
 

 

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 220/15 

 

KLAGER: 

 

Adv. Hege Notøy på vegne av Kvalsvik Produksjon AS/Geir 

Kvalsvik 

ADRESSE: Advokatfirmaet Holvik & Angelshaug AS, Postboks 349, 6067 

Ulsteinvik 

PUBLIKASJON: Gudbrandsdølen Dagningen 

PUBLISERINGSDATO: 12.01. – 06.02.2015 

STOFFOMRÅDE: Næringsliv 

SJANGER: Nyhet 

SØKERSTIKKORD: Kontroll av fakta, samtidig imøtegåpelse, tittelbruk, tilsvarsrett, 

balanse 

REGISTRERT: 14.07.2015 

BEHANDLET I PFU: 27.10.2015 

BEHANDLINGSTID: 103 dager 

KLAGEGRUPPE: Bedrift, privatperson (advokatklage) 

PFU-KONKLUSJON:  

HENVISNING VVPL.:  

OMTALE/ANONYM.:  

MERKNADER: Parallell klage mot NRK, sak 218/15 og Vigga,219/15. 

 

SAMMENDRAG:  

Gudbrandsdølen Dagningen (GD) publiserte i perioden fra 12. januar til 6. februar 2015 en 

rekke artikler om bedriften Kvalsvik Produksjon AS på Dombås. Under følger en oversikt 

over artiklene i kronologisk rekkefølge. Oversikten inneholder også noen senere artikler.  

 



 

  Sak nr. 220/15 

2 

Nr.  Dato Tittel Plattform Sjanger 

1 12.01 Dropper lønna til polske arbeidere Nett Nyhet 

2 12.01 - Kan ikke fortsette lenger Nett Nyhet 

3 13.01 Dropper lønna til de polske Papir Nyhet 

4 13.01 - Kan ikke fortsette lenger Papir Nyhet 

5 13.01 Er det troverdighet igjen? Nett Kommentar 

6 14.01 - En politisk skandale Nett Nyhet 

7 14.01 Fellesforbundet rydder opp Nett Nyhet 

8 14.01 Ordføreren vil beskytte Kvalsvik Nett Nyhet 

9 14.01 Behov for klargjøring i Dovre Nett Kommentar 

10 14.01 Trolig gransking av Kvalsvik-saken Nett Nyhet 

11 15.01 - Har vondt av de ansatte Nett Nyhet 

12 15.01 - Nå ber vi om fred for våre arbeidsplasser, sier 

Kvalsvik-ansatt 

Nett Nyhet 

13 16.01 Kvalsvik fikk ferdigattest sju år for seint Nett Nyhet 

14 20.01 Protokoll-kluss etter krisemøte Nett Nyhet 

15 28.01 Makkeren forlater Kvalsvik-styret Nett Nyhet 

16 04.02 Kritisk for Kvalsvik Nett Nyhet 

17 06.06 Kvalsvik har kostet Dovre 7.5 mill. Nett Nyhet 

18 06.02 Nå kommer millionregningen Papir Nyhet 

19 06.02 Vurderer å anmelde Kvalsvik Nett Nyhet 

20 06.02 Alle de polske arbeiderne anmeldt og oppsagt Nett Nyhet 

21 06.02 Ga polakkene sparken Nett Nyhet 

22 07.02 Ga polakkene sparken Papir Nyhet 

23 10.02 Kvalsvik angrer på Dombås-etablering Nett Nyhet 

24 11.02 Kvalsvik er konkurs Nett Nyhet 

25 11.02 - Opprørt over politirazzia Nett Nyhet 

26 12.02 - Opprørt over razzia Papir Nyhet 

27 12.02 SISTE: Takk og farvel AS - konkursåpning 

onsdag ettermiddag til Kvalsvik 

Papir Nyhet 



 

  Sak nr. 220/15 

3 

28 12.02 - De ansatte er lojale og pålitelige  Papir Nyhet 

29 12.02 - De ansatte er lojale og pålitelige Nett Nyhet 

30 12.02 Frich: - På høy tid at Kvalsvik forlater Dovre Nett Nyhet 

31 12.02 Avviser at ansatte har fått forsyne seg Nett Nyhet 

32 13.02 - Adjø Kvalsvik Papir Nyhet 

33 13.02 Taus om politi-aksjonen Papir Nyhet 

34 13.02 Taus om politi-razziaen Nett Nyhet 

35 13.02 Ryk og reis, «Takk og farvel» Papir Kommentar 

36 19.02 Ransakelsen kan gå til topps i LO Nett Nyhet 

37 20.02 Ransakelsen kan gå til topps i LO Papir Nyhet 

38 20.02 «Ryk og reis...» Papir Leserinnl. 

