
 

 

 

 

 

 

PFU-SAK NR. 097/15 
 

KLAGER: Foeva AS V/daglig leder Per Halvorsen 
ADRESSE: Postboks 103, 1483 Hagan 
PUBLIKASJON: Aftenposten 
PUBLISERINGSDATO: 17.11.2014 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, dekning for overskrift 
REGISTRERT: 25.02.2015 
BEHANDLET I PFU: 25.08.2015 
BEHANDLINGSTID: 180 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVP.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Aftenposten (AP) publiserte mandag 17. november 2014, på nett og papir, en nyhetsartikkel 
med tittel «Klagestorm mot skolefotograf» og ingress «Forbrukerrådet har fått hundrevis 

av klager på Foeva. Nå endrer fotofirmaet en omstridt del av praksisen». Av oppslaget 
fremgikk det at fotofirmaets tidligere bestillingsordning kanskje befant seg i en juridisk 
gråsone sett opp mot angrerettloven, og at firmaet, i november 2014, derfor endret ordningen 
av hensyn til kundene og en lovendring som ble innført sommeren 2014. 
Gråsoneproblematikken knyttet seg til hvorvidt systemet på Foevas nettsider var lagt opp på 
en måte som gjorde at forbrukere uforvarende kunne komme til å bestille bilder. 
 
Det fremgikk at Forbrukerrådet hadde vært i dialog med Foeva over lengre tid. Rådets 
representant var sitert slik: 
 

«Hovedankepunktet mot dem har vært at det er utydelig om du har kjøpt eller 
bestilt bildene».  

 
Forbrukerrådet oppga videre i brødteksten at det har mottatt «flere hundre klager på Fovea 
de siste årene», men kunne ikke vise til konkrete tall fordi klagene, ifølge rådet, ikke alltid 
blir registrert med navn på firmaet. Forbrukerrådets representant sa: 

 



 
  Sak nr. 097/15 

2 

«–Det er et jevnt sig av klager. Det er en kjent problemstilling, dette med skole-
foto, og Fovea er overrepresentert. Det er noen spredte klager på de andre aktørene, 
men Fovea har en stor markedsandel. De er dominerende over hele landet» 

 
At Foeva først endret ordningen fire måneder etter at lovendringen ble innført, forklarte 
daglig leder i Foeva med at lovendringen kom på starten av skoleferien, og at det var en del 
arbeid med å få på plass en ny teknisk løsning. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er daglig leder i Foeva og mener at AP ikke hadde dekning for følgende 
formuleringer i tittel og ingress: 
 
1) «Forbrukerrådet har fått hundrevis av klager på Foeva» 
2) «Klagestorm mot skolefotograf» 
 
Klager skriver: 
 
«Hvis journalist i artikkelen hadde etterlevd punkt 3.2 i Vær varsom plakaten […] ville 
journalisten funnet ut at Forbrukerrådet kan dokumentere 8 registrerte klager på Fovea as 
siden 1/1 2010 frem til publiseringsdato […] Disse fordeler seg slik: 
 
2010: 1 klage 
2011: 3 klager 
2012: 3 klager 
2013: 1 klage 
2014: frem til artikkeldato: 0 klager» 
 
På bakgrunn av det ovennevnte mener klager at de påklagede publiseringene også er i strid 
med VVPs punkt 4.4. 
 
Klager kontaktet redaksjonen etter publiseringen for å få den til å korrigere nettversjonen av 
oppslaget. AP inkluderte da følgende kommentarer fra klager nederst i brødteksten: 
 

«Noen klagestorm er ikke [klager] enig i at det er.  
– Vi tar bilder av ca. 350 000 barn og unge hvert år. Dette vet også Forbrukerrådet. 
Klagene de referer til er 1-3 år gamle og ikke relevante for bestillingsordningen i 
2014. Det er årlig blitt gjort endringer i bestillingssystemet […] Vi har tidligere i år 
bedt om å få ut klager fra Forbrukerrådet for å bruke disse konstruktivt. Vi har 
bedt om saker fra i år, antall og årsak. Det er det som er relevante fakta i denne 
saken. Men de har ikke offentlige tall og dokumentasjon.» 

