldig dersom verger får bruke fritidsboligen i Frankrike. 

– Dette kan skape uheldige bindinger, dersom dette stemmer. Når verger 
anbefaler Klostergården for sine brukere må vi være sikre på at dette er til det 
beste for brukerne, sier [rådmannen]. 

[Ekteparet kan ikke] gi noe tall over bruken av ferieboligene, men […] forteller at 
huset i Cotignac i Frankrike nå skal selges. Også Colin Archer-skuta skal selges. 
[…] I seilskøyteklubben Colin Archer står den registrert på [mannen i paret].» 

 
Neste morgen, mandag 27. april 2015, fulgte NRK Vestfold opp med to nyhetsinnslag på 

radio. Det ene innslaget var en kort nyhetsversjon som oppsummerte hovedpoengene fra 
artikkelen publisert dagen i forveien. Det andre var en mer omfattende reportasje som tok 
for seg flere av detaljene fra artikkelen. Det ble opplyst at ekteparet ikke hadde ønsket å la 
seg intervjue, men flere av parets uttalelser i artikkelen ble gjengitt. I utannonseringen av det 
lange innslaget ble det også henvist til nettartikkelen, og programlederen leste opp en 
uttalelse fra paret: 
 

«Klostergården har vært, og er ment å være i fremtiden også, et godt og trygt hjem 
for mange beboere. Det er ikke en motsetning mellom det å eie noe privat og det å 
ville dedikere eiendommene og livet sitt til at det skal være til glede for andre 
også. Vi innberetter og skatter for privat bruk av firmaets driftsmidler som alle 
andre. De forteller også at profitt ikke har vært målet deres, og at de tar en lavere 
pris for sine tjenester enn andre private omsorgsboliger. De rette myndigheter har 
full innsynsrett i regnskapet om de ønsker det.» 

  
Tirsdag 28. april 2015 kom NRK Vestfold med en oppfølgingsartikkel med tittelen «Frykter 

misbruk av skattepenger». I artikkelen ga nestlederen i organisasjonen For velferdsstaten 
uttrykk for at det er problematisk om tilbydere av private omsorgstjenester tar overpris og 



 
  Sak nr. 279/15 

6 

bygger opp private eiendomsformuer. Nestlederen oppfordret kommuner til å kontrollere 
om prisene er rimelige. 
 
I brødteksten ble det også vist og lenket til tidligere omtale av Klostergården. Nestlederen i 
For velferdsstaten sa at denne saken minner om andre saker fra de siste årene, og hun 
karakteriserte denne type aktører som velferdsprofitører. Klostergården svarte slik: 
 

«Vi har alltid imøtekommet og vært positive til at aktuelle offentlige instanser 
fører tilsyn, og har innsyn slik de er pålagt og på de måtene de ønsker. Regnskap 
revidert av statsautorisert revisor har i alle 25 år blitt innberettet til 
ligningsmyndighetene, og vært åpne for innsyn av kommunale 
tilsynsmyndigheter» 

 
Rådmannen i Tjøme kommune avviste også kritikken, og fremholdt at kommunen 
«sammenligner prisene på egenproduserte tjenester og kjøpte tjenester». Avslutningsvis 
påpekte en Ap-politiker at det ikke er galt å tjene penger på salg av tjenester til det offentlige, 
men hun sa seg enig i at det er viktig å kontrollere pengestrøm og regnskap i slike selskaper. 
 
Samme dag, 28. april 2015, brakte NRK Vestfold tre radioinnslag, kl. 07:03, 07:15 og 08:03. 
Det første og tredje innslaget var korte nyhetssaker som gjenga hovedpoengene fra 
nettartikkelen publisert samme dag, inkludert Klostergårdens kommentarer i komprimert 
form. Det andre var en mer omfattende reportasje som tok for seg flere av detaljene fra 
artikkelen. Her ble Klostergårdens imøtegåelse lest opp i sin helhet i utannonseringen.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klagerne er paret som eier og driver den private omsorgsboligen Klostergården. Når det 
gjelder de sju publiseringene fra mars 2015 – om moren som ikke fikk treffe sønnen like ofte 
som hun ønsket – anfører klagerne brudd på Vær Varsom-plakatens (VVP) punkt 3.2 og 3.3. 
 