39 20.02 Vil sende advokater på Kvalsvik Nett Nyhet 

40 24.02 Krev gransking i Kvalsvik-saka Nett Nyhet 

41 23.03 Fra tøffe tak til trygghet Papir Nyhet 

42 23.03 - All ære til fagorganisasjonen Papir Nyhet 

43 23.03 - All ære til fagorganisasjonen Nett Nyhet 

44 23.02 - Meget skuffet over politiet Papir Nyhet 

45 30.03 Kvalsvik-konkurs oversendt politiet Nett Nyhet 

46 31.03 Kvalsvik-konkurs kan bli politisak Papir Nyhet 

47 23.04 Størst nedgang i konkurser i Oppland Nett Nyhet 

 

KLAGEN:  

Klager er omtalte Geir Kvalsvik på vegne både av bedriften Kvalsvik Produksjon AS og seg 

selv, via advokat. Klageren var både styreleder og daglig leder i bedriften. Han anfører 

innledningsvis i klagen at i både i tiden før konkursen 11.02.2015 og også etterpå publiserte 

GD en rekke artikler med uriktig innhold. Klageren mener artiklene «bidro til firmaets 

konkurs ved å skape et meget dårlig bilde av bedriften» uten at avisen hadde dokumentert 

grunnlag for sine påstander. Han karakteriserer avisens omtale som ensidig og negativt 

vinklet og mener hans kontradiksjon, muligheten til å få ta til motmæle, ikke har vært 

oppfylt.  

 



 

  Sak nr. 220/15 

4 

Klager, ved hjelp av sin advokat, mener overordnet at det foreligger brudd på Vær Varsom-

plakatens punkt 4.1, om saklighet og omtanke, fordi bedriftens økonomiske situasjon ikke 

var av en slik art at mengden artikler ikke sto i forhold til sakens størrelse.  

Et helst sentralt klagepunkt er videre klagers anførsel om manglende balanse, konkret at 

klagers synspunkter, meninger og imøtegåelse ikke ble tilstrekkelig vektlagt. Klageren viser 

til at effekten av en ensidig dekning resulterte i en redusert ordretilgang og til avbestilling av 

allerede bestilte kjøkken. Det vises til Vær Varsom-plakatens punkt 1.2, om at ulike syn 

kommer til uttrykk.  

Med hensyn til plakatens punkt 4.14 heter det i klagen: «Kvalsvik har gitt en rekke 

kommentarer i intervju, per sms og e-post som forklarer fakta fra bedriftens side. Ingenting 

av dette har kommet på trykk på en slik måte at bildet av saken ble nyansert for publikum. I 

de tilfeller Kvalsvik har fått komme til orde, har dert kun vært med kommentarer som «dette 

stemmer ikke» eller lignende. Kvalsvik sin forklaring av de faktiske forhold, og rettelser for 

øvrig, har ikke blitt videreformidlet på trykk. I de tilfeller feil har blitt dokumentert fra 

Kvalsvik, har fakta ikke blitt korrigert for leserne.» 

Klager viser her til en artikkel fra 12.01. (artikkel 2 over) om at de polske ansatte ikke lenger 

hadde pensjonsavtale, mens fakta var at en avtale om pensjon gjaldt for hele 2014 og gjaldt 

for alle ansatte.  

Som et vedlegg til klagen følger et omfattende dokument (merket vedlegg 4) der klager 

redegjør for situasjonen sett fra bedriftens side. Klager ber utvalget gjennomgå denne 

redegjørelsen.  

Klager viser også til artikkel datert 11.02. (artikkel 26 og 27) om politiets razzia på fabrikken. 

Klager anfører at GDs framstilling indikerer at det bare var småting som ble funnet, mens 

det i realiteten dreide seg om en lastebil «fylt til randen» som ble kjørt bort. Klager peker på 

at informasjon fra klager om dette ikke medførte noen kritiske spørsmål til de ansatte som 

ble anmeldt for tyveri og heller ikke til noen form for nyansering av avisens vinkling. 

I klagen vises det også til kommentarer fra ham til et intervju med en sykemeldt ansatt 

(klagers vedlegg 6) og påfølgende korrespondanse. Klager viser til dette som et eksempel på 

GDs ønske om «negativ ladet vinkling for Kvalsvik». 

Klager mener også at GD i flere artikler har framsatt påstander om sosial dumping, at ansatte 

med polsk bakgrunn har hatt uverdige forhold og at de har blitt forskjellsbehandlet mht til 

lønn. Klager viser til at alle ansatte hadde like retter, uansett opprinnelsesland, men at avisen 

ikke har tatt hensyn til klagers tilbakevisninger. Det anføres også at et skriv fra ansatte ikke 

ble publisert på nyhetsplass, men forvist til leserbrevspalten en uke senere (klagers vedlegg 

8). Det anføres her brudd på imøtegåelsesretten, VVp punkt 4.14, og punkt 4.13 om rettelser.  

