
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 351/14 

 
KLAGER:                               

 
Andreas Ringdal 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Dagbladet 
PUBLISERINGSDATO: 31.10.2014 
STOFFOMRÅDE: Kommersielt stoff 
SJANGER: Nett-TV 
SØKERSTIKKORD: Tekstreklame, avvis alle forsøk etc 
REGISTRERT: 05.11.2014 
BEHANDLET I PFU: 24.02.2015 
BEHANDLINGSTID: 119 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Dagbladet publiserte fredag 31.oktober 2014 fire filmer på Dagbladets tv-kanal på nett, 
dbtv.no. Filmene handlet om livet ombord på Forsvarets seilskute «Staatsraad Lehmkuhl».  
 
Filmene ble omtalt på forsidens nyhetsløp med et bilde av en seilskute og tittelen «Slik er 

livet om bord på Norges tøffeste seilskute» Over bildet var det publisert en grønn stolpe 
der det stod «ANNONSØRINNHOLD». Under bildet og tittel, var dbtv-logoen publisert 
sammen med følgende tekst: «Dette er annonseinnhold fra Forsvaret. Se video.» 
 
Fra forsiden ble man ledet inn til Dagbladets TV-kanal på nett, der logoen dbtv fremkom 
øverst i venstre billedkant, etterfulgt av menyvalgene: Nyheter – Sport – Kultur – Serier – 
Mer – Annonsør-tv. Filmene fra Forsvaret lå under fanen «Annonsør-tv». 
 
Nettsiden med avspillervinduet for filmene var merket med en grønn horisontal stolpe og 
«Annonsør-TV» stod fem ganger. I selve avspillervinduet der filmen ble vist, var det også 
merket Annonsør-TV i høyre bildekant. Under avspillervinduet stod det: «Episode 1 - 

Hvordan er livet på et seilskip over Atlanteren?» etterfulgt av Forsvarets logo og følgende 
tekst: 
 

«Denne videoen er annonsør-TV fra Forsvaret Klikk her for å lese mer om 
annonsørinnhold. I første episode får vi møte kadettene ombord på KNM Statsraad 
Lehmkuhl - et skip av typen «Bark», sjøsatt i 1914. Hvordan er egentlig livet på et 

http://annonse.dagbladet.no/produkter/produkter/annonsorfinansiert_innhold


 
  Sak nr. 351/14 

2 

seilskip som skal over Atlanteren? Hvordan kommer man seg opp i en 
hengekøye?» 

 
Se mer her: http://www.dbtv.no/lehmkuhl/3866571800001 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er en vanlig seer. Han reagerer på at det er vanskelig å skille mellom redaksjonelt og 
sponset innhold. Det vises til Vær Varsom-plakatens punkt 2.6. Klager skriver: «Synes det er 
ekstra ille at Dagbladet bruker sin egen dbtv logo sammen med betalt innhold.» 
 
Det vises til også til Vær Varsom-plakatens punkt 2.2., om integritet og troverdighet: 
«Vanskelig å ta vare på integritet med så tett knytning mellom redaksjonelt og betalt 
innhold. En liten linje nederst om at det er gjort av Dagbladets kommersielle avdeling hjelper 
ikke så veldig. Publikum oppfatter at dette kommer fra Dagbladet».  
 
Også Tekstreklameplakatens punkt 2 vises det til: «Temabilag og temasider er redaksjonelle 
produkter som stiller særlige krav til journalistisk integritet. Både planlegging, innhold og 
presentasjon skal skje i pakt med ordinære prinsipper for redaksjonell uavhengighet og 
kildekritikk. Annonsebilag er ikke et redaksjonelt produkt, og skal ha en form og en merking 
som gjør at det ikke kan forveksles med redaksjonelle bilag.» Klager skriver «Så lenge 
dbtvlogo brukes vil dette kunne forveksles med redaksjonelt innhold».  
 