3.2) I dekningen ble det, ifølge klagerne, urettmessig hevdet at de hadde fratatt moren barnet 
hennes. Påstanden ble i klagernes øyne enda mer rammende på grunn av beskyldningene 
om menneskerettighetsbrudd fra NFU. Videre oppgir klagerne at de ikke «ble informert om 
dybden i anklagene mot dem» da de var i kontakt med NRK dagen før publisering, og at de 
ble lovet en sitatsjekk som de aldri fikk. Ifølge klagerne konfronterte journalisten dem bare 
med morens fremstilling av det uanmeldte besøket året i forveien. Til dette svarte paret at 
moren snakket usant, men at de ikke kunne kommentere saken ytterligere før de hadde fått 
satt seg bedre inn i hva de kunne si uten å bryte taushetsplikten. Klagerne oppfattet da at 
journalisten tok innsigelsene deres til etterretning, og at de ville få et forvarsel dersom det 
likevel skulle bli publisert noe. Et slikt forvarsel fikk de aldri. Klagerne poengterer at de ikke 
er medievante, og at det først var senere, da de ble gjort oppmerksom på relevante 
presseetiske regler, at de ba om å få komme med korrigerende faktaopplysninger (se vedlagt 
henvendelse til NRK, sekr.anm.). Klagerne kritiserer for det første at disse opplysningene 
ikke var på plass ved førstegangspublisering. For det andre reagerer paret på at 
korrigeringene ble «gjemt bort» under brødteksten da de først ble tatt inn. I klagen 
fremholdes det også at NRK redigerte bort enkelte av opplysningene som ble gitt i etterkant. 
 
3.3) Senere samme dag, etter de første publiseringene, kom NRK til Klostergården sammen 
med den omtalte moren for å gjøre tv-opptak, uten at klagerne var varslet om dette. Ifølge 
klagerne medga NRK at det var en kommunikasjonssvikt som var årsaken til at paret ikke 



 
  Sak nr. 279/15 

7 

hadde mottatt noen forespørsel om dette. Men NRK insisterte likevel på å filme og spurte om 
de kunne sitere paret på det de hadde sagt dagen i forveien. På grunn av sakens alvor valgte 
klagerne å tilføye at morens fremstilling var tatt ut av sin sammenheng og snudd på hodet. 
Klagerne skriver videre at de fortalte NRK at forholdet bunner ut i en tragisk familiehistorie 
som er blitt behandlet i både kommune og fylke, og at politiet var trukket inn. Av den grunn 
reagerer klagerne på at NRK likevel fulgte opp med artikkelen «–Kan ikke huske å ha hørt 
om liknende». Det opplyses for øvrig at Klostergården vurderer å anmelde moren på grunn 
av det klagerne anser som trakassering. Politiet ble kontaktet før NRKs dekning, tilføyes det. 
 
Når det gjelder de sju publiseringene i april om den økonomiske driften av Klostergården, 
anfører klagerne brudd på VVPs punkt 3.3, 3.7, 4.1, 4.4, 4.5 og 4.14. 
 
4.1) Klagerne mener at NRKs dekning skilte for dårlig mellom Klostergårdens økonomi og 
deres privatøkonomi. At paret har tjent seg «rike på privat omsorg» og «har bygd opp 
verdier for mellom 40 og 45 millioner kroner» er i klagernes øyne usaklige påstander, all den 
tid verdiene er belånt med 32 millioner kroner. Først et godt stykke ut i omtalen blir 
publikum gjort oppmerksom på gjelden og parets samlede årsinntekt på rundt en million 
kroner. Klagerne mener derfor at denne vesentlige informasjonen gjemmes bort.  I klagen 
stilles det i tillegg spørsmål ved om rådmannens uttalelser ble gitt på feil premisser og med 
utgangspunkt i feilaktige tall fra NRK. Videre mener klagerne at NRK selv burde ha lagt 
frem tall som viste at Klostergården ikke har høye døgnpriser for beboerne, og ikke bare latt 
opplysningen stå som en påstand fra klagerne. Endelig mener klagerne at de i artikkelen 
«Frykter misbruk av skattepenger» urettmessig blir karakterisert som «velferdsprofittører». 
 
