
 
  Sak nr. 162/12 

5 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:  
 
Klagen gjelder et debattinnlegg i fagbladet Fontene, der en samfunnsviter stiller spørsmål 
ved «adopsjonsindustriens etikk».  
 
Klager er en adoptant, som mener innlegget er støtende og krenkende for blant andre 
adoptivbarn. Slik klager ser det, påstår samfunnsviteren at adopsjon er butikk – kjøp og salg 
– noe klager påpeker er både feilaktig og svært sårende. Etter klagers mening kan 
publiseringen av innlegget ikke forsvares med henvisning til at det er stor takhøyde når det 
gjelder meningsytringer. Klager mener Fontene burde gjort en grundigere redaksjonell 
vurdering og kontrollert de sterke og kontroversielle påstandene, når de, slik klager ser det, 
presenteres som fakta. 
 
Fontene mener fagbladet har handlet i tråd med pressens samfunnsoppdrag og bidratt til 
debatt. Fagbladet opplyser at klager også har fått komme til orde med et motinnlegg, og at 
det tydelig fremgår at det påklagede innlegget er en meningsytring. Slik Fontene ser det, har 
samfunnsviteren benyttet begrepet «butikker» som en metafor for å fremprovosere debatt. 
Fagbladet innvender også at det handler om meningsytringer, og ikke påstander som kan 
faktasjekkes. For øvrig kan Fontene ikke se at innlegget er et angrep på noen, selv om bladet 
forstår at «det kan virke støtende for enkelte».  
 
 
Pressens Faglige Utvalg konstaterer at det tydelig fremgår at den påklagede artikkelen er et 
debattinnlegg, som altså er en type artikkel der skribenten har anledning til å gi uttrykk for 
sine subjektive meninger. Selv om de presseetiske normene selvsagt også må gjelde for artikler 
som inngår i meningsgenren, er det innenfor denne genren tradisjonelt stor takhøyde og rom 
for spissere formuleringer enn hva som er vanlig i andre journalistiske genre.  
 
Utvalget noterer seg at det påklagede debattinnlegget inneholder sterke synspunkter, som har 
provosert og vekket debatt. Slik utvalget ser det, er det også nettopp dette skribenten har 
ønsket å oppnå, og hun har trolig av den grunn også gjort nytte av en retorikk som bidrar til 
det provoserende uttrykket. Etter utvalgets mening fremstår imidlertid ikke innholdet i 
debattinnlegget som fakta, slik klager har anført, men som påstander og meninger. Utvalget 
kan heller ikke se at det rettes sterke beskyldninger av faktisk art mot klager eller andre 
navngitte personer, noe som i så fall ville utløst retten til samtidig imøtegåelse (jf. Vær Varsom-
plakatens punkt 4.14).  
 
Utvalget har imidlertid forståelse for at klager reagerer. Debattinnlegget inneholder utvilsomt 
synspunkter som er krenkende. Utvalget er likevel av den oppfatning at ytringene holder seg 
innenfor både det presseetisk akseptable og det som må tolereres innen ytringsfrihetens frie 
rammer. I denne sammenheng vil utvalget minne om at Menneskerettighetsdomstolen i 
Strasbourg også i flere avgjørelser har understreket at ytringsfrihet ikke bare omfatter retten til 
å fremsette utsagn som blir positivt mottatt eller som anses som ubetydelige eller ufarlige, men 
også utsagn som virker forstyrrende, støtende, krenkende eller sjokkerende. Det påklagede 
innlegget tar opp et ømtålig/sensitivt tema som det trolig er vanskelig å debattere uten at noen 
vil føle seg rammet.  
 
For øvrig merker utvalget seg at Fontene har latt motstemmer få komme til orde; både klager 
og andre har fått si sin mening om både det påklagede debattinnlegget og Fontenes 
redaksjonelle vurdering i forbindelse med publiseringen.   
 



 
  Sak nr. 162/12 

6 

Fontene har ikke brutt god presseskikk. 
 
 

Oslo, 28. august 2012 
 

Hilde Haugsgjerd,  
Håkon Borud, Øyvind Brigg, Line Noer Borrevik 

Eva Sannum, Henrik Syse, Hadi Khosravi Lile 
 