 
AP endret også nettartikkelens tittel og ingress til: 
 
Overskrift: «Omstridt skolefotograf endrer praksis» 
 
Ingress: «Forbrukerombudet har fått hundrevis av klager på Foeva de siste årene. Nå 
endrer fotofirmaet sin bestillingsordning igjen» 
 



 
  Sak nr. 097/15 

3 

Klager anså ikke korrigeringen av tittel og ingress som tilfredsstillende, og viser til VVPs 
punkt 4.13. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert kontakt mellom partene med sikte på å løse saken i minnelighet. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Aftenposten avviser brudd på god presseskikk, og viser til at både fagtidsskriftet Utdanning 
og Aftenposten, i likhet med Forbrukerrådet, har fått henvendelser og tips fra lesere som 
stiller spørsmål ved Foevas praksis. Når det gjelder klagers beskyldning om at AP ikke 
sjekket tallfakta som ble presentert i den påklagede publiseringen, skriver redaksjonen:  
 
«Vi mener at vi måtte kunne stole på opplysningene vi fikk fra Forbrukerrådet før 
publisering, konfirmert gjennom sitatsjekk, på samme måte som vi stoler på opplysninger fra 
andre troverdige kilder […] Det var ingen ting i situasjonen som krevde ekstra varsomhet. 
Den andre kilden i artikkelen, klageren selv, som […] fikk anledning til å 
kommentere/imøtegå alle påstander, hadde ikke dokumentasjon som tilbakeviste 
Forbrukerrådets tall. Ideelt sett bør alle kilder og opplysninger dobbeltsjekkes, men i dette 
tilfellet var heller ingen andre kilder tilgjengelig. De faktuelle opplysningene i artikkelen står 
fast, uavhengig av ordbruken.» 
 
Videre viser AP til at PFU i en tidligere sak godtok at kritiske henvendelser til 
Forbrukerrådet ble omtalt som klager i en journalistisk sammenheng (se vedlagt PFU-sak 
287/13). I tillegg påpeker redaksjonen at klager slapp til i brødteksten med innvendinger 
mot Forbrukerrådets utsagn om klager. Redaksjonen gjorde også justeringer i ingressen etter 
påtrykk fra klager, men holdt fast ved bruken av ordet «klage» da dette var Forbrukerrådets 
egen, sitatsjekkede, beskrivelse. I forbindelse med PFU-klagen har AP og Forbrukerrådet 
avklart at bruken av ordet «klage» i artikkelen skyldtes en misforståelse mellom journalist og 
intervjuobjekt som ikke ble fanget opp i sitatsjekken. Rådets representant står imidlertid inne 
for meningsinnholdet i sitatene og peker på at henvendelsene i praksis ofte er klager, om enn 
ikke formelle klagesaker. Endelig vises det til tall fra Forbrukerrådet registrert mellom 2012 
og våren 2014 som ifølge redaksjonen ikke etterlater tvil om at rådet faktisk hadde mottatt 
flere hundre henvendelser som angikk Foeva.  
 
Ifølge AP er det en rimelig oppfatning at kritiske henvendelser til Forbrukerrådet tar form av 
klager. AP viser til kommentarfelt, diskusjonsfora og artikler (se vedlegg) for å få frem at 
ordene «klage», «tips», «spørsmål» og «henvendelse» brukes om hverandre når det gjelder 
kontakt mellom forbrukere og forbrukerorgan, og at det avgjørende ikke er om forbrukeren 
formelt har registrert sin klage eller ikke. Redaksjonen skriver deretter: 
 
«Under dialogen med Foeva og Forbrukerrådet i forbindelse med klagesaken har vi valgt å 
bytte ut «klager» med «henvendelser» […] Selv om […] henvendelser i praksis ofte er klager, 
mener også vi at underlaget for slike opplysninger bør forklares for leseren. Derfor har vi 
også lagt dette inn i den justerte artikkelen.» (Se vedlagt artikkel med endringer skrevet ut 
18. mai 2015, sekr. anm). 
 