4.4) Klagerne aksepterer ikke uten videre NRKs verdisetting av Klostergårdens eiendommer. 
Men om en likevel legger NRKs anslag på 40 millioner til grunn, presiserer klagerne at de 
kun har opparbeidet seg verdier for åtte millioner kroner, da dette er differansen mellom 
påståtte verdier og pådratt gjeld. I tillegg anføres det at paret hadde med seg verdier inn i 
selskapet da de startet opp i 1989, og at de har arvet eiendommer i løpet den aktuelle 
tidsperioden. Følgelig mener klagerne at det ikke var dekning for å hevde i ingress og 
innannonsering at paret har bygd seg opp verdier for over 40 millioner kroner. 
 
3.7) Klagerne reagerer på at artikkelen med tittelen «Ektepar ble rike på privat omsorg» ikke 
opplyste at relevante myndigheter har fullt innsyn i Klostergårdens regnskaper, noe 
klagernes revisor gjorde journalisten oppmerksom på forut for publisering. 
 
4.14) Klagerne oppgir at de fikk to timer på seg til å besvare 20 til dels private og svært 
detaljerte spørsmål, og at NRK truet med at saken uansett ville gå på luften. I tillegg mener 
klagerne at NRK på utilbørlig vis redigerte og fjernet tilsvar fra dem og revisoren deres. I det 
hele tatt mener klagerne at NRK burde ha innhentet informasjon fra flere kilder. 
 
3.3) Klagerne nekter også for at de innledningsvis sa til journalisten at ferieboliger leies ut 
eller lånes ut til verger, slik NRK skrev. Ifølge klagerne har det bare vært ett tilfelle der en 
verge har vært med en beboer som ledsager etter beboerens eget ønske. Rådmannens 
uttalelse om at det er problematisk om verger bruker fritidsboligene, ble derfor gitt på feil 
premisser, anfører klagerne. 
 
4.5) Klagerne mener at dette punktet bør veie ekstra tungt, ettersom de føler seg 
forhåndsdømt i en sak hvor det ikke engang foreligger mistanke om noe ulovlig eller en 
negativ tilsynsrapport. 
 



 
  Sak nr. 279/15 

8 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert kontakt mellom partene med sikte på å løse saken i minnelighet.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK avviser brudd på god presseskikk og svarer punktvis på klagers anførsler. Her gjengis 
først NRKs kommentarer til de sju innklagede publiseringene fra mars om moren og den 
omstridte samværsavtalen: 
 
3.2) NRK mener at de hadde et bredt og relevant kildetilfang i de aktuelle publiseringene.  
 
3.3) Ifølge NRK ble klagerne informert om at journalisten først ville lage en sak om 
beskyldningene fra moren, og deretter en sak om selskapet. Klagerne ville ikke la seg 
intervjue i opptak, men samtykket til at journalisten tok notater som ville bli brukt. Paret 
ville heller ikke la seg intervjue eller avbilde av tv-teamet. Bildene som er brukt, ble 
henholdsvis kjøpt av lokalavis og filmet fra en vei som er åpen for offentlig ferdsel. 
 
4.14) NRK oppfatter klagerne dit hen at de argumenterer for brudd på 4.14 i publiseringene 
fra mars, selv om de ikke eksplisitt refererer til punktet. Av den grunn vil NRK svare opp 
dette punktet også i denne delen av tilsvaret. Redaksjonen peker på at den 22. april, etter 
klagernes ønske, la inn ekteparets tilleggskommentarer til publiseringen av 19. mars. Samlet 
sett mener NRK at Klostergården fikk anledning til å imøtegå kritikken, og at ekteparet også 
fikk gi sin kommentar i oppfølgingssaken. 
 
