BEHANDLEDE KLAGER 2008: PUBLIKASJONER OG NETTAVISER

	REDAKSJON
	Totalt
	Brudd
	Kritikk
	Ikke brudd
	Forenklet
	Minnelig 

ordning 
	Trukket
	Avvist
	Henlagt

	Adresseavisen
	6
	
	
	
	4
	
	
	1
	1

	Aftenposten
	12
	1

	
	6

	4
	
	1
	
	

	Agder 
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Agderposten
	4
	1
	
	
	
	
	1
	1
	1

	Allers
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Altaposten
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Arbeidets Rett
	1
	
	
	1
	
	
	
	
	

	Avisa Nordland
	2
	2
	
	
	
	
	
	
	

	Avisenes Nyhetsbyrå
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Ávvir
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Bergens Tidende
	6
	
	
	3
	2
	1
	
	
	

	Bergensavisen
	3
	2
	
	1
	
	
	
	
	

	Bladet Tromsø
	2
	
	
	1
	
	1
	
	
	

	Bodø NU
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	

	Bondebladet
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Budstikka
	2
	
	
	
	1
	
	
	1
	

	Bygdeposten
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Byggaktuelt
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Dagbladet
	13

	2
	
	4
	3
	1
	1
	1
	1

	Dagbladet.no
	10

	2
	
	
	5
	1
	2
	
	

	Dagens Medisin
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	REDAKSJON
	Totalt
	Brudd
	Kritikk
	Ikke brudd
	Forenklet
	Minnelig 

ordning 
	Trukket
	Avvist
	Henlagt

	Dagens Næringsliv
	3
	1
	1
	1
	
	
	
	
	

	Dagsavisen
	7
	2
	
	1
	2
	1
	1
	
	

	Demokraten
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	digi.no
	2
	
	
	1
	
	
	1
	
	

	Drammens Tidende
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	E24
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Eidsvoll Ullensaker Blad
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	

	Eikernytt.no
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Farsunds Avis
	2
	
	
	1
	1
	
	
	
	

	Finansavisen
	5
	1
	
	4
	
	
	
	
	

	Finnmark Dagblad
	1
	
	
	
	
	
	
	1
	

	Finnmarken
	2
	
	
	
	1
	
	1
	
	

	Fjordabladet
	1
	
	
	
	
	
	
	
	1

	Fredriksstad Blad
	6
	1
	
	1
	2
	1
	
	
	1

	Fremover
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	

	Fædrelandsvennen

	7
	1
	
	2
	1
	2
	1
	
	

	Glåmdalen
	3
	
	
	3
	
	
	
	
	

	golfsiden.no
	1
	
	
	
	
	
	
	1
	

	Grannar
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	

	Gudbrandsdølen Dagningen
	3
	1
	
	
	1
	
	
	1
	

	Hallingdølen
	2
	1
	
	
	1
	
	
	
	

	Hamar Arbeiderblad
	3
	2
	
	
	1
	
	
	
	

	Hardanger Folkeblad
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Harstad Tidende
	2
	
	
	
	
	1
	
	
	1

	Haugesunds Avis
	1
	
	
	
	
	
	
	
	1

	Hitra-Frøya
	2
	1
	
	
	
	
	1
	
	

	REDAKSJON
	Totalt
	Brudd
	Kritikk
	Ikke brudd
	Forenklet
	Minnelig 

ordning 
	Trukket
	Avvist
	Henlagt

	Hordaland
	1
	
	
	1
	
	
	
	
	

	K7 Bulletin
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Kapital
	4
	4
	
	
	
	
	
	
	

	Klassekampen
	1
	
	
	
	
	
	
	
	1

	Klæbuposten
	1
	
	
	
	
	
	1
	
	

	Kragerø Blad Vestmar
	1
	
	
	1
	
	
	
	
	

	Lillehammer ByAvis
	1
	
	
	
	
	
	
	
	1

	Lofotposten
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Moss Avis
	2
	
	
	1
	1
	
	
	
	

	Moss Dagblad
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Namdalsavisa
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	

	Nettavisen
	7
	1
	
	3
	1
	
	1
	
	1

	Nordlys
	7
	1
	
	3
	1
	1
	1
	
	

	Nordre Aker Budstikke
	1
	
	
	
	
	
	1
	
	

	Nordvestnytt
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Norge I DAG
	1
	
	
	
	
	
	1
	
	

	Norges Fotballforbund
	1

	1
	
	
	
	
	
	
	

	Norsk Tidsskrift for Sjøvesen
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Ny Tid
	2
	
	
	
	1
	1
	
	
	

	Oppland Arbeiderblad
	1
	
	
	
	
	
	
	
	1

	Porsgrunns Dagblad
	2
	1
	
	1

	
	