Det pekes også på at kilden for påstanden om sosial dumping ikke er fra de påstått 

dumpede, men fra en norsk ansatt som er sykemeldt og permittert, et mulig brudd på punikt 

3.2 om kildevalg.  

Klager bruker mye plass på å påpeke at GD har blandet person og bedrift. Navnet Kvalsvik 

er brukt både om personen Geir Kvalsvik og om bedriften, et aksjeselskap. Det anføres at 

omtalen har vært en enorm påkjenning for Kvalsvik, og at det ikke er grunnlag for en slik 

uthenging som han har vært gjenstand for. PFU oppfordres til å lese materialet i sin helhet, 



 

  Sak nr. 220/15 

5 

med tanke på at det er en person bak navnet Kvalsvik. «som har gjort sitt ytterste for å berge 

familiebedriften fra konkurs».  

Klager mener også at man har vært et offer i et politisk spill. Dette fordi byggingen av 

industrihallen på Dombås, der bedriften holdt til, har vært omstridt. Men klager peker på at 

man bare var leietaker og ikke en del av den politiske uenigheten, men ble gjenstand for 

medieomtale når den politiske uenigheten ble omtalt. Det vises til artikkelen 17, der det i 

tittelen heter at Kvalsvik har kostet hver Dovre-innbygger 2.800 kroner. Det vises også til en 

lederartikkel, artikkel 38, med tittelen «Ryk og reis».  

Det vises også til et intervju 04.02. (artikkel 16, «Kritisk for Kvalsvik»), som ble endret etter 

godkjenning. Klager mener dette er et eksempel på at avisen har vært opptatt å beholde en 

negativ vinkling i saken.  

En tittel 16.01, (artikkel 13), hadde, slik klager ser det, ikke dekning i stoffet, og den var 

derfor i strid med plakatens punkt 4.4. Av tittelen framgår det at klager «fikk ferdigattest sju 

mår for seint» log at han dermed hadde opptrådt kritikkverdig. Klager viser til at det var 

kommunen som ikke hadde sørget for å ha papirene i orden, og at saken ikke hadde noe 

med Kvalsvik å gjøre. 

Det klages også, med henvisning til punktene 4.10 og 4.12, til bildebruk i strid med 

presseetikken. Artikkelen (artikkel 47) handler om konkurser og hadde tittelen «Størst 

nedgang i konkurser i Oppland» og var illustrert med et foto av bedriften. Bildetekst: 

«Konkurs: Kvalsvik AS var en av de få som gikk konkurs». Klager viser til at bedriften ikke 

var registrert i Oppland, men i Møre og Romsdal og at den ikke hadde noen sammenheng 

med artikkelens innhold.  

Det vises også til at bilde av Øyvind Frich fotografert foran bedriften, mens artikkelen hadler 

om noe som ikke har noe med bedriften å gjøre.    

 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Det er ikke registrert kontakt mellom partene med sikte på å løse saken i minnelighet.  

 

TILSVARSRUNDEN: 

Gudbrandsdølen Dagningen (GD) avviser klagen på alle punkter. Innledningsvis viser 

avisen til at Kvalsvik Produksjon AS, ved konkursåpning registrert under navnet Takk og 

Farvel AS, ble etablert i kommunalt eide lokaler i Dovre. Fabrikkbygget ble finansiert med 

offentlige midler, anslagsvis 40 mill. kroner, et stort løft for kommunen. Konkursen har 

påført kommunen en belastende lånegjeld. GD viser til dette for å grunngi hvorfor det var 

viktig å synliggjøre situasjonen for klageren og viser til at avisen har fulgt virksomheten for 

Kvalsvik Produksjon siden 2007. Det opplyses også fra avisens side at det store løftet fra 

kommunens side har vært en politisk kontroversiell sak. 

Når det gjelder den påklagede serien så har den, ifølge avisen, sitt utspring sensommeren 

2014 da avisen fikk informasjon om at Kvalsvik ikke betaler husleie til kommunen. Da dette 

ble løst valgte avisen å la saken ligge. Men ved årsskiftet 2015 fikk avisen på ny «troverdig 



 

  Sak nr. 220/15 

6 

informasjon om at ansatte ikke fikk lønn og at polske ansatte hadde reist hjem til jul uten 

lønn». «Dette gjorder at GD gikk inn i saken og søkte informasjon fra flere. Artiklene som ble 

publisert på nyåret baserer seg på et større tilfang av åpner og lukkede kilder.» Det vises 

blant annet til kommunen og ansatte i bedriften som kilde. 