Når det gjelder de sju publiseringene i april om den økonomiske driften av Klostergården, 
svarer NRK følgende: 
 
4.1) NRK mener at redaksjonen har hatt en saklig fremstilling av fakta. Ifølge NRK ble det 
gjort forsøk på å skape balanse i saken ved å sitere en støtteerklæring til Klostergården fra 
verger og pårørende. Videre vises det til at både en lokalpolitiker og rådmannen presiserte i 
teksten at det ikke er ulovlig eller galt å tjene penger på kjøp av eiendom eller salg av 
tjenester til det offentlige. Rådmannen uttalte seg også ellers med forbehold, anfører NRK. 
 
4.4) NRK mener at det var dekkende å bruke ordet «rik» i tittelen all den tid ekteparet har 
verdier for over 40 millioner kroner. Klagerne bestred ikke dette tallanslaget før publisering.  
 
3.7) Det påpekes at klagerne fikk anledning til fakta- og sitatsjekk av teksten før publisering 
(se vedlegg til klagen med korrespondanse mellom klagerne og redaksjon, sekr. anm.). E-
postkorrespondansen dokumenterer i NRKs øyne at redaksjonen strakk seg langt for å 
komme klagerne i møte når det gjaldt korrigering av direkte sitater samt faktafeil. For NRK 
opplevdes det som om klagerne langt på vei ønsket å skrive hele saken selv. 
 
4.14) NRK understreker at klager ble gitt adgang til samtidig imøtegåelse gjennom hele 
dekningen i april, men at redaksjonen ble nødt til å referere ekteparets synspunkter ettersom 
de ikke ville la seg intervjue i opptak. I tillegg påpekes det igjen at klagerne fikk artikkelen 
«Ektepar ble rike på privat omsorg» til gjennomlesing i flere omganger. NRK avviser videre 
klagernes påstand om at det ble gitt en urimelig kort tidsfrist for å besvare spørsmål. NRK 
oppgir at det gikk 13 dager fra møtet med klagerne (og deres revisor) frem til publisering, og 



 
  Sak nr. 279/15 

9 

at klagerne fikk første utkast av artikkelen til gjennomlesing ni dager før publisering. Det ble 
også gitt utvidet tidsfrist på grunn av dødsfall i klagernes familie, fremholder NRK. 
 
3.3) Etter NRKs mening var premissene for intervjusituasjonen klare. Ifølge NRK ga ikke 
klagerne på noe tidspunkt underveis i kommunikasjonen uttrykk for at de ikke skjønte 
hensikten med hva redaksjonen ønsket å publisere. NRK peker blant annet på at redaksjonen 
ble invitert til et møte med klagerne og deres revisor for å gå gjennom selskapets økonomi. 
 
4.5) NRK hadde aldri som utgangspunkt at klagerne hadde gjort noe ulovlig, men ønsket å 
belyse at private institusjoner kan tjene mye penger på salg av tjenester til det offentlige, uten 
at det offentlige fører tilsyn med den økonomiske driften i angjeldende foretak. Følgelig kan 
ikke NRK se at VVPs punkt 4.5 er relevant i denne saken. 
 