Tekstreklameplakatens punkt 5 vises det og til: «Ta ikke inn annonser og annet kommersielt 
materiale i – eller ved – journalistiske tekster og bilder på en slik måte at det klare skillet 
mellom reklame og redaksjonelt innhold svekkes.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagbladet opplyser at dette dreier seg om reklamefilmene, produsert av Forsvarets 
mediesenter. Dagbladet mener filmene er tydelig merket og at de klart er holdt adskilt fra 
aller former for redaksjonelt innhold på dbtv.no.  Slik Dagbladet ser det, er det tatt klare og 
bevisste grep som sikrer at publikum ikke skal være i tvil om at det dreier seg om 
annonsørinnhold.  
 
Det vises til at klager reagerer på at dbtv-logene står sammen med betalt innhold. For 
Dagbladet er det sentralt at avisen har samme muligheter som andre kommersielle tv- og 
nett-aktører til å vise reklamefilmer fra annonsørene, på lik linje som TV 2, TVNorge eller 
VG. Dbtv er Dagbladets varemerke for tv på internett, og Dagbladet som alle andre medier 
har rett til å angi sin logo på hver enkelt siden, enten det er i papirformat eller på andre 
publiseringsplattformer. 
 
Avisen skriver: «Kravet til tydelig merking av kommersielt innhold innebærer ikke at det 
enkelte medium skal ta bort sine egne kjennetegn. I likhet med andre aviser har Dagbladet til 
alle tider, uansett plattform – og særlig på papir – vært en kombinasjon av redaksjonelt stoff 
og annonser. Her hviler klagen på en grunnleggende misforståelse». 
 
 

http://www.dbtv.no/lehmkuhl/3866571800001


 
  Sak nr. 351/14 

3 

Hva gjelder merkingen, vises det først til lenkingen fra forsiden videre til en landingsside 
der de fire reklamefilmene presenteres. Allerede i lenken fra førstesiden er det tydelig 
merket, skriver Dagbladet og viser til en «grønn horisontalt stolpe merket 
ANNONSØRINNHOLD. Under bildet […] er det igjen angitt med grønn skrift at «dette er 
annonsørinnhold fra Forsvaret» og se video.» Logoen til dbtv framkommer fordi dette er 
annonser i Dagbladets egne TV-kanal på nett, dbtv. 
 
Dagbladet viser til at de har lenket fra annonsørinnhold på forsiden til annonsørinnhold på 
dbtv. Det er ikke lenking eller pekere fra redaksjonelt til kommersielt innhold eller omvendt.  
 
Videre vises det til at landingssiden på dbtv er merket tydelig med en grønn stripe med 
ordene Annonsør-tv gjentatt fem ganger. Både over og under denne stolpen er det flere 
ganger på siden angitt at det dreier seg om betalt innhold. Over stolpen er ANNONSØR-TV 
skilt ut under en egen fane, klart adskilt dra de redaksjonelle emneområdene.  
 
Det vises også til at annonsør-tv er angitt i avspillerruten. Videre er Forsvarets våpenlogo 
inntatt under avspilleruten, og det står «Denne videoen er annonsør-tv fra forsvaret». 
Nederst på siden står det at dette er annonsørinnhold og gjort tilgjengelig i samarbeid med 
Dagbladets kommersielle avdeling. Det er videre henvist til annonsørretningslinjer og til 
annonseavdelingen. Dagbladet viser også til at det på den konkrete landingssiden ikke er 
plassert noe redaksjonelt stoff.  
 
Slik Dagbladet ser det, har avisen funnet et format som kan tjene til etterfølgelse for andre 
medier. «Ved å lage egne sider for annonsør-tv opprettholdes de grunnleggende formål i det 
presseetiske regelverket.» Det avvises at det skulle være et brudd på god presseskikk. 
 
 
Klageren hadde ingen ytterligere kommentarer. 
 
 
  