GD viser til at Geir Kvalsvik, i kraft av å være eier, styreleder og daglig leder, har vært 

ytterst ordknapp når avisen har bedt om svar på spørsmål om virksomheten. «Han har 

gjentatte ganger anklaget oss for kun å jakte på negative nyheter om Kvalsvik. Han har bedt 

oss holde oss unna, og vist liten vilje til saklig og seriøst å ville opplyse om saksforhold vi 

har brakt på bane. Det har ikke vært spesielt tillitsvekkende sett i forhold til han på det 

tidspunktet var daglig leder for en bedrift med 15-20 ansatte.» Det vises i denne 

sammenheng til artiklene 2 og 20 på listen over. GD mener en gjennomgang av de påklagede 

artiklene gir grunnlag for å hevde at klageren har hatt god mulighet til samtidig imøtegåelse, 

noe han i stor grad har avvist. «Det oppleves derfor grovt urimelig, men likevel ikke spesielt 

overraskende, at Geir Kvalsvik et halvår etterpå anklager oss for at han selv ikke kom til 

orde. Geir Kvalsvik har hatt samtidig tilsvar (les: imøtegåelse) hele vegen. At han ikke i 

tilstrekkelig Grad har valgt å bruke denne muligheten til å informere i offentligheten, må han 

laste seg selv for, ikke GD.»  

Avisen står fast på at informasjonen avisen har brakt videre har vært troverdig og riktig – 

basert på et bredt kildetilfang og at klageren hele vegen har hatt mulighet til samtidige 

kommentarer. 

GD avviser også at kritikken av at avisen ikke i tilstrekkelig grad har skilt mellom klageren 

som person og klageren som bedrift. «All den tid Kvalsvik er eneeier, styreleder og daglig 

leder har vi vanskelig for å se at dette er noe vesentlig poeng.»  

Avisen avslutter med å anføre at den har vært den ledende nyhetsformidler av sitauasjonen 

rundt bedriften og at det har vært GD som har satt dagsorden i den politiske debatten rundt 

virksomheten. «Øvrige medier har i stor grad basert sin dekning på GD.» Det opplyses at 

den påklagede serien blir avisens kandidat til Oppland journalistlags journalistpris for 2015.          

 

Klageren, via sin advokat, opprettholder klagen. Klageren er enig med GD i at byggingen av 

en industrihall på Dovre var en viktig og positiv nyhet og viser til at også Kvalsvik 

Produksjon AS satset betydelig på å bygge en solid og god arbeidsplass. Men klageren 

anfører at det ikke er dette klagen gjelder. Han peker på at Vær Varsom-plakaten er tydelig 

på at pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk, og at det bildet som 

ble skapt i den påklagede artikkelserien ikke er fullstendig. Som eksempel vises det til en 

artikkel der tittelen ble endret etter sitatsjekk.    

Klageren anfører videre at GDs argumentasjon om bredt kildegrunnlag er vanskelig å 

akseptere. «Kildetilfanget i saken om forskjellsbehandling, sosial dumping og dårlige 

boforhold (artiklene 2 og 3) har hovedsak vært to misfornøyde ansatte. All informasjon fra 

Fellesforbundets representanter skriver seg fra de samme to personene, og fellesforbundet 

verifiserer uten å ha møtte de ansatte eller ledelsen.» Det vises også til at et innlegg resten av 

de ansatte stilt seg bak «ble gjemt bort under leserinnlegg. Klageren mener GDs redaksjon 

hadde tilstrekkelig informasjon til å se at det var flere sider av saken som burde belyses.  



 

  Sak nr. 220/15 

7 

Geir Kvalsvik kommenterer ellers GDs anførsel om hans manglende medvirkning til 

samtidig imøtegåelse med å si at han sendte en mengde bakgrunnsinformasjon til avisen, 

mens han ellers var opptatt med driften og forholdet til kunder, leverandører, 

bankforbindelser og huseier. Til GDs vurdering av at han har hatt en dårlig fungerende 

mediestrategi, repliserer han med spørsmålet; «må man ha en mediestrategi for å produsere 

kjøkken». Han anfører at han ikke selv har tatt skritt for å komme i medias søkelys og at han 

har havnet helt ufrivillig i et massivt mediekjør, noe som oppleves som dramatisk.  

Som vedlegg til tilsvaret har klager lagt en liste med kommentarer til noen av artiklene. 

Klager mener GD har blandet kommentarer og fakta (VVp 4.2), publisert feilaktige 

opplysninger uten kildeangivelse (3.1 og 3.2), stigmatiserende ordbruk (4.3), korrekt 

gjengivelse av meningsinnhold (3.7), tittelbruk (4.4), manglende reell imøtegåelsesmulighet 

(4.14) og manglende fjerning av innhold på nett (4.17).   

 

Gudbrandsdølen Dagningen hadde ikke ytterligere kommentarer.  

         

 

 

 

 

  



 

  Sak nr. 220/15 

8 

 

 

 

  

           

    