	
	
	

	Rana Blad
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	RingeriksAvisa
	1
	
	
	
	
	
	
	
	1

	Ringsaker Blad
	2
	
	
	1
	
	1
	
	
	

	Rjukan Arbeiderblad
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	

	REDAKSJON
	Totalt
	Brudd
	Kritikk
	Ikke brudd
	Forenklet
	Minnelig 

ordning 
	Trukket
	Avvist
	Henlagt

	Rogalands Avis
	2
	
	
	1
	
	
	
	1
	

	Romerikes Blad
	3
	1
	
	2
	
	
	
	
	

	Ruijan Kaiku
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Ságat
	2
	
	
	
	1
	
	1
	
	

	Samningen
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	

	Sandefjords Blad
	1
	
	
	
	
	
	1
	
	

	Sarpsborg Tidende
	1
	
	
	
	
	
	
	1
	

	Se og Hør
	3
	1
	
	1
	
	1
	
	
	

	Smaalenenes Avis
	2
	1
	
	
	
	
	
	1
	

	Sogn Avis
	1
	
	
	1
	
	
	
	
	

	Spjelkavika.no
	1
	
	
	
	
	
	
	
	1

	Stavanger Aftenblad
	3
	1
	
	
	2
	
	
	
	

	StavangerAvisen.no
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Stjørdals-Nytt
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Sunnmørsposten
	2
	
	
	2
	
	
	
	
	

	Svalbardposten
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Sør-Trøndelag
	3
	1
	
	
	1
	1
	
	
	

	Telemarksavisa
	2
	
	
	2
	
	
	
	
	

	Tidens Krav
	1
	
	
	1
	
	
	
	
	

	Troms Folkeblad
	3
	
	
	
	2
	1
	
	
	

	Tvedestrandsposten
	1
	
	
	1
	
	
	
	
	

	Tønsbergs Blad/VF24

	3
	
	
	1
	
	
	
	2
	

	Ukeavisen Ledelse
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Varden
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Verdens Gang
	16

	3
	
	4
	4
	2
	2
	1
	

	VG Nett
	8

	1
	
	1
	3
	
	2
	1
	

	REDAKSJON
	Totalt
	Brudd
	Kritikk
	Ikke brudd
	Forenklet
	Minnelig 

ordning 
	Trukket
	Avvist
	Henlagt

	Vikebladet Vestposten
	1
	
	
	1
	
	
	
	
	

	Våganavisa
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Vårt Land
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Økonomisk Rapport
	1
	1
	
	
	
	
	
	
	

	Østkantavisa
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	

	Østlandets Blad
	1
	
	
	
	
	1
	
	
	

	Øyposten
	1
	
	
	
	1
	
	
	
	


� Bruddet gjelder bare nettutgaven (aftenposten.no) (� HYPERLINK "http://www.pfu.no/case.php?id=2052" ��sak 079/08�).


� Én av klagesakene endte med dissens; mindretallet konkluderte med brudd på god presseskikk (� HYPERLINK "http://www.pfu.no/case.php?id=2050" ��sak 234/07�).  I tillegg gjaldt to av klagene A-magasinet.


� Fire av klagene var felles for Dagbladet og Dagbladet.no. (Sak 261/07 endte med brudd, 024/08 ble trukket, 102/08 ble forenklet, og 183/08 endte i en minnelig ordning.) 


� Fire av klagene var felles for Dagbladet og Dagbladet.no. (Sak 261/07 endte med brudd, 024/08 ble trukket, 102/08 ble forenklet, og 183/08 endte i en minnelig ordning.)





� Én av klagesakene gjaldt FVNTV (� HYPERLINK "http://www.pfu.no/case.php?id=2097" ��sak 170/08�) og endte med ikke brudd.


� Klage fra Bergens Tidende på Norges Fotballforbund angående fotballavtalen. PFU konkluderte med at avtalen var «i strid med intensjonene i Vær Varsom-plakaten» (for hele saken, se � HYPERLINK "http://www.pfu.no" ��PFU-basen�, sak 282/07).


� Dissens: Et mindretall konkluderte med brudd på god presseskikk (� HYPERLINK "http://www.pfu.no/case.php?id=2095" ��sak 166/08�).


� Én av klagesakene gjaldt både papiravisen og VF24 (PFU-sak 135/08), og endte med ikke brudd. 


� Tre av klagene var felles for Verdens Gang og VG Nett.(264/07 ble avvist, 055/08 endte i forenklet behandling og 155/08 endte med ikke brudd). 


� Tre av klagene var felles for Verdens Gang og VG Nett.(264/07 ble avvist, 055/08 endte i forenklet behandling og 155/08 endte med ikke brudd). 








Kilde: Norsk Presseforbund