 
  Sak nr. 097/15 

4 

Justeringene er i pakt med VVPs punkt 4.13., fremholder redaksjonen, som også har endret 
tittel og ingress til:  
 
Overskrift:  «Skolefotograf endrer praksis» 

Ingress: «Foeva gjør det tydeligere hva forbrukeren bestiller på nettsidene deres». 
 
Avslutningsvis argumenterer AP for at kritisk journalistikk sammen med påtrykk fra 
Forbrukerrådet har ført til at Foeva har endret praksis. 
 
 
Klager mener det er naivt av AP å hevde at avisen måtte kunne stole på Forbrukerrådet, 
rådets rolle, misjon og mediefremferd tatt i betraktning. Ifølge klager kan ikke 
Forbrukerrådet tillegges samme troverdighet som de andre offentlige organene AP viser til i 
sitt tilsvar. 
 
Klager presiserer at han aldri fikk forelagt noen tall fra Forbrukerrådet som han skulle 
kommentere under det opprinnelige intervjuet med Aftenpostens journalist. Hans kritiske 
innvendinger til Forbrukerrådets tallanslag kom først på plass etter første publisering, og 
kun i nettversjonen. Klager legger ved e-postkorrespondanse mellom seg selv og journalisten 
for å dokumentere dette. Denne e-postadressen indikerer i klagers øyne at artikkelen ble til 
under tidspress og etter dårlig håndverk fra journalisten og kanskje andre i redaksjonen. 
Klager etterlyser også i denne forbindelse dokumentasjon på Aftenpostens konfirmerte 
sitatsjekker fra Forbrukerrådet. Videre skriver klager: 
 
«Det som blir vanskelig i denne saken og lignende saker er at Forbrukerrådet går ut og 
kommenterer offentlig i pressen som i denne saken og andre på tallmateriale i et internt 
henvendelsesregister som ingen eksterne parter har innsyn i. Som tredjepart i en sak kan 
man ikke komme med motargumenter og ettergå påstandene […] Dette burde pressen sette 
seg inn i, og forfølge da flere årlige undersøkelser fra Forbrukerrådet baserer seg på 
henvendelser og ikke klager.» 
 
Videre skriver klager: 
 
«Det er også viktig å påpeke at all type netthandel er relativt ny og utvikler seg fortløpende 
fra måned til måned. Det kommer ny funksjonalitet, løsninger og lovverk. Det gir derfor fint 
lite mening å snakke om klager og henvendelser som går både 2, 3 og 4 år tilbake i tid. Det 
som det eventuelt ble klagd på for 1 til 2 år tilbake er løsninger som med stor sannsynlighet 
ikke eksisterer lenger. Den bruk av tallmateriale og påstander som blir brukt i denne saken 
er etter vår mening brukt for å ‘blåse’ opp saken og skaper et helt feil bilde av de faktiske 
forhold […] Derfor mener Foeva at denne saken er av prinsipiell betydning for 
næringsvirksomhet generelt. Forbrukerrådet kan ikke offentlig kommentere og argumentere 
på tallmateriale (henvendelser) som ikke kan verifiseres offentlig som media bruker uten å 
kunne ‘gå god’ det som publiseres av påstander som ikke kan verifiseres.» 
 
Klager mener at folk flest dessverre ikke stiller spørsmål ved det Forbrukerrådet sier. 
 
 
Aftenposten fastholder at klager fikk anledning til å kommentere/imøtegå alle påstander, 
samt at redaksjonen justerte en del i tekst, ingress og tittel etter samtalene med klager både 
før og etter publisering. For øvrig vises det til redaksjonens første tilsvar.  
 