 
Klageren hadde følgende kommentarer til publiseringene om moren og samværsrett: 
 
3.2) Klagerne bestrider at det var et balansert kildetilfang i disse sakene, idet den ene parten 
var bundet av lovpålagt taushetsplikt og ikke kunne forsvare seg mot grove, udokumenterte 
påstander. Ifølge klagerne visste NRK at moren som rettet beskyldninger mot Klostergården, 
sliter med alvorlige problemer, og at hun var utilgjengelig og umulig å samarbeide med 
mens hun var syk og sønnen bodde på Klostergården. Dette var også utgangspunktet for at 
klagerne sammen med kommunen initierte søknad til fylkesmannen om vergemål. NRK ble 
også, ifølge klagen, gjort oppmerksom på at ekteparet hadde sendt en såkalt OBS-melding til 
politiet på grunn av det de opplevde som sjikane og trusler fra moren. Klagerne er derfor 
kritiske til at NRK likevel gikk videre med saken uten at det fantes noen andre dokumenter 
eller kilder som støttet opp om morens virkelighetsbeskrivelse. Klagerne mener i det minste 
at NRK burde ha bedt moren oppheve Klostergårdens taushetsplikt, slik at de kunne ha 
kommet med et fullstendig tilsvar. Ellers oppgir klagerne at NFU-representanten som 
kritiserte Klostergården i forbindelse med denne saken, har et prinsipielt standpunkt mot 
den type bofellesskap som klagerne tilbyr. 
 
3.3) Klagerne fastholder at de fikk forelagt svært lite under det første intervjuet, og at den 
første publiseringen kom overraskende på dem. 
 
4.14) Klagerne anfører at tilleggskommentarene deres som i april ble føyet til den første 
artikkelen, var enkle faktaopplysninger som journalisten selvsagt ville fått svar på om hun 
hadde konfrontert ekteparet med de aktuelle påstandene før publisering. For øvrig oppgir 
klagerne at de aldri fikk spørsmål om å kommentere artikkelen «–Kan ikke huske å ha hørt 
om lignende», selv om NRK skrev i teksten at ekteparet ikke ønsket å kommentere saken.  
 
Hva angår dekningen i april om Klostergårdens økonomi, hadde klagerne dette å tilføye: 
 
4.1) Klagerne bestrider at henvisningen til vergers og pårørendes støtteerklæring til 
Klostergården bidro til å skape balanse i fremstillingen, da det, i klagernes øyne, samtidig ble 
skapt et inntrykk av samrøre mellom Klostergården og vergene i forbindelse med den 
påståtte bruken av ferieboligene. NRK skrev også at det var «en gruppe verger og 
pårørende» som sto bak støtteerklæringen, mens klagerne hadde påpekt overfor NRK at det 
var hele vergegruppen. Endelig fastholder klagerne at rådmannens uttalelser ble gitt på gale 
premisser, og de bemerker at verdistigning på eiendom har lite å gjøre med om kommunen 
betaler «riktig» pris for omsorgstjenestene de kjøper. 
 



 
  Sak nr. 279/15 

10 

4.4) Klagerne understreker at det ikke er ordet «rik» som er hovedproblemet, men 
påstandene om at ekteparet har tjent seg rike på salg av omsorgstjenester, og at de har 
verdier for over 40 millioner kroner. Igjen vises det til gjelden og at det i realiteten er 
bankene som sitter på verdiene. I tillegg mener klagerne at NRK ikke skiller mellom parets 
privatøkonomi og selskapets økonomi. Klagerne anfører også at flere mellomtitler og 
enkeltpåstander mangler dekning i stoffet, blant annet «–Fører ikke tilsyn med driften».  
 
3.7) Klagerne viser til at de gjorde NRK kjent med hvilke verdier som er private og hvilke 
som er Klostergårdens, og fremholder at disse opplysningene ble utelatt. Det fremgikk heller 
ikke av omtalen at klagerne hadde gitt uttrykk for at det heftet usikkerhet ved om de 
samlede verdiene av eiendommer og driftsmidler i det hele tatt oversteg gjelden. 
 
4.14) Klagerne bekrefter at de ikke ville la seg intervjue i opptak, men fremholder at de har 
vært tilgjengelige for spørsmål fra NRK. Igjen anfører klagerne at NRK lot være å rette seg 
etter en rekke av merknadene klagerne kom med under gjennomlesning av teksten forut for 
publisering. Klagerne står fast ved at de først fikk to timer på seg til å besvare 20 spørsmål 
(se vedlegg med disse spørsmålene, sekr. anm.), og at journalisten truet med at saken ville 
sendes om ikke fristen ble overholdt. Etter samtaler med vaktsjef og redaksjonssjef i NRK ble 
partene imidlertid enige om at klagerne skulle få lengre tid til å gå gjennom fakta. Det var i 
forlengelsen av dette at NRK ble invitert til møte med ekteparet og deres revisor.  
 
