
 

  Sak nr. 226/14 
 

1 

PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER: 
 
Klagen gjelder to artikler i Ukeavisen Ledelse om uro i Norges Korforbund etter at en intern 
granskingsrapport har rettet beskyldninger mot tidligere styreleder om økonomisk rot. 
Rapporten har ført til at både styret og daglig leder har fratrådt, og det er nå et nyvalgt styre 
som skal forsøke å rydde opp i organisasjonen.   
 
Klageren er Kontrollkomiteen i Norges Korforbund som mener at artiklene gir et feilaktig 
inntrykk av organisasjonen og situasjonen som har oppstått. Komiteen mener den burde fått 
anledning til samtidig imøtegåelse og at komiteen da kunne bidratt til å balansere og 
korrigere fremstillingen.  
 
Ukeavisen Ledelse avviser klagen og mener imøtegåelsesretten er ivaretatt ved at de som 
reelt utsettes for beskyldninger har fått kommentere disse og at det også er innhentet 
kommentarer fra andre sentrale personer som på ulik måte har vært involvert i den interne 
konflikten i Norges Korforbund.  
 
 
Pressens Faglige Utvalg konstaterer at det ikke er uenighet mellom parten om at det kan 
være naturlig for pressen å følge en stor organisasjon som Norges Korforbund nøye, men at 
det er uenighet om hvorvidt artiklene gir et korrekt bilde av de faktiske forhold på 
publiseringstidspunktet. Deler av klagen dreier seg etter utvalgets mening om at klager ikke 
liker Ukeavisen Ledelses journalistikk om korforbundet. Utvalget mener Ukeavisen Ledelse 
ikke kan kritiseres generelt på dette grunnlaget.   
 
I Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 gis den som utsettes for sterke beskyldninger en rett til å 
imøtegå faktiske opplysninger. Utvalget kan ikke se at det i det innklagede materialet 
forekommer påstander om klageren, Kontrollkomiteen, som utløser komiteens rett til 
samtidig imøtegåelse, i tråd med kravet i punkt 4.14. Derimot er det framsatt påstander og 
kritikk mot andre i det samme systemet, som utløste en slik rett. Utvalget registrerer at disse 
på en reell måte fikk en slik mulighet til å ta til motmæle og at kravet til samtidig 
imøtegåelse dermed er oppfylt.   
 
 
Ukeavisen Ledelse har ikke brutt god presseskikk.  
 

 