Klagerne legger også ved et lenger skriv hvor de gir sin versjon av Klostergårdens historie og 
virksomhet. Skrivet er ment som et korrektiv til NRKs fremstilling.  
 
 
NRK ønsket å komme med et siste tilsvar. Når det gjelder dekningen i mars, skriver NRK: 
 
3.2) NRK påpeker at morens tidligere problemer gikk frem av omtalen, og at redaksjonen 
vurderte det dit hen at hun som mor hadde rett til å fortelle sin historie. Ifølge NRK var det 
morens tidligere problemer som førte til at hun ga fra seg vergerollen. Videre oppgir NRK at 
moren i vår fikk tilbake vergerollen for sønnen. 
 
4.14) Igjen hevder NRK at klagerne fikk forelagt omfanget av morens og NFUs kritikk, og at 
ekteparet på det daværende tidspunkt bare ønsket å tilbakevise at den aktuelle beboeren var 
ustelt da moren kom på uanmeldt besøk. Da klagerne senere ønsket å komme med et 
fyldigere tilsvar, fikk de anledning til det.  
 
Når det gjelder oppfølgingssakene i mars, kan ikke NRK se at det fremkom sterke 
beskyldninger mot klagerne. Men det ble ifølge NRK likevel gjort flere forsøk på å kontakte 
klagerne på telefon for å innhente deres kommentarer før det tilknyttede radioinnslaget 
neste morgen (20. mars). NRK oppgir at redaksjonen først kom i kontakt med klagerne neste 
dag, og at de da avslo å kommentere forholdet ytterligere. Først etter dette ble 
oppfølgingsartikkelen på nett publisert, skriver NRK (På nrk.no står det at artikkelen ble 
publisert 19. mars kl. 21:07, sekr. anm). Følgelig mener NRK at det er uriktig at klager ikke 
ble bedt om å kommentere denne saken   
 
Om dekningen i april, skriver NRK: 
 
4.4) NRK mener at klagernes økonomi og Klostergårdens økonomi henger sammen, da 
eiendommene eies privat, men driftes gjennom selskapet. NRK viser til klagernes egen 
opplysning om at penger tjent på salg av privat leilighet gikk til driftskostnader, utbygging 



 
  Sak nr. 279/15 

11 

og nedbetaling av gjeld i selskapet. Videre oppgir NRK at klagerne selv har fortalt at 
selskapet betaler en del av ekteparets private kostnader. Angående undertittelen «–Fører 
ikke tilsyn med driften» mener NRK at det fremgår at tittelsitatet sikter til det faktum at 
kommunen ikke fører tilsyn med selskapets økonomiske drift.  
 
3.7) NRK minner om at pressen bare plikter å gjengi meningsinnholdet i det 
intervjuobjektene sier, ikke å gjengi alt intervjuobjektene ønsker å ha med. Redaksjonen 
presiserer at alle de omtalte eiendommene er eid privat av klagerne ifølge offentlige registre, 
og at det i omtalen går frem hvilke av eiendommene som benyttes av Klostergården. 
 
 
Klagerne ønsket å komme med ytterlige kommentarer etter avsluttet tilsvarsrunde. De 
avviser at de noen gang har sagt at selskapet betaler en del av deres private kostnader. Dette 
er i klagernes øyne en ”hårreisende” påstand, som føyer seg inn i NRKs sammenblanding av 
klagernes private økonomi og foretakets økonomi. 
 
 
NRK hadde ikke ytterligere å tilføye.  
 
 
 
  



 
  Sak nr. 279/15 

12 

 
 
 
 
 
 
 
 


